[D] Mobiliteitsbeleid

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8625
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door Hajo » do 06 jun 2019, 18:20

^^ Die reportage laat de verschillen tussen ons land en Duitsland goed zien. Het kan dus ook daar wel sneller en efficiënter, maar de belangrijkste problemen zijn geld, onvoldoende personeel, bureaucratie en de wijze van aanbesteden. Ze weten dus wel dat het anders kan, maar het is aan de Duitse politiek daar iets aan te doen. En dat zie ik niet zo gauw gebeuren... :roll:

Overigens: het werd in de reportage niet genoemd, maar bij de BER speelde ook corruptie en vriendjespolitiek een rol.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18221
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door boe! » do 06 jun 2019, 18:29

Hajo schreef: do 06 jun 2019, 18:20maar de belangrijkste problemen zijn geld
Is dat een probleem of een bewuste keuze? Je kan ook zeggen dat we in Nederland, door te kiezen voor nacht- en weekendwerk, bovengemiddeld veel geld besteden aan infrastructuur. Daarvan is een deel bouwkosten en een deel kostenpost ter voorkoming van verkeershinder. De Duitsers kiezen er bewust voor om weinig geld te besteden aan de laatste component.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8625
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door Hajo » do 06 jun 2019, 18:37

^^ Het kan natuurlijk een bewuste keuze zijn, maar mede deze keuze leidt wel tot het probleem. Er zou dus meer geïnvesteerd moeten worden zodat ook buiten kantooruren en 's nachts gewerkt kan worden. Maar als die keuze niet gemaakt wordt, tja... :|

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door Chris » za 27 jul 2019, 9:29

Westfälische Nachrichten: Niederlande geben Vorbild für schnellen Straßenbau

In Nordrhein-Westfalen is men inmiddels duidelijk op de hoogte dat de wegenbouw in Nederland veel soepeler en sneller verloopt dan in Duitsland.

Men noemt drie oorzaken;
* snellere planvorming (eerder een tracébesluit)
* snellere rechtspraak
* snellere gunning

Echter wat niet in het artikel genoemd wordt is dat in Nederland de wegenbouwprojecten in één totaalcontract gegund wordt, in plaats van tientallen losse contracten in Duitsland. Ik denk dat daar ook heel veel efficiëntie gehaald kan worden omdat meer werk simultaan gebouwd kan worden en er minder kans op vertraging is vanwege bezwaren tegen gunningen van subcontracten.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door Wouter N14 » za 27 jul 2019, 10:02

Toch knap dat ze het meest cruciale onderdeel buiten beschouwing weten te laten. Misschien niet geheel toevallig het enige niet-juridische onderdeel? :s
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18177
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door mavas » za 27 jul 2019, 10:25

Nou niet te negatief doe he ;) Ze beginnen het een beetje door te krijgen, en dat is al heel wat. Het geeft hoop.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8625
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door Hajo » za 27 jul 2019, 22:47

^^ "Maar de procedures en voorschriften dan? Die kun je toch niet zomaar terzijde schuiven?"

Bij een Duitser is er een wereld van verschil tussen iets constateren (in Nederland gaat wegenbouw sneller) en daadwerkelijk overnemen en doorvoeren (de Nederlandse werkwijze).

Kortom: constateren is één ding, onze werkwijze overnemen een tweede. Ik zie dat niet binnen afzienbare tijd gebeuren. Integendeel: men zal tot de conclusie komen dat de Duitse werkwijze helemaal zo gek nog niet is, en alles blijft dus bij oude.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door SnarfFlevoland » zo 28 jul 2019, 13:40

^^
Precies de juiste constatering. In Duitsland weten ze dondersgoed wat er niet deugd en in NRW kunnen ze goed van Nederland afkijken, evenals ze in Sachsen wel naar Polen kijken en in Bayern naar Oostenrijk. Maar er gebeurd... niks.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8625
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door Hajo » ma 29 jul 2019, 12:31

