[D] Mobiliteitsbeleid
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
Re: [DUITSLAND] Mobiliteitsbeleid
Men begint nu een campagne om de acceptatie van Baustellen te vergroten, zo lijkt het.
Die Baustelle im 21. Jahrhundert ist intelligent, nachhaltig und sicher. Um baustellenbedingte Staus zu vermeiden, sind innovative Lösungen gefragt.
Je hebt weinig aan intelligente Baustellen als er geen geld wordt uitgegeven om werkzaamheden op normaal tempo uit te voeren in plaats van slakkentempo in Duitsland... Ze kunnen wel fancy bewoordingen gebruiken, maar het probleem is gewoon dat er veel te weinig geld naar het wegennet gaat zodat Schlafbaustellen ontstaan en het wegontwerp niet geschikt is voor een normaal 4-0 systeem in plaats van 60 km/h.
De hoeveelheid baustellen is gewoon schandalig, op mijn trip twee weken geleden waarbij ik zo'n 1.800 km in Duitsland heb gereden kwam ik er minstens 30 tegen, waarvan een groot deel slechts op 60 km/h gelimiteerd is vanwege het krappe wegprofiel dat in Duitsland altijd gebruikt is. De werkzaamheden gaan zo langzaam dat de hoeveelheid baustellen steeds verder accumuleert.
Die Baustelle im 21. Jahrhundert ist intelligent, nachhaltig und sicher. Um baustellenbedingte Staus zu vermeiden, sind innovative Lösungen gefragt.
Je hebt weinig aan intelligente Baustellen als er geen geld wordt uitgegeven om werkzaamheden op normaal tempo uit te voeren in plaats van slakkentempo in Duitsland... Ze kunnen wel fancy bewoordingen gebruiken, maar het probleem is gewoon dat er veel te weinig geld naar het wegennet gaat zodat Schlafbaustellen ontstaan en het wegontwerp niet geschikt is voor een normaal 4-0 systeem in plaats van 60 km/h.
De hoeveelheid baustellen is gewoon schandalig, op mijn trip twee weken geleden waarbij ik zo'n 1.800 km in Duitsland heb gereden kwam ik er minstens 30 tegen, waarvan een groot deel slechts op 60 km/h gelimiteerd is vanwege het krappe wegprofiel dat in Duitsland altijd gebruikt is. De werkzaamheden gaan zo langzaam dat de hoeveelheid baustellen steeds verder accumuleert.
-
- 2x2 autosnelweg
In de winter zijn er wel een heel wat aantal minder wegwerkzaamheden te bekennen. Alleen de grote wegwerkzaamheden voor de langetermijn heb je dan nog. Daarvan zijn er zeker teveel, maar het schiet over het algemeen wel duidelijk meer op om in de winter (uiteraard zonder sneeuw of ijzel) door Duitsland te cruisen.
Verder ben ik de vele wegwerkzaamheden in Duitsland ook behoorlijk zat. Er zijn er teveel en dat maakt het rijden ook onrustig. Ook wordt er soms gestrooid met waardeloze limieten die nergens op slaan. Dan staat plotseling een bord 100 en daarachter snel 80 km/h. Zodra je van 180 op 100 bent afgeremt is de snelheidslimiet alweer opgeheven. Mijn ervaring is dan ook dat bijna niemand (ook niet de 120 km/h rijders) iets van dergelijke limieten aantrekt. Soms wordt ik gewoon door een kleine miniauto ingehaald, omdat ik geen zin heb in hogere boetes, administratieve kosten en Flensburgpunten. Dit geldt overigens ook voor de 60 km/h limieten bij wegwerkzaamheden. Wanneer het niet zo druk op de snelweg is houden zelfs vrachtwagens zich niet aan de Vmax. Persoonlijk rij ik dan ook wel vaak 80 km/h waarvan ik weet dat er eigenlijk nooit geflitst wordt. Dan loop ik hoogstends risico op een waarschuwingsbonnetje van max. 30 euro. Als ik echter onbekend ben dan rij ik gewoon stug 60-65 km/h, zodat ik in principe niet geflitst kan worden. Rij twee keer in een jaar meer dan 25 km/h te hard en men heeft al een maand rijverbod op zak.
Daar heb ik als "Vielfahrer" welke zonder auto niet kan leven geen zin in...
Verder ben ik de vele wegwerkzaamheden in Duitsland ook behoorlijk zat. Er zijn er teveel en dat maakt het rijden ook onrustig. Ook wordt er soms gestrooid met waardeloze limieten die nergens op slaan. Dan staat plotseling een bord 100 en daarachter snel 80 km/h. Zodra je van 180 op 100 bent afgeremt is de snelheidslimiet alweer opgeheven. Mijn ervaring is dan ook dat bijna niemand (ook niet de 120 km/h rijders) iets van dergelijke limieten aantrekt. Soms wordt ik gewoon door een kleine miniauto ingehaald, omdat ik geen zin heb in hogere boetes, administratieve kosten en Flensburgpunten. Dit geldt overigens ook voor de 60 km/h limieten bij wegwerkzaamheden. Wanneer het niet zo druk op de snelweg is houden zelfs vrachtwagens zich niet aan de Vmax. Persoonlijk rij ik dan ook wel vaak 80 km/h waarvan ik weet dat er eigenlijk nooit geflitst wordt. Dan loop ik hoogstends risico op een waarschuwingsbonnetje van max. 30 euro. Als ik echter onbekend ben dan rij ik gewoon stug 60-65 km/h, zodat ik in principe niet geflitst kan worden. Rij twee keer in een jaar meer dan 25 km/h te hard en men heeft al een maand rijverbod op zak.

