Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen
Ik kwam ook het nummer S8 tegen voor Drachten - Appelscha - Drentse grens.
Ik ben wel benieuwd, zijn er eigenlijk officiële wegenlijsten ooit gepubliceerd. In sommige landen worden deze per wet vastgesteld. Ik ken de actuele wegenlijst van rijkswaterstaat, maar volgens mij gaat die niet heel ver terug.
Ik ben wel benieuwd, zijn er eigenlijk officiële wegenlijsten ooit gepubliceerd. In sommige landen worden deze per wet vastgesteld. Ik ken de actuele wegenlijst van rijkswaterstaat, maar volgens mij gaat die niet heel ver terug.
-
- Secretaris
In het provinciaal wegenplan 1958 is Drachten - Drentse grens inderdaad weg 8. Leeuwarden - Drachten ging toen nog via de rijkswegen 39 en 43a over Quatrebras. Ten noorden van Drachten begon de rondweg met het verlengde naar de Drentse grens, provinciale weg 8. Klik op onderstaande afbeelding voor een vergroting:

Vanaf het secundair wegenplan 1968 is Leeuwarden - Drentse grens de S5. Zie hier een afbeelding van het (ontwerp?) secundair en tertiair wegenplan 1968: https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd: ... eg21:a0171

Let op het onderscheid tussen '9' (rijksweg 9), 'S. 9' (secundaire weg 9, rijksweg die in 1992 mogelijk nog via het secundair wegenplan werd gefinancierd) en de 'S. 5'.

Vanaf het secundair wegenplan 1968 is Leeuwarden - Drentse grens de S5. Zie hier een afbeelding van het (ontwerp?) secundair en tertiair wegenplan 1968: https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd: ... eg21:a0171
Het oudste exemplaar dat ik zelf in handen heb gehad (en heb gefotografeerd!), is de Actuele Wegenlijst van 1 juli 1992 in een archiefmap over de Wet Herverdeling Wegenbeheer. Over rijksweg 31 staat er dit (excuses voor de belabberde beeldkwaliteit, het is maar net leesbaar):Ik ken de actuele wegenlijst van rijkswaterstaat, maar volgens mij gaat die niet heel ver terug.

