(Gevaarlijk?) verlichte reclamezuil
Moderator: Moderatoren
-
- zandpaadje
(Gevaarlijk?) verlichte reclamezuil
Langs de A73 in Limburg staat sinds kort een lichtgevende reclamezuil. De weg is onverlicht, waardoor de zuil erg fel opdoemt in de donkere nacht. Mag dit? Hoe zit het met de verkeersveiligheid? Kent iemand de geldende regels?
-
- expressweg
Re: (Gevaarlijk?) verlichte reclamezuil
Nee, slecht en ja.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.
-
- autoweg
Als de zuil op niet-RWS-terrein staat dan heeft RWS geen mogelijkheden om een dergelijke mast tegen te houden. De plaatser van de mast kan een vergunning aanvragen bij de gemeente (en kan evt. verzoeken het bestemmingsplan aan te laten passen) en als de gemeente hem toekent dan heeft RWS (net als ieder ander) de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen of bezwaar aan te tekenen. Maar ja, dat wil niet zeggen dat daarmee een dergelijke lichtzuil wordt verhinderd...
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...
-
- expressweg
Vlakbij de A28 bij Beilen staat ook zo'n onding. Het trekt enorm de aandacht en als je die kant op kijkt krijg je zo ongeveer lasogen
.

-
- Moderator
Op de A1 bij Voorthuizen staat er ook één richting Apeldoorn. Wat een kermis in het donker.
-
- 2x4 autosnelweg
-
- expressweg
Op dat vlak vind ik flinke stukken Nederlandse snelwegen qua decor echt lelijk geworden: men heeft er de laatste tijd een hoop industriegebieden en kantoorzones neergepoft die dan vaak ook nog eens leegstaan, en inderdaad dan nog eens die grote reclamezuilen. Ik ben er alleszins geen fan van.
-
- 2x5 autosnelweg
Bij Tilburg op naast A58 hangt een heel fel LED-scherm dat afhankelijk van de wisselende projecties ook hinderlijk op de weg schijnt.
-
- 2x4 autosnelweg
Bij de Siemens in Zoetermeer langs de A12 staat eveneens zo'n geval, maar omdat daar veel verlichting is valt het iets minder op.
-
- woonerf
-
- expressweg
Nee, zoiets moet in de APV geregeld zijn. Verantwoordelijkheid ligt bij de betreffende gemeente. Zij moeten een aanvraag voor een reclamezuil beoordelen en goedkeuren, waarbij als het goed is ook op verkeersveiligheid wordt getoetst.
-
- expressweg
alexanderpas schreef:gevalletje artikel 5 wegenverkeerswet?

