Google Earth & Maps

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

marcel
2x2 autosnelweg

Re: Google Earth & Maps

Bericht door marcel » di 14 feb 2023, 9:21

Chris schreef: wo 08 feb 2023, 22:56 In het Turkije-topic wordt gesproken over 'Hatay', die Google Maps aangeeft voor wat feitelijk de stad Antakya is.
Ik heb dit gemeld, en het is nu veranderd in Antiochië, omdat dat op Wikipedia staat. Ik weet niet of dat nou echt een verbetering is.
Hier nog een vreemde in de Servische Google Maps. De Italiaanse stad Alessandria krijgt een hele rij cijfers aan de naam:
Dit is ook aangepast.

Wesso schreef: ma 13 feb 2023, 13:10 Erg storend inderdaad. Probeer bij dit plaatsje in Frankrijk maar te zien dat het Sorges heet, en niet Sorges et Ligueux en Périgord:
https://maps.app.goo.gl/7GHFzrY5ZQdncMCh6

Is dit probleem bekend bij Google, en wordt daarnaar gekeken?
Het probleem met gemeentenamen ook elders is wel bekend (bij mij in ieder geval). Er waren vaak ook labels als 'Gminna X' of 'Arrondissement Y' maar dat is wel een stuk beter geworden, ik kan ze niet meer vinden.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » di 14 feb 2023, 10:00

marcel schreef: di 14 feb 2023, 9:21 Ik heb dit gemeld, en het is nu veranderd in Antiochië, omdat dat op Wikipedia staat. Ik weet niet of dat nou echt een verbetering is.
Als Wikipedia als bron wordt gebruikt voor geografische namen, dan zoveel mogelijk de Engelstalige graag. De Nederlandse Wikipedia is volstrekt ongeschikt als bron voor geografische namen. De Nederlandse versie is namelijk een taalpolitiek kleuterklasje.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » di 14 feb 2023, 11:53

Ik moest ook even mijn wenkbrauwen fronsen bij Antiochië voor Antakya, maar het staat ook zo in de lijst van geografische namen van de Taalunie: https://namen.taalunie.org/land/tr

Dat 'Antiochia' in andere talen een historische, verouderde naam is doet er voor de Taalunie kennelijk niet toe.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 14 feb 2023, 20:14

Zoals ik eerder al zei, dat komt waarschijnlijk omdat de plaats in de Bijbel ook genoemd wordt. De Nederlandse naam is een verbastering van de ooit gangbare naam. Dat komt vooral in Israël veel voor en daarbuiten ook dus wel. De Taalunie zal zich dan ook weer baseren op een Bijbelvertaling en Wikipedia gebruikt de naam van de Taalunie. En Google Maps gebruikt blijkbaar dus Wikipedia als bron. In mijn tijd mocht dat nog niet. :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » di 14 feb 2023, 22:10

In de Bijbel heeft Antiochie een speciale plaats. Dat was destijds de eerste plek waar volgelingen van Jezus christen werden genoemd.

Los daarvan: in de Romeinse tijd was Antiochie, naast (uiteraard) Rome en Alexandrie, de derde stad van het rijk.

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 15 feb 2023, 0:53

Antiochië is een van de oudste steden ter wereld, waarom zou je de link met de geschiedenis verbreken door nu te spreken van Antakya omdat de stad nu toevallig in Turkije ligt? Antakya is dezelfde stad als Antakya. In feite is het analoog aan Alexandrië in Egypte dat we gelukkig ook niet 'al-ʼIskandariyyah' noemen in het Nederlands.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 15 feb 2023, 10:25

^^
Volledig akkoord. Kaarten zouden voor ons onleesbaar worden indien we vanuit een - onnodige - reflex alle plaatsnamen naar de lokaal gangbangare naam zouden verbasteren.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 15 feb 2023, 10:29

^^ Heb je ooit wel eens ingezoomd op een kaart? 99,9% van de plaatsnamen heeft geen Nederlandse naam.

Sommigen raken compleet over de zeik van Beijing terwijl het pinyin letterlijk voor 99.9999% van de Chinese plaatsnamen wordt gebruikt en niemand daar van op kijkt.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » wo 15 feb 2023, 10:43

Dat is toch juist een reden om niet Antiochië te gebruiken? Wij zijn de enigen, het heet Antakya in Turkije en in elk land.

Dat is hetzelfde als de Duitsers die van Nimwegen spreken en Fransen van Aix-la-Chapelle.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 15 feb 2023, 11:50

Als ik met mijn Belgisch Google-profiel op Gmaps grasduin, zie ik bv al Antiochië terugkomen. Bijkomend zie ik alle plaatsen in Noord-Franrijk die ooit binnen de grenzen van het oude Vlaanderen hebben, mooi met hun originele naam vermeld staan.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » wo 15 feb 2023, 11:58

Sint Omaars, Dowaai en Ariën-aan-de-Leie hebben niets te zoeken in maps. :facepalm: Ik zou best eens met een oudere inwoner van de regio willen praten die nog echt Nederlands (in hoeverre het Nederlands is) praat, maar niemand die die plaatsnamen gebruikt.
Behalve een paar vervreemden binnen het google maps team.

In Amsterdam West is een wijkje waar ze Engelse exoniemen als straatnaam hebben gebruikt. Tijnmuiden, Poortsmuiden, Abberdaan, Dobijn. Gelukkig dat we dat soort ongein niet in de spreektaal gebruiken.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » wo 15 feb 2023, 12:04

Wimpie25 schreef: wo 15 feb 2023, 11:50 Als ik met mijn Belgisch Google-profiel op Gmaps grasduin, zie ik bv al Antiochië terugkomen. Bijkomend zie ik alle plaatsen in Noord-Franrijk die ooit binnen de grenzen van het oude Vlaanderen hebben, mooi met hun originele naam vermeld staan.
De mogelijkheid om Google Maps in een andere taal in te stellen is inderdaad fijn om je eigen voorkeur te kiezen, maar ook noodzakelijk om geen verwarring te zaaien. Nederlandstalige exoniemen (of Duitse, of Spaanse etc.) zijn niet geschikt voor een internationaal publiek. Vandaar dat je voor een kaartje in een YouTube-video beter de Engelstalige Google Maps gebruikt.
Egbert schreef: wo 15 feb 2023, 11:58 In Amsterdam West is een wijkje waar ze Engelse exoniemen als straatnaam hebben gebruikt. Tijnmuiden, Poortsmuiden, Abberdaan, Dobijn. Gelukkig dat we dat soort ongein niet in de spreektaal gebruiken.
Dat zijn Nederlandstalige exoniemen voor Britse/Ierse plaatsnamen. Veel daarvan zijn echt totaal in de vergetelheid geraakt, ik vraag me zelfs af of er niet een ambtenaar is geweest die maar wat heeft zitten knutselen met namen.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 15 feb 2023, 12:15

^^ Over Straatnamen heeft er een aardig artikel aan gewijd.
overstraatnamen.nl schreef:
[...]
De eerste straten in deze wijk zijn in de jaren zeventig genoemd naar Engelse havensteden. Maar in plaats van de Engelse naam van die steden koos men voor de benaming die gebruikt werd op Nederlandse zeekaarten uit de zestiende en zeventiende eeuw. [...]

Later zijn er bij uitbreiding van de buurt nog nieuwe straatnamen aan toegevoegd die op dezelfde manier zijn afgeleid van Franse en Spaanse havensteden. [...]
Een ook hier op het Wegenforum hebben we het er al eens over gehad, zie hier.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » wo 15 feb 2023, 12:21

Bij Bornhout dacht ik meteen aan Bornholm. Dat blijkt dus een oude naam voor Bournemouth te zijn (een havenstad, net als al die andere plaatsen).

