Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Victor
autoweg

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Victor » za 12 dec 2020, 18:53

^^ Leuk ook die oude autootjes :)

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » za 12 dec 2020, 19:17

Afbeelding

Knooppunt Everdingen kijkend richting Vianen met het boogbruggetje over het Merwedekanaal.
Opvallend, de :B6: naast de verbindingsweg vanaf de A27 en de sergeantstrepen voorafgaand aan het puntstuk.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 12 dec 2020, 19:32

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 12 dec 2020, 19:46

Afgezien van de Gerbrandytoren is weinig meer terug te herkennen van dit plaatje ;)

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 13 dec 2020, 13:25

Foto's van de A27 in aanleg, Amelisweerd:

Afbeelding
Knooppunt Lunetten in aanleg

Afbeelding
Hier is goed te zien dat de weg door de rand van het bos loopt en niet er dwars doorheen, zoals nog steeds wordt beweerd.

Afbeelding

Afbeelding
De verlegde Koningsweg om de aanleg van het viaduct mogelijk te maken. Ik kan mij dit nog goed herinneren.

Afbeelding
De "bak", verdiepte ligging, is klaar.

Bron: Het Utrechts Archief
Donateur Vereniging Wegenforum

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » zo 13 dec 2020, 13:43

Afbeelding
Verkeersplein De Berekuil waar de Waterlinieweg aansluit op de N237.
Was de Waterlinieweg als rijksweg 22 destijds verlengd naar Hilversum zoals oorspronkelijk gepland, dan had dit plein wellicht nog lange tijd deel uitgemaakt van het snelwegennet?

Afbeelding

Sibren
verkeersader

Bericht door Sibren » zo 13 dec 2020, 13:59

^^ Wat hangt er op de laatste foto onder het bord :A1-50: ? Een vieze lichtbak? Zo'n bord "stadslichten"?
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » zo 13 dec 2020, 14:53

Jackbauer1350 schreef: za 12 dec 2020, 18:24
Afbeelding
Brug over de Boorne
Van deze brug lagen in 1998 onderdelen (in elk geval de hamei) in de berm van de Bokkumer Omwei in de buurt van de plek waar de brug gestaan heeft.
SPOILER: TOON

Tijdens een schoolreisje in Akkrum gingen we op een avond op de fiets naar de disco in Grou. We zijn hier toen gestopt omdat een klasgenoot eerder die dag een zonnebril o.i.d. was verloren op één van de eilandjes aan de andere kant van de snelweg. Achteraf had een blik op de kaart deze jongen het onnodig oversteken van de snelweg (begeleid door een leraar) kunnen besparen :mrgreen:
Mogelijk heeft deze destijds nog een tijdje op een bruggenbank gestaan, of wachten men op een betere prijs voor oudijzer?

Het bovenwerk lijkt sterk op dat van de brug inde Ljouwerterdyk in Akkrum maar dat kan toeval zijn.
Afbeelding
Dit zal vast op de plek zijn waar nu de Ayttawei onder de snelweg en de spoorlijn door gaat.
Dat moet zo zijn ja. Verkeer naar Sneek werd nog over de oude Rijksweg (via Irnsum of Wytgaard) gestuurd? De aansluitende wegen zijn behoorlijk OWN. Dat Burgum werd vermeld toen de Wâldwei er nog niet lag begrijp ik wel.

Piles
autoweg

Bericht door Piles » zo 13 dec 2020, 16:36

Hajo schreef: zo 13 dec 2020, 13:25 Foto's van de A27 in aanleg, Amelisweerd:
Plaatjes zijn stuk? :|

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » zo 13 dec 2020, 16:40

^^ Ik zie ze wel gewoon.