Let op het onderscheid tussen '9' (rijksweg 9), 'S. 9' (secundaire weg 9, rijksweg die in 1992 mogelijk nog via het secundair wegenplan werd gefinancierd) en de 'S. 5'.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
- Secretaris
Ik herinnerde me net opeens dat ik jaren geleden al eens wat data van de (oude) Friese N381 had opgezocht in krantenarchieven. Hieronder de notities die ik toen had gemaakt:
- SPOILER: TOON
-
- Moderator
Ik dacht dat die omlegging Donkerbroek op 17/18 november 1959 is geopend samen met de rest van het tracé vanaf Wijnjeterp, toen werd ook de naam van de brug over het kanaal bekend gemaakt.
-
- Secretaris
Zou best kunnen, het zijn maar aantekeningen. De datums kunnen indicaties zijn, openingsdatums of datums van krantenberichten waaruit blijkt dat iets al wel of nog niet opengesteld is.
-
- 2x5 autosnelweg
Een video over snelwegplannen rondom Alkmaar:
Link
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- expressweg
Vandaag in de Bossche Kringen, het blad van Vrienden van 's-Hertogenbosch, een stuk zitten lezen over de aanleg van de Diezebrug. Vanaf de openstelling tot in 1971 vormde deze brug onderdeel van de doorgaande route van Utrecht naar Eindhoven.
Enkele opvallende dingen uit dat artikel:
- het eerste tracé dat Rijkswaterstaat in gedachten had, was al een oostelijke omlegging om de stad heen. Het was de gemeente zelf die wilde dat de doorgaande route door 's-Hertogenbosch zou lopen. De reden was hetzelfde als de reden dat de Zuid-Willemsvaart begin 19e eeuw door de binnenstad werd aangelegd: men verwachtte economische neergang (een niet geheel onbelangrijke overweging in de crisisjaren). Ook zou de aanleg om de stad heen toendertijd te kostbaar zijn geweest, zowel voor Rijkswaterstaat (moerassige ondergrond) als voor de gemeente (lange toevoerroutes die uit eigen zak betaald moesten worden).
- de brug is niet in 1936 aangelegd, zoals ik altijd dacht, maar men is pas in 1939 begonnen en de brug is stilletjes opengesteld in 1941.
- bij de bouw had de Diezebrug een beweegbaar deel (is nog te zien aan de basculepijler) voor hoge stoomschepen. In de jaren 40 werden die al snel vervangen door dieselschepen. Wanneer het beweegbaar deel vastgezet is, werd niet aangegeven.
Enkele opvallende dingen uit dat artikel:
- het eerste tracé dat Rijkswaterstaat in gedachten had, was al een oostelijke omlegging om de stad heen. Het was de gemeente zelf die wilde dat de doorgaande route door 's-Hertogenbosch zou lopen. De reden was hetzelfde als de reden dat de Zuid-Willemsvaart begin 19e eeuw door de binnenstad werd aangelegd: men verwachtte economische neergang (een niet geheel onbelangrijke overweging in de crisisjaren). Ook zou de aanleg om de stad heen toendertijd te kostbaar zijn geweest, zowel voor Rijkswaterstaat (moerassige ondergrond) als voor de gemeente (lange toevoerroutes die uit eigen zak betaald moesten worden).
- de brug is niet in 1936 aangelegd, zoals ik altijd dacht, maar men is pas in 1939 begonnen en de brug is stilletjes opengesteld in 1941.
- bij de bouw had de Diezebrug een beweegbaar deel (is nog te zien aan de basculepijler) voor hoge stoomschepen. In de jaren 40 werden die al snel vervangen door dieselschepen. Wanneer het beweegbaar deel vastgezet is, werd niet aangegeven.
-
- Moderator
Rijkswaterstaat heeft een deel van haar beeldarchief overgezet naar archieven.nl: https://www.archieven.nl/nl/zoeken?miva ... al&miaet=1
Deze website houdt per 31 december op te bestaan: beeldbank.rijkswaterstaat.nl
Beeldarchief Rijkswaterstaat tijdelijk gesloten
Vanaf 1 september 2022 is het Beeldarchief van Rijkswaterstaat tijdelijk gesloten, omdat we werken aan een nieuwe beeldomgeving. In de tussentijd kunt u géén archiefbeelden via de huidige website bekijken en downloaden.
Vorderingen
Een deel van het beeldarchief is inmiddels online beschikbaar gemaakt op www.archieven.nl en kan daar gedownload worden. In de komende weken volgt het resterende deel.
Deze website houdt per 31 december op te bestaan: beeldbank.rijkswaterstaat.nl
Beeldarchief Rijkswaterstaat tijdelijk gesloten
Vanaf 1 september 2022 is het Beeldarchief van Rijkswaterstaat tijdelijk gesloten, omdat we werken aan een nieuwe beeldomgeving. In de tussentijd kunt u géén archiefbeelden via de huidige website bekijken en downloaden.
Vorderingen
Een deel van het beeldarchief is inmiddels online beschikbaar gemaakt op www.archieven.nl en kan daar gedownload worden. In de komende weken volgt het resterende deel.
-
- 2x3 autosnelweg
Dat worden een hoop dooie hyperlinks op het forum en de wegenwiki.
-
- autoweg

Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Remmerden
Peter Schoeber uit Remmerden
-
- Secretaris
...maar om nou alles eerst op Archive.org te zetten alvorens te linken is ook zo'n gedoe.

