Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen
Moderator: Moderatoren
-
- Voorzitter
Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

-
- 2x2 autosnelweg
-
- autoweg
Gelukkig wel

Ik was nog een jong broekie van 9. Ik herinner het me nog dat het uitgebreid op tv kwam. Volgens mij zelfs een aantal dagen achter elkaar.
-
- 2x4 autosnelweg

Dat van de A12 was mij niet bekend.
-
- 4x5 autosnelweg
De mistongevallen op de A16 bij Prinsenbeek en op de A9 bij Badhoevedorp kan ik me nog wel herinneren.
-
- autoweg
Zes jaar geleden was er ook nog een op de A58 tussen Middelburg en Goes. Die is me vooral bijgebleven omdat ik 5 uur in de file heb gestaan op de andere rijbaan. Met 2 doden en 23 gewonden was die nog relatief licht vergeleken met Breda/Prinsenbeek.
-
- Moderator
En ergens in 2001 of 2002 ook op de A6 in Flevoland toch?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 2x2 autosnelweg
Is het effect van die markeringen ooit onderzocht?
Ik bedoel, je wilt toch een basis hebben om te besluiten er mee te stoppen of juist door te gaan.
In andere landen worden ze ook gebruikt om "normaal" afstand houden te stimuleren (normaal 1 streep afstand, bij mist 2 strepen o.i.d.)
Ik bedoel, je wilt toch een basis hebben om te besluiten er mee te stoppen of juist door te gaan.
In andere landen worden ze ook gebruikt om "normaal" afstand houden te stimuleren (normaal 1 streep afstand, bij mist 2 strepen o.i.d.)
-
- Moderator

-
- verkeersader
Terwijl ik oude PZC edities aan het bekijken was op zoek naar de foto uit het "Uit een oude doos..."-topic kwam ik dit concept-idee tegen voor snelwegen in Zeeland uit 1974:

We hebben hier een geprojecteerde snelweg Zierikzee-Goes-Terneuzen-Zelzate (de "middenweg", wat nu de N256/N62 is, al ligt de Westerscheldeoversteek in dit geval oostelijker; bij Baarland). Aparter is de dikke gestippelde lijn, een snelweg die bij Steenbergen aftakt van wat nu de A4 is en dan via Tholen, met een dam of brug over de Oosterschelde naar een plek tussen Kruiningen en Waarde. Vervolgens een oeververbinding over de Westerschelde naar Perkpolder en oostelijk langs Kloosterzande en Zaamslag naar waar nu ongeveer de afslag Terneuzen ligt op de N62.

We hebben hier een geprojecteerde snelweg Zierikzee-Goes-Terneuzen-Zelzate (de "middenweg", wat nu de N256/N62 is, al ligt de Westerscheldeoversteek in dit geval oostelijker; bij Baarland). Aparter is de dikke gestippelde lijn, een snelweg die bij Steenbergen aftakt van wat nu de A4 is en dan via Tholen, met een dam of brug over de Oosterschelde naar een plek tussen Kruiningen en Waarde. Vervolgens een oeververbinding over de Westerschelde naar Perkpolder en oostelijk langs Kloosterzande en Zaamslag naar waar nu ongeveer de afslag Terneuzen ligt op de N62.
Discussieren is de kunst van het weglaten.
-
- Moderator
De N286 langs Tholen is duidelijk een SNUP, mogelijk is dat een verdere uitwerking geweest van dat plan. Interessant 

-
- 2x2 autosnelweg
Inclusief een grote nieuwe polder in de Oosterschelde?
-
- Wegnummerfotograaf

wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik denk eerder de brug bij Vossemeer.Wouter N14 schreef: ↑za 14 nov 2020, 19:10 De N286 langs Tholen is duidelijk een SNUP, mogelijk is dat een verdere uitwerking geweest van dat plan. Interessant![]()
-
- 4x3 autosnelweg
Daar duidt de kaart wel op. Zou dan mooi aansluiten op de Midden-Brabantweg. Maar zonder Reimerswaalplan, had deze verbinding vermoedelijk weinig zin. Het zal ook wel niet geholpen hebben dat de Midden-Brabantweg zelf feitelijk verdween ten gunste van de noordelijker lopende A59.
Ik vermoed trouwens dat het Reimerswaalplan min of meer automatisch sneuvelde met de volledig afgesloten Oosterschelde? Mede doordat de Oosterschelde een getijdegebied bleef, kwamen er in deze buurt ook verbindingen als de Oesterdam. Die hier nog totaal niet voorzien waren. Het jaar van deze publicatie, 1974, is dan in zoverre wel grappig omdat in dat jaar de bouw van de Oosterscheldedam werd stilgelegd. Hoe dan ook leest dit artikel wel een beetje als luchtfietserij van een enthousiaste Rijkswaterstaat-ingenieur die nog niet doorhad dat het wegenbouw-tij keerde. Kan me bijna niet voorstellen dat dit aanleiding was voor de dimensies van de brug bij Vossemeer. De al vaker gedeelde observatie dat de bruggen over het Schelde-Rijnkanaal wel erg ruim zijn, blijft natuurlijk.
Ik vermoed trouwens dat het Reimerswaalplan min of meer automatisch sneuvelde met de volledig afgesloten Oosterschelde? Mede doordat de Oosterschelde een getijdegebied bleef, kwamen er in deze buurt ook verbindingen als de Oesterdam. Die hier nog totaal niet voorzien waren. Het jaar van deze publicatie, 1974, is dan in zoverre wel grappig omdat in dat jaar de bouw van de Oosterscheldedam werd stilgelegd. Hoe dan ook leest dit artikel wel een beetje als luchtfietserij van een enthousiaste Rijkswaterstaat-ingenieur die nog niet doorhad dat het wegenbouw-tij keerde. Kan me bijna niet voorstellen dat dit aanleiding was voor de dimensies van de brug bij Vossemeer. De al vaker gedeelde observatie dat de bruggen over het Schelde-Rijnkanaal wel erg ruim zijn, blijft natuurlijk.
-
- 2x3 autosnelweg
De brug bij Tholen is dan wel weer ruimer van opzet dan die bij Vossemeer. Die van de N257 overigens ook.Rene schreef: ↑ma 16 nov 2020, 14:08Ik denk eerder de brug bij Vossemeer.Wouter N14 schreef: ↑za 14 nov 2020, 19:10 De N286 langs Tholen is duidelijk een SNUP, mogelijk is dat een verdere uitwerking geweest van dat plan. Interessant![]()
-
- Moderator
De A27 langs Oosterhout opende in 1967, maar kennelijk was er nog enige tijd een gelijkvloers kruispunt bij Vijfhuizen:

-
- autoweg

-
- 2x3 autosnelweg
Dat over die gelijkvloerse kruising daar in de A27 is eerder in het N629-topic aan bod gekomen: viewtopic.php?t=16505&start=60#p959997
Ik vond een document over de aanleg van de snelwegen rond Breda.
Er staan een paar mooie plaatjes in, o.a. van de rotonde die ongeveer op de plek lag van de huidige
15 van de A16 en de oude Keizersveerbrug in de A27.
Ik vond een document over de aanleg van de snelwegen rond Breda.
Er staan een paar mooie plaatjes in, o.a. van de rotonde die ongeveer op de plek lag van de huidige