Column van Peter Giesen in de Volkskrant:

https://www.volkskrant.nl/cs-b22d6758

Herkenbaar, heel herkenbaar. :yes:

TomTorquay
dorpsstraat
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 09 jan 2019, 23:51

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door TomTorquay » wo 31 jul 2019, 0:02

Ik kan me er ook in vinden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door Chris » wo 31 jul 2019, 9:06

Bayerischer Rundfunk schreef:Baustellen-Wahnsinn in Bayern

Wer mit dem Auto in Bayern unterwegs ist, kann den Eindruck bekommen, dass sich im Freistaat momentan eine Baustelle an die andere reiht. Wie die Zahlen belegen, täuscht der Eindruck nicht. In Bayern wird so viel gebaut, wie schon lange nicht mehr.

Der Grund für die gestiegene Zahl der Baustellen ist konjunkturbedingt: Bund, Städte und Gemeinden investieren wieder. Am Budget der Autobahndirektion Südbayern wird das besonders deutlich. Die Behörde kann heuer einen Rekordetat-Etat von 755 Millionen Euro verbauen, erklärt Sprecher Josef Seebacher.

"Wir haben ein Brücken-Sanierungsprogramm, dass abgearbeitet wird, außerdem müssen jetzt viele Autobahnstrecken saniert werden, weil sie Anfang der 70er gebaut worden sind und jetzt einfach in die Jahre kommen. Aber zum Glück ist gerade genügend Geld da. Wir haben unser Budget in den letzten zehn Jahren nahezu verdreifacht." Josef Seebacher, Autobahndirektion Südbayern.

Bayern profitiert hier besonders stark von Geldern des Bundesverkehrsministeriums und das ist kein Zufall. Die Autobahndirektion plant Projekte im Voraus, auch wenn die Finanzierung noch ungeklärt ist.

Wenn dann Sonderprogramme im Bundesverkehrsministerium aufgelegt werden, oder Gelder von der deutschen Bahn nicht ausgegeben werden können, wird in den Ländern nachgefragt, wer noch Bedarf hat. Bayern hat dann, im Unterschied zu anderen Bundesländern, fertig geplante Vorhaben in der Schublade und bekommt die Mittel zugewiesen.
Volledige artikel: https://www.br.de/nachrichten/bayern/ba ... rn,RXjMXdJ

Bayern heeft dus extreem veel wegwerkzaamheden, dit komt ook omdat er zoveel wegen gerenoveerd moeten worden. De Autobahndirektion Südbayern heeft nu 3 keer zoveel te besteden dan 10 jaar geleden, met name voor bruggen. Een reden dat Bayern zoveel geld heeft is dat zij als ongeveer enige Duitse staat niet bezuinigd hebben op de plancapaciteit en dus toegekende financiering meteen kunnen inzetten voor bouwrijpe projecten, in tegenstelling tot elders in Duitsland waar de procedures vaak nog lang niet rond zijn.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door Chris » wo 09 okt 2019, 15:14

Er zijn cijfers gepubliceerd omtrent mobiliteit in Duitsland.

In 2017 werden 3,214 miljard kilometer per dag afgelegd. Dat is +18% sinds 2002, maar slechts +4% ten opzichte van 2008. Daarmee is de verkeersgroei behoorlijk minder hard de laatste 10 jaar.

De grootste daling in aandeel zit in vrije tijd en inkopen. Wellicht dat internet shopping toch wel een deel van dat verkeer heeft afgevangen. Minder vrije tijdsverplaatsingen zou wel eens te maken kunnen hebben met de extreme congestie in het zomerseizoen. In en rond de weekenden moet je vaak uren extra reistijd incalculeren op populaire routes als je een weekendje weg wil wat verder van huis. De lol is er wel af om een weekendje strand te doen als je 6 uur doet over 300 kilometer heen en weer terug. In Noord-Duitsland is dat een veel voorkomend scenario.