"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
- 2x2 autosnelweg
Ik had er op 600 km zo'n 15 - 20, nog erger dus. Het is inderdaad in de zomer extreem en lijkt steeds erger te worden.Chris schreef:De hoeveelheid baustellen is gewoon schandalig, op mijn trip twee weken geleden waarbij ik zo'n 1.800 km in Duitsland heb gereden kwam ik er minstens 30 tegen, waarvan een groot deel slechts op 60 km/h gelimiteerd is vanwege het krappe wegprofiel dat in Duitsland altijd gebruikt is. De werkzaamheden gaan zo langzaam dat de hoeveelheid baustellen steeds verder accumuleert.
Op een AGAB meeting vorig jaar antwoordde iemand van een wegenautoriteit op de vraag waarom er in Duitsland zoveel meer Baustellen zijn dan in andere landen in Europa dat het ermee te maken heeft dat er extreem strenge regels gelden, zodat een weg meteen gerepareerd wordt als iets niet in orde is wat in andere landen (bijv. Italië) nog vele jaren zo zou blijven.
Het zal denk ik ook wel met de manier van aanbesteden samenhangen.
-
- expressweg

Het ligt grotendeels aan de wijze hoe men de werkzaamheden uitvoert.
In Nederland werd ongeveer 10 jaar geleden ook veel werkzaamheden doormiddel van 4-0 systemen uitgevoerd.
Inmiddels is hier op teruggekomen, omdat het afsluiten van wegen tijdens de nacht of tijdens de weekenden in veel gevallen goedkoper of beter is.
Vergeet niet dat het opzetten van een 4-0 systeem ook veel tijd kost. Veel werkzaamheden kunnen vaak in dezelfde tijd uitgevoerd worden, mits deze geconcentreerd worden.
-
- 2x5 autosnelweg
Kan kloppen: bij de aanleg van de Betuweroute was in 2002 bij Andelst gedurende langere tijd een 4-0 systeem ingericht. Dat was een crime om doorheen te rijdenRogier schreef:![]()
In Nederland werd ongeveer 10 jaar geleden ook veel werkzaamheden doormiddel van 4-0 systemen uitgevoerd.
Inmiddels is hier op teruggekomen, omdat het afsluiten van wegen tijdens de nacht of tijdens de weekenden in veel gevallen goedkoper of beter is.

