[D] Mobiliteitsbeleid

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Ger81
autoweg
Berichten: 1397
Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 20:59
Locatie: Utrecht

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door Ger81 »

In Berlijn loopt een campagne om een referendum af te dwingen voor een vrijwel autovrij Berlijn:

https://nos.nl/artikel/2613445-berlijn- ... -weerstand
Ubi volentia est, via est
Gebruikersavatar
Sondermaut
verkeersader
Berichten: 691
Lid geworden op: di 09 okt 2018, 20:01
Locatie: Dordrecht

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door Sondermaut »

Gelukkig blijft het als ik de plannen moet geloven voorlopig bij een referendum, want ik weet vrij zeker dat zo'n plan in autominnend Duitsland zelfs in Berlijn zal worden afgewezen. Maar wat een verkeersriool zijn sommige wegen in die stad als je naar de inrichting kijkt. Die brede boulevards in het stadscentrum bestaan stuk voor stuk uit twee of meer rijstroken per richting.

Het wordt misschien wel tijd dat ze in Duitsland eens gaan sleutelen aan de grenswaarden van de milieuzones, nu ze stuk voor stuk worden afgeschaft omdat ze hun functie vrijwel niet meer uitoefenen. Benzineauto's ouder dan 1993 worden in principe overal geweerd, maar zijn inmiddels allemaal zodanig oud dat ze dankzij de oldtimerregeling in Duitsland (die vanaf 30 jaar geldt) onder de milieuzones uit kunnen komen. En voor diesels geldt dat ze er met een bouwjaar van 2006 of jonger nog gewoon in komen.
Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 11351
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door Rein »

Sondermaut schreef: do 07 mei 2026, 14:18 Maar wat een verkeersriool zijn sommige wegen in die stad als je naar de inrichting kijkt. Die brede boulevards in het stadscentrum bestaan stuk voor stuk uit twee of meer rijstroken per richting.
Tja een grote stad heeft nu eenmaal te maken met veel verkeer. In steden als Parijs, Brussel, Barcelona, Milaan etc. etc. hebben de doorgaande wegen in de stad toch ook (minstens) 2x2 rijstroken?
omNOMNOMNOM
verkeersader
Berichten: 620
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 14:10

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door omNOMNOMNOM »

^^
Het tegendeel blijkt echter ook niet automatisch waar te zijn. Dublin is bijvoorbeeld geen stad vol enorme stedelijke snelwegen, maar toch zijn zowel het autoverkeer als het OV er over het algemeen een complete chaos. De discussie wordt vaak gevoerd met de aanname dat minder rijstroken vanzelf betere mobiliteit oplevert, maar dat is te simplistisch.
Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x3 autosnelweg
Berichten: 7582
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door GuteFahrt »

Sondermaut schreef: do 07 mei 2026, 14:18 Gelukkig blijft het als ik de plannen moet geloven voorlopig bij een referendum
Zelfs nog een stap minder ver. Althans, als ik het zo lees moet dat referendum ook nog afgedwongen worden...
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."
Gebruikersavatar
Ger81
autoweg
Berichten: 1397
Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 20:59
Locatie: Utrecht

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door Ger81 »

^^
Ze hebben 174.000 handtekeningen nodig, vandaag is de deadline. Het schijnt erom te gaan spannen.
Ubi volentia est, via est
Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 18190
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door Kaaiman »

Ik ben voor! Direct doen...



... zodra de A100 helemaal rond is. Want een autovrije/autoluwe zone vergt wel fatsoenlijke ringstructuur.
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 4323
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door sven_engelen »

^^ Dus ergens in 2250 is dat mogelijk :lol:
verfmeer95
expressweg
Berichten: 4384
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door verfmeer95 »

Het referendum komt er niet eens. De initiatiefnemers kwamen 35000 handtekeningen tekort: https://nos.nl/artikel/2613688-berlijn- ... an-de-baan
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door Chris »

Gordon Schnieder is de nieuwe ministerpresident van Rheinland-Pfalz. Ik dacht: he die naam komt bekend voor. Het blijkt inderdaad de broer van Bundesverkehrsminister Patrick Schnieder te zijn.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door Chris »

Er schijnt een andere reden te zijn waarom ze bij nieuwbouwprojecten vaak met één of een paar viaducten in de weilanden beginnen en de rest pas later: als ze één component van een planbesluit uitvoeren, blijft deze geldig. Normaal vervalt de geldigheid van een planbesluit na 10 jaar indien er geen aanvang met de werken wordt gemaakt. Door tenminste met één of een paar bruggen te starten vermijdt men dit.