De grootste stijging zit hem in zakelijke verplaatsingen. Dit is zelfs +80% ten opzichte van 2002. Men verklaart dit doordat er meer 'handwerkers' kris-kras door Duitsland reizen voor werk en opdrachten, evenals toegenomen verplaatsingen van koeriersdiensten.

Afbeelding

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door SnarfFlevoland » do 17 okt 2019, 16:05

Een grote meerderheid in de Duitse Bondsdag heeft zojuist een motie van de Grünen over de invoering van max. 130 km/h op Duitse snelwegen afgewezen. 498 stemden tegen, 126 stemden voor.

https://www.spiegel.de/auto/aktuell/tem ... 92065.html
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door Basjuh1981 » do 17 okt 2019, 16:15

Dikke prima, toch :top:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door Pino » do 17 okt 2019, 16:44

Mwa. Ikzelf zou de huidige situatie, oftewel freie Fahrt op die paar plaatsen en paar tijdstippen dat het nog kan, graag inruilen voor een stem voor landelijk 130 in combinatie met een structurele aanpak van de huidige Staustelle-chaos en de onmogelijkheid om ook maar een project binnen de op voorhand al ruime planning op te leveren. Het ontbreken van een landelijke snelheidslimiet is een staaltje symboolpolitiek geworden waarvan je je moet afvragen of men niet eens met dezelfde drive naar echte onderwerpen moet kijken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door Chris » do 17 okt 2019, 16:54

Er wordt al jaren gepraat over een 'beter baustellenmanagement' maar resultaten blijven uit omdat men echte oplossingen voortdurend uit de weg gaat. Het instellen van een maximumsnelheid zal daar niks aan veranderen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door Pino » do 17 okt 2019, 17:01

^^ Dat laatste ben ik zeker met je eens. Daarom had ik het ook over een combinatie 130+aanpak falend management (in alle facetten: van het niet proactief zijn tot projecten die alleen 9 tot 5 draaien tot inefficiënte methoden tot de eeuwige uitloop). Men kiest nu voor een status quo. En waarom staan we dan met zijn allen te juichen dat een heilig huisje is blijven staan, wanneer je door algemeen falend management steeds minder voor dat huisje koopt en dezelfde mensen die nu tijd besteden aan het overeind houden van dat huisje hun tijd wel beter hadden kunnen besteden aan echte problemen oplossen?

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9075
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door Ds79m » do 17 okt 2019, 19:48

^^ Die koppeling tussen twee onderwerpen is natuurlijk nogal willekeurig. Ik zou ook liever een 130 km/h limiet hebben als de benzineprijs dan 30 cent omlaag gaat. Dat is net zo gezocht en even onwaarschijnlijk.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door Pino » do 17 okt 2019, 20:01

^^ Ik begrijp dat de koppeling vrij onlogisch is. De boodschap was er eerder een van "ik had die Freie Fahrt graag ingeruild voor beter infrabeleid." Op zijn minst voel ik geen enkele behoefte om de burgerlijke meerderheid in de Verkehrsausschuss toe te juichen omdat ze weer een poging tot maximumsnelheid hebben kunnen verijdelen. Want deze mensen hebben betere dingen te doen dan hun heilige Freie Fahrt-huisje in stand houden en moeten met pek en veren naar een tekentafel worden getrapt.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door Vinny » vr 18 okt 2019, 20:27

Freie Fahrt is in Duitsland de afgelopen 10 jaar toch redelijk teruggebracht naar wegen waar het niet zo heel veel kwaad kan om hard te rijden. Daar te moeten gaan handhaven is precies niet wat zinvol is: je kunt je veel beter richten op gevaarpunten. Wel is het natuurlijk zo dat terugslagfiles bij incidenten en werkzaamheden problematisch is. Hier zijn maar een aantal snelwegen echt gevoelig voor dus daar zou ik me als wegbeheerder het eerst op richten. Meer (tijdelijke) signalering bijvoorbeeld.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door Chris » vr 18 okt 2019, 20:41

Als Duitsland hetzelfde onderhoudsregime had als Nederland zouden de files wel eens met meer dan 50% kunnen afnemen. Wegwerkzaamheden en ongevallen bij wegwerkzaamheden veroorzaken een heel groot deel van de files in Duitsland. De intensiteiten liggen in Duitsland lager dan op vergelijkbare autosnelwegen in Nederland.