-
- Moderator
In Duitsland geldt in juli en augustus op zaterdagen een rijverbod voor vrachtwagens tussen 7.00 en 20.00 uur. Dit is in aanvulling op het standaard rijverbod op de zondagen. Het geldt echter niet op alle Autobahnen, een overzicht is hier te vinden;
http://www.bmvbs.de/SharedDocs/DE/Artik ... ezeit.html
http://www.bmvbs.de/SharedDocs/DE/Artik ... ezeit.html
-
- expressweg
Apart, dat in de lijst bij AD Potsdam nog de oude naam "Abzweig Leipzig" verschijnt.
De lijst van 2010 had ik eens op het forum gezet: http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php? ... ig#p448056
Er schijnen wat verschillen te zijn - heb helaas geen tijd die uittevogelen.
De lijst van 2010 had ik eens op het forum gezet: http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php? ... ig#p448056
Er schijnen wat verschillen te zijn - heb helaas geen tijd die uittevogelen.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer
Dietrich Bonhoeffer
-
- Moderator
Nordrhein-Westfalen
http://www.mbwsv.nrw.de/presse/pressemi ... /index.php
Verkehrsminister Groschek heeft een pakket aan maatregelen aangekondigd voor Nordrhein-Westfalen. Het gaat vooral om het Ruhrgebied.
Projecten;
* ombouw B224 in Bottrop naar A52 (tussen A42 en A2)
* aanleg Autobahndreieck Essen/Gladbeck A2/A52
* aanpassing Dreieck Essen-Ost, verbindingswegen van de A52 naar A40 worden verbreed naar 2 rijstroken per richting.
* herbouw aansluiting Essen-Frillendorf van de A40.
* uitbouw DVM in het Ruhrgebied
* weefstrook A42 tussen het Kreuz Herne en de aansluiting Herne-Crange
* test met spitsstrook op de A42 tussen Essen-Altenessen en Gelsenkirchen-Heßler.
Vooral de aanleg van de A52 in Bottrop kan je toch wel als belangrijk nieuws bestempelen. De B224 is reeds met 2x2 rijstroken uitgerust, maar is gelijkvloers met verkeerslichten.
http://www.mbwsv.nrw.de/presse/pressemi ... /index.php
Verkehrsminister Groschek heeft een pakket aan maatregelen aangekondigd voor Nordrhein-Westfalen. Het gaat vooral om het Ruhrgebied.
Projecten;
* ombouw B224 in Bottrop naar A52 (tussen A42 en A2)
* aanleg Autobahndreieck Essen/Gladbeck A2/A52
* aanpassing Dreieck Essen-Ost, verbindingswegen van de A52 naar A40 worden verbreed naar 2 rijstroken per richting.
* herbouw aansluiting Essen-Frillendorf van de A40.
* uitbouw DVM in het Ruhrgebied
* weefstrook A42 tussen het Kreuz Herne en de aansluiting Herne-Crange
* test met spitsstrook op de A42 tussen Essen-Altenessen en Gelsenkirchen-Heßler.
Vooral de aanleg van de A52 in Bottrop kan je toch wel als belangrijk nieuws bestempelen. De B224 is reeds met 2x2 rijstroken uitgerust, maar is gelijkvloers met verkeerslichten.
-
- 2x2 autosnelweg
Als de B224 tot de A42 wordt omgebouwd, waarom wordt het dan Autobahndreieck Essen/Gladbeck en niet Kreuz?
-
- expressweg
Misschien ziet men het als een KP A2/A52zuid, waar een afrit naar de B224 in zit
Zoiets als Autobahndreieck Moseltal dus.
Kreuz zou me wel een logischere naam lijken, aangezie ik verwacht dat de verbinding A52-B224 gewoon rechtdoor rijden wordt.

