Afbeelding

Google Earth & Maps

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Wesso
2x3 autosnelweg

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Wesso » zo 13 nov 2022, 18:40

^^ Het begint nu irritant te worden. Die vrouwenstem probeerde mij van mijn gekozen route af te praten omdat er een route 3 minuten sneller en iets korter is (maar wel dwars door het centrum van Ede in plaats van over de N224). Op een zaterdag moet ik dat echt niet doen. Nu ging het wel goed zo, maar ik begin weer aan een alternatieve app te denken. Dat gedram met dat groene blaadje... :pukey:

Edit: hoeft niet. Voorkeur voor brandstofzuinige routes uitgezet.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » zo 13 nov 2022, 20:53

Vrouwenstem? Ik wist überhaupt niet dat er een stem was bij Gmaps. :rofl2:

Bij Waze heb ik jaren terug een keer een stem gehoord, maar die er direct afgekieperd. Maar bij Gmaps heb ik daadwerkelijk nooit een stem gehoord.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » zo 13 nov 2022, 21:07

Ik zou het niet erg om geleid te worden door bepaalde vrouwelijke stemmen. Is dat zo erg dan? :p

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » zo 13 nov 2022, 21:31

Rein schreef: zo 13 nov 2022, 20:53 Vrouwenstem? Ik wist überhaupt niet dat er een stem was bij Gmaps. :rofl2:
6 jaar geleden klonk de vrouwenstem nog zo, dat was echt een kreng:
Link
Nu kan ik kiezen uit de computervrouw van Translate (standaard, staat nu aan) en een iets fijnere vrouwenstem.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » zo 13 nov 2022, 22:19

^^ Ik geloof dat je die twee fietsers op 48 seconden wel even voor had mogen laten..... :yes:

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » zo 13 nov 2022, 22:50

^^ Yep. Ik werd afgeleid door een schermpje en een vrouw. :dyn_hyp:

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » di 15 nov 2022, 23:43

Ik moest maandagavond van Baarn ( A'damsestraatweg) naar de Sperwerstraat in Hilversum, in de avondspits én er was een ongeluk op de A1 gebeurd (Baarn - Muiden stond vast).

Google melde bij de start van de routebegeleiding nétjes dat er onverwacht veel vertraging op de route was herkend. Tja, jammer.. omrijden via de snelweg leek mij niet zo handig ivm de file. Ik dus over de Zandheuvelweg. Vanaf Amerpoort stond het vast.. máár Google bleef volhouden dat het nog maar vijf minuten zou duren voordat ik in de Sperwerstraat zou zijn.. :s :twisted: :wall:
(ook na herbereken van de route).

Ik kan zoiets maar moeilijk begrijpen. Het syteem geeft eerst een (correcte) waarschuwing.. maar faalt dan volkomen in het volgende moment.
Al met al heb ik op dat stukje wel 20 minuten tijd verspild, helaas.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 20 nov 2022, 1:20

Ik heb nog een ander irritatie punt met Google Maps.

Ik heb een bestemming in een bepaalde straat in mijn takenlijst voor het werk. Ik laat het systeem Google maps de route bepalen. Vervolgens krijg ik in maps een melding dat één of andere zaak op moment van aankomst gesloten is (die zaak zal dan nabij mijn bestemming zijn, denk ik) met vervolgens de vraag van Maps of ik door wil gaan met de route of wil afsluiten. Ik wil graag doorgaan.. want de betreffende zaak heb ik niet als doel van bestemming.

Hoe krijg ik een dergelijke melding uitgezet in Maps?
Waarom biedt Google dit eigenlijk aan?
Betaalt het betreffende bedrijf hiervoor extra aan Google Adds?

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » zo 20 nov 2022, 15:18

^^ Even de proef op de som genomen in de Android-app, maar ik heb daar geen last van. Alleen als ik een bedrijf dat nu gesloten is als bestemming kies, en erheen wil navigeren, geeft ie aan dat het gesloten is voordat ik kan doorgaan. Misschien even de app updaten?

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 20 nov 2022, 21:58

^^ als je nu een ander huisnummer in dezelfde straat selecteert, krijg je dan ook de melding?

Ik zou de app kunnen updaten, denk alleen dat het niet helpt.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » zo 20 nov 2022, 23:07

Als ik Armonia aan de Maanderweg in Ede als bestemming probeer krijg ik de melding. Als ik de buren op Maanderweg 44 probeer krijg ik geen melding.

Ik zou toch even updaten, als het om de Android-app gaat is die pas geleden geüpdatet. Start dan ook even opnieuw op. Ik merkte laatst dat ik geen 3/4G had, maar na opnieuw opstarten wel weer.

NWH
verkeersader

Bericht door NWH » do 24 nov 2022, 10:38

Ik zag vandaag streetview beelden van deze maand in Rotterdam. Dat uploaden van nieuwe beelden lijkt dus ook steeds sneller te gaan :D
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » vr 25 nov 2022, 11:37

Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Victor
autoweg

Bericht door Victor » vr 25 nov 2022, 18:39

^^ Alleen in januari 2019 :)

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » vr 25 nov 2022, 19:56

De A6 ten noorden van Lyon was tot voor kort ook heel laat - en korrelig - qua opname.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 26 nov 2022, 14:52

keokiracer schreef: vr 25 nov 2022, 11:37 Nachtelijke streetview, zeldzaam :)
Het is niet zeldzaam, maar de beelden horen niet te worden gepubliceerd. De gebruiker heeft er nagenoeg niets aan. Ik heb ook nog wel voorbeelden waarbij de camera is afgetapet, en dus ook alleen zwart beeld te zien is. Zou ook intern uit het systeem gehaald moeten worden. Maar ja, er glipt wel eens wat doorheen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 10 dec 2022, 0:17

Hoe kan ik bij Google aangeven dat de (tijdelijke) verkeerslichten op de verkeerde plek staan ingetekend?

https://www.google.nl/maps/@51.9576659,5.5666838,20z

Ik probeerde dit via de functie Gegevensprobleem melden, > Foutieve informatie, > Verkeerde info corrigeren; dit lukt niet omdat de verkeerslichten geen bedrijf / activiteit zijn.

De verkeerslichten staan namelijk niet bij deze VOP maar iets verderop, op de Herenstraat x Stationsweg.
De reden van plaatsing wil ik eigenlijk ook wel weten.. maar kan daar online (nog) niks over vinden. Krijg alleen info over de 'slimme verkeerslichten' welke een tijdje terug zijn geplaatst. (en niet zo slim zijn.. naar mijn mening - het brengt geen verbetering, laat ik het zo zeggen- ).

Ben benieuwd wat het doel ervan is, zijn tijdelijke verkeerslichten, lijkt mij een proefopstelling. Alleen.. duurt nogal lang voordat het groen wordt..als er nét een auto uit de Stationsweg is weggereden. :wall:

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » za 10 dec 2022, 0:36

^^ Ah ja, die verkeerslichten in het centrum van Rhenen zijn al een tijdje verdwenen. In dat geval kan je denk ik het beste via Feedback naar "Een weg toevoegen of corrigeren" gaan en dan kiezen voor Anders, wegvak selecteren en een toelichting geven.

M.b.t. de tijdelijke verkeerslichten bij de Stationsweg zegt de gemeente dit:
https://www.rhenen.nl/info-over-de-geme ... anglijster
Ik zou het niet melden als toevoeging, grote kans dat Google er niets mee doet of dat ze worden toegevoegd als ze alweer weg zijn. Sterker nog: vandaag staan ze er niet meer (als het goed is).

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » zo 15 jan 2023, 13:40

Ben benieuwd waar dit soort data vandaan komt: Een dorp genaamd "Rent an Irish Cottage"

https://maps.app.goo.gl/kdmAFfi1CzwMYiuz6

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 15 jan 2023, 15:41

Een commerciele boodschap die door het interne filter is geslopen en terecht is gekomen in de lijst 'plaatsnamen' lijkt me het meest waarschijnlijk. Een fout in het handmatig aanpassen van de achterliggende database door een verkeerd intern label te gebruiken waardoor het algortime een niet correct resultaat geeft dus.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » wo 18 jan 2023, 19:42

Het komt uit de oorspronkelijke brondata en moet al vele jaren zo geweest zijn. We hebben het nu weggehaald, bedankt voor het melden.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 08 feb 2023, 22:56

In het Turkije-topic wordt gesproken over 'Hatay', die Google Maps aangeeft voor wat feitelijk de stad Antakya is. Mensen vertrouwen zo op Google Maps dat de media dit ook overneemt, bijvoorbeeld de NOS spreekt ook over Hatay als stad, terwijl die stadsnaam helemaal niet bestaat, de provincie heet zo.

Afbeelding

Hier nog een vreemde in de Servische Google Maps. De Italiaanse stad Alessandria krijgt een hele rij cijfers aan de naam:

Afbeelding

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » wo 08 feb 2023, 23:14

^^ Geen idee wat die lange cijferbrij betekent, maar Египат is Egypte. Iemand heeft Alessandria en de Egyptische stad Alexandrië door elkaar gehaald of zo.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 08 feb 2023, 23:45

Google heeft problemen bij de nieuwe Belgische gemeenten die in 2019 gevormd zijn. Bv Lievegem: https://www.google.be/maps/@51.126538,3 ... .62z?hl=nl. Dit betreft een kunstmatige plaatsnaam. Op Google Maps is echter enkel deze naam nog te zien en zijn de plaatsnamen Zomergem, Waarschoot, Lovendegem en de andere deelgemeenten (Ronsele, Vinderhoute, Oostwinkel) verdwenen. Lievegem staat in de plaats van Waarschoot. Als je niet beter weet zou je denken dat de plaats zo heet.

Algemeen legt men te veel te nadruk op gemeenten terwijl men net zoals in Nederland de nadruk op plaatsnamen zou moeten leggen (de deelgemeenten dus). Op Google Maps op veel plaatsen bijna niet meer te zien hoe plaatsen heten tenzij je tot op het laagste niveau inzoomt. Bv Sinaai. Op andere plaatsen worden ze wel op hoger schaalniveau weergegeven en in drukletters (wat op zich niet verkeer is, maar het is wel inconsequent dat het niet overal gebeurt). Soms worden ook onbelangrijke lokale toponiemen wel prominent op hogere zoomniveaus weergegeven, zoals hier Geinsteinde, Brandbezen, Eekhoutdries, Bos en Krone. Terwijl de echte plaatsnamen zoals gezegd niet weergegeven worden.

En PS: het is al jaren dat deze Klaverbeek (vattendrag i Belgien, Östflandern) weergeven wordt en ver uitgezoomd zichtbaar is.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 13 feb 2023, 11:53

Chris schreef: wo 08 feb 2023, 22:56 In het Turkije-topic wordt gesproken over 'Hatay', die Google Maps aangeeft voor wat feitelijk de stad Antakya is. Mensen vertrouwen zo op Google Maps dat de media dit ook overneemt, bijvoorbeeld de NOS spreekt ook over Hatay als stad, terwijl die stadsnaam helemaal niet bestaat, de provincie heet zo.
Naar aanleiding van dit bericht kwam ik iets soortgelijks tegen in het land Luxemburg.
Als je zoekt op de plaats Hosingen dan zie je steevast Parc Hosingen, wat blijkbaar de gemeentenaam is, en niet de plaatsnaam: https://www.google.nl/maps/place/Hosing ... 0vMDRyazZt

Bij Openstreetmap of tomtom zie je gewoon Hosingen staan.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 13 feb 2023, 12:07

En ter plekke zie je alleen de komnamen.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » ma 13 feb 2023, 13:10

Erg storend inderdaad. Probeer bij dit plaatsje in Frankrijk maar te zien dat het Sorges heet, en niet Sorges et Ligueux en Périgord:
https://maps.app.goo.gl/7GHFzrY5ZQdncMCh6

Is dit probleem bekend bij Google, en wordt daarnaar gekeken?

Sibren
verkeersader

Bericht door Sibren » ma 13 feb 2023, 16:31

In Luxemburg hetzelfde met het dorp Wilwerwiltz, dat staat op de kaart als Kiischpelt. Ik gok dat de gemeentenamen in de database zijn gelinkt aan de hoofdplaatsen van iedere gemeente, en deze overschrijven. Bij de meeste gemeenten valt dat niet op (naam hoofdplaats = naam gemeente).

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » ma 13 feb 2023, 21:40

Ik heb dat idee in Nederland ook, buurtschappen zijn haast niet meer te onderscheiden in maps.

Kan ook aan de postcode database liggen. Bijvoorbeeld het Radarpad. Postcode technisch hoort het bij Arnhem.. maar het ligt fysiek toch in Schaarsbergen.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 14 feb 2023, 7:44

Schaarsbergen is geheel geïntegreerd in de gemeente Arnhem en zou je als een wijk kunnen beschouwen.