Victor schreef:Leuk is ook dat toen de knooppunt-namen officieel werden ingevoerd, ik die van de Ruit rond Rotterdam allang kende, door dit boekje

Ik had dit boekje niet, maar de knooppuntnamen waren al gemeengoed in de Rijnmond voordat knooppuntnamen bewegwijzerd werden. Op Radio Rijnmond (in de lucht vanaf 1983) werd verkeersinformatie verstrekt op basis van de namen van de pleinen op de Ring. Dus niet alleen de bekende knooppuntnamen, maar ook plaatsen als het Giessenplein, het Schieplein, het IJsselmondseplein etc. Weet eigenlijk niet of dat nu nog steeds zo gebeurt, maar het heeft wel iets praktisch.
Verder een mooi boekje. De volgende passage fascineerde me.
Even ten westen van het Kleinpolderplein wordt hij over de Delfshavense Schie geleid, middels een beweegbare brug. Hierop sluit een viaduct aan, dat dwars door de Spaanse Polder voert. Het heeft een lengte van ongeveer een kilometer. Aan het einde hiervan bevindt zich een aansluiting op het Rotterdamse wegennet, die toegang geeft tot het gebied bij het rangeerterrein van de NS (hier vertrekken o.a. de kangoeroe-treinen naar Frankrijk. 'Kangoeroe' is een bepaald systeem waarbij vrachtautoaanhangers in hun geheel op speciale goederenwagens geplaatst worden en zo vervoerd worden).
Na enig zoekwerk weet ik dat er zo'n terrein lag parallel aan de Matlingeweg, dat begin jaren '80 is afgebouwd. Dat spoor werd inderdaad gebruikt voor huckepacks (wie meent te moeten klagen over het gebruikt van Engels in het boekje zal wel staan juichen bij de heerlijk ouderwetsche term kangoeroe-vervoer). Het bestaan van zo'n terrein -waar ik tot vandaag niets van wist- werpt ook wel enig licht op het Giessenplein zelf. Vermoedelijk was het spoor verantwoordelijk voor de onmogelijke oorspronkelijke configuratie van de aansluiting, met de afrit in de richting Hoek van Holland en de oprit in de richting Gouda zeer dicht tegen de Giessenbrug aan gelegen. En mogelijk ook voor het gehele bestaan van de aansluiting, want zo logisch was die plek eigenlijk nooit - een soort wasteland in een uithoek van Rotterdam.
Nou goed, het is allemaal goed gekomen. Het Giessenplein werd omgebouwd naar iets bruikbaars, en de aansluitende wegen werden uitgebouwd tot de Parklane, een gestroomlijnde route naar Rotterdam-Centrum. Toch een geluk bij een ongelukkig gesitueerde aansluiting ...