Gekke tradities hebben we toch in dit landje gehad.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 15 feb 2023, 15:56

Egbert schreef: wo 15 feb 2023, 11:58 Sint Omaars, Dowaai en Ariën-aan-de-Leie hebben niets te zoeken in maps. :facepalm: Ik zou best eens met een oudere inwoner van de regio willen praten die nog echt Nederlands (in hoeverre het Nederlands is) praat, maar niemand die die plaatsnamen gebruikt.
Behalve een paar vervreemden binnen het google maps team.

In Amsterdam West is een wijkje waar ze Engelse exoniemen als straatnaam hebben gebruikt. Tijnmuiden, Poortsmuiden, Abberdaan, Dobijn. Gelukkig dat we dat soort ongein niet in de spreektaal gebruiken.
Wel, het is een redelijk gekend gegeven dat de interesse voor het Vlaams & Nederland in de regio Noord van Frankrijk wel best levend is. Sowieso is een groot deel van de (vaak oudere) bevolking het West-Vlaams nog machtig, maar niet persé het Nederlands. Het vak wordt er nog in de scholen gegeven, en ironisch genoeg is er onder de Franse leerlingen meer interesse voor de taal dan bij de Franstaligen in Wallonië. Er is veel werkgelegenheid in West- en Oost-Vlaanderen en dat lijkt voor de Noord-Fransen toch interessant genoeg om zich te verdiepen in onze taal.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 15 feb 2023, 16:50

Alfa schreef: wo 15 feb 2023, 0:53 Antiochië is een van de oudste steden ter wereld, waarom zou je de link met de geschiedenis verbreken door nu te spreken van Antakya omdat de stad nu toevallig in Turkije ligt? Antakya is dezelfde stad als Antakya. In feite is het analoog aan Alexandrië in Egypte dat we gelukkig ook niet 'al-ʼIskandariyyah' noemen in het Nederlands.
Op zich een valide punt, je zit hier met een plaatsnaam van een stad met een lange historie. Zo zijn er in die ruime regio nog wel meer; toen ik naar Libanon ging noemde ik de steden die ik bezocht ook Byblos, Sidon en Tyre/Tyrus, in plaats van Jbeil, Saida en Sur. Voor veel mensen met een beetje kennis van de bijbel en/of historie, en dat zijn er best veel, zegt die naam meer dan de nieuwe naam. Antakya kun je ook makkelijk verwarren met Antalya of Alanya.

Antiochië vind ik, hoewel verouderd, niet eens zo gek. Het is een naam uit de bijbel en nog steeds dezelfde stad.

En wie dat niet op Google Maps wil zien, kan Engels als taal instellen, als redelijk neutrale oplossing.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 15 feb 2023, 16:59

De naam Antiochië heeft vrijwel uitsluitend toepassing op referenties van 2000 jaar geleden, dat is toch geen modern exoniem van deze stad.

Het feit dat we er nu ineens achter komen dat Antakya blijkbaar het Antiochië uit de Bijbelse tijd was, onderstreept dat ook. Als Google Maps dat niet gewijzigd had, had iedereen het nog Hatay genoemd, zo onbekend is dit feit.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 15 feb 2023, 17:19

Ik heb toevallig van een Turkse collega wat berichten op Instagram gezien die ze had gedeeld over de aardbeving, onder anderen uit Engelstalige media, waarin de naam Antioch werd gebruikt.

Ik kende de naam Antiochië, en ik wist dat die stad in het Turks Antakya heet. Maar ik denk wel dat het een minderheid van de mensen is die het kent. Maakt het veel uit? Het is nog steeds dezelfde oude stad en de naam lijkt er op. We gebruiken ook nog steeds namen als Aleppo en niet Halab, maar dat is blijkbaar minder omstreden omdat iedereen in de westerse wereld de Italiaanse (!) benaming Aleppo of een afgeleide (Alep in het Frans, bijvoorbeeld) gebruikt. Hetzelfde met Damascus, dat niemand Dimashq noemt, maar waarvoor de oude bijbelse naam wereldwijd bekend is. Zeker met Damascus praten we dan natuurlijk wel over een stad die veel groter is dan Antakya/Antiochië, maar toch. Palmyra idem dito, niemand in het westen noemt dat Tadmur. Bijbelse benamingen zijn wat dat betreft wat lastig: een deel van de mensen kan het daardoor beter plaatsen en het geeft ook meer gevoel bij het (vroegere) belang van de stad; als je tenminste bekend bent met de bijbel of de historie van de regio. Is dat niet het geval, dan komt een naam als Antiochië ook volledig uit de lucht vallen.

