Rotondes in de Verenigde Staten

Moderator: Moderatoren

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Re: Rotondes in de Verenigde Staten

Bericht door Snelwegfreak » za 19 aug 2023, 10:05

Grappig. Dit zal voor de gemiddelde Amerikaan een flinke uitdaging worden. Zeker aangezien sommigen dat nog met gewone rotondes hebben en er zelfs nog Nederlanders zijn die moeite hebben met turborotondes.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 20 sep 2023, 19:58

Rotondes in Mississippi.

Je ziet wel dat rotondes nu echt geen niche meer zijn in de Verenigde Staten, ze worden op grote schaal geïmplementeerd.

Link

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 20 sep 2023, 21:46

Je ziet dat men eerst vrij sceptisch en een beetje angstig was, maar nu zowel de ontwerper als de gebruiker de voordelen ervaren wordt het meer en meer toegepast.
Ik denk dat dit eigenlijk nog maar het begin is van de grootschalige toepassing ervan, ik denk dat over een jaar of 10 jaar iedereen er wel 1 in zijn omgeving heeft liggen.

Dit proces zag je ook in Nederland ongeveer zo gaan; Eerst voorzichtig, daarna op grote schaal, en tegenwoordig is het gemeengoed. Dat begon bij ons zo'n beetje in de jaren 90, toen de vele vakantiegangers waaronder verkeerskundigen het grote voordeel van die dingen zagen in Frankrijk.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

omNOMNOMNOM
stadsweg

Bericht door omNOMNOMNOM » do 12 okt 2023, 4:40

Ik ben momenteel in Sedona (Arizona) waar de wegen een behoorlijk Europese indruk maken, met name door de structurele aanwezigheid van fietspaden en de relatief frequente rotondes (13 stuks). Toen ik op Google zocht naar waarom het er zoveel zijn kwam ik op de website van het Arizona Department of Transportation terecht waar ze zelfs een gebruikershandleiding voor rotondes hebben:
https://azdot.gov/about/transportation- ... oundabouts
Ik kom er in Arizona sowieso opvallend veel tegen voor Amerikaanse begrippen, ook in Page, Cameron, Tusayan en nabij het vliegveld van Flagstaff liggen rotondes. Die handleiding is overigens wel nodig, want ik zie bestuurders de mafste stunts uithalen. Geen voorrang verlenen aan bestuurders op de rotonde, willekeurige rijstrookwisselingen, enzovoorts.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 12 okt 2023, 10:12

Er zijn nu ongeveer 9.000 rotondes in de Verenigde Staten. De zeldzaamheid is er wel een beetje van af, maar er zijn nog wel staten of gebieden waar ze weinig worden toegepast.

Sowieso is het wel aan het veranderen in de Verenigde Staten.

Wat ook speelt is de ADA (Americans with Disabilities Act of 1990): https://en.wikipedia.org/wiki/Americans ... ct_of_1990
Onder deze wet moeten publieke voorzieningen geschikt gemaakt worden voor mensen met een handicap. Dat heeft zich in het wegontwerp vooral uitgespeeld in het aanleggen van voetpaden die 'ADA compliant' zijn. Voorheen werden vaak helemaal geen voetpaden aangelegd. Tegenwoordig worden ze ook vaker geïntegreerd met fietspaden. Ik lees wel eens die projecten van Texas en fiets/voetpaden zijn tegenwoordig gewoon een standaard onderdeel van wegenprojecten.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 12 okt 2023, 20:11

Rotonde op een 2x2 weg in Arizona:

Afbeelding
Roundabouts by Arizona Department of Transportation, on Flickr

Afbeelding
Roundabouts by Arizona Department of Transportation, on Flickr

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » vr 13 okt 2023, 7:51

^^ Dat waarschuwingsbordje zou je aan de andere kant van de rijbaan verwachten, want dit lijkt me vooral bestemd voor de auto aan de binnenzijde en niet (zoals nu geplaatst) voor de vrachtauto.
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Piles
autoweg

Bericht door Piles » vr 13 okt 2023, 8:16

Voordeel van die schuine 'opritten' van de rotonde is wel dat de stopstrepen niet naast elkaar liggen, maar dat je vanaf beide stroken als eerste auto goed zicht heb op de rotonde. Dat is hier in Nederland wel eens lastig als je rechts staat: dan zie je links niks. Ik rij dan altijd gelijk op met de auto links, maar zelf zicht hebben is wel fijner.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » vr 13 okt 2023, 11:38

nielske1990 schreef: vr 13 okt 2023, 7:51 ^^ Dat waarschuwingsbordje zou je aan de andere kant van de rijbaan verwachten, want dit lijkt me vooral bestemd voor de auto aan de binnenzijde en niet (zoals nu geplaatst) voor de vrachtauto.
Het is juist specifiek voor de vrachtauto's, aangezien het ze maant om ruimere bochten te nemen.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » wo 08 nov 2023, 19:29

Chris schreef: vr 18 aug 2023, 23:07 Bij Hollister, California wordt een turborotonde naar Nederlands model aangelegd. Geplande opening: begin 2024. Men noemt het de eerste 'turbo roundabout' in de Verenigde Staten.
Wat men zegt klopt niet, want onderstaande rotonde in Jacksonville, Florida
Chris schreef: di 04 aug 2020, 12:49 In Jacksonville, Florida komt een turborotonde.