Piles
autoweg

Bericht door Piles » zo 13 dec 2020, 16:57

^^ nu wel idd :top:

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » za 20 feb 2021, 10:53

Een Duitse krant voor Nederland in 1944, zie pagina 4 Brückenbau im Wasserland
http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:0 ... mpeg21:pdf

Een paar interessante passages:

Er wordt gesuggereerd dat men de bruggenbouw tegenhield om strategische redenen:
sie [de Nederlandse regering] ging höchst zögernd und langsam an die Arbeit; hoben doch diese Strassen und diese Brücken bis zu gewissem Grade die Geschützheit auf, deren sich die Kernprovinzen der Niederlande erfreuen durften. Der Schutz bestand in den breiten, diese Provinzen ringförmig umfassenden Strömen, über die der Verkehr mittels umständlicher Übersetzfähren bewerkstelligt wurde. Zur Zeit kriegerischer Gefahren konnte man diese Fähren stilliegen, und dann musste der Gegner sehen, wie er über die breiten und tiefen Stromgewässer und die wenig breiten und untief fundierten Strassen vorwärts kam.
Ik had nooit van deze klassen gehoord:
Der Reichsstrassenplan sah die Anlage bezw. die Zusammenschaltung von vier Strassenklassen (S, A, B, und C) vor, wobei die S-Klasse die eigentlichen Autoschnellstrassen darstellte. Sie wurden mit zwei getrennten Fahrbahnen von je 6,25 Meter Breite und einem bewachsenen Mittelstreifen von 4,50 Meter Breite, und zwei Seitenstreifen von einem halben Meter angelegt.
Grappig: ze zien over het hoofd dat die dag in 1935 een zondag was en in 1936 een dinsdag
Nach Verkehrszählungen, die am 6. Oktober 1935 und am 6. Oktober 1936 verrichtet wurden, passierten am 6. Oktober 1935 den Strom mit der damals noch in Betrieb befindlichen Fähre 707 Personenautos, 129 Autobusse, 146 Motorräder und 2926 Radfahrer. Über die Brücke fuhren am selben Tage ein Jahr später 1867 Personenautos, 202 Autobusse, 305 Motorräder und 5879 Radfahrer.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » vr 26 feb 2021, 22:26

Afbeelding

Is dit tegenwoordig vlak bij Maarssen?
© Autoweek / ?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 26 feb 2021, 22:28

Dat is de Galecopperbrug. Die boogbrug was de oorspronkelijke brug over het Amsterdam-Rijnkanaal, die is later verplaatst en bestaat nu nog steeds als de Meernbrug.

MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE » vr 26 feb 2021, 23:51

Wanneer is men overgestapt naar 's-Hertogenbosch op de borden?
Nooit geweten dat men Den Bosch vroeger op de borden zette.
Dat maakt de grap van de Fransman die Den Bosch niet kon vinden een stuk aannemelijker. :D

Op het linkerbord staat Den Haag nèt niet lekker uitgelijnd tov Den Bosch, aaaaargh!
Edit 2: En de J van Jutphaas lijkt mij ook ongewoon kort.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » vr 26 feb 2021, 23:53

Ik heb ondertussen vele honderden historische wegwijzers gezien en ook daarvoor was 's-Hertogenbosch gewoon de gebruikelijke schrijfwijze (jaren '30 al). Her en der is toch echter Den Bosch opgedoken. Wat daar de logica van was? Geen idee.
Enne gojje mins blieft altied leave.

MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE » vr 26 feb 2021, 23:58

Wellicht dat de bordenmaker vond dat Den Bosch zo heerlijk allitereerde met Den Haag, maar dat mag nooit de reden zijn.
Doet mij meteen denken op welke plekken nu een bord zou hangen met zowel Den Bosch als Den Haag. Het enige wat ik zou kunnen bedenken is de A15 of A12, al zal het op de A15 eerder Rotterdam zijn, en op de A12 eerder Utrecht. A27 zou misschien kunnen maar dan in verschillende rijrichtingen.