Kreuz zou me wel een logischere naam lijken, aangezie ik verwacht dat de verbinding A52-B224 gewoon rechtdoor rijden wordt.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer
Dietrich Bonhoeffer
-
- Moderator
Het deel door Gladbeck is vorig jaar afgewezen in een referendum. De B224 zou hier in een tunnel komen en verbreed worden naar A52. Formeel kan dit stuk dus voorlopig niet aangelegd worden, vandaar de naam Dreieck in plaats van Kreuz.
Een alternatieve optie is om de A52 oostelijk van Gladbeck langs te laten lopen tot de A2. Dit is echter lastig in te passen in verband met een kruisende spoorlijn vlak voor de A2 en de hoge belasting van een klein stukje A2 tussen beide takken van de A52. Daarom was het idee om de bestaande vierstrooks B224 om te bouwen tot A52 beter dan een nieuw tracé.
Een alternatieve optie is om de A52 oostelijk van Gladbeck langs te laten lopen tot de A2. Dit is echter lastig in te passen in verband met een kruisende spoorlijn vlak voor de A2 en de hoge belasting van een klein stukje A2 tussen beide takken van de A52. Daarom was het idee om de bestaande vierstrooks B224 om te bouwen tot A52 beter dan een nieuw tracé.
-
- Moderator
Een korte reportage van de NDR over de slechte toestand van de wegen in Schleswig-Holstein.
http://www.ndr.de/fernsehen/sendungen/s ... 23275.html
Je ziet één van de demonstranten met een "beltquerung kann warten" bord oid maar dat project is juist volledig onafhankelijk van het Duitse wegenbudget (het is een tolweg).
http://www.ndr.de/fernsehen/sendungen/s ... 23275.html
Je ziet één van de demonstranten met een "beltquerung kann warten" bord oid maar dat project is juist volledig onafhankelijk van het Duitse wegenbudget (het is een tolweg).
-
- dorpsstraat

