De oudste upgrade aan deze route was de omlegging van Nieuwerkerk aan den IJssel. Dit is al op 14 december 1932 geopend.
De Telegraaf, 15-12-1932:

Op de topografische kaart:

In 1955 is werk aanbesteed voor een nieuw viaduct bij Nieuwerkerk aan den IJssel. Ik vermoed dat dit ging om de brug over de Ringvaart die oorspronkelijk in 1932 was aangelegd. Op de topografische kaart lijkt de omlegging van Nieuwerkerk op dat moment nog het enige deel te zijn dat niet 2x2 rijstroken heeft.
Het Rotterdamsch parool, 15-06-1955:

Later is het deel tussen Rotterdam en Capelle uitgebouwd naar een bredere weg (de huidige Hoofdweg). De verlenging hiervan bij Nieuwerkerk is kennelijk in 1959 van 2 naar 3 'baans' verbreed.
Het vrije volk, 27-01-1959:

Het lijkt er op dat de omlegging van Nieuwerkerk al tussen 1955 en 1959 is uitgebouwd naar een snelwegstandaard.

Op deze foto is de nieuwe A20 in aanbouw te zien met het Cortlandt-aquaduct. Wat mij opvalt is dat het oude tracé door Nieuwerkerk toen al relatief breed was: met een betrekkelijk brede middenberm. Het leek toen al veel meer op een echte autosnelweg dan een provisorische verdubbeling van de oorspronkelijke weg. Van dit oude tracé resteert nu niks, het is gesloopt en als reguliere weg aangelegd.

Vanaf de andere kant gezien in 1984. De omlegging van Nieuwerkerk was dus voor de bouw van de A20 al een weg op quasi snelwegprofiel. Ik vraag mij af of na opening één van de bruggen is gesloopt en de andere behouden voor de hedendaagse Europalaan. Die brug is namelijk relatief breed voor een GOW en heeft ook de uitstraling van een jaren '50 brug. Wellicht is de huidige brug de vroegere noordwestelijke brug van de snelweg.
Het vrije volk, 20-09-1984