A12 bij knooppunt Oudenrijn hangt 1 bord met Den Haag, en het bord ernaast met 's-Hertogenbosch. Maar niet op één en hetzelfde bord.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 27 feb 2021, 7:48

Snelwegfreak schreef: vr 26 feb 2021, 23:53 Her en der is toch echter Den Bosch opgedoken. Wat daar de logica van was? Geen idee.
Puur pragmatisch met ruimtegebrek omgaan, vermoed ik. Je praat in ieder geval met dit bord over dezelfde tijd dat afkortingen als R’dam op de snelwegborden verschenen. En dat het op Britse bewegwijzering ook volkomen geaccepteerd was om boro’ te schrijven in plaats van borough. Dat is eerder een benadering waarin systematische logica even een stapje terug zet.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » za 27 feb 2021, 8:58

'-boro' was natuurlijk gewoon sluikreclame voor een sigarettenmerk. :dyn_hyp:

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 27 feb 2021, 9:34

Als er een bord voor de drie doorgaande rijstroken was gebruikt was het bord breed genoeg om ''s-Hertogenbosch te schrijven.
De combinatie E8-36 is ook grappig.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 27 feb 2021, 9:47

^^ Die was vrij gangbaar toen. Tot op het punt dat de twee losse schildjes op het middelste bord me eerder opvielen. Ik vroeg me ergens ook af waarom hier niet één bord van drie rijstroken hing. Het zal denk ik te maken hebben met de dubbele streep. Die zal zijn geweest om verkeer van de Waterlinieweg goed in te kunnen laten voegen. Was het daarbij ook zo dat verkeer afkomstig uit Arnhem naar deze afrit de A12 al moest verlaten bij de Waterlinieweg om dan via de rotonde weer terug op de A12, rechts van deze dubbele streep, uit te komen? Het hele portaal ziet er ook vrij provisorisch uit. Of was dat de gangbare stijl toen?

Het is op de foto wel grappig je hoe rechts in de achtergrond een mast met bord ziet staan die behoorlijk doet denken aan de huidige IKEA-mast op deze plek.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 27 feb 2021, 11:12

Snelwegfreak schreef: vr 26 feb 2021, 23:53 Ik heb ondertussen vele honderden historische wegwijzers gezien en ook daarvoor was 's-Hertogenbosch gewoon de gebruikelijke schrijfwijze (jaren '30 al). Her en der is toch echter Den Bosch opgedoken. Wat daar de logica van was? Geen idee.
In de jaren 70 was er een sterke stroming voor het versimpelen van de Nederlandse taal waarin vaak ook exotische letters als de c, x, y en q werden vervangen door "normale" letters.

Ik stoor mij een beetje aan de "verkeerde" volgorde van E36-E8 op het middelste bord :lol:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

evos
verkeersader

Bericht door evos » za 27 feb 2021, 12:10

Snelwegfreak schreef: vr 26 feb 2021, 23:53 Ik heb ondertussen vele honderden historische wegwijzers gezien en ook daarvoor was 's-Hertogenbosch gewoon de gebruikelijke schrijfwijze (jaren '30 al). Her en der is toch echter Den Bosch opgedoken. Wat daar de logica van was? Geen idee.
Op de huidige A2 werd indertijd ook Den Bosch aangegeven, in ieder geval rond Utrecht. Ik weet nog dat ik verbaasd was toen dat overal werd vervangen door het ruimtevretende 's-Hertogenbosch. De betreffende gemeente wilde dat per se zo. Ik dacht: dikdoenerij, en eigenlijk denk ik dat nog steeds. Tenslotte is (of in ieder geval: was) Den Bosch een gebruikelijke benaming voor die stad, net als Gorkum voor Gorinchem en Den Haag voor 's-Gravenhage. Zelfs laatstgenoemde regeringszetel achtte zich niet te hoog om uiteindelijk de volksmond te volgen.
Je hebt meer van die gevallen, b.v. Culemborg voor het voor WOII gebruikelijke Kuilenburg. Maar goed, dit zijn allemaal lang gepasseerde stations.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

