Google Earth & Maps

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Coen Tunnel » wo 30 aug 2023, 9:22

Chris schreef: do 17 aug 2023, 12:09
Sibren schreef: do 17 aug 2023, 12:03 (ja, volgens RTV Noord ligt Stroobos in de provincie Groningen ;) ).
Op Google Maps lijkt dat ook zo. Ik vind het wel verbazend dat Google Maps anno 2023 nog steeds zo inaccuraat is met grenzen en plaatsnamen, dat soort dingen zijn toch open data?

Ik lees op Wikipedia dat Stroobos al sinds 1993 geheel tot Friesland behoort. Kennelijk geeft Google Maps dan nog de grens van meer dan 30 jaar geleden aan.
Het gekke is dat het ook niet de grens van voor 1993 is, want het deel van Stroobos ten noorden van het Van Starkenborghkanaal/Prinses Margrietkanaal wordt in Google Maps wel correct als Friesland aangegeven.

Stroobos en Gerkesklooster functioneerden de facto al lange tijd als één dorp, dat heeft ook meegespeeld in de herindeling.

Zo was de grens voor 1993:

Afbeelding

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 30 aug 2023, 9:25

^^ Helemaal vreemd.

Jump
autoweg

Bericht door Jump » wo 30 aug 2023, 20:14

Ik heb ook al geprobeerd om een bepaalde straat te markeren als enkel richting. Maar er zijn van plek geen recente streetview beelden omdat er een geblurred huis zit op die plaats. Drie keer is het voorgesteld, daarna heb ik het opgegeven.

De laatste tijd staat ook de staat in het knooppunt Antwerpen-West ook de verbindingsboog van de E34 naar E17 richting Gent af en toe afgesloten. Zoals op dit moment ook. Maar dat stuk is gewoon open. Er zit ook geen lijn in de momenten wanneer Maps denkt dat dat afgesloten is. Met het gevolg dat er veel langs de parallel weg rijden wanneer dit niet nodig is.
Ik stuur geen opmerkingen meer door, ik heb het gevoel dat er minder met gedaan wordt dan vroeger.

NWH
verkeersader

Bericht door NWH » vr 01 sep 2023, 9:19

Sinds vandaag heeft Google Maps bij mij een hele andere kaart layout. De wegen zijn nu blauw gekleurd en dit oogt wel wat rustiger
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » vr 01 sep 2023, 11:15

Heb je niet perongeluk op pegman geklikt zodat je de blauwe markering hebt waar streetview is?

Koesj
verkeersader

Bericht door Koesj » vr 01 sep 2023, 12:38

Egbert schreef: vr 01 sep 2023, 11:15 Heb je niet perongeluk op pegman geklikt zodat je de blauwe markering hebt waar streetview is?
Nee, het is een geheel andere kleurstelling op de webclient:

Afbeelding

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » vr 01 sep 2023, 13:12

Nog minder verschil tussen de wegklassificaties? Ja, dan vallen de reclames beter op.

sanderl
autoweg

Bericht door sanderl » vr 01 sep 2023, 16:06

Uk style.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 01 sep 2023, 19:22

Ik heb soms ook een raar probleem met Google Maps als je een route op basis van de kaart klikt.

Als je dan op een wegnummer klikt, dan pakt hij niet die locatie, maar een beginpunt heel ergens anders op die route. Ik had dit wel eens eerder gezien en dacht dat het een eenmalig iets was, maar ik kon deze nog een keer reproduceren, als ik op een bepaald zoomniveau een route van de A14 bij Rimini tot Ancona klik, pakt hij de E55 in Oostenrijk als beginpunt, enorm ver buiten het beeld waar ik dan was. De geklikte route was ongeveer 90 kilometer maar Google Maps pakt dan ineens een 940 kilometer lange route.

Afbeelding

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » vr 01 sep 2023, 21:48

Chris schreef: vr 01 sep 2023, 19:22 Ik heb soms ook een raar probleem met Google Maps als je een route op basis van de kaart klikt.

