Ik kwam ook het nummer S8 tegen voor Drachten - Appelscha - Drentse grens.
Ik ben wel benieuwd, zijn er eigenlijk officiële wegenlijsten ooit gepubliceerd. In sommige landen worden deze per wet vastgesteld. Ik ken de actuele wegenlijst van rijkswaterstaat, maar volgens mij gaat die niet heel ver terug.
Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
-
- 2x5 autosnelweg
Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen
In het provinciaal wegenplan 1958 is Drachten - Drentse grens inderdaad weg 8. Leeuwarden - Drachten ging toen nog via de rijkswegen 39 en 43a over Quatrebras. Ten noorden van Drachten begon de rondweg met het verlengde naar de Drentse grens, provinciale weg 8. Klik op onderstaande afbeelding voor een vergroting:

Vanaf het secundair wegenplan 1968 is Leeuwarden - Drentse grens de S5. Zie hier een afbeelding van het (ontwerp?) secundair en tertiair wegenplan 1968: https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd: ... eg21:a0171

Let op het onderscheid tussen '9' (rijksweg 9), 'S. 9' (secundaire weg 9, rijksweg die in 1992 mogelijk nog via het secundair wegenplan werd gefinancierd) en de 'S. 5'.

Vanaf het secundair wegenplan 1968 is Leeuwarden - Drentse grens de S5. Zie hier een afbeelding van het (ontwerp?) secundair en tertiair wegenplan 1968: https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd: ... eg21:a0171
Het oudste exemplaar dat ik zelf in handen heb gehad (en heb gefotografeerd!), is de Actuele Wegenlijst van 1 juli 1992 in een archiefmap over de Wet Herverdeling Wegenbeheer. Over rijksweg 31 staat er dit (excuses voor de belabberde beeldkwaliteit, het is maar net leesbaar):Ik ken de actuele wegenlijst van rijkswaterstaat, maar volgens mij gaat die niet heel ver terug.

Let op het onderscheid tussen '9' (rijksweg 9), 'S. 9' (secundaire weg 9, rijksweg die in 1992 mogelijk nog via het secundair wegenplan werd gefinancierd) en de 'S. 5'.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
-
- 2x5 autosnelweg
Ik herinnerde me net opeens dat ik jaren geleden al eens wat data van de (oude) Friese N381 had opgezocht in krantenarchieven. Hieronder de notities die ik toen had gemaakt:
- SPOILER: TOON
-
- Moderator
Ik dacht dat die omlegging Donkerbroek op 17/18 november 1959 is geopend samen met de rest van het tracé vanaf Wijnjeterp, toen werd ook de naam van de brug over het kanaal bekend gemaakt.
-
- 2x5 autosnelweg
Zou best kunnen, het zijn maar aantekeningen. De datums kunnen indicaties zijn, openingsdatums of datums van krantenberichten waaruit blijkt dat iets al wel of nog niet opengesteld is.
-
- 2x5 autosnelweg
Een video over snelwegplannen rondom Alkmaar:
Link
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer