Google Earth & Maps

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

mavas
2x5 autosnelweg

Re: Google Earth & Maps

Bericht door mavas » di 02 mei 2023, 11:21

Hieronder hoe bij 1 werk met drie navigatiesytemen er 3 verschillende resultaten zijn:

Google Maps. Google laat je rijden naar de noordkant van Stompetoren, waarna je verder moet lopen en maar ergens het water moet oversteken:

Afbeelding

Waze. Zonder fout op deze route:
Afbeelding

Tomtom. Ook weer zonder fout:
Afbeelding

Even inzoomen op Googlekaart.
Afbeelding

Google laat hier zien dat een heel groot deel van de zuidkant van de Noordervaart is afgesloten. Dat klopt niet. Voor de duidelijkheid, alleen bij de Menningweerweg zijn 2 fysieke afsluitingen aanwezig, in de afbeelding voor de duidelijkheid in blauw aangegeven:

Afbeelding
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » di 02 mei 2023, 21:11

^^ Waze en TT hebben hetzelfde resultaat, toch?

Dan heb je dus één afsluiting met één fout resultaat en twee goede resultaten.

Dat Google je laat lopen "met een auto" komt mij bekend voor. Heel apart.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 02 mei 2023, 23:06

^^ Bijna, want Waze geeft op het zuidelijke deel van de Noordervaart aan dat deze helemaal dicht is tussen de Menningweerweg en de Molendijk. In feite is het alleen door een slagboom maar een stukje van 10 meter dat is afgesloten vlakbij de Menningweerweg. Ten oosten van die slagboom is de zuidkant van de Noordervaart berijdbaar.

Voor deze hierboven getoonde route maakt het nu niks uit, maar het zou wel een verschil maken als je een andere route plant.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » do 18 mei 2023, 20:27

Streetviewbeelden van deze maand op Interstate 15 bij de Utah/Arizona grens, en dan is het pas de 18e.
Google wordt steeds sneller met verwerken van SV-beelden zo te zien :)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Victor
autoweg

Bericht door Victor » za 27 mei 2023, 16:11

Waanzinnig hoe vervormd Monaco is op Google Maps... west van west bekeken, oost van oost.
Die overgangen daartussen... Escher is er niks bij :p
https://www.google.nl/maps/place/Monaco ... ?entry=ttu

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » za 10 jun 2023, 1:12

https://blog.google/intl/de-de/produkte ... utschland/

Google gaat vanaf 22 juni nieuwe Duitse Streetviewbeelden maken, en het lijkt erop dat we die ook spoedig online terug gaan zien.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 10 jun 2023, 8:23

^^ Destijds was er enorm veel heibel over en regende het klachten over privacy schendingen. Complete gebouwen werden geblurred. Daarom werd Google Streetview dan ook stop gezet.

Ondanks een "representatieve enquête" onder 1.500 mensen, verwacht ik opnieuw een stortvloed aan klachten. Duitsers hebben zo hun eigen opvatting over privacy. Het is m.i. onwaarschijnlijk dat die opvatting in de afgelopen jaren is veranderd.

Maar goed, het is een leuk initiatief. We zullen zien wat de Duitsers ervan gaan vinden.
Donateur Vereniging Wegenforum

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » za 10 jun 2023, 8:29

^^ Apple's Look around (de Apple versie van Google Streetview) is al bijna een jaar in gebruik in Duitsland. Van wat ik begrepen heb zijn daar niet heel veel klachten over gekomen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 10 jun 2023, 8:49

