Google Earth & Maps

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Rene
Secretaris

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Rene » vr 05 aug 2022, 22:28

Tijdens mijn vakantie in Portugal afgelopen 3 weken ben ik erop gestuit dat er nogal wat A-nummers in Maps zichtbaar zijn, die NIET worden weergegeven langs de weg.
A31. Betreft de IC2. Dat nummer heb ik tussen de IP3 en Coimbra op zowel bewegwijzering als op de hectometerpaaltjes zien staan.
A35. Betreft de N234 (is dus een N-weg met status autosnelweg). Dat nummer N234 staat dus ook op de bewegwijzering. Op de hectometerpaaltjes staat IC12.
A37. Staat langs de weg als IC19 aangegeven.

Overigens worden in de navigatiebeschrijvingen WEL de juiste wegnummers gebruikt.
Ik vermoed dat het ermee te maken heeft dat de Portugese overheid nummers in de 30-serie en hoger als gereserveerde nummers heeft vastgesteld, en dat deze al te ijverig direct in Maps zichtbaar zijn gemaakt zonder te checken of deze ook echt worden weergegeven. Van de A33 weet ik dat deze wel op de borden staat, maar voor veel andere A30+ nummers is dat dus niet het geval.

Tenslotte ook een heel storende fout: de A1 staat op Maps als E1 weergegeven, maar het is de E80. In plaats van A1-E80 wordt er E1-IP1 op Maps aangegeven, en dat is simpelweg niet wat je in werkelijkheid aantreft. Sowieso: Het E-nummer is in Portugal niet relevant (wordt alleen op doelenborden aangegeven) en dus hoort niet op de kaart over het A-nummer heen geprojecteerd te worden. Maar ja, dat geldt behalve voor België zo ongeveer voor elk land van Europa. Gek dan toch dat de norm voor Maps wordt gebaseerd op de uitzondering en niet op de regel...
E-nummers zijn ondergeschikt aan A-nummers, dat is de realiteit die Google een keer onder ogen moet zien en moet implementeren in haar kaartbeeld.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 09 aug 2022, 0:19

Erg vervelend aan Street View is altijd dat als je het scherm verlaat je teruggestuurd wordt naar de locatie die je aanvankelijk ingaf. Als je wat rondzoekt is dat knap vervelend. Waarom wordt niet teruggegaan naar de plaats waar je laatst het gele mannetje neergezet hebt?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 09 aug 2022, 9:34

René schreef:en dat deze al te ijverig direct in Maps zichtbaar zijn gemaakt zonder te checken of deze ook echt worden weergegeven.
Een door de wegbeheerder uitgegeven wegnummer wordt weergegeven ook als het niet op terrein zichtbaar is!
Er ontbreken op wegwijzers simpelweg te veel nummers om er van uit te gaan dat het nummer niet bestaat. Google probeert wel aan de hand van het schema dat Marcel heeft te bepalen in welk land welk nummer aangegeven moet worden:
https://sites.google.com/site/roadnumberingsystems/home

Maar zoals je wellicht kunt zien als je bij Portugal kijkt: het systeem is zo ingewikkeld dat ik me goed kan voorstellen dat operatoren daar makkelijk fouten mee maken.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » wo 10 aug 2022, 18:10

Alfa schreef: di 09 aug 2022, 0:19 Erg vervelend aan Street View is altijd dat als je het scherm verlaat je teruggestuurd wordt naar de locatie die je aanvankelijk ingaf. Als je wat rondzoekt is dat knap vervelend. Waarom wordt niet teruggegaan naar de plaats waar je laatst het gele mannetje neergezet hebt?
Dit is inderdaad een bekend probleem dat ik een paar maanden geleden voor het eerst gezien heb.

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » za 13 aug 2022, 19:06

Er zijn nieuwe Streetviewbeelden in Veenendaal en Ede van juli 2022. Die zijn nauwelijks een maand oud. Mijn huis en auto staan er nu op, de auto inmiddels al voor de derde keer: in 2010 bij de eerste eigenaar, vorig jaar in Veenendaal en nu in Ede. :)