[D] Mobiliteitsbeleid
Moderator: Moderatoren
-
Ger81
- autoweg
- Berichten: 1397
- Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 20:59
- Locatie: Utrecht
Re: [D] Mobiliteitsbeleid
In Berlijn loopt een campagne om een referendum af te dwingen voor een vrijwel autovrij Berlijn:
https://nos.nl/artikel/2613445-berlijn- ... -weerstand
https://nos.nl/artikel/2613445-berlijn- ... -weerstand
Ubi volentia est, via est
-
Sondermaut
- verkeersader
- Berichten: 691
- Lid geworden op: di 09 okt 2018, 20:01
- Locatie: Dordrecht
Re: [D] Mobiliteitsbeleid
Gelukkig blijft het als ik de plannen moet geloven voorlopig bij een referendum, want ik weet vrij zeker dat zo'n plan in autominnend Duitsland zelfs in Berlijn zal worden afgewezen. Maar wat een verkeersriool zijn sommige wegen in die stad als je naar de inrichting kijkt. Die brede boulevards in het stadscentrum bestaan stuk voor stuk uit twee of meer rijstroken per richting.
Het wordt misschien wel tijd dat ze in Duitsland eens gaan sleutelen aan de grenswaarden van de milieuzones, nu ze stuk voor stuk worden afgeschaft omdat ze hun functie vrijwel niet meer uitoefenen. Benzineauto's ouder dan 1993 worden in principe overal geweerd, maar zijn inmiddels allemaal zodanig oud dat ze dankzij de oldtimerregeling in Duitsland (die vanaf 30 jaar geldt) onder de milieuzones uit kunnen komen. En voor diesels geldt dat ze er met een bouwjaar van 2006 of jonger nog gewoon in komen.
Het wordt misschien wel tijd dat ze in Duitsland eens gaan sleutelen aan de grenswaarden van de milieuzones, nu ze stuk voor stuk worden afgeschaft omdat ze hun functie vrijwel niet meer uitoefenen. Benzineauto's ouder dan 1993 worden in principe overal geweerd, maar zijn inmiddels allemaal zodanig oud dat ze dankzij de oldtimerregeling in Duitsland (die vanaf 30 jaar geldt) onder de milieuzones uit kunnen komen. En voor diesels geldt dat ze er met een bouwjaar van 2006 of jonger nog gewoon in komen.
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
- Berichten: 11351
- Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
- Locatie: Haarlemmermeer
Re: [D] Mobiliteitsbeleid
Tja een grote stad heeft nu eenmaal te maken met veel verkeer. In steden als Parijs, Brussel, Barcelona, Milaan etc. etc. hebben de doorgaande wegen in de stad toch ook (minstens) 2x2 rijstroken?Sondermaut schreef: do 07 mei 2026, 14:18 Maar wat een verkeersriool zijn sommige wegen in die stad als je naar de inrichting kijkt. Die brede boulevards in het stadscentrum bestaan stuk voor stuk uit twee of meer rijstroken per richting.
-
omNOMNOMNOM
- verkeersader
- Berichten: 620
- Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 14:10
Re: [D] Mobiliteitsbeleid
Het tegendeel blijkt echter ook niet automatisch waar te zijn. Dublin is bijvoorbeeld geen stad vol enorme stedelijke snelwegen, maar toch zijn zowel het autoverkeer als het OV er over het algemeen een complete chaos. De discussie wordt vaak gevoerd met de aanname dat minder rijstroken vanzelf betere mobiliteit oplevert, maar dat is te simplistisch.
-
GuteFahrt
- 2x3 autosnelweg
- Berichten: 7582
- Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
- Locatie: Waddenstad Harlingen
Re: [D] Mobiliteitsbeleid
Zelfs nog een stap minder ver. Althans, als ik het zo lees moet dat referendum ook nog afgedwongen worden...Sondermaut schreef: do 07 mei 2026, 14:18 Gelukkig blijft het als ik de plannen moet geloven voorlopig bij een referendum
-
Ger81
- autoweg
- Berichten: 1397
- Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 20:59
- Locatie: Utrecht
Re: [D] Mobiliteitsbeleid
Ze hebben 174.000 handtekeningen nodig, vandaag is de deadline. Het schijnt erom te gaan spannen.
Ubi volentia est, via est
-
Kaaiman
- Secretaris
- Berichten: 18190
- Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
- Locatie: Hoogeveen
Re: [D] Mobiliteitsbeleid
Ik ben voor! Direct doen...
... zodra de A100 helemaal rond is. Want een autovrije/autoluwe zone vergt wel fatsoenlijke ringstructuur.
... zodra de A100 helemaal rond is. Want een autovrije/autoluwe zone vergt wel fatsoenlijke ringstructuur.
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
sven_engelen
- expressweg
- Berichten: 4323
- Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
- Locatie: Venlo
-
verfmeer95
- expressweg
- Berichten: 4384
- Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37
Re: [D] Mobiliteitsbeleid
Het referendum komt er niet eens. De initiatiefnemers kwamen 35000 handtekeningen tekort: https://nos.nl/artikel/2613688-berlijn- ... an-de-baan
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85895
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [D] Mobiliteitsbeleid
Gordon Schnieder is de nieuwe ministerpresident van Rheinland-Pfalz. Ik dacht: he die naam komt bekend voor. Het blijkt inderdaad de broer van Bundesverkehrsminister Patrick Schnieder te zijn.
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85895
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [D] Mobiliteitsbeleid
Er schijnt een andere reden te zijn waarom ze bij nieuwbouwprojecten vaak met één of een paar viaducten in de weilanden beginnen en de rest pas later: als ze één component van een planbesluit uitvoeren, blijft deze geldig. Normaal vervalt de geldigheid van een planbesluit na 10 jaar indien er geen aanvang met de werken wordt gemaakt. Door tenminste met één of een paar bruggen te starten vermijdt men dit.