Microsoft Bing heeft ook een tijdje een soort streetview gehad, en daar was wel veel weerstand tegen. Hangt blijkbaar ook een beetje van het bedrijf af. Ik kijk ook wel op https://www.mapillary.com/ voor Duitse beelden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

eersteopel
polderweggetje

Bericht door eersteopel » za 24 jun 2023, 18:46

Volgende week, 1 juli gaat in Nederland de brandstof met minimaal 14 cent omhoog. Ik werk 17 km. van de dichtstbijzijnde Duitse grensplaats af (dit is dus km’s van deur tot deur) en ben dom/dief van mijn eigen portemonnee als ik vanaf die datum in Nederland tank. Ik ben alleen nog relatief onbekend in Duitsland en zal daar dan ook met Google Maps en spraak via Infotainment systeem naar toe moeten rijden. In Nederland geeft Maps alleen een geluid bij het passeren van een flitspaal, in Duitsland is dit verboden. Kan ik dit in Maps uitzetten, en zo ja waar? Ik heb op Google gezocht maar mijn antwoord nog niet gevonden. Wel zie ik daar berichten dat de melding alleen komt in landen waar het mag. Met andere woorden; het systeem zou weten, bijvoorbeeld na een ‘welkom in Duitsland’ sms (denk ik) dat er bij flitsers geen geluidssignaal gegeven mag worden. Wat is daar van waar?

Zijn er verder nog dingen waar rekening mee gehouden moet worden? Dat ze alleen 70 en 90 en dus geen 80 buiten de bebouwde kom kennen is bekend!
Klopt het dat je in Duitsland dag en nacht verplicht (dim)licht moet voeren? In Nederland heb ik hem in deze tijd van het jaar rond 17.00u écht niet aan (scheelt ook brandstof) en voer ik dus alleen voor dagrijverlichting met mijn auto van 2015.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 24 jun 2023, 20:30

eersteopel schreef: za 24 jun 2023, 18:46 Met andere woorden; het systeem zou weten, bijvoorbeeld na een ‘welkom in Duitsland’ sms (denk ik) dat er bij flitsers geen geluidssignaal gegeven mag worden. Wat is daar van waar?
Duitse flitsers staan er gewoon niet in, de sms triggert niks. Je krijgt in ieder geval niet zulke waarschuwingen in Duitsland. Je hoeft dus niks uit te zetten in Maps.
Zijn er verder nog dingen waar rekening mee gehouden moet worden? Dat ze alleen 70 en 90 en dus geen 80 buiten de bebouwde kom kennen is bekend!
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. De maximumsnelheid buiten de bebouwde kom in Duitsland is 100 km/u. Een maximumsnelheid van 90 km/u kom je in Duitsland bijna niet tegen.
Klopt het dat je in Duitsland dag en nacht verplicht (dim)licht moet voeren?
Nee, dat is niet verplicht.

eersteopel
polderweggetje

Bericht door eersteopel » za 24 jun 2023, 21:41

Coen Tunnel schreef: za 24 jun 2023, 20:30
eersteopel schreef: za 24 jun 2023, 18:46 Met andere woorden; het systeem zou weten, bijvoorbeeld na een ‘welkom in Duitsland’ sms (denk ik) dat er bij flitsers geen geluidssignaal gegeven mag worden. Wat is daar van waar?
Duitse flitsers staan er gewoon niet in, de sms triggert niks. Je krijgt in ieder geval niet zulke waarschuwingen in Duitsland. Je hoeft dus niks uit te zetten in Maps.
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. De maximumsnelheid buiten de bebouwde kom in Duitsland is 100 km/u. Een maximumsnelheid van 90 km/u kom je in Duitsland bijna niet tegen.
Klopt het dat je in Duitsland dag en nacht verplicht (dim)licht moet voeren?
Nee, dat is niet verplicht.
Waar ik met het stukje over de max. snelheid op doelde is dat ik bekend ben dat ze geen 80 km. per uur kennen. Alleen 70 en 90 km. per uur.
In Nederland kennen we als veelvoorkomende snelheden 50 (binnen kom), 80 (buiten kom) en 100 (autoweg/autosnelweg). Waar ik naar toe wilde is dat ik weet dat ze 80 niet kennen en dat dat vaak 70 (of 90) is. Dit heb ik gehoord van collega's die tegen de Duitse grens aan wonen en ik dacht het eerder vanavond goed over te brengen maar helaas........ is er een 2e berichtje van mijn kant nodig.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 24 jun 2023, 21:47

Duitsland heeft wel degelijk een maximumsnelheid van 80 km/u. Wellicht komt dat niet vaak voor, maar die wegvakken zijn er wel.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 25 jun 2023, 1:34

^^ Dat zie ik in Duitsland vaker dan 90 km/u. Maar 80 km/u is een snelheid die vooral op snelwegen nog wel eens wordt toegepast, meestal in stedelijk gebied en tunnels. Op gewone wegen zie je het minder vaak.

