Google Earth & Maps
Moderator: Moderatoren
-
- 4x5 autosnelweg
Re: Google Earth & Maps, deel 3
Ik vind het ook onaannemlijk dat de wegen nog gewestelijke wegen zijn. Het niet aangeven van het wegnummer zou best wel eens feitelijk correct kunnen zijn, alleen de databases zijn er niet op aangepast. Maar dat zijn we wel gewend in Wallonië 

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- autoweg
De Redactie.be schreef:
De site is momenteel wel traag, ik vermoed dat door vele bezoekers.
Het leuke is dat je twee verschillende kaarten naast elkaar kan leggen en ze aan elkaar gekoppeld zijn (zoom, navigatie, ...)Brussel lanceert historische "Google Maps"
Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft een website gelanceerd waarmee u heel eenvoudig luchtfoto's uit 1930, 1953, 1971, 2004 en 2012 met elkaar kunt vergelijken. Een historische versie van Google Maps zeg maar.
Ergens in de jaren 30 zijn verschillende luchtfoto's genomen van Brussel, vooral om nieuwe wegen aan te leggen. Daarna verdwenen de unieke foto's decennialang in de kelders van een Brussels ministerie, tot ze een tijdje geleden terug opdoken.
Het is naar verluidt een titanenwerk geweest om de foto's terug samen te puzzelen, maar uiteindelijk is dat gelukt en zijn ze gedigitaliseerd. Nu zijn de foto's uit de jaren 30 samen met luchtfoto's uit 1953, 1971, 2004 en vorig jaar gebundeld op een website waar de foto's kunnen worden vergeleken.
In een latere fase is het de bedoeling om de kaart aan te vullen met historische postkaartjes, zodat de stad ook bekeken kan worden op de manier waarop we dat meer gewend zijn. Een richtdatum daarvoor is er evenwel nog niet.
De site is momenteel wel traag, ik vermoed dat door vele bezoekers.
-
- Moderator
Google Earth heeft dat overigens al enkele jaren. Je kan de historische laag aanzetten en waar beschikbaar kan je oude luchtfoto's zien. Vooral in de Verenigde Staten en Duitsland kan je in sommige steden luchtfoto's tot de jaren 40 terug zien.
Met de browser-based Google Maps kan dat overigens niet. Met Google Maps mis je toch behoorlijk wat functies ten opzichte van Google Earth. Het enige voordeel van maps is dat je routes kan berekenen, maar met earth kan je veel meer, zoals afstanden meten, veel meer lagen bekijken en aan- en uitzetten, foto's zijn eenvoudiger te kijken en natuurlijk de historische beelden.
Met de browser-based Google Maps kan dat overigens niet. Met Google Maps mis je toch behoorlijk wat functies ten opzichte van Google Earth. Het enige voordeel van maps is dat je routes kan berekenen, maar met earth kan je veel meer, zoals afstanden meten, veel meer lagen bekijken en aan- en uitzetten, foto's zijn eenvoudiger te kijken en natuurlijk de historische beelden.
-
- autoweg
De tijdelijke situatie uit 2010 op het Bredase kruispunt Nieuwe Kadijk/Oosterhoutseweg is eindelijk van de kaart verdwenen!

- SPOILER: TOON
-
- 2x2 autosnelweg
Het voordeel van deze Brusselse site is dat je 2 historische kaartbeelden naast elkaar kunt zien, de beelden erg volledig en duidelijk zijn én dat men voor het "nu-beeld" een zeer recent sattelietbeeld gebruikt dat bij Google nog niet bischikbaar is.Chris schreef:Google Earth heeft dat overigens al enkele jaren. Je kan de historische laag aanzetten en waar beschikbaar kan je oude luchtfoto's zien. Vooral in de Verenigde Staten en Duitsland kan je in sommige steden luchtfoto's tot de jaren 40 terug zien.
-
- 2x3 autosnelweg
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
- expressweg
Bij maps staat nu Cuira ipv Chur. Cuira is retoromaans, maar dat spreken in Chur maar 5,4%. 80% van de bevolking is Duitstalig. Ook de bewegwijzering spreekt alleen maar an Chur.
Ik vind het een vreemde keuze.
Ik vind het een vreemde keuze.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer
Dietrich Bonhoeffer
-
- 2x3 autosnelweg
Google vergist zich daar wel vaker in. Zo staat er nog steeds Furnes ipv Veurne.
-
- 2x2 autosnelweg
Om nog maar te zwijgen van het feit dat van tweetaligheid in Brussel op Google-Maps niet veel te merken is...
-
- 2x3 autosnelweg