Ik houd meer van de weg dan wat er over heen rijdt.
-
- Moderator
http://www.wegenwiki.nl/Duitsland#Budget
Ik heb het wegenbudget van Duitsland uitgezocht. Het budget is dalende. Je ziet ook dat de LKW-maut totaal geen effect heeft op het totale wegenbudget, ieder jaar dat de LKW-maut meer opbrengt, worden de uitgaven vanuit de algemene belastingen teruggeschroefd, zodat per saldo de uitgaven niet toenemen (zelfs afnemen). Zo blijkt de belofte dat vanaf 2011 alle inkomsten van de LKW-maut naar het wegennet gaat, totaal nergens op te slaan, want het gewone budget is met datzelfde aantal teruggeschroefd, zodat er per saldo helemaal geen extra geld voor wegen vrij komt.
Let erop dat de genoemde bedragen voor de Bundesfernstraßen is (Dus de Autobahnen en Bundesstraßen). Het budget in 2013 is € 5.799 miljoen. In Nederland was dat voor de rijkswegen € 2.728 mln. Per hoofd van de bevolking zijn de uitgaven in Duitsland € 72, in Nederland is dat € 163, 2,2 keer zoveel dus. Waarbij nog opgemerkt moet worden dat het Duitse Bundesfernstraßennet naar verhouding veel groter is dan het rijkswegennet (het omvat ook 40.000 kilometer Bundesstraßen).
Ga je het omrekenen naar per kilometer Bundesfernstraße / Rijksweg, dan zijn de verschillen nog groter, bijna een factor 5. Per 1 kilometer Bundesfernstraße in Duitsland is een budget van € 111.500 beschikbaar. In Nederland is per 1 kilometer rijksweg € 533.000 beschikbaar (aanleg, uitbreiding, onderhoud en beheer).
Dit laat toch zien hoe uiterst belabberd de financiële situatie in Duitsland is met betrekking tot het hoofdwegennet.
Ik heb het wegenbudget van Duitsland uitgezocht. Het budget is dalende. Je ziet ook dat de LKW-maut totaal geen effect heeft op het totale wegenbudget, ieder jaar dat de LKW-maut meer opbrengt, worden de uitgaven vanuit de algemene belastingen teruggeschroefd, zodat per saldo de uitgaven niet toenemen (zelfs afnemen). Zo blijkt de belofte dat vanaf 2011 alle inkomsten van de LKW-maut naar het wegennet gaat, totaal nergens op te slaan, want het gewone budget is met datzelfde aantal teruggeschroefd, zodat er per saldo helemaal geen extra geld voor wegen vrij komt.
Let erop dat de genoemde bedragen voor de Bundesfernstraßen is (Dus de Autobahnen en Bundesstraßen). Het budget in 2013 is € 5.799 miljoen. In Nederland was dat voor de rijkswegen € 2.728 mln. Per hoofd van de bevolking zijn de uitgaven in Duitsland € 72, in Nederland is dat € 163, 2,2 keer zoveel dus. Waarbij nog opgemerkt moet worden dat het Duitse Bundesfernstraßennet naar verhouding veel groter is dan het rijkswegennet (het omvat ook 40.000 kilometer Bundesstraßen).
Ga je het omrekenen naar per kilometer Bundesfernstraße / Rijksweg, dan zijn de verschillen nog groter, bijna een factor 5. Per 1 kilometer Bundesfernstraße in Duitsland is een budget van € 111.500 beschikbaar. In Nederland is per 1 kilometer rijksweg € 533.000 beschikbaar (aanleg, uitbreiding, onderhoud en beheer).
Dit laat toch zien hoe uiterst belabberd de financiële situatie in Duitsland is met betrekking tot het hoofdwegennet.
-
- dorpsstraat

Laatst gewijzigd door mark6565 op di 06 aug 2013, 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- dorpsstraat

Mijn vraag is dan ook: wíl de Duitser wel betalen voor een goed wegennet? Zou het misschien toch verstandig zijn om ook tol te gaan heffen bij personenauto's?
-
- Moderator
Duitse automobilisten betalen jaarlijks € 53 miljard aan belastingen, dus tolheffing voor personenauto's is pertinente onzin.
-
- dorpsstraat
Misschien een ander ideetje dan; de Duitse autobahn wordt natuurlijk erg vaak gebruikt door buitenlanders, als doorvoerland, is het geen idee om die tol te laten betalen? Oei, erg populair maak ik me niet met deze vraag, besef ik me nu, wij Nederlanders zouden dan ook moeten gaan betalen 

-
- 2x2 autosnelweg
Voor automobilisten tol bestalen? Er wordt al LKW maut geheven, en Chris zegt al dat, ondanks de hoge inkomsten, slechts een deel terugvloeit naar de Autobahn / Bundesstraße. Denk je dat hiermee het probleem opgelost is? 

60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
- Moderator
Nu er steeds meer grote bruggen in slechte toestand komen, gaat de media op zoek naar andere voorbeelden.
De NDR heeft een extreem voorbeeld gevonden in de staat Schleswig-Holstein. Bij het dorp Büchen is een brug over het Elbe-Lübeck-Kanal. Deze is in slechte staat en mag daarom maar met 1 rijstrook alternerend bereden worden. Hoe lang deze situatie al bestaat? Sinds 1990, dus al 23 jaar is er geen geld om deze kleine brug te vervangen.
Volgens de regering van Schleswig-Holstein is er maar geld om 600 van de 3.600 kilometer Landesstraßen te onderhouden. Elk jaar komt dus driekwart van het wegennet niet aan onderhoud toe, waardoor de sanierungsstau steeds groter wordt.