De filestaartbeveiliging is een groot probleem, maar dit probleem is telkens ergens anders vanwege die werkzaamheden. En wat ze aan filestaartbeveiliging hebben is inadequaat, juist op de A2 in de ruime regio rond Hannover - die volledig is voorzien van verkeerssignalering - gebeuren heel veel zware ongevallen in de filestaart. Je zou toch denken dat men daar eens kritisch naar gaat kijken.

Het probleem is gewoon dat men in Duitsland de zaken niet anders wil aanpakken. Het moet altijd op papier het goedkoopst zijn, PPS is eng en efficiënt aanbesteden en plannen al helemaal.

De bouwsector in zichzelf is niet erg innovatief. Dat is in Nederland niet anders, de bouw is ondanks technologische ontwikkelingen amper productiever dan 40 jaar geleden. Maar het proces daar omheen kan wel degelijk verbeterd worden met innovaties. Dingen die wij al jaren of zelfs decennia heel normaal vinden worden in Duitsland vaak nog als buitenaards beschouwd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door Coen Tunnel » vr 18 okt 2019, 21:36

Vinny schreef: vr 18 okt 2019, 20:27 Freie Fahrt is in Duitsland de afgelopen 10 jaar toch redelijk teruggebracht naar wegen waar het niet zo heel veel kwaad kan om hard te rijden.
Nou, zoveel trajecten zijn er de afgelopen 10 jaar niet van Freie Fahrt naar een beperkte Vmax gegaan. Dat is redelijk hetzelfde gebleven, is mijn ervaring.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door Peter » za 19 okt 2019, 8:44

Niet superveel (los van zogenaamde tijdelijke jarenlange Vmax verlaging door slecht wegdek, tijdsvensters door Larmschutz en Bei Nasse). Deelstaat Bremen heeft de Vmax voor de hele deelstaat naar Vmax 120 (of lager) teruggebracht 6 jaar geleden of zo. Freie fahrt is toch denk ik maar op minder dan 50% van de snelweg-kms van toepassing (24/7). Die cijfers zijn vast wel ergens te vinden.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door Chris » za 19 okt 2019, 8:59

Het is meer dat er zo ontzettend veel wegwerkzaamheden zijn dat de maximumsnelheid niet lang hetzelfde is. Op bijvoorbeeld de A3 Oberhausen - Frankfurt lijkt die wel elke 10 - 15 kilometer lijkt te wisselen. Werkzaamheden, hellingen, kapotte bruggen en nog de algemene snelheidslimieten.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door SnarfFlevoland » za 19 okt 2019, 23:07

Er zijn in Duitsland nog genoeg snelwegen die over een langere afstand geen snelheidslimiet hebben.

Een goed voorbeeld is hier bijvoorbeeld de A5, die alleen tussen Freiburg en Bad Bellingen langdurig een Vmax van 120 heeft. De rest zijn alleen korte stukjes rond Darmstadt, Heidelberg, Karlsruhe en Baden-Baden, plus Matrixborden tussen Gießen en Frankfurt, die echter vrij snel uit gaan als het rustiger wordt. In de kleine uurtjes kan ik in 2,5 uur van Gießen in Basel zijn, zonder de Vmax te moeten overschrijden.

Ook de A8 tussen Ulm en München is aangenaam om door te rijden, en grote delen van de A9 zijn eveneens vrij. A81 is m.u.v. Heilbronn-Böblingen ook min of meer zonder Vmax en de A7 tussen Würzburg en Füssen ook. En zo zijn er nog wel wat voorbeelden te noemen: A36, A38, A62 (snelwegdeel), A93 (Hof-Regensburg), A95 etc.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

DjIdee
autoweg
Berichten: 2393
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door DjIdee » zo 20 okt 2019, 8:25

A31/A28/A27 kennen ook zeer grote stukken zonder limiet, dat zijn mijn reguliere routes, A1 Bremen - Hamburg volgens mij ook, net als delen van de A7 naar Hannover (soms met matrix wel beperkt).