Afbeelding

Mogelijk is dit de eerste in de Verenigde Staten? De eerste in Noord-Amerika was bij het Victoria International Airport in British Columbia, Canada: https://pdfs.semanticscholar.org/dc7c/2 ... 31f5c5.pdf
is inmiddels aangelegd
:arrow: https://www.google.com/maps/@30.3514169 ... ?entry=ttu
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 08 nov 2023, 19:31

Grappig, hier een luchtfoto:

Afbeelding

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 08 nov 2023, 19:43

Oei, geen haaientanden. Ben benieuwd of dit concept een beetje wil werken daar...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » do 09 nov 2023, 9:19

Hoezo? Er staat toch een voorrangsbord met YIELD?
En vooral: ben je wel eens in Duitsland geweest?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 09 nov 2023, 11:41

^^ Het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk liggen ook vol met rotondes, meestal zonder haaientanden. Ik zie het probleem niet. Die Amerikaanse turborotonde ziet er netjes uit.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 09 nov 2023, 12:59

In Europa zijn we al decennia gewend aan rotondes, in de VS niet. Iets omhoog staat een foto van een rotonde in Arizona mét haaientanden, dus ze kennen het wel.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 09 nov 2023, 13:14

Op de relatief weinig rotondes die er in de VS zijn kom je inderdaad wel haaientanden tegen, maar soms ook niet. Er lijkt niet één standaard te zijn. Ik weet niet wat de MUTCD ervan zegt, en ik denk eerlijk gezegd niet dat haaientanden hier nou het grote verschil gaan maken om de situatie duidelijker of veiliger te maken. Uiteindelijk staat er ook gewoon de :B6:.

Sowieso zijn haaientanden in de VS een zeldzaamheid, omdat er eigenlijk geen voorrangskruisingen zijn zoals we die in Europa kennen. Er is ofwel een voorrangsweg met borden :B7: op de zijweg, of het is een all-way stop met op elke tak borden :B7:. Een :B6: met de tekst YIELD vind je eigenlijk alleen bij rotondes en op vrije rechtsaffers op kruispunten.

In sommige gevallen ziet het er in de VS toch wel vrij Europees uit, zo is hier bijvoorbeeld een rotonde met Europees gemarkeerde zebrapaden, en zelfs haaientanden voor de zebrapaden: https://www.google.nl/maps/@35.5029971, ... ?entry=ttu

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » vr 08 dec 2023, 19:23

Chris schreef: vr 18 aug 2023, 23:07 Bij Hollister, California wordt een turborotonde naar Nederlands model aangelegd. Geplande opening: begin 2024. Men noemt het de eerste 'turbo roundabout' in de Verenigde Staten.
Lijkt erop dat deze net voor de kerst geopend wordt. Dat is dan nummer 2 in de VS.
Afbeelding
https://twitter.com/CaltransD5/status/1 ... 5148468515

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 02 jan 2024, 20:21

De turborotonde in Hollister, California State Route 25 & 156.

Afbeelding

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 18 jan 2024, 20:07

^^ Drive-by foto's van Hallan Arnaldo Mejia op Facebook:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » do 18 jan 2024, 20:29

keokiracer schreef: vr 13 okt 2023, 11:38
nielske1990 schreef: vr 13 okt 2023, 7:51 ^^ Dat waarschuwingsbordje zou je aan de andere kant van de rijbaan verwachten, want dit lijkt me vooral bestemd voor de auto aan de binnenzijde en niet (zoals nu geplaatst) voor de vrachtauto.
Het is juist specifiek voor de vrachtauto's, aangezien het ze maant om ruimere bochten te nemen.
Het is juist een waarschuwing voor het overige verkeer dat vrachtwagens naar binnen kunnen komen over 2 rijstroken heen, al helemaal als ze hier op de rotonde naar links gaan. Amerikaanse vrachtwagens zijn wat langer, maar hebben vooral de assen veel verder achterop de trailer zitten, waardoor ze (nog) een stuk meer ruimte nodig hebben in een scherpe bocht tov Europese vrachtwagens.

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 20 jan 2024, 22:55

Dit staat in de nieuwe MUTCD als voorbeeld voor rotondes. Dat lijkt me toch niet helemaal ideaal tov de standaardturborotonde. Vooral het gebrek aan geleiding en fysieke hindernissen om ongewenste rijstrookverandering tegen te gaan.

Afbeelding

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » zo 21 jan 2024, 11:59

^^ Vrachtverkeer gaat die fysieke hindernissen gegarandeerd kapot rijden, of je moet de diameter gigantisch maken met een hele brede baan. Ook in Nederland liggen er niet altijd afscheidingen op turborotondes.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 03 mar 2024, 14:21

Een rotonde met 6 takken tussen Kent en Tallmadge in Ohio.

Afbeelding