Het komt bij meer bijbelse benamingen voor, waarbij iets als Bethlehem en Jericho, beiden gebruikelijk in het Nederlands, nog heel dicht bij de Hebreeuwse namen liggen, maar het verschil al een tikje groter is bij Nazareth en Jeruzalem en nog iets groter bij Tiberias. En dan heb je ook een stad als Yafo, die hier nog altijd beter bekend is onder de naam Jaffa (van de sinaasappels en de daar naar vernoemde 'Jaffa cakes'). Het is niet altijd even eenvoudig te bepalen wanneer een exoniem verouderd is en wanneer het gepast is om het in hedendaagse context te gebruiken. Ik snap echter wel het argument dat voor een relatief onbekende stad als Antakya het vreemd is nog een exoniem als Antiochië te gebruiken; ik vind dat de Taalunie die naam ten onrechte nog op de lijst heeft staan. Het is prima geschikt voor historische context, maar nu doet het nogal vreemd aan dat een op het oog relatief onbeduidende Turkse provinciehoofdstad een Nederlandse benaming kent. Ik vind het geen heel groot probleem, zoals gezegd, het zal voor sommige mensen juist ook verduidelijkend werken. Maar voor anderen niet.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 15 feb 2023, 17:27

Ik stel dan voor om Byzantium of Constantinopel weer te gaan gebruiken op Maps. Want ja, oude namen met een historische lading en ook nog eens goed bekend. :roll:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » wo 15 feb 2023, 17:30

Dan vote ik voor Stettin, Stalingrad, Leningrad en dergelijke ook maar gewoon. Die zijn toch historisch belangrijk? :shutup:

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 15 feb 2023, 18:10

Persoonlijk ben ik voorstander voor het onmiddellijk terug invoeren van Constantinopel :)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 15 feb 2023, 19:26

Wesso schreef: wo 15 feb 2023, 12:21 Bij Bornhout dacht ik meteen aan Bornholm. Dat blijkt dus een oude naam voor Bournemouth te zijn (een havenstad, net als al die andere plaatsen).

Gekke tradities hebben we toch in dit landje gehad.
Dat is geen heel gekke traditie: op zeekaarten werden vroeger geografische namen weergegeven zoals de cartograaf dacht dat het ongeveer zou worden uitgesproken en waarmee navigatoren en kapiteins goed uit de voeten konden. Vergeet niet dat bebouwde komborden toen nog niet bestonden, maar kaarten die met potlood en gum werden bijgewerkt bestonden wel.

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 15 feb 2023, 22:58

Overigens, over Turkije gesproken. Dat land (of liever: Erdogan) wil tegenwoordig consequent met de Turkse naam Türkiye aangesproken worden. Gelukkig krijgt het enkel navolging in de officiële kanalen en gebruiken vrijwel alle niet-Turkse media nog gewoon Turkey of lokale namen zoals Turkije. Geforceerd endoniemen opleggen aan anderen is ook een vorm van nationalisme en autoritarisme.

Maar in Engelse bronnen van Turkse kranten of overheidssites wordt wel Türkiye gebruikt: https://www.dailysabah.com/. Het ziet er niet uit, Türkiye is geen Engelse naam en Erdogan heeft zich niet te moeien met de Engelse taal (of andere talen). In drukletters gebruikt men zelfs 'REPUBLIC OF TÜRKİYE', want in het Turks zijn de İ en de I verschillende letters. Niet in het Engels uiteraard, maar dat onderstreept nog meer de geforceerdheid van die naam. Straks verplicht Azerbeidzjan ook het gebruik van 'Azərbaycan', of China 中国. Er is een grens aan hoe je dit soort verzoeken met honoreren.
Egbert schreef: wo 15 feb 2023, 10:43 Dat is toch juist een reden om niet Antiochië te gebruiken? Wij zijn de enigen, het heet Antakya in Turkije en in elk land.
https://es.wikipedia.org/wiki/Antioqu%C3%ADa
https://pt.wikipedia.org/wiki/Ant%C3%A1quia