Of een R702.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.
-
- autoweg
Die langs de A73 bij Venray is rampzalig. Probleem is vooral dat er alleen reclame van Venray zelf op staat, en Venray het dus een fantastisch idee vindt.. Ook omdat Venray daarop als een bruisende binnenstad wordt geroemd.
Het ding doet 's nachts pijn aan je ogen, zowel van uit het zuiden als het noorden.
De plaatser van de mast is vermoedelijk gewoon de gemeente..
//edit: Link
http://www.uptownadvertising.nl/reklame ... noord.html
Er blijken nog 2 bij venray te komen:
http://www.uptownadvertising.nl/ontwikkeling/index.html
Ik vind dat hier wel ff keihard werk van verkeersveiligheid gemaakt mag worden..
Het ding doet 's nachts pijn aan je ogen, zowel van uit het zuiden als het noorden.
De plaatser van de mast is vermoedelijk gewoon de gemeente..
//edit: Link
http://www.uptownadvertising.nl/reklame ... noord.html
Er blijken nog 2 bij venray te komen:
http://www.uptownadvertising.nl/ontwikkeling/index.html
Ik vind dat hier wel ff keihard werk van verkeersveiligheid gemaakt mag worden..
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!
-
- autoweg
*schop* want ik dacht dat er elders in een draad al wel werd gediscusieerd over de (digitale) reclamemasten maar met de zoekterm reclamezuil kwam dit draadje naar voren in de resultaten.
Er was vandaag een item op radio 1, Spraakmakers, over de reclamemasten, met die langs de A30 bij Barneveld (denk namelijk dat de vragensteller die mast bedoeld en niet die van de McD welke in het item genoemd wordt) als locatievoorbeeld.
An sich niet een heel spannend gesprek maar ik ving wel enkele wetenswaardigheden op én de geïnterviewde (oud reclameman en thans publicist Paul ter Heyne) heeft een boek geschreven en ik vond een kort interview dat wel tot nadenken stemt, vind ik.
https://www.managementboek.nl/magazine/ ... gevaarlijk
Het radio item: (7,5 minuut):
https://www.nporadio1.nl/fragmenten/spr ... -barneveld
Volgens Paul ter Heyne is de regelgeving voor de display's zodanig dat er geen bewegend beeld op vertoont mag worden, in de reclames zelf, dus het wisselen van reclames mag (uiteraard) wel bewegend beeld opleveren. Dit in het kader van voorkoming van afleiding..
Handhaving daarop schijnt nog niet zo te lukken.. dus de adverteerders nemen veelal nog de ruimte die hun geboden wordt..
Wil iemand in de maatschappij bezwaar maken tegen de komst van zo'n mast, dan dien je wél direct belanghebbende te zijn. Dus, als langsrazende automobilist heb je geen kans om je bezwaar in ontvangst te geven.
Er staan nu ruim 400 masten in Nederland, haast allemaal in eigendom van de Britse outdoormedia exploitant OCEAN, hoorde ik.
Schijnt bijna een monopolie te zijn?
Enfin, er staan er nog niet genoeg, het bedrijf OCEAN wil graag het aantal reclamemasten in ons land verdubbelen.
Er was vandaag een item op radio 1, Spraakmakers, over de reclamemasten, met die langs de A30 bij Barneveld (denk namelijk dat de vragensteller die mast bedoeld en niet die van de McD welke in het item genoemd wordt) als locatievoorbeeld.
An sich niet een heel spannend gesprek maar ik ving wel enkele wetenswaardigheden op én de geïnterviewde (oud reclameman en thans publicist Paul ter Heyne) heeft een boek geschreven en ik vond een kort interview dat wel tot nadenken stemt, vind ik.
https://www.managementboek.nl/magazine/ ... gevaarlijk
Het radio item: (7,5 minuut):
https://www.nporadio1.nl/fragmenten/spr ... -barneveld
Volgens Paul ter Heyne is de regelgeving voor de display's zodanig dat er geen bewegend beeld op vertoont mag worden, in de reclames zelf, dus het wisselen van reclames mag (uiteraard) wel bewegend beeld opleveren. Dit in het kader van voorkoming van afleiding..

Handhaving daarop schijnt nog niet zo te lukken.. dus de adverteerders nemen veelal nog de ruimte die hun geboden wordt..
Wil iemand in de maatschappij bezwaar maken tegen de komst van zo'n mast, dan dien je wél direct belanghebbende te zijn. Dus, als langsrazende automobilist heb je geen kans om je bezwaar in ontvangst te geven.
Er staan nu ruim 400 masten in Nederland, haast allemaal in eigendom van de Britse outdoormedia exploitant OCEAN, hoorde ik.
Enfin, er staan er nog niet genoeg, het bedrijf OCEAN wil graag het aantal reclamemasten in ons land verdubbelen.