kees
expressweg

Bericht door kees » za 27 feb 2021, 13:13

evos schreef: za 27 feb 2021, 12:10 De betreffende gemeente wilde dat per se zo. Ik dacht: dikdoenerij, en eigenlijk denk ik dat nog steeds. Tenslotte is (of in ieder geval: was) Den Bosch een gebruikelijke benaming voor die stad, net als Gorkum voor Gorinchem en Den Haag voor 's-Gravenhage. Zelfs laatstgenoemde regeringszetel achtte zich niet te hoog om uiteindelijk de volksmond te volgen.
Sorry maar als iemand wonende in 's-Hertogenbosch en geïnteresseerd in historie, moet ik even tegengas geven tegen deze prietpraat.
Den Bosch is een verbastering van 's-Hertogenbosch. 's-Hertogenbosch is geen gevolg van politieke dikdoenerij.
JIj hebt het over volksmond, maar juist onder de bevolking is er juist veel aan gelegen om de naam 's-Hertogenbosch hoog te houden.
Er is zelfs een organisatie, die heet 'Genootschap ter bevordering van het gebruik van de naam 's-Hertogenbosch. https://s-hertogenboschalstublieft.nl/
Toen in 1996 Rosmalen bij 's-Hertogenbosch werd gevoegd, ontstond er een momentum om duidelijk vast te leggen hoe de stad genoemd wilde worden, en dat werd onder invloed van de publieke opinie 's-Hertogenbiosch, en niet de spreektaal Den Bosch.
Trouwens, in andere talen klinkt 's-Hertogenbosch veel beter dan in het Nederlands. Denk maar aan Bois le Duc. Een jazzfestival in de stad Jazz in Duketown, terwijl je dus eigenlijk van Dukewoods zou moeten spreken.
En Den Haag heeft niet de volksmond gevolgd, maar gewoon wat beter klonk in het Engels omdat Den Haag vanwege de ambassades en internationale organisaties een nogal internationale stad is.

En er zijn genoeg kleine plaatsen met moeilijjke namen, zoals 's-Heerhendrikskinderen', dus met dikdoenerij heeft de naam echt helemaal niets te maken.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 27 feb 2021, 13:17

^^ Het is eerder andersom. In tegenstelling tot Den Haag heeft Den Bosch er niet voor gekozen om voor de pragmatische benadering te kiezen maar de historisch correcte versie aan te houden. Dat dan kennelijk gesteund door de publieke opinie.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 27 feb 2021, 13:25

^^ Wat meteen een verschil is met ‘s Heer Hendrikskinderen, want daar is geen gangbare kortere versie van. Hoe dan ook niet iets waar ‘s Hertogenbosch alleen in staat. Gorkum heeft zich ook niet doorgezet bijvoorbeeld. Maar ook ik moest denken aan de versimpelings-drive die je zo rond 1970 had, zodat ik niet wil uitsluiten dat ontwerpers van borden in die periode verwachtten dat Den Bosch op zeer korte termijn de algemeen gangbare benadering zou zijn en daar op vooruitliepen omdat het ook makkelijker bewegwijzerde.

Ik zou het trouwens nog steeds wel een optie vinden. Zou de bewegwijzering op de A2 goed doen, maar ik zie ook de nadelen wel.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 27 feb 2021, 13:37

Pino schreef: za 27 feb 2021, 13:25 ^^ Wat meteen een verschil is met ‘s Heer Hendrikskinderen, want daar is geen gangbare kortere versie van.
Klinkt wel leuk: Den Kinderen :yes:

En verder kunnen we nog Den Moer, Den Zande en Den Deel introduceren.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 27 feb 2021, 13:43

Het zou al wat schelen als ze alle ‘s-Graven zouden vervangen door Schraven. In Schiedam heb je al sinds jaar en dag een middelbare school Schravenlant.

Als je dan toch bezig bent: Scheerhendrikskinderen, Scheerarendskerke en Sertogenbosch.

kees
expressweg

Bericht door kees » za 27 feb 2021, 14:01

Palance schreef: za 27 feb 2021, 13:37 Klinkt wel leuk: Den Kinderen :yes:

En verder kunnen we nog Den Moer, Den Zande en Den Deel introduceren.
Hmmm, Den Moer wordt lastig, want enkele kilometers verderop ligt het buurtschap De Moer. :P
Als de volksmond leidend zou moeten zijn, gaan we Hendrik-Ido-Ambacht ook maar Ambacht noemen? Maar dan krijg je het weer aan de stok met Bergambacht.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 27 feb 2021, 14:04

Daar geloof ik niet zo in. Er zijn bv ook immers meerdere Beken in Nederland.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net