Buiten de bebouwde kom is het doorgaans 100 km/u (als er niks staat aangegeven) en 70 km/u op/rond gevarenpunten. Soms zijn er ook wel wat langere stukken met 70 km/u.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 25 jun 2023, 19:00

Ik heb even gekeken naar de snelheidsborden die in Streetview gedetecteerd zijn (om het weer meer on-topic te maken ...) en ik zal geen absolute aantallen noemen, maar 80 komt maar liefst 130 keer zoveel voor als 90. Geen wonder, ik ken het eigenlijk alleen uit Mannheim. 70 komt dan weer meer dan 4 keer zoveel voor als 80. Ik denk dat 80 met name op snelwegen voorkomt en die zijn er natuurlijk minder. En 70 heb je heel vaak bij kruisingen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 25 jun 2023, 19:24

Sommige B-wegen zijn een enorme flipperkast van 70-100-70-100. Ik vraag mij af of op zulke wegen gewoon 80 over het hele traject niet beter is. Soms zit je net op de 100 en doemt het volgende 70 bord al weer op.

Mijn indruk is dat er in de loop der tijd steeds meer 70 locaties zijn bijgekomen waardoor 100 steeds meer versnipperd is, maar men het toch niet wil om hele trajecten te verlagen. Maar het maakt de 100 minder nuttig. Op autosnelwegen zie je dit ook wel, trajecten die voorheen langere stukken onbegrensd waren hebben nu om de haverklap verlagingen vanwege allerlei redenen (lärmschutz, kapotte bruggen, wegwerkzaamheden, etc.)

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 25 jun 2023, 23:00

Die flipperkast aan snelheden maakt het samen met de verkeersdrukte en de overload aan werkzaamheden vrij hectisch om in Duitsland over de snelweg te rijden.

In landelijke gebieden rij ik wel graag over het OWN, maar dat is meer omdat je dan het landschap kunt beleven.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » zo 25 jun 2023, 23:56

Ergens afgelopen week heeft Google een aantal parkeerplaatsen uit het systeem gehaald in Engeland. Ik had zelf een aantal daarvan een label gegeven ("wil ik heen" of "reisplannen"), om ze te markeren als mogelijke stop/parkeerlocatie. Maar omdat de betreffende informatie aldaar van google is verwijderd, zit ik nu met zo'n groene of blauwe pinpoint die niet meer te verwijderen valt... Oh wat heerlijk geprogrammeerd... Zucht. B(

(Voorbeelden: "Burford Car Park" in de Cotswolds en een service station langs de M25 bij Downside, Surrey.)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 16 jul 2023, 12:39

https://www.thehindu.com/sci-tech/techn ... 834033.ece

Bijna alle historische satellietbeelden van India zijn verdwenen. Kennelijk sinds mei. India had altijd zeer veel historische beelden, van bijna elke plek wel 4 of 5 per jaar, teruggaand tot 2000. Je kon daarmee voor onderzoeksdoeleinden heel goed volgen hoe het land veranderde.

“We are reprocessing some of our historical imagery in the Historic Image database of Google Earth Pro 7, and plan to make imagery available again later this year,” said a spokesperson of Google when this reporter reached out.

Jammer, ik hoop dat het snel weer beschikbaar komt.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » di 25 jul 2023, 21:52

Google heeft Streetview in Duitsland aangezet. Zo'n beetje alle steden zijn beschikbaar, net als de meeste snelwegen. Van wat ik tot nu toe heb gezien zijn alle beelden in 2022 gemaakt.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 26 jul 2023, 11:38

Kijk, het aantal witte plekken wordt steeds kleiner in Europa. Nu Bosnië-Herzegovina en Kosovo nog. En de dekking in Servië stelt ook niet veel voor.

