Google Earth & Maps

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

marcel
2x2 autosnelweg

Re: Google Earth & Maps

Bericht door marcel » do 02 sep 2021, 22:18

Vinny schreef: za 28 aug 2021, 10:32 Ik vermoed dat het algoritme is aangepast om autonoom rijden beter te kunnen faciliteren. Waarschijnlijk is daar dit een onbedoeld gevolg van.
Ik kan niet teveel details geven, maar nee, daar heeft het niets mee te maken.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 03 sep 2021, 1:02

Hebben anderen ook problemen met trage laadtijden van de Streetview-beelden? Ik heb er al een tijdje last van, terwijl ik geen trage internetverbinding heb. Het lijkt een bewuste actie van Google te zijn.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » vr 03 sep 2021, 1:05

Geen last van hier.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 03 sep 2021, 7:04

Ik gebruik Streetview regelmatig, maar heb niets bijzonders opgemerkt in de laadtijd in de afgelopen tijd.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 03 sep 2021, 9:57

https://www.google.nl/maps/@52.3923356, ... a=!5m1!1e1
Heel veel afsluitingen staan op de verkeerde locatie, bij de afsluitingen van de Formule 1.
Weet iemand hoe dat komt? Ze zijn namelijk allemaal goed ingetekend.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 03 sep 2021, 10:09

Als ik op mijn iPad in Google Maps wil snuffelen (webversie) dan is het wel extreem traag bij mij. Het kan soms 30 seconden duren voordat de pagina uiteindelijk gaat laden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » vr 03 sep 2021, 10:28

mavas schreef: vr 03 sep 2021, 9:57 https://www.google.nl/maps/@52.3923356, ... a=!5m1!1e1
Heel veel afsluitingen staan op de verkeerde locatie, bij de afsluitingen van de Formule 1.
Weet iemand hoe dat komt? Ze zijn namelijk allemaal goed ingetekend.
Zijn er geen reguliere werkzaamheden in Overveen? Wat de afsluitingen bij Zandvoort betreft: soms sluit Google maar een stukje van de weg af als dat genoeg is om verkeer tegen te houden, maar ik weet niet of dat hier speelt.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 03 sep 2021, 10:32

Er zijn zeker geen reguliere afsluitingen in Bloemendaal. Alle wegen moeten namelijk vrij zijn voor het verkeer.\

Kan het met floating-cardata te maken hebben? Dat Google nog wel telefoons "ziet" die wel doorrijden? Maar die telefoons zitten dan niet in auto's, maar in touringcars. Er mag geen autoverkeer doorrijden, alleen verkeer met doorlaatbewijs mag verder.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Sibren
verkeersader

Bericht door Sibren » di 07 sep 2021, 13:45

Opeens wordt Google Maps vanaf een bepaald zoomniveau gedomineerd door namen van kleine wateren. Dit gebeurt alleen in satellietmodus.

Afbeelding

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » di 07 sep 2021, 18:31

marcel schreef: di 20 jul 2021, 22:18
keokiracer schreef: za 17 jul 2021, 13:49 Děčín in Tsjechië, of zoals Google Maps het noemt: D??ín

Het lijkt vreemd genoeg de enige plaats te zijn waar het fout gaat.
Dit is nu gecorrigeerd. Het was alleen fout in het Nederlands en Fins.
Nog eentje gevonden: K?trzyn ofwel Kętrzyn in Polen:
https://www.google.nl/maps/place/K%3Ftr ... 21.3749313
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 07 sep 2021, 18:37

Naar aanleiding van: :AS: 27 van de A58 heet nog BoZ-Centrum in plaats van -Oost.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 11 sep 2021, 10:05

Streetviewbeelden van één maand oud.
:arrow: N305 Gooiseweg

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » za 11 sep 2021, 14:53

keokiracer schreef: di 07 sep 2021, 18:31
marcel schreef: di 20 jul 2021, 22:18
keokiracer schreef: za 17 jul 2021, 13:49 Děčín in Tsjechië, of zoals Google Maps het noemt: D??ín

Het lijkt vreemd genoeg de enige plaats te zijn waar het fout gaat.
Dit is nu gecorrigeerd. Het was alleen fout in het Nederlands en Fins.
Nog eentje gevonden: K?trzyn ofwel Kętrzyn in Polen:
https://www.google.nl/maps/place/K%3Ftr ... 21.3749313
Ah, dit is gefixt zie ik :top:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 12 sep 2021, 15:16

Ik heb het inderdaad gemeld.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » wo 15 sep 2021, 16:24

De nieuwe laag "Wegen en vervoersvoorzieningen" in Earth is een drama. Wegen zijn zachte strepen in plaats van heldere lijnen. Zeker op zoomniveau ronduit drama. Verder heeft de nieuwe layer de maps-kleuren. Alles in gradaties van geel, snelwegen zijn niet meer herkenbaar. Ik heb de nieuwe layer uitgeschakeld. Geef mij maar de oude layer "Wegen". Véél beter.