Kunnen ze dat niet zo doen dat mensen die hun instellingen op Nederlands/Frans staan hebben enkel respectievelijk de Nederlandse of Franse straatnamen in Brussel zien en de anderen (Engels, Duits, Kroatisch) de tweetalige? Bij ViaMichelin is het zo en dat werkt veel prettiger.
Laatst gewijzigd door Alfa op di 26 feb 2013, 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2x2 autosnelweg

Voila, en soms moet men echt tot op het verste punt inzoomen voordat ze alletwee aangegeven worden. Nog een punt waardat ik mij jaren aan geërgerd heb is dat de landsgrens een belachelijke omvangrijke tijdsperiode met "Belgique" werd aangeduid, of je nu langs de Nederlandse of de Franse grens ging kijken.
-
- 4x5 autosnelweg
Cuira is waarschijnlijk toegevoegd om de minderheidbevolking ter wille te zijn. De naam had alleen niet als primaire naam gekozen moeten worden in de weergave, net als Feurnes. Voor Brussel geldt dat daar bewust is gekozen om de Franse namen te prevaleren als er ruimtegebrek is (dat is in Brussel bijna overal zo). Dit om een consistent kaartbeeld te verkrijgen. Daarnaast is Frans de moedertaal van de meeste autochtone Brusselaars, en wordt de taal door vrijwel alle andere inwoners begrepen. Er geldt nog altijd de wens om de taal van de gebruiker te laten prevaleren. Dus daar wordt aan gewerkt.
-
- autoweg
De vlaamse gemeente Mesen is nu zelfs veranderd in Messines.
https://maps.google.com/maps?ll=50.7623 ... 2&t=m&z=14
Ik had al eens tevergeefs bij Google Maps gemeld dat de provinciegrens hier niet klopt.
Je denkt misschien "who cares", maar een paar jaar geleden was ik daar eens ter plaatse en door GM in de veronderstelling dat ik daar aan de waalse kant van de taalgrens verkeerde. Het had niet veel gescheeld of ik had daar mensen in het frans aangesproken.
https://maps.google.com/maps?ll=50.7623 ... 2&t=m&z=14
Ik had al eens tevergeefs bij Google Maps gemeld dat de provinciegrens hier niet klopt.
Je denkt misschien "who cares", maar een paar jaar geleden was ik daar eens ter plaatse en door GM in de veronderstelling dat ik daar aan de waalse kant van de taalgrens verkeerde. Het had niet veel gescheeld of ik had daar mensen in het frans aangesproken.

Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst
-
- 4x5 autosnelweg
Het is een faciliteitengemeente zo te zien:
https://maps.google.com/maps?ll=50.7664 ... 87,,1,9.32
https://maps.google.com/maps?ll=50.7664 ... 87,,1,9.32
-
- autoweg
GM laat bij mij dan wel netjes Mesen zien, maar dat met die grens is wel ernstig ja. Een kaart die onbetwiste grenzen nog niet normaal kan weergeven...
Zie hier voor de goede grenzen.