-
- 2x2 autosnelweg
Dat is inherent aan het internet. Zelf hosten van extern materiaal is vrijwel zelden mogelijk:PeterSchoeber schreef: ↑di 22 nov 2022, 11:51Dat is dus, mijns inziens, een van de grootste nadelen als je er als forumbeheerder voor kiest om alles extern te linken in plaats van te uploaden op de site zelf. Ik snap de overwegingen om niet als host te fungeren als wegenforum maar daardoor krijg je wel een enorme gatenkaas als de (deep)links wegvallen.
- In praktische zin vanwege benodigde opslagruimte, dataverkeer en het verzorgen en onderhouden van een veilige en gebruiksvriendelijke gebruikersfunctionaliteit;
- Maar vooral: omdat het zonder toestemming of licentie hosten van materiaal van derden leidt tot auteursrechtenschendingen die kunnen (en op de schaal van het forum: zullen) leiden tot schadeclaims die in het uiterste geval sluiting van een website als gevolg kunnen hebben.
Oftewel het is niet echt een keuze van de forumbeheerders.
Zodra je als organisatie (of persoon), in dit geval RWS, iets op het internet zet dien je je er bewust van te zijn dat het web wordt gevormd door links tussen websites. En dat je als beheerder er verantwoordelijk voor bent dat zowel interne als externe links naar url's die jij hebt bedacht/gecreëerd blijven werken. Rijkswaterstaat toont daarvan nu weinig rekenschap. Dat ze van het fotoarchief af willen is vast verdedigbaar, maar had dan voor de oude url's op zijn minst gezorgd voor omleidingen naar de nieuwe locaties waar foto's te vinden zijn.
Vraag: Is er een bepaalde conventie of truc waardoor oorspronkelijke url's naar de beeldbank zouden kunnen worden omgebouwd naar hun nieuwe equivalent binnen archieven.nl - of op zijn minst een nuttige zoekopdracht binnen deze site?
Zo ja dan zouden de forumbeheerders in theorie m.b.v. een script alle oorspronkelijke url's kunnen aanpassen ofwel voorzien van een opmerking met een link naar een resultaat binnen archieven.nl met (vrijwel) dezelfde inhoud.
-
- autoweg
Dat zou mooi zijn inderdaad, dat hetzelfde ID of key wordt gebruikt. Hopelijk heeft men daar rekening mee gehouden (maar dat is misschien ijdele hoop...).Schelpenpaadje schreef: ↑di 22 nov 2022, 12:22 Vraag: Is er een bepaalde conventie of truc waardoor oorspronkelijke url's naar de beeldbank zouden kunnen worden omgebouwd naar hun nieuwe equivalent binnen archieven.nl - of op zijn minst een nuttige zoekopdracht binnen deze site?
-
- 2x2 autosnelweg

Hopelijk zijn aan de oude url's op de één of andere manier nog id's of omschrijvingen af te leiden waarmee je binnen de zoekfunctie van Archieven.nl iets zou kunnen...
-
- Moderator
In mijn ervaring doet vrijwel geen website iets met redirects als de site herontworpen of content gemigreerd wordt. Soms zie je wel dat hele oude nieuwsberichten van media nog wel werken, maar links naar persberichten, ook van Rijksoverheid, doen het na een aantal jaar vaak niet meer. Dus 'link rot' is min of meer onontkoombaar, tenzij je alles gaat archiveren. Overigens kan je met internet archive verlopen url's soms nog wel achterhalen als het wel geïndexeerd is.
Op de Wegenwiki zijn afbeeldingen overigens allemaal op de site gehost dus die blijven gewoon zichtbaar. Dat zijn allemaal eigen afbeeldingen en creative commons licenties. Steeds meer overheden maken alle content op overheidswebsites onder een CC licentie beschikbaar, ik ben er recentelijk achter gekomen dat Polen en Tsjechië dat bijvoorbeeld doen, dat maakt hergebruik van interessante foto's een stuk makkelijker. Sommige overheidsinstanties hebben ook Flickr accounts met CC licenties.
Op de Wegenwiki zijn afbeeldingen overigens allemaal op de site gehost dus die blijven gewoon zichtbaar. Dat zijn allemaal eigen afbeeldingen en creative commons licenties. Steeds meer overheden maken alle content op overheidswebsites onder een CC licentie beschikbaar, ik ben er recentelijk achter gekomen dat Polen en Tsjechië dat bijvoorbeeld doen, dat maakt hergebruik van interessante foto's een stuk makkelijker. Sommige overheidsinstanties hebben ook Flickr accounts met CC licenties.
-
- 4x5 autosnelweg
De vraag wordt regelmatig gesteld of het forum zelf afbeeldingen moet (kunnen) gaan hosten. In prinicpe is het zo dat als je de zaken goed van te voren op papier zet een claim op auteursrechteninbreuk zal falen. Een enkele keer ploft er eens een brief van een advocatenkantoor op de deurmat maar tot nu toe heeft dat bij ons (in ieder geval tijdens mijn voorzitterschap) niet tot een zaak geleid. Ik verwacht dat ook niet, maar puur vanwege het feit dat je toch een paar beroerde nachten tegemoet ziet als je zulke post krijgt zou ik het huidige forumteam niet adviseren om de mogelijkheid in te bouwen.Schelpenpaadje schreef:Oftewel het is niet echt een keuze van de forumbeheerders.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x2 autosnelweg
Autoweek over de geschiedenis van de Nederlandse snelwegen:
https://www.autoweek.nl/verkeer/de-gesc ... snelwegen/
https://www.autoweek.nl/verkeer/de-gesc ... snelwegen/