De NDR heeft een extreem voorbeeld gevonden in de staat Schleswig-Holstein. Bij het dorp Büchen is een brug over het Elbe-Lübeck-Kanal. Deze is in slechte staat en mag daarom maar met 1 rijstrook alternerend bereden worden. Hoe lang deze situatie al bestaat? Sinds 1990, dus al 23 jaar is er geen geld om deze kleine brug te vervangen.
Volgens de regering van Schleswig-Holstein is er maar geld om 600 van de 3.600 kilometer Landesstraßen te onderhouden. Elk jaar komt dus driekwart van het wegennet niet aan onderhoud toe, waardoor de sanierungsstau steeds groter wordt.

-
- 2x2 autosnelweg
Dat betekent toch dat elke weg één keer per zes jaar onderhoud krijgt en dat lijkt mij ruim voldoende.
-
- 2x2 autosnelweg

60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
- Moderator
Ik denk niet dat je dat zo moet zien, gezien de slechte toestand van het wegennet van Schleswig-Holstein. Momenteel is 684 kilometer (bijna een vijfde van het wegennet, LBV-SH spreekt zelfs van een vierde) voorzien van begrenzingen vanwege slecht wegdek. Een derde van het wegennet is dringend aan renovatie toe, een achterstand van € 100 miljoen voor puur onderhoud van het wegdek is heel erg veel.
-
- expressweg
Nee, dit betekend heel simpel dat men nog geen 20% van de werkelijke kosten voor onderhoud uitgeeft.nederland24 schreef:Dat betekent toch dat elke weg één keer per zes jaar onderhoud krijgt en dat lijkt mij ruim voldoende.
Op deze wijze zorg je ervoor dat de achterstand in onderhoud sterk toeneemt. Uiteindelijk krijg je de rekening gepresenteerd in de vorm van afsluitingen of zelfs instorten van bruggen.
De economische schade is dan enorm. Zeer dom beleid, wat niet noodzakelijk hoeft te zijn. Zoveel kost het onderhouden t.o.t. de totale begroting ook niet.
-
- Moderator
Tja, zo gaat dat. Mensen denken vaak dat wegenprojecten erg duur zijn omdat die erg zichtbaar zijn. Het Duitse jaarlijkse wegenbudget is even groot als wat ze in 17 dagen aan sociale zekerheid uitgeven.
-
- 4x5 autosnelweg
Onderhoud kost gemiddeld 2% van de nieuwprijs per jaar. Een goede overheid budgetteert daarop. Bruggen die goed worden aangelegd zijn relatief goedkoper: die worden pas na 75 jaar economisch afgeschreven als ik het wel heb. De bruggen die in Duitsland voor problemen zorgen zijn nog lang niet aan hun economische levenseinde toe. Dat maakt het wel wrang.
Ik heb wel het idee dat de tekorten de laatste tien jaar zijn ontstaan. In de jaren '90 waren Duitse wegen gemiddeld beter onderhouden dan de Nederlandse en zeker beter dan de Franse en de Belgische wegen.
Ik heb wel het idee dat de tekorten de laatste tien jaar zijn ontstaan. In de jaren '90 waren Duitse wegen gemiddeld beter onderhouden dan de Nederlandse en zeker beter dan de Franse en de Belgische wegen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- expressweg