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 16 feb 2023, 15:25

Turkey is 'kalkoen'. Dat vindt het opperhoofd natuurlijk niet zo fijn. Als wij Duitsland 'Mofrika' zouden blijven noemen of Rusland 'Orcistan' dan snap ik op zich wel dat ze daar niet zo blij met zijn. Verder zou ik me niet zo druk maken. Het is nog steeds niet strafbaar om in het Nederlands 'Turkije' te blijven gebruiken. Overigens is het ook zo dat je Fryslân moet schrijven in plaats van Friesland. Nou ze kunnen me wat :mrgreen:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 16 feb 2023, 15:54

Türkiye wordt in officiële communicatie van Engelstalige instanties toch wel veel gebruikt zie ik. In algemene media wel stukken minder.

Google Maps geeft het ook weer. Wellicht omdat het land zo bij de Verenigde Naties is geregistreerd. Net zoals Côte d'Ivoire en Eswatini.

Afbeelding

Helemaal kansloos zijn nieuwe namen toch niet, niemand heeft het nog over Bechuanaland, Basutoland, Nyasaland, Dahomey, Ceylon of Opper-Volta. Allemaal vervangen door inheemse namen die wel zijn aangeslagen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 16 feb 2023, 15:57

Siam, Perzië, Seba... :mrgreen:

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » do 16 feb 2023, 16:27

S(h)eba? Nooit van gehoord. Kwam daar vroeger dat sjieke kattenvoer vandaan? :lol:

Ik moet ineens toch ook denken aan een liedje van de Dolly Dots: Leila, the Queen of Sheiba...

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » do 16 feb 2023, 20:01

Chris schreef: do 16 feb 2023, 15:54 Türkiye wordt in officiële communicatie van Engelstalige instanties toch wel veel gebruikt zie ik. In algemene media wel stukken minder.

Google Maps geeft het ook weer.
Alleen in het Engels (en Turks natuurlijk). Dat was mij nooit opgevallen. Maar in elke andere taal is het iets anders, ik heb het net opgezocht. Zelfs in het Azeri is het Türkiyə.
Helemaal kansloos zijn nieuwe namen toch niet, niemand heeft het nog over Bechuanaland, Basutoland, Nyasaland, Dahomey, Ceylon of Opper-Volta.
Opper-Volta heb ik volgens mij nog wel op school geleerd. In mijn Bosatlas is het overigens Bovenvolta, dat had ik nooit gezien.
Nyasaland had ik nooit van gehoord.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 16 feb 2023, 20:12

Wimpie25 schreef: wo 15 feb 2023, 18:10 Persoonlijk ben ik voorstander voor het onmiddellijk terug invoeren van Constantinopel :)
Dan moet je de Griekse versie van Google Maps gebruiken, want de Grieken gebruiken nog steeds Konstantinoupoli als naam voor Istanbul:

Afbeelding

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 16 feb 2023, 20:23

Wesso schreef: do 16 feb 2023, 16:27 S(h)eba? Nooit van gehoord. Kwam daar vroeger dat sjieke kattenvoer vandaan? :lol:

Ik moet ineens toch ook denken aan een liedje van de Dolly Dots: Leila, the Queen of Sheiba...
Saba (of Sheba in het Engels) is toch nog redelijk gekend als de oude naam van Yemen. Het komt bv ook terug in het topnummer Aïcha van Khaled. Aïcha wordt in het lied vernoemd als "Reine de Saba", Queen of Sheba dus :)

Hetzelfde zien we vaak met andere voormalige namen van landen. Zo spreken we nog steeds van Ceylonthee, Perzische tapijten, Pekingeend, Turkse Angora's, Restaurant Saigon, Siamese tweelingen, Birma, Zaïre-crisis....