Laatst gewijzigd door Jackbauer1350 op wo 25 nov 2020, 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Moderator
Op Delpher kon ik niet iets heel duidelijks vinden, maar wel dat er in 1970 al gebouwd werd aan een viaduct op de A27 bij Oosterhout. Gezien dat de snelweg toen 3 jaar open was kan je denk ik wel aannemen dat dit gaat om de bouw van de aansluiting Oosterhout. Ik denk dat die aansluiting dan ook wel rond 1970 gerealiseerd zal zijn en niet pas bij het volgende topotijdreisbeeld van 1981. Dan heeft die gelijkvloerse situatie 3 jaar bestaan, als dat veel langer was geweest zou die locatie een veel meer notoire plek in de Nederlandse snelweggeschiedenis moeten zijn geweest.
-
- autoweg
Rond 1970 inderdaad. Wij zijn 1970 verhuisd van Breda naar 's Gravenmoer, mijn herinneringen aan dat punt zijn van na die verhuizing. Niet veel later is dat viaduct aangelegd.
Laatst gewijzigd door Victor op wo 25 nov 2020, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 4x3 autosnelweg
Ik zie in het provinciaal wegenplan 1968 dat die T33 ook nog verder oostelijk had moeten doorlopen. Dat is er nooit van gekomen en in plaats daarvan werd de verbinding naar Dongen uitgebouwd. Ik kan me voorstellen dat onduidelijkheid over hoe het OWN hier eruit ging zien ervoor zorgde dat men niet wist wat voor kunstwerken er moesten komen, wat dan maar leidde tot een provisorische gelijkvloerse aansluiting.
-
- 2x3 autosnelweg
Die weg moest bij Kaatsheuvel dan waarschijnlijk op de ooit geplande rijksweg 62 aansluiten. Wellicht dat de Europalaan daar onderdeel van die T33 moest worden?
-
- autoweg

Dat klopt ook met dat provinciaal wegenplan.
https://www.google.nl/maps/@51.65996,4. ... a=!3m1!1e3
Verder richting de Europalaan in Kaatsheuvel zou dan wel een rare slinger zijn geweest.
Edit: ik denk eerder aan Belgiëstraat - Bevrijdingsweg voor het verloop van die T33 bij Kaatsheuvel. Komt ook op een huidige aansluiting met de N261 uit.
-
- 4x3 autosnelweg

-
- autoweg
Die boogbrug is er eind volgend jaar niet meer.
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/211634 ... loopt.htmlAannemer KWS Infra-Volker Rail-DDM sloopt volgend jaar de Boogbrug over de Lek bij Vianen. De komende maanden wordt begonnen met de voorbereidingen van de werkzaamheden die volgens Rijkswaterstaat "geen alledaagse karwei" zijn.
Om het vaarverkeer zo min mogelijk te belasten, wordt de brug binnen 24 uur verwijderd. Dat is volgens Rijkswaterstaat door de stalen constructie en de omvang van de brug een flinke klus. De brug wordt losgesneden en in zijn geheel omhoog geduwd. Vervolgens wordt de constructie met een groot drijvend platform over het water vervoerd om elders uit elkaar te worden gehaald.(..)
-
- Moderator
-
- autoweg
Nou, zichtbaar??
Ik heb ze vanmiddag even kunnen bekijken, wat er dan nog van over is. Voor het viaduct over het spoor is er één vaag zichtbaar. Dan een stuk niet (stukken vernieuwd asfalt ligt daar) en dan vlak voor de afrit Zevenaar zie je er een aantal, aardig vervaagd.
Als de test met die markering zou zijn om te weten hoelang het duurt voordat de verf totaal versleten/vervaagd is, dan lijkt mij de test wel in de afrondende fase te zijn.

-
- 2x3 autosnelweg
Stukje over de A59 op pagina 3: http://www.heemkundesprangcapelle.nl/im ... ebsite.pdf
met onder andere dit plaatje van knooppunt Hooipolder:

met onder andere dit plaatje van knooppunt Hooipolder:

-
- 2x3 autosnelweg
Wat oude plaatjes van Rijksweg 32

Ombouw knooppunt Heerenveen

Brug over de Boorne

Vertakkingsbord voor de aansluiting Akkrum

Dit zal vast op de plek zijn waar nu de Ayttawei onder de snelweg en de spoorlijn door gaat.
Reproductie wandbord Rijkswegen 12, 26 en 62

Ombouw knooppunt Heerenveen
Brug over de Boorne
Vertakkingsbord voor de aansluiting Akkrum
Dit zal vast op de plek zijn waar nu de Ayttawei onder de snelweg en de spoorlijn door gaat.
Reproductie wandbord Rijkswegen 12, 26 en 62