Ook dat kan een verkeerd beeld geven. In Belgie (en Nederland) zijn ondanks de achterstanden in onderhoud maar relatief weinig problemen met de betonbruggen.
Dat is ook logisch, want betonbruggen vragen maar weinig onderhoud. Echter uiteindelijk zijn deze bruggen aan vervanging toe (door betonschade of overbelasting).
Volgens mij zorgt met name de (over)-belasting van de Duitse bruggen voor problemen. In Nederland (en Belgie) zijn de bruggen zeer waarschijnlijk sterker ontworpen, waardoor deze tegen deze belasting bestand zijn.
Waarschijnlijk geldt dit niet voor de Duitse bruggen, waardoor deze versneld vervangen moeten worden. Het probleem had uiteraard ook verholpen kunnen worden, als Duitsland de asdruk (en het totaal) gewicht van het vrachtverkeer beperkt had.
-
- Moderator
Een opvallende vergelijking met de Nederlandse A4 en de Duitse A52.
De Duitse A52 bij Essen is 3 maanden lang in één richting permanent afgesloten om 10 kilometer asfalt en voegovergangen te vervangen. In Nederland wordt datzelfde werk in 4 weekendafsluitingen gedaan op de A4 bij Delft, en dan ook nog in twee richtingen.
Ergens gaat er dan toch iets fout in Duitsland, dat zelfs met een langdurige afsluiting niet snel gewerkt kan worden.
De Duitse A52 bij Essen is 3 maanden lang in één richting permanent afgesloten om 10 kilometer asfalt en voegovergangen te vervangen. In Nederland wordt datzelfde werk in 4 weekendafsluitingen gedaan op de A4 bij Delft, en dan ook nog in twee richtingen.
Ergens gaat er dan toch iets fout in Duitsland, dat zelfs met een langdurige afsluiting niet snel gewerkt kan worden.
-
- 2x2 autosnelweg

Mijn woonstraat wordt op dit moment ook gesaneerd. Men is al sinds Pasen bezig en het zou begin van de zomer klaar moeten zijn. Maar nee, het is nog lang niet af. Men blijft met puin rijden, maar de bovenste asfaltlaag laat nog op zich wachten. We praten over een stukje van slechts 800 m voor een smalle woonstraat. En als klapper op de vuurpijl: Eigenaren van aangrenzende grondstukken moeten aan de weg meebetalen. Slechts 50% betaalt de gemeente en de rest moeten de aanwonenden betalen. De gemeente berekent de bijdrage op basis van je kaveloppervlakte. Gelukkig huur ik een woning, dus heb ik er geen last van, maar genoeg mensen moeten 'even' 10.000 tot 15.000 euro lappen. En dit soort praktijken zijn standaard in Duitsland...

In Nederland worden toch de straten van woonwijken van de gemeentebelasting betaald? In ieder geval geen torenhoge aanslagen die je kunnen verwachten. Nu zal in Duitsland de gemeentebelasting wel wat lager zijn, maar dergelijke kosten zijn asociaal voor mensen die zulke sommen niet even kunnen ophoesten. Dit resulteert vaak in een verhoging van de hypotheek. Als ik ooit een huis in Duitsland zou willen kopen, dan kijk ik meteen even naar de staat van de straat...

"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
- 2x2 autosnelweg
Toch kan het in Zwitserland nog langzamer. Bij mijn werk hebben ze een smal steegje nieuw bestraat, en ze deden ongeveer 20 m per maand. Ik moet er wel bijzeggen dat ze ook iets met ondergrondse leidingen gedaan hebben.SnarfFlevoland schreef:Mijn woonstraat wordt op dit moment ook gesaneerd. Men is al sinds Pasen bezig en het zou begin van de zomer klaar moeten zijn. Maar nee, het is nog lang niet af. Men blijft met puin rijden, maar de bovenste asfaltlaag laat nog op zich wachten. We praten over een stukje van slechts 800 m
Daar heb ik toevallig kort geleden ook iets over gehoord, zie ook bijv. hierEigenaren van aangrenzende grondstukken moeten aan de weg meebetalen. Slechts 50% betaalt de gemeente en de rest moeten de aanwonenden betalen. De gemeente berekent de bijdrage op basis van je kaveloppervlakte. Gelukkig huur ik een woning, dus heb ik er geen last van, maar genoeg mensen moeten 'even' 10.000 tot 15.000 euro lappen.
http://www.ibbenbueren.de/staticsite/st ... topmenu=48