Rotondes in de Verenigde Staten
Moderator: Moderatoren
-
Chris
- Moderator
Re: Rotondes in de Verenigde Staten
Een rotonde-aansluiting van de US 75 in Allen, Texas (een suburb van Dallas).

-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Ik ben al een aantal rotondes tegengekomen. Zijn wat ruimer in opzet ten opzichte van Nederland.
-
Chris
- Moderator
Deze week was het National Roundabouts Week in de Verenigde Staten. Diverse state DOTs geven er aandacht aan.
Deze zijn in Texas, ik weet niet exact waar:

Deze zijn in Texas, ik weet niet exact waar:

-
keokiracer
- 2x3 autosnelweg
Die bovenste is in Round Rock, in de Ranch Road 620 direct ten westen van I-35.
De onderste is in Austin, East 51st Street en I-35.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
keokiracer
- 2x3 autosnelweg
De turborotonde in Hollister, Californië is inmiddels bijna een jaar open. Het aantal letselongevallen is merkbaar teruggedrongen, maar veel bestuurders weten duidelijk niet hoe ze met een turborotonde moeten omgaan.
Link
Ligt het trouwens aan mij of heb je een vergrootglas nodig voor de bewegwijzering daar?
Los Banos
ONLY

Ook lekker dat er twee borden staan voor drie rijstroken. De bewegwijzering zal dus ook niet echt helpen...
Ligt het trouwens aan mij of heb je een vergrootglas nodig voor de bewegwijzering daar?
Los Banos
ONLY
Ook lekker dat er twee borden staan voor drie rijstroken. De bewegwijzering zal dus ook niet echt helpen...
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
-
Egbert
- expressweg
Ik zie weinig schokkende dingen en ik zie veel dingen die hier ook gebeuren.
-
Jeroen
- 2x2 autosnelweg
Ik denk dat het al wat zou kunnen schelen als die strepen haaks op de rotonde weggehaald zouden worden. Dat wekt nu een beetje de indruk dat verkeer op de rotonde voorrang dient te verlenen aan het verkeer dat de rotonde op wil rijden.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Het heeft echt te maken met een gebrek aan gewenning. Dat komt wel van zodra er meer van gebouwd worden. Deze rotonde heeft trouwens ook reviews op Google Maps: https://www.google.com/maps/place/Holli ... QAw%3D%3D
Het zou mij trouwens niet verwonderen als deze rotondes in het politiek verscheurde Amerika ook zullen gepolitiseerd worden als 'woke onzin' door Republikeinen. Dit soort filmpjes zullen daar wel toe bijdragen.
-
Chris
- Moderator
-
Chris
- Moderator
Een traffic circle in Somerset, Ohio. Eigenlijk is dit het centrale plein van het dorp waar de twee belangrijkste straten op uit komen.
Dit was een traffic circle die nauwelijks als zodanig herkenbaar was, maar waar verkeer bij oprijden voorrang had, waardoor er telkens een blok aan stilstaand verkeer stond dat elkaar voorrang zit te geven.
Ze hebben het nu omgevormd tot een rotonde met conventionele voorrangsregels, maar het is nog steeds een groot plein.
Link
P.S. dat ze op campingstoeltjes op een parkeerterrein moeten recreëren zegt ook wel wat over de buitenruimte in zo'n dorp...
Dit was een traffic circle die nauwelijks als zodanig herkenbaar was, maar waar verkeer bij oprijden voorrang had, waardoor er telkens een blok aan stilstaand verkeer stond dat elkaar voorrang zit te geven.
Ze hebben het nu omgevormd tot een rotonde met conventionele voorrangsregels, maar het is nog steeds een groot plein.
Link
P.S. dat ze op campingstoeltjes op een parkeerterrein moeten recreëren zegt ook wel wat over de buitenruimte in zo'n dorp...
-
Chris
- Moderator
Deze week is het roundabout week in de Verenigde Staten. State DOTs proberen de voordelen onder de aandacht te brengen, want er zijn nog genoeg Amerikanen die er totaal niet mee overweg kunnen en ze 'death traps' noemen terwijl uit alle statistieken blijkt dat ze gigantisch veel veiliger zijn dan VRI-kruispunten of 4-way stops. Deze vooroordelen komen naar mijn idee ook omdat veel Amerikanen helemaal niet bereisd zijn en zelden buiten hun gebied van een aantal county's komen. Dat zal ook te maken hebben met het zeer geringe aantal vakantiedagen waardoor reizen niet zo gebruikelijk is als vroeger. De 'Great American Road Trip' is vooral iets dat buitenlanders doen, niet Amerikanen met 2 weken vakantie per jaar.
TxDOT zegt dat er 661 rotondes in Texas zijn: https://www.txdot.gov/about/newsroom/st ... round.html
Dat is best wel veel voor een staat die traditioneel wat afhoudend was met oplossingen die niet in Texas zijn ontstaan, de DDI kwam ook relatief laat. Een voordeel dat ze noemen is dat rotondes ook het verkeer kunnen afwikkelen tijdens en na extreem weer, als de elektriciteit is uitgevallen en verkeerslichten dus niet meer werken.
TxDOT zegt dat er 661 rotondes in Texas zijn: https://www.txdot.gov/about/newsroom/st ... round.html
Dat is best wel veel voor een staat die traditioneel wat afhoudend was met oplossingen die niet in Texas zijn ontstaan, de DDI kwam ook relatief laat. Een voordeel dat ze noemen is dat rotondes ook het verkeer kunnen afwikkelen tijdens en na extreem weer, als de elektriciteit is uitgevallen en verkeerslichten dus niet meer werken.