Moderator: Moderatoren
Van deze brug lagen in 1998 onderdelen (in elk geval de hamei) in de berm van de Bokkumer Omwei in de buurt van de plek waar de brug gestaan heeft.
Dat moet zo zijn ja. Verkeer naar Sneek werd nog over de oude Rijksweg (via Irnsum of Wytgaard) gestuurd? De aansluitende wegen zijn behoorlijk OWN. Dat Burgum werd vermeld toen de Wâldwei er nog niet lag begrijp ik wel.
Dit zal vast op de plek zijn waar nu de Ayttawei onder de snelweg en de spoorlijn door gaat.
Ik had nooit van deze klassen gehoord:sie [de Nederlandse regering] ging höchst zögernd und langsam an die Arbeit; hoben doch diese Strassen und diese Brücken bis zu gewissem Grade die Geschützheit auf, deren sich die Kernprovinzen der Niederlande erfreuen durften. Der Schutz bestand in den breiten, diese Provinzen ringförmig umfassenden Strömen, über die der Verkehr mittels umständlicher Übersetzfähren bewerkstelligt wurde. Zur Zeit kriegerischer Gefahren konnte man diese Fähren stilliegen, und dann musste der Gegner sehen, wie er über die breiten und tiefen Stromgewässer und die wenig breiten und untief fundierten Strassen vorwärts kam.
Grappig: ze zien over het hoofd dat die dag in 1935 een zondag was en in 1936 een dinsdagDer Reichsstrassenplan sah die Anlage bezw. die Zusammenschaltung von vier Strassenklassen (S, A, B, und C) vor, wobei die S-Klasse die eigentlichen Autoschnellstrassen darstellte. Sie wurden mit zwei getrennten Fahrbahnen von je 6,25 Meter Breite und einem bewachsenen Mittelstreifen von 4,50 Meter Breite, und zwei Seitenstreifen von einem halben Meter angelegt.
Nach Verkehrszählungen, die am 6. Oktober 1935 und am 6. Oktober 1936 verrichtet wurden, passierten am 6. Oktober 1935 den Strom mit der damals noch in Betrieb befindlichen Fähre 707 Personenautos, 129 Autobusse, 146 Motorräder und 2926 Radfahrer. Über die Brücke fuhren am selben Tage ein Jahr später 1867 Personenautos, 202 Autobusse, 305 Motorräder und 5879 Radfahrer.
Puur pragmatisch met ruimtegebrek omgaan, vermoed ik. Je praat in ieder geval met dit bord over dezelfde tijd dat afkortingen als R’dam op de snelwegborden verschenen. En dat het op Britse bewegwijzering ook volkomen geaccepteerd was om boro’ te schrijven in plaats van borough. Dat is eerder een benadering waarin systematische logica even een stapje terug zet.Snelwegfreak schreef: ↑vr 26 feb 2021, 23:53 Her en der is toch echter Den Bosch opgedoken. Wat daar de logica van was? Geen idee.
In de jaren 70 was er een sterke stroming voor het versimpelen van de Nederlandse taal waarin vaak ook exotische letters als de c, x, y en q werden vervangen door "normale" letters.Snelwegfreak schreef: ↑vr 26 feb 2021, 23:53 Ik heb ondertussen vele honderden historische wegwijzers gezien en ook daarvoor was 's-Hertogenbosch gewoon de gebruikelijke schrijfwijze (jaren '30 al). Her en der is toch echter Den Bosch opgedoken. Wat daar de logica van was? Geen idee.
Op de huidige A2 werd indertijd ook Den Bosch aangegeven, in ieder geval rond Utrecht. Ik weet nog dat ik verbaasd was toen dat overal werd vervangen door het ruimtevretende 's-Hertogenbosch. De betreffende gemeente wilde dat per se zo. Ik dacht: dikdoenerij, en eigenlijk denk ik dat nog steeds. Tenslotte is (of in ieder geval: was) Den Bosch een gebruikelijke benaming voor die stad, net als Gorkum voor Gorinchem en Den Haag voor 's-Gravenhage. Zelfs laatstgenoemde regeringszetel achtte zich niet te hoog om uiteindelijk de volksmond te volgen.Snelwegfreak schreef: ↑vr 26 feb 2021, 23:53 Ik heb ondertussen vele honderden historische wegwijzers gezien en ook daarvoor was 's-Hertogenbosch gewoon de gebruikelijke schrijfwijze (jaren '30 al). Her en der is toch echter Den Bosch opgedoken. Wat daar de logica van was? Geen idee.
Sorry maar als iemand wonende in 's-Hertogenbosch en geïnteresseerd in historie, moet ik even tegengas geven tegen deze prietpraat.evos schreef: ↑za 27 feb 2021, 12:10 De betreffende gemeente wilde dat per se zo. Ik dacht: dikdoenerij, en eigenlijk denk ik dat nog steeds. Tenslotte is (of in ieder geval: was) Den Bosch een gebruikelijke benaming voor die stad, net als Gorkum voor Gorinchem en Den Haag voor 's-Gravenhage. Zelfs laatstgenoemde regeringszetel achtte zich niet te hoog om uiteindelijk de volksmond te volgen.
Klinkt wel leuk: Den Kinderen
Hmmm, Den Moer wordt lastig, want enkele kilometers verderop ligt het buurtschap De Moer. :P