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 652
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door CasablancaMarocco » zo 20 okt 2019, 16:03

Limietloos zie ik voor Nederland ook wel zitten, echter denk ik dat er weinig politieke partijen voor zijn, zeker gezien de tijd waarin we leven. (duurzaamheid etc)

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6127
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door mhkamp » zo 20 okt 2019, 16:29

^^ :nothanks: Nee, dank je. In Nederland is de afritdichtheid veel te hoog om fatsoenlijk 170+ te gaan rijden. En daarbij is het ook nog eens veel te druk waardoor je alleen op bepaalde delen in de nacht dat zou kunnen doen. Het is nu al een zooi met die verschillende snelheden dus hier zit ik in ieder geval niet op te wachten.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2393
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door DjIdee » ma 21 okt 2019, 11:40

mhkamp schreef: zo 20 okt 2019, 16:29 ^^ :nothanks: Nee, dank je. In Nederland is de afritdichtheid veel te hoog om fatsoenlijk 170+ te gaan rijden. En daarbij is het ook nog eens veel te druk waardoor je alleen op bepaalde delen in de nacht dat zou kunnen doen. Het is nu al een zooi met die verschillende snelheden dus hier zit ik in ieder geval niet op te wachten.
Ik rij vaak met 175 op de cc (= 169 echt, dus mulder mocht ik eens wel aan de verkeerde kant van de pakkans zitten) over de A6 en A7 op de meer rustige momenten (weekend / avonden)....

Maar zoals laatst naar Apeldoorn op een zaterdag (A32/A28/A50) kun je op veel momenten ook rustig naar de rand van Mulder rijden.
En in het weekend wordt er op bv de A12 Gouda - Utrecht en A2 ten zuiden van Everdingen ook flink doorgereden is mijn ervaring, dat zie je soms ook wel aan de data uit de lussen waar ik geruime tijd inzage in heb gehad (een uurgemiddelde v85 van 150 op de rijstrook 1 en 140 op rijstrook 2 :mrgreen: )

In Duitsland kun je in de spits tegelijjkertijd ook niet flink doorstampen op de limietloze trajecten, daarbuiten vaak wel in de rustige gebieden, rondom de steden waar de dichtheid hoger is, ook niet mogelijk.

Kern blijft: Als de omstandigheden het toestaat, is 100/120/130 in mijn optiek aan de trage kant, zeker op de langere stukken naar de uithoeken van het land maar ook op sommige breed uitgebouwde snelwegen waar dan niet de pieken van een doordeweekse spits zit.

Aan de andere kant kun je omwille van de veiligheid (en gevolgen bij het niet alert zijn van de bestuurder, of andere weggebruikers), klimaat of andere redenen wel blijven vasthouden aan deze eisen en daarop handhaven en eeuwig die discussie blijven voeren :heygrr:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door Chris » zo 10 nov 2019, 10:46

Deze maand worden er meerdere autosnelwegen geopend in Duitsland.

Op 18 november openen de A33 Borgholzhausen - Halle en de A46 Bestwig - Olsberg
Op 20 november opent de B15n tussen Ergoldsbach en Essenbach
Op 21 november opent de B50 tussen Platten en Kommen, inclusief de Hochmoselbrücke

In heel 2020 zal echter weinig worden geopend, naar verwachting openen;

In november 2020 opent de A14 tussen Colbitz en Tangerhütte
In eind 2020 opent de A98 tussen het Dreieck Hochrhein en Rheinfelden-Karsau
In eind 2020 opent een kort stukje verbrede A524 bij Duisburg

Plaats reactie