Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Chris »

Ik was benieuwd naar de historie van de voorganger van de A20 tussen Rotterdam en Nieuwerkerk aan den IJssel. Zoals waarschijnlijk wel bekend was er een voorganger van de A20 langs Nieuwerkerk, voordat het huidige tracé in 1984 werd geopend.

De oudste upgrade aan deze route was de omlegging van Nieuwerkerk aan den IJssel. Dit is al op 14 december 1932 geopend.

De Telegraaf, 15-12-1932:
Afbeelding

Op de topografische kaart:
Afbeelding

In 1955 is werk aanbesteed voor een nieuw viaduct bij Nieuwerkerk aan den IJssel. Ik vermoed dat dit ging om de brug over de Ringvaart die oorspronkelijk in 1932 was aangelegd. Op de topografische kaart lijkt de omlegging van Nieuwerkerk op dat moment nog het enige deel te zijn dat niet 2x2 rijstroken heeft.

Het Rotterdamsch parool, 15-06-1955:
Afbeelding

Later is het deel tussen Rotterdam en Capelle uitgebouwd naar een bredere weg (de huidige Hoofdweg). De verlenging hiervan bij Nieuwerkerk is kennelijk in 1959 van 2 naar 3 'baans' verbreed.

Het vrije volk, 27-01-1959:
Afbeelding

Het lijkt er op dat de omlegging van Nieuwerkerk al tussen 1955 en 1959 is uitgebouwd naar een snelwegstandaard.

Afbeelding

Op deze foto is de nieuwe A20 in aanbouw te zien met het Cortlandt-aquaduct. Wat mij opvalt is dat het oude tracé door Nieuwerkerk toen al relatief breed was: met een betrekkelijk brede middenberm. Het leek toen al veel meer op een echte autosnelweg dan een provisorische verdubbeling van de oorspronkelijke weg. Van dit oude tracé resteert nu niks, het is gesloopt en als reguliere weg aangelegd.
Afbeelding

Vanaf de andere kant gezien in 1984. De omlegging van Nieuwerkerk was dus voor de bouw van de A20 al een weg op quasi snelwegprofiel. Ik vraag mij af of na opening één van de bruggen is gesloopt en de andere behouden voor de hedendaagse Europalaan. Die brug is namelijk relatief breed voor een GOW en heeft ook de uitstraling van een jaren '50 brug. Wellicht is de huidige brug de vroegere noordwestelijke brug van de snelweg.

Het vrije volk, 20-09-1984
Afbeelding
Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 24148
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door harry »

Chris schreef: vr 29 mei 2026, 15:18 Ik vraag mij af of na opening één van de bruggen is gesloopt en de andere behouden voor de hedendaagse Europalaan.
Dat is ook wat ik altijd gedacht heb.
In 2005 zag dat viaduct er zo uit:
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1616
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Victor »

Chris schreef: vr 29 mei 2026, 15:18 Ik vraag mij af of na opening één van de bruggen is gesloopt en de andere behouden voor de hedendaagse Europalaan.
Van bovenaf gezien lijkt mij dat vrij duidelijk wel het geval.
https://www.google.nl/maps/@51.971431,4 ... FQAw%3D%3D
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 24901
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Pino »

Ik zat me af te vragen waarom hier eigenlijk een aquaduct is neergelegd. De ringvaart hier heeft nul scheepvaart: noch recreatief, noch beroeps. Hoewel de ringvaart nu wel een mooie groene strook is die goed in de ruimtelijke ordening van Nieuwerkerk past, was dat toen een factor die ten tijde van de planning nog weinig rol speelde. Krantenartikelen gevonden via Delpher zeggen wel dat de bodemgesteldheid Rijkswaterstaat de nodige hoofdbrekens had bezorgd. Dus laat zich dat vertalen als: een brug op 2x3-profiel zou alle kanten zijn uitgezakt, dus dan maar dieper bouwen?

Kwam er in deze context trouwens ook achter dat het zandlichaam voor de A20 afkomstig is van wat vervolgens de Zevenhuizerplas werd. Een gang van zaken die we natuurlijk kennen van meer plaatsen, maar ik had de link nooit gelegd.
Remco
verkeersader
Berichten: 523
Lid geworden op: di 06 mar 2007, 18:00

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Remco »

De Ringvaart (en dus het aquaduct) heeft wel degelijk recreatie-vaartverkeer. Het is de verbinding tussen bovenloop van de Rotte (via de Hennipsloot) en de Hollandse IJssel (sluisje bij Moordrecht). Er is niet veel verkeer, maar de lagere bruggen zijn bedienbaar.
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 24901
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Pino »

^^ Maar die in de Europalaan / voormalige rijksweg 3 niet. In die zin zou je denken dat de A20 met een vergelijkbare dubbele brug had kunnen worden aangelegd als de oude rijksweg. Daarom dus mijn gedachte dat dit aquaduct niet voor die recreatie is ontstaan, maar omdat er ergens een onmogelijkheid zat in de situatie ter plaatse.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Chris »

Ik vermoed dat het hoogteverschil een rol heeft gespeeld. De Ringvaart lag al hoger dan de polder, volgens de AHN bijna 4 meter hoger. Dat maakt het logischer om er onderdoor te gaan omdat geen diepe tunnelbak noodzakelijk is. En dit was ook aangelegd in een periode dat geluidsoverlast een prominentere rol speelde in de planning van infrastructuur (zie A28 Zeist), dus dan was er meer politieke steun om er dan maar onderdoor te gaan.

De Ringvaart is inderdaad bevaarbaar, maar waarschijnlijk is dit wel beperkt tot de kleine recreatievaart. De bruggen worden bediend door de gemeente Zuidplas.
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 24901
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Pino »

^^ Dit is natuurlijk de polder met het laagste punt van Nederland, dus dan krijg je die hoogteverschillen erbij. Ik denk dat geluidsoverlast minder rol speelde. Het zandlichaam van de weg is vanaf 1970 neergelegd; planvorming had al wat eerder plaatsgevonden. Dat is toch ruim voor de jaren dat leefomgeving een echt groot onderwerp werd.

(en dat nog los van het feit dat de Luifel van Zeist een stom verhaal was van een woonwijk die werd neergelegd in de wetenschap dat er een snelweg aankwam)
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Chris »

Dat zandlichaam van 1970 was volgens een nieuwsartikel dat ik vond alleen op het Capelse stuk, indertijd was ook nog gepland om de A20 ten oosten van het Terbregseplein met 2x2 rijstroken aan te leggen, dus wellicht was het plan indertijd om de A20 nog op de bestaande omlegging van Nieuwerkerk aan te sluiten. Indertijd was er nog weinig verstedelijking in dit gebied.

Begin jaren '80 werden diverse grote projecten uitgevoerd op de corridor Rotterdam - Utrecht;

* Gouwe-aquaduct (1981)
* dit stuk A20 tot Nieuwerkerk (1984)
* verdubbeling A12 Gouda - Utrecht (1980-1986)