https://www.google.com/maps/@34.6106128 ... 083,19.61z
Ik kwam ze daar op die plek voor het eerst tegen in 2004, en toen was het redelijk uniek, rotondes in Amerika.
( Hopelijk werkt de link, ik ben blijkbaar niet zo handig met Google Maps

Moderator: Moderatoren
Ik ben in augustus een aantal keren over deze rotonde in de CO-82 bij Aspen gereden. Ik had de indruk dat die rotonde er al wat langer ligt. Er werd heel netjes gereden en er werd gewoon voorrang verleend aan het verkeer op de rotonde. Eigenlijk niet anders dan in Europa.Snelwegfreak schreef:Lijkt het er al op dat de Amerikanen beginnen te wennen aan rotondes? Zijn er meer staten die beginnen met het aanleggen, of zijn ze nog steeds terughoudend?
Er zijn twee kruisende linksafbewegingen. Die zijn vaak lastig ongelijkvloers te maken omdat je met een verticaal verloop zit. Steile hellingen en korte weefvakken, zoals je in Frankrijk wel eens aantreft, zijn - indien de verkeersintensiteiten tamelijk hoog zijn, en er een hoog aandeel vrachtverkeer is niet persé veilig. Kennelijk vindt de ontwerper hier dat dit de meest adequate keuze is voor veiligheid, doorstroming en tegen acceptabele kosten.petervdveen schreef:Die rotonde rechts boven snap ik niet helemaal. Dat had makkelijk ongelijkvloers gekund of gewoon met een normale kruising (met verkeerslichten).
Een blik op Google Maps leert dat Carmel zeer ruim is opgezet (van west naar oost is 16 km) en dat de rotondes op logische plekken in het oorspronkelijke gridpatroon liggen. Qua inwonertal is het vergelijkbaar met Purmerend, maar qua ruimtebeslag heeft Carmel zeker niet dezelfde omvang.Rene schreef:Dat is wel extreem. Purmerend is van dezelfde omvang, en heeft maar 12 rotondes.
Als ik me voor zou moeten stellen dat er 94 waren in plaats van 12...![]()
Men wilde besparen op kosten, waarbij veel verkeerslichten op termijn duurder waren dan rotondes. Maar een belangrijk argument was verkeersveiligheid;Wouter N14 schreef:Is ook bekend wat het met de verkeersveiligheid heeft gedaan? En is dat ook het argument geweest voor deze hausse?
Ik heb de indruk dat de politieke voorkeur in de VS qua infrastructuur niet heel zwaar weegt. Je hebt natuurlijk een klein deel zeer linkse Democraten die anti-auto zijn (Sierra Club lui), maar dat is zeker geen nationaal partijbeleid. Daarnaast heb je ook anti-overheidsrepublikeinen die het liefste hebben dat de overheid helemaal opgeheven wordt, inclusief uitgaven aan infrastructuur. En dan heb je nog een vrij breed deel van de samenleving dat erg anti-tolheffing is. Vaak zijn dat echter ook dezelfden ook die niet willen dat de gas tax dan verhoogd wordt.Coen Tunnel schreef:Maar misschien wel opvallend voor een overwegend republikeinse stad.
Zijn zulke grote rotondes met wel 3 rijstroken of meer nog behapbaar voor het verkeer? Ik vind 2 rijstroken ongeregeld toch wel zo'n beetje de max.Chris schreef:8 rotondes bij elkaar in Green Bay, Wisconsin, rond het I-41 / WIS-29 knooppunt. Sommige staten hebben nu rotondes echt op grote schaal geïmplementeerd.
- SPOILER: TOON