[D] Mobiliteitsbeleid

Moderator: Moderatoren

Rogier
expressweg

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door Rogier » vr 22 jul 2022, 21:32

Klopt en is het verstandig dat de EU gaat ingrijpen.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 22 jul 2022, 21:55

mhkamp schreef: vr 22 jul 2022, 21:14 Hebben wij dat niet als ze in Duitsland weer een één of andere feestdag hebben?
Volgens mij zijn die problemen tegenwoordig niet zo groot meer. Ik het verleden was er maar één Duitse feestdag die echt problemen opleverde, namelijk Tag der Deutschen Einheit - voor de rest kennen Nordrhein-Westfalen en Niedersachsen volgens mij geen feestdagen die de rest van Europa niet kent en waardoor Europees verkeer zich dus ophoopt. De grap met Tirol is dat zij nu Fahrverbot hebben in alle zomer- en winterweekenden die veel toeristenverkeer opleveren. Het is daar nu zo vaak bal dat het gewoon structureel hinderen is geworden.

En ja, dat is in mijn optiek ook iets waarop de EU in zou moeten grijpen. Wat is daarvan eigenlijk de status? Ik geloof dat de Commissie nog geen actie heeft aangebracht, maar in een soort voorfase zit? Betekent dat er de komende vijf jaar vermoedelijk weinig gebeurt, want dat is de periode die dan wel nodig zal zijn tot vonnis van het Hof van Justitie plus de periode die Oostenrijk dan krijgt om hun regels aan te passen.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » vr 22 jul 2022, 23:04

Nou ja, het zijn nog wel fiks wat dagen in het jaar (feestdagen meegerekend). Sommige 'speciale' dagen kennen dan weer geen rijverbod. (zijn ook enkele deelstaten waarin die dag gevierd wordt).

https://www.evofenedex.nl/kennis/landen ... ijverboden

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 23 jul 2022, 7:38

Het is best een aantal dagen, maar vrij veel daarvan zijn dagen waarop half Europa vrij heeft en er dus weinig behoefte is aan goederenvervoer. Denk kerst, nieuwjaar, Pasen etc. Alleen op dagen dat in Duitsland rijverbod geldt terwijl de rest van Europa dóór wil, heb je echt iets aan de hand. En vaak is dat dan eerder een intern-Duits iets, in de zin dat we in het Nederlandse grensland alleen iets merken van dat soort mismatches wanneer er rijverbod geldt in NRW of Niedersachsen - mag je Baden-Württemberg niet in, dan merkt de logistieke sector dat natuurlijk, maar er is geen gedoe aan onze grens.

Als ik het goed zie, speelt dat op 1 mei, 3 oktober en 31 oktober-1 november. De eerste en laatste zijn in veel meer landen feestdag, dus dat maakt 3 oktober de rijverbod-dag met de grootste impact bij onze grensovergangen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 23 jul 2022, 9:41

Een essentieel verschil is dat het hier niet om een rijverbod gaat, maar dosering na een rijverbod. Dus dat betekent dat er juist veel aanloop is, terwijl op dagen met een rijverbod is het niet zinvol om naar de grens te rijden.

Tirol heeft zoveel rijverboden en beperkingen op vrachtverkeer dat het volume zich op steeds minder uren per week concentreert, en dus als gevolg het aanbod per dag dat er nog wel gereden mag worden, alleen maar toeneemt. Want wat Tirol ook denkt, de consumenten en fabrieken in Duitsland en Italië hebben echt niet minder vraag omdat Tirol zulke beperkingen opwerpt.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 23 jul 2022, 10:06

Het gezelschap staat glimlachend op de foto. Ik zou me juist kapot schamen. :shutup:
Donateur Vereniging Wegenforum

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 23 jul 2022, 10:07

Chris schreef: za 23 jul 2022, 9:41 Dus dat betekent dat er juist veel aanloop is, terwijl op dagen met een rijverbod is het niet zinvol om naar de grens te rijden.
Absoluut. Maar dat doseerprobleem was ook wat wij indertijd hadden bij met name De Lutte op 3 oktober. Daar hoopte het verkeer zich in de avond op, klaar om zodra het mocht Duitsland in te gaan.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 23 jul 2022, 17:29

Daar heb ik ooit nog wel eens een foto van gemaakt:
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net