Bericht
door SnarfFlevoland » wo 22 sep 2021, 16:30
Als ik diverse verhalen en social media berichten uit de getroffe gebieden van de overstromingsramp in NRW en RLP mag geloven, gaat het daar nog lang niet goed. Een kennis van me heeft ter plaatse als vrijwilliger gewerkt om de lokale bevolking, vooral de mensen die hun huis hebben verloren, te helpen. Heel veel schijnt alleen met donaties te werken, dit geldt vooral voor RLP. De overheid lijkt de geldkraan, desondanks diverse toezeggingen, nog niet bepaald geopend te hebben. Hulpdiensten hebben zich weer teruggetrokken, waardoor tijdelijk onderdak ook verdwijnt, tenzij deze door donateurs verder wordt gefinancierd en door vrijwilligers wordt ondersteund. Slachtoffers worden overrompeld met heel veel bureaucratie en deels keren verzekeringen niet uit, omdat een overstromingsramp in diverse policies niet gedekt ist. Kortom: De getroffen mensen zitten met de gebakken peren, de overheid doet nauwelijks iets. Er is daarop enorm veel kritiek, maar nauwelijks lijkt de overheid daar iets op uit te doen. Ondertussen is de hele ramp alweer onder de verkiezingen van het toneel verdwenen. Het feit dat de ministerpresident van RLP voor de ramp al is gewaarschuwd door de weerdiensten, maar destijds niks heeft ondernomen om hulpdiensten in gang te zetten en de bevolking te waarschuwen, schijnt ook nu snel vergeten te zijn. Nu de landelijke verkiezingen vollop aan de gang zijn, is er nog maar weinig aandacht voor lokale politiek en nieuws.
Dit vind ik voor een land als Duitsland eigenlijk dieptriest. Dat schlachtoffers bijna geheel op donaties en vrijwilligers zijn aangewezen, kan toch nauwelijks de bedoeling zijn. Bovendien maakt de bureaucratie het ook niet makkelijker om hulp te krijgen. Een vergelijkbaar scenario in Nederland zou toch heel wat anders aangepakt worden, of vergis ik me daarin? Mensen worden door de overheid letterlijk in de steek gelaten. Aan de andere kant is het natuurlijk als huiseigenaar ook belangrijk om goed en correct verzekerd te zijn. Als ik de berichten mag geloven, schijnen behoorlijk wat mensen dat niet gedaan te hebben.
Ondertussen zijn getroffe gebieden in Zwitserland al snel weer opgeknapt en zijn renovaties, o.a. in kanton Schaffhausen, in volle gang. Een tekenend verschil met Duitsland. In Zwitserland waren ook geen slachtoffers gevallen.
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op wo 22 sep 2021, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"