Ik heb nog 100x liever de bestaande layers met verouderde gegevens, dan die nieuwe troep - daar kun je niks mee.

Google weet het elke keer weer voor elkaar te krijgen om goede producten om zeep te helpen en de ervaring van de gebruiker negatiever te maken.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 15 sep 2021, 16:34

Ik heb het nu ook een tijdje getest en ik deel je mening, het is compleet waardeloos.

Ik vraag mij ook af op basis waarvan zulke beslissingen voor de cartografie worden genomen. Wat Google Maps doet druist namelijk in tegen een halve eeuw aan standaarden om de wegenhiërarchie weer te geven op kaarten. In het begin had Google Maps nog wel duidelijke kaarten maar het is nu een brij van gele en witte wegen die eigenlijk onbruikbaar is omdat alles hetzelfde lijkt. Ik gebruik Google Maps ook nog maar weinig om kaartjes voor een presentatie te maken.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » wo 15 sep 2021, 17:21

Ook zijn de nieuwe labels veel kleiner. Drama. En dan de keuze voor de plaatsen met een label op hoger zoomniveau.
Oud: Étaples. Nieuw: Le-Touquet-Paris-Plage. Hoe verzin je het ? Een cartograaf kiest voor de grootste plaats met het minste aantal karakters voor een goede leesbaarheid van een kaart...
Oud: Alkmaar en Emmen. Nieuw: Alkmaar en Hoorn (vlakbij), geen Emmen. Een cartograaf zou kiezen voor een goede spreiding van de met naam aangeduide plaatsen.

En neem nu Lübeck. In de oude GE stond er geen nabije plaats direct aangeduid. Nu op hetzelfde zoomniveau opeens: Timmendorfer Strand. WAT ? Ja, het wereldbekende en vermaarde Timmendorfer Strand. Een gat pal naast het veel bekendere Travemünde...

Bij Rostock ligt Warnemünde. In de nieuwe layer zelfs in HOOFDLETTERS. Zou het belangrijker zijn dan Rostock ...?

Op hoge zoomniveaus in de Verenigde Staten en Canada allemaal namen van indianenreservaten in hoofdletters. HOEZO ?

Het is stuk voor stuk allemaal om te huilen.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » wo 15 sep 2021, 18:01

De benedenwindse eilanden. Op het hoogste zoomniveau: ARUBA, CURACAO en Kralendijk...
Zoomniveautje dieper: op Aruba verschijnen ook Noord en San Nicolas. Maar niet Oranjestad...
Nog een zoomniveau dieper: Op Curacao verschijnen 4-8 plaatsnamen, waaronder Willemstad. Op Aruba verschijnt Savaneta, maar geen Oranjestad.
Op dat andere eiland verschijnen opeens ook Rincon/Leeuwarden en Bonaire als plaatsnamen.
Bij nog verder inzoomen verdwijnt de naam Bonaire weer.

Het niet tonen van Oranjestad op Aruba is natuurlijk niet goed.
Maar het niet noemen van de eilandnaam Bonaire kan haast geen andere oorzaak hebben dan databases waarin staat dat Aruba en Curacao een andere status in het koninkrijk hebben dan Bonaire.

Maar zo bouw je toch geen kaarten op ? Dit is cartografisch gezien prutswerk van kleuters. Van Google zou je beter mogen verwachten...

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » wo 15 sep 2021, 18:11

Zuid Afrika. Op hoog niveau staan Pretoria en Midrand naast elkaar benoemd.
Midrand ?

Ja, je weet wel, dat plaatsje nabij Johannesburg...

Het besterft echt van dit soort onzin in de nieuwe layers.
Welke vollidiot maakt dergelijke keuzes ?

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » wo 15 sep 2021, 18:24

^^ Tjongejonge. In plaats van Google weer volledig af te zeiken kan je ook nog eens tot 10 tellen en bedenken dat het geen cartografische dienst is zoals Falkplan.

Ik ben het wel met je eens dat het vervelend is om steden niet te zien (of pas als je inzoomt). Wat Google daaraan kan doen... :dontknow:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 15 sep 2021, 18:26

Dit soort dingen zag je volgens mij een jaar of 10 geleden bijna niet. Er is een automatiseringsslag geweest waarbij kennelijk de datakwaliteit lager is geworden.

