Autosnelwegen als landingsbanen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

TB1990
zandpaadje

Re: Autosnelwegen als landingsbanen

Bericht door TB1990 » wo 29 jun 2022, 2:07

Zoals jullie kunnen zien heb ik mij speciaal aangemeld.
Het verhaal van een snelweg in de buurt van Utrecht die heeft gediend als uitwijk strip voor vliegtuigen gaat waarschijnlijk inderdaad over de A28. Het strookt in iedergeval met de verhalen van mijn grootvader die betrokken is geweest bij de aanleg. Hij werkte in die tijd in opdracht van Rijkswaterstaat. Volgens zijn verhaal is het stuk tussen Soesterberg en Zeist dusdanig ontworpen dat het binnen een uur vrijgemaakt kon worden van obstakels. Dit is ook terug te vinden in de ontwerpen van de viaducten die op dit stuk over de snelweg zijn ontworpen, alsmede ook de originele betonnen rijbaan. Wat zeker is, is dat Defensie zijn stempel op dit stuk snelweg heeft gedrukt gezien de route dwars door de oefengebieden en bases.

3jaap
dorpsstraat

Re: Autosnelwegen als landingsbanen

Bericht door 3jaap » vr 12 aug 2022, 14:59

Weet wel dat dit geldt voor (een deel van) de Straße des 17. Juni in Berlin, en de A115 in diezelfde stad...
Voorheen hier onder de naam B88...
Chaufferen is een vak!