Aan de randen missen we nog Moldavië en Wit-Rusland, maar dat laatste zal niet zo snel gebeuren denk ik.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 26 jul 2023, 21:39

verfmeer95 schreef: di 25 jul 2023, 21:52 Google heeft Streetview in Duitsland aangezet. Zo'n beetje alle steden zijn beschikbaar, net als de meeste snelwegen. Van wat ik tot nu toe heb gezien zijn alle beelden in 2022 gemaakt.
Het OWN is wel wat wisselvallig met wat er online is gezet, maar dit is wel een stap voorwaarts.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » do 27 jul 2023, 21:32

Zit nu een beetje in Engeland te streetviewen en er staat echt heel veel recent materiaal op. Beelden uit juni 2023 (met mooi helder, zonnig weer ook nog). En wat zijn die beelden tegenwoordig toch haarscherp :top:

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 28 jul 2023, 0:13

verfmeer95 schreef: di 25 jul 2023, 21:52 Google heeft Streetview in Duitsland aangezet. Zo'n beetje alle steden zijn beschikbaar, net als de meeste snelwegen. Van wat ik tot nu toe heb gezien zijn alle beelden in 2022 gemaakt.
Opvallend dat huizen die bij de vorige versie van Streetview geblurd waren nu wel zichtbaar zijn. Daar zullen ze in Duitsland vast veel kritiek op krijgen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 28 jul 2023, 2:26

^^
Lijkt me niet onlogisch dat men daar even een reset op uitvoert. Er zit 15 jaar tussen de opnames....

Sondermaut
stadsweg

Bericht door Sondermaut » za 29 jul 2023, 14:03

Het snelwegennet is in Duitsland inmiddels zo goed als gedekt met Street View. Alleen in de landelijke gebieden laat dit nog te wensen over. Zo is er in de regio Heinsberg nog nauwelijks wat te vinden aan (verse) Street View-beelden.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 17 aug 2023, 12:09

Sibren schreef: do 17 aug 2023, 12:03 (ja, volgens RTV Noord ligt Stroobos in de provincie Groningen ;) ).
Op Google Maps lijkt dat ook zo. Ik vind het wel verbazend dat Google Maps anno 2023 nog steeds zo inaccuraat is met grenzen en plaatsnamen, dat soort dingen zijn toch open data?

Ik lees op Wikipedia dat Stroobos al sinds 1993 geheel tot Friesland behoort. Kennelijk geeft Google Maps dan nog de grens van meer dan 30 jaar geleden aan.

Afbeelding

Afbeelding

Piles
autoweg

Bericht door Piles » do 17 aug 2023, 15:32

Is er een manier om aan Google te melden dat een hele straat (nou ja, oneven kant) een verkeerde postcode heeft?
Ik heb nu ons eigen 'gebouw' (huis) gemeld en dat is bijna direct gecorrigeerd, maar bij de buren staan natuurlijk nog steeds de verkeerde letters.
Post is hierdoor vaak langer onderweg,omdat mensen op Google de postcode zoeken...

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » di 29 aug 2023, 21:02

Grenzen kunnen wij niet zomaar zelf aanpassen, we hebben een officiële bron nodig. Het ligt vaak vrij gevoelig, bijv.
https://maps.googleblog.com/2010/11/reg ... -rica.html

Problemen met postcodes kun je mij melden.

Koesj
verkeersader

Bericht door Koesj » wo 30 aug 2023, 9:05

Iemand ervaring met het volgende?

Afbeelding

Maps denkt dat de straat hier al begint met éénrichtingsverkeer, maar da's in realiteit pas na de volgende t-splitsing. Ik heb onlangs voor de vierde keer een wijziging aangevraagd om dit aan te passen, want in een oude wijk als deze is de helft van de straten afhankelijk van hoe de gebodsborden precies staan.

Jarenlang rijdt alles en iedereen volledig verkeerd (tot aan onze verhuiswagen aan toe ooit) maar nee... tot nu toe krijg ik 'Not Accepted' terug, en sinds de 17e hoor ik ook niks meer over mijn laatste poging.

Dit vind ik onderhand een vrij dom wijzigingsproces.