Maar neem nou zo'n kaart. Het is volstrekt onduidelijk welke wegen autosnelwegen zijn, of wat voor hiërarchie er überhaupt in zit.
Afbeelding

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 15 sep 2021, 20:41

Er zal wel een versimpeling zijn doorgevoerd in het algoritme. Zulke zaken hebben soms wat vervelende cartografische complicaties.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » wo 15 sep 2021, 21:27

Google Earth is niet bedoeld om te navigeren zoals Google Maps. Het heeft als desktop tool potenties op ander gebied. Moet de cartografie wel op orde zijn. En dat is dus ronduit een puinhoop - en dat is wel degelijk aan Google verwijtbaar. Het was namelijk bij de introductie van Google Earth jaren geleden stukken beter,

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » do 16 sep 2021, 11:45

Maar het geel en wit voor twee soorten wegen doet google maps ook en dat is absoluut niet handig.
Ik gebruik zelf geen google earth maar dat Midrand/Johannesburg doen ze op maps ook. Rond zoomlevel 6 is het Midrand, anders Johannesburg.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 25 sep 2021, 15:16

Chris schreef: wo 15 sep 2021, 16:34 Ik heb het nu ook een tijdje getest en ik deel je mening, het is compleet waardeloos.

Ik vraag mij ook af op basis waarvan zulke beslissingen voor de cartografie worden genomen. Wat Google Maps doet druist namelijk in tegen een halve eeuw aan standaarden om de wegenhiërarchie weer te geven op kaarten. In het begin had Google Maps nog wel duidelijke kaarten maar het is nu een brij van gele en witte wegen die eigenlijk onbruikbaar is omdat alles hetzelfde lijkt. Ik gebruik Google Maps ook nog maar weinig om kaartjes voor een presentatie te maken.
Google zal van Maps eerder een gebruiksobject dan een kaart wil maken. Navigeren doet Google Maps zelf, dus gebruikers hoeven niet per se te weten welk weg belangrijker is dan anderen. Ik denk dat men binnen Google zo over Maps denkt. Earth zal voor Google te weinig opbrengen om het anders te behandelen dan Maps.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » di 28 sep 2021, 10:35

Egbert schreef: vr 20 aug 2021, 16:50 Wat me nu opvalt bij navigeren op google maps met de telefoon: als je de A2 van Roermond richting Kerensheide rijdt, dan vindt hij elke afrit een splitsing in de snelweg en krijg je aanwijzingen om links te blijven. Ook elke keer als je een afrit gepasseerd bent dan wordt de volgende afrit als volgend doel getoond.
En dat is ook weer gecorrigeerd. Ik dacht eerst dat het wel goed ging als de spitsstrook open was, want toen ik er overheen reed met de spitsstrook open was het wel "navigeer naar afrit 49" (of hoe het ook precies staat, iig niet bij elke afrit "blijf links op de A2"), maar afgelopen weekend was de spitsstrook dicht en ging het ook goed.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 28 sep 2021, 12:13

Als ik met ingeschakelde navigatie rondrijd, dan combineer ik de info van het scherm met de bewegwijzering. De stem leid me af en zorgt m.i. voor onnodige rijstrookwisselingen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 28 sep 2021, 14:56

Google zal van Maps eerder een gebruiksobject dan een kaart wil maken. Navigeren doet Google Maps zelf, dus gebruikers hoeven niet per se te weten welk weg belangrijker is dan anderen. Ik denk dat men binnen Google zo over Maps denkt. Earth zal voor Google te weinig opbrengen om het anders te behandelen dan Maps.
Het is een principe dat al langer mee gaat. In de VS waren vroeger kaarten gebruikelijk met veel te veel verschillende kleuren weg. In de begintijd van Google werd het bedrijf geprezen voor de rust van het kaartmateriaal. Dat blijft dan als filosofie wel.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 29 sep 2021, 10:08

Beelden van mei dit jaar. Toevallig opgemerkt naar aanleiding van het E19 topic.

https://www.google.be/maps/@51.0421331, ... m2!1e1!1e4

Ik begin wel te merken dat je in sommige tijdlagen niet meer kan doorklikken naar anderen. Als ik bv met mei 2021 doorga tot aan de R0, dan kan ik op een bepaald moment switchen naar augustus 2021, en dan naar juli 2021, maar niet meer terug naar mei. Als ik dan opnieuw uitzoom en pegman terug neerlaat, kom ik terug in mei 2021 en kan ik ineens doorgaan naar juli 2021, maar niet meer naar augustus. Die van juli zijn bovendien nog eens andere beelden dan die ik eerder van dezelfde maand zag (totaal ander weer en rijstrook).

Ik hoop dat het een beetje duidelijk uitgelegd is :hap:

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » wo 29 sep 2021, 10:18

^^
Zal te maken hebben met dat ze foto's in plaats en tijd moeten linken en als daar in plaats te veel verschil is, er in tijd geen link meer is.