-
- 2x5 autosnelweg

Oprotten met die achterlijke energieslurpende dingen. Ik kan me nog een jaar of 15 geleden herinneren dat plots alle reclame langs de N65 moest worden opgeruimd vanwege het afleiden van verkeer. Betrof vooral kleine en onopvallende borden van boomkwekerijen en restaurants. En dan mag deze overbodige onzin wel?
-
- polderweggetje
Klopt, vroeger bestond het Nederlandse bedrijf Interbest nog, maar die zijn overgenomen door Ocean. Ocean heeft ook Ngagemedia overgenomen (bekend van de enorme schermen op treinstations, onder andere Rotterdam en Utrecht CS). Een andere reclamegigant ClearChannel heeft al haar masten ook al verkocht aan Ocean, waardoor je eigenlijk wel kan spreken van een monopolie. Alleen Hillenaar is nog een middelmatig grote speler, en verder heb je alleen maar kleine bedrijfjes. Overigens zijn het voor mijn gevoel meestal de kleine bedrijven die de schermen veel te fel hebben staan en daarnaast vaak bewegende beelden hebben, ik ben nog nooit geblindeerd door een Ocean mast.Durashift schreef: ↑za 27 mei 2023, 0:50 Er staan nu ruim 400 masten in Nederland, haast allemaal in eigendom van de Britse outdoormedia exploitant OCEAN, hoorde ik.
Enfin, er staan er nog niet genoeg, het bedrijf OCEAN wil graag het aantal reclamemasten in ons land verdubbelen.![]()
Het levert gemeentes in ieder geval wel wat geld op. Deze mast (annex bijenhotel) https://goo.gl/maps/iKqiRWjLznH4sF9y9 langs de A2 bij Utrecht levert de gemeente 275 duizend euro per jaar op, keer een looptijd van 30 jaar = ruim 8 miljoen euro. Maar al die masten stellen niks voor in vergelijking met deze: https://www.blowup-media.nl/locaties/the-wall-a2/
Een ledscherm van 2400m2

Paar jaar geleden heeft het College van Rijksadviseurs een rapport/inventarisatie over reclamemasten gepubliceerd. Voor de geïnteresseerden zeker de moeite waard om te lezen.
PDF: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... O9xSynVaag
-
- Hoofdmoderator
Zucht. Men heeft er hier onlangs ook één geplaatst: https://www.google.com/maps/@52.6467447 ... ?entry=ttu
Weg met die ondingen!
Helaas kan blijkbaar niemand er iets aan doen.
Weg met die ondingen!

Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- 2x5 autosnelweg

Dat onding staat volgens mij ook nog in de obstakelvrije zone, dus ik vraag me af of de provincie goedkeuring heeft gegeven voor dat ding...
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- autoweg
Zeer waarschijnlijk wel bekend hier bij enkele forummers die uit die regio komen.. maar ik heb vanmiddag mijn eigen auto zien rijden op zo'n (relatief) kleine digitale zuil ( mast was het niet).
Ik nam afrit 22 op de A58, Zegge en reed het bedrijventerrein op dat ten zuiden van de snelweg ligt. Ik zag al iets van een tekst voorbijspringen (Engels) dat mijn kentekenplaat was gescand... maar ze filmen dus ook de auto en laten dat zien op het scherm. Handig, zo vlak voor een rotonde.
Waarom is dit nodig?
Gewoon een enkele ANPR camera doet toch hetzelfde?
Extra afschrikking ofzo?

Ik nam afrit 22 op de A58, Zegge en reed het bedrijventerrein op dat ten zuiden van de snelweg ligt. Ik zag al iets van een tekst voorbijspringen (Engels) dat mijn kentekenplaat was gescand... maar ze filmen dus ook de auto en laten dat zien op het scherm. Handig, zo vlak voor een rotonde.

Gewoon een enkele ANPR camera doet toch hetzelfde?
Extra afschrikking ofzo?
-
- 2x3 autosnelweg

Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
- autoweg
Die gigantische mast bij Veghel heeft weer kuren denk ik; gisteravond was het licht vanaf de N622 bij Wijbosch al te zien. Volgens mij horen die dingen gewoon gedimd te worden ‘s nachts.
-
- autoweg
Ja, maar in mijn herinnering was de (kleine) mast dieper/lager in de berm. Op de Google foto lijkt hij groter en meer richting de rijbaan te staan. Zal wel het camera (lens) effect zijn.