Vinny schreef:Ik heb afdoende bewezen dat in Nederland het snelwegennet punt-tot-punt georienteerd is en dat dit gegeven de ontwikkeling van het verkeer minder wenselijk is. Jij beweert dat het een uitzondering is, en ik beweer dat het een patroon is. Steden als Hilversum, Haarlem, Nijmegen en Tilburg (on topic!) gewoon onvoldoende toegerust om het verkeer te laten circuleren.
Het zijn twee losstaande punten. De verkeerssituatie van de plaatsen die je noemt heeft weinig tot niets te maken met de vormgeving van het Nederlandse wegennet als geheel.
Neem Hilversum: bediend door twee autosnelwegen die niet punt-tot-punt lopen, maar die beginnen met een knooppunt en die eindigen op een andere snelweg. Dat er daar lokaal iets tekort schiet, dat er misschien wel belang bestaat bij een extra boogverbinding tussen A1 en A27 zuidelijk langs de stad, dat kan zomaar zijn. Of er ligt een hele goede oplossing in de aanleg van één of meerdere inprikkers vanaf beide wegen, zónder dat die direct met elkaar verbonden zijn. Daar moeten ze vooral lokaal naar kijken en er een lokaal gepaste oplossing voor vinden. Verkeer dat niet op weg is van of naar Hilversum, Bussum of Kortenhoef koopt er niet veel voor. Datzelfde geldt bij Tilburg: wat ze gedaan hebben is weinig meer dan een (in mijn optiek lovenswaardige) lokale ontwikkeling.
En wat levert dat op voor het netwerkplaatje? Mogelijk een extra snelweg tussen twee snelwegen. Maar misschien ook wel een snelweg bij Hilversum die voorbij de A1 of de A27 nog wel een stukje doorloopt, zodat je een nieuwe snelweg krijgt die niet op een snelweg doodloopt. Zo ook Tilburg. Ze hoeven de N260 maar een beetje door te trekken naar Turnhout en die fantastische vernieuwing van jou is een nieuwe verwerpelijke punt-naar-puntroute geworden. De snelwegen die niet eindigen op een andere snelweg zullen altijd blijven, gewoon omdat ze lokaal nut toevoegen. Maar dat zijn en blijven snelwegen die niet meer verzorgen dan een verbinding (als inprikker of regionale toevoerweg) naar het vrijwel volledig gesloten kern-snelwegennet.
Maar het gaat om de aanduiding van de ring Tilburg. Die is verder prima. Het vervuilt de doorgaande A 58 bewegwijzering tegenwoordig amper en is goed in de geleiding van het regionale en lokaal georienteerd verkeer.
Wellicht minder vervuiling dan vroeger, maar nog steeds teveel. Of wellicht anders gezegd: de te sterke vervuiling van vroeger op alle borden is verruild voor weinig vervuiling op de meeste borden en extra vervuiling op de hoekpunten. De situatie bij afritten als Tilburg-Centrum West overleeft dan ook nog wel, al blijf ik het veel eer vinden voor lokale geleiding. Maar ik heb principieel moeite met de toeters en bellen op de hoekpunten van de ring: afrit Tilburg-Noord, Knooppunt De Baars, afrit Tilburg-Reeshof. Het gebruik van extra witvlakken op aankondigingsborden, en het gebruik van strepen en hoofdletters op de vorkborden en portalen suggereren groot belang. Alsof je een majeure splitsing tussen interregionale routes nadert. Dat is in mijn optiek gewoon teveel voor het verdelen van verkeer met lokale bestemmingen; onnodige kermis in het gezicht van weggebruikers. Het had echt wel volstaan om bij Tilburg-Noord en Tilburg-Reeshof de Ring (eventueel te hernoemen tot Randweg) tussen de doelen op te nemen, en op alle tussengelegen punten te zorgen dat de naam van de eerstvolgende afrit op de borden staat. Model Dordrecht, zeg maar. Het zorgt voor even goede geleiding van lokaal verkeer én rustiger borden voor doorgaand verkeer.