Zie hier voor de goede grenzen.
-
- 4x5 autosnelweg
Nogmaals verwijzingen naar OSM of een andere kaartenmaker hebben geen zin. Die mogen niet als bron dienen voor het kaartmateriaal van Maps.
Onder voorbehoud van policy- en wetswijzigingen. Ik ben al een tijdje niet meer werkzaam voor de organisatie.
Onder voorbehoud van policy- en wetswijzigingen. Ik ben al een tijdje niet meer werkzaam voor de organisatie.
-
- 2x3 autosnelweg
-
- 4x5 autosnelweg
-
- 2x3 autosnelweg
Ik gebruik OSM (als de situatie juist is, eventueel na aanpassing) ter ondersteuning van een wijziging in Map Maker. Dat lijkt wél te werken.
Laatst gewijzigd door Wesso op wo 27 feb 2013, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Secretaris
Over de oude én de nieuwe Ramspolbrug in één rit van Emmeloord naar Kampen: http://goo.gl/maps/HdVOF
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
-
- 4x5 autosnelweg
Dat mag wel ja. Verantwoordelijkheid gebruikerWesso schreef:Ik gebruik OSM (als de situatie juist is, eventueel na aanpassing) ter ondersteuning van een wijziging in Map Maker. Dat lijkt wél te werken.

-
- Moderator
Hier is iets misgegaan met labelen: "Afrit"
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 4x5 autosnelweg
Die is aan een plaatspolygoon gehangen zo te zien. Interessante fout, want die kan helemaal niet... 

-
- 2x5 autosnelweg
Die heb ik een paar weken gelden gemeld bij Google.Wouter N14 schreef:Hier is iets misgegaan met labelen: "Afrit"
-
- Voorzitter
Chur lijkt wel helemaal verdwenen te zijn.Vinny schreef:Cuira is waarschijnlijk toegevoegd om de minderheidbevolking ter wille te zijn. De naam had alleen niet als primaire naam gekozen moeten worden in de weergave

-
- 2x3 autosnelweg
Ook in Luxemburg moeten die Luxemburgse namen niet zo prominent aanwezig zijn. Dat is te klasseren onder 'lokale meuk'.
-
- Moderator
In Rusland zijn de routes ook aangepast. Als je een routebeschrijving maakt dan kiest de weg een andere route dan de wegen op de kaart (meestal er vlak langs). Lijkt gebaseerd op de daadwerkelijke route die op de satellietbeelden te zien is, wat dus betekent dat de wegen die op de kaart staan niet kloppen (te ruw materiaal waarschijnlijk). Maar als nu de routebeschrijving wel klopt, dan zou de kaartweergave daar op aangepast kunnen worden.
voorbeeld:

voorbeeld:

-
- 4x5 autosnelweg
Dat is ook een feature request. De databases voor de routeplanning en voor de kaartweergaven worden niet tegelijk bijgewerkt. Daar zit een periode tussen.

Er zijn volgens mij ook plaatsnamen in Zwitserland die nog wel primair in RR vermeld moeten worden. Dat is anders dan in bijv. België waar drie fysieke taalgebieden zijn (excl. tweetalige- en faciliteitengemeenten). Leuke uitdaging voor mijn Zwitserse ex-collega'sDie Reto-Romaanse benamingen moeten simpelweg niet zo prominent aanwezig zijn op Google Maps...

-
- Voorzitter
Uiteraard, er zijn plaatsen met alleen een Reto-Romaanse naam die officieel is. Maar dat valt een beetje te vergelijken dat er in Nederland plaatsen zijn waar alleen de Friese naam officieel is. Iets als Cuira valt daar zeker niet onder, ik had er nog nooit van gehoord en ben toch al een paar keer (zij het telkens kortstondig) in Chur geweest.Vinny schreef:Er zijn volgens mij ook plaatsnamen in Zwitserland die nog wel primair in RR vermeld moeten worden.
-
- 4x5 autosnelweg
http://nl.wikipedia.org/wiki/Chur
De naam Cuira had dus (net als Rijsel en Lüttich) een lagere weergaveprioriteit moeten krijgen, waarschijnlijk is dat bij het invoegen van de naam in de database foutief gebeurd.
De naam Cuira had dus (net als Rijsel en Lüttich) een lagere weergaveprioriteit moeten krijgen, waarschijnlijk is dat bij het invoegen van de naam in de database foutief gebeurd.