Als je dan op een wegnummer klikt, dan pakt hij niet die locatie, maar een beginpunt heel ergens anders op die route. Ik had dit wel eens eerder gezien en dacht dat het een eenmalig iets was, maar ik kon deze nog een keer reproduceren, als ik op een bepaald zoomniveau een route van de A14 bij Rimini tot Ancona klik, pakt hij de E55 in Oostenrijk als beginpunt, enorm ver buiten het beeld waar ik dan was. De geklikte route was ongeveer 90 kilometer maar Google Maps pakt dan ineens een 940 kilometer lange route.
Vreemd, ik kan dit niet reproduceren. Je bedoelt dat je een punt op de route klikt om een tussenpunt te verplaatsen?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 01 sep 2023, 21:54

Nee, met klikken de van hier, naar hier optie. Het lijkt zich voor te doen als je enigszins uitgezoomd op een wegnummer klikt 'van hier'.

Ik weet niet of zoiets te reproduceren valt, maar die van de screenshot kon ik wel reproduceren.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » vr 01 sep 2023, 22:18

Je hebt gelijk, ik kan het inderdaad (ongeveer) reproduceren: ik klik (rechts) op de E60 bij Linz en dan wordt een ander punt op de E60 (in Zwitserland) als beginpunt gekozen.
Ik wist trouwens niet eens dat klikken op een wegnummer een functie had ...

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » za 02 sep 2023, 14:01

NWH schreef: vr 01 sep 2023, 9:19 Sinds vandaag heeft Google Maps bij mij een hele andere kaart layout. De wegen zijn nu blauw gekleurd en dit oogt wel wat rustiger
Google is blijkbaar een nieuwe layout aan het testen: https://9to5google.com/2023/08/31/googl ... ew-colors/

Bongo
verkeersader

Bericht door Bongo » ma 04 sep 2023, 12:18

Ik vind het voorlopig erg onprettig, maar misschien is het een kwestie van wennen.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » ma 04 sep 2023, 12:47

^^
Eens. In één woord: vreselijk!

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 10 sep 2023, 11:06

Mooi NRC-artikel over navigeren zónder Google Maps: https://www.nrc.nl/nieuws/2023/09/07/zo ... b-a4173689 (mogelijk paywall)

De inleiding:
Red de hippocampus: zonder zijwieltjes van a naar b
Met Google Maps lig ik wel vaker in de clinch, maar nooit zo erg als deze zomer. Dat kwam doordat we in een bergachtig gebiedje in de Bourgogne kampeerden – een web van D-weggetjes, als je het deze app vroeg.

Hey Google, navigeer naar het Lac des Settons maar alsjeblieft niet wéér over dat obscure landweggetje dat halverwege verandert in een karrenspoor, maar langs die mooie rechte tweebaansweg die volgens jou zestien minuten langer is, maar dat in de praktijk helemaal niet is. Nee Google, ik weet het. Ik wéét dat jij ze allebei ziet als gelijkwaardige wegen waar je negentig op rijdt, maar met negentig kilometer over een geitenpaadje jakkeren met kasseien en haarspelden, dat doen alleen maniakken met doodsverachting en inheemse Fransen.

Ik wilde de regie heroveren over mijn eigen routes. Om een goed beeld te krijgen moest ik dan eigenlijk het hele traject vooraf inspecteren met Google Streetview. Irritant huiswerk, vooral via camping-wifi. En tijdens de rit moest je vooral niet in de verleiding komen om op ‘ja’ te tikken als het apparaat jubelde een sluiproute gevonden te hebben die zestien minuten sneller was. Hey Google, rot jij eens een eind op.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 10 sep 2023, 11:26

Ik had dat met Waze in Italië en Liechtenstein ook. Die wilde mij onmogelijke zijstraten insturen.

Als mijn bestemming nog vele kilometers verderop is en Waze of Google mij een zijstraat wil insturen die geen bewegwijzering heeft, dan ga ik meestal maar rechtdoor de doorgaande weg volgen.

Ik wilde van Malbun naar Vaduz in Liechtenstein. Dat is een gigantisch hoogteverschil, waardoor de doorgaande weg met 2 rijstroken een nogal slingerende route maakt, maar wel fijner rijdt. Waze stuurde mij bij Triesenberg ongeveer elk kruispunt een smalle zijweg in, omdat dat sneller zou zijn.

Piles
autoweg

Bericht door Piles » zo 10 sep 2023, 11:55

Herkenbaar. Op Madeira ook een smal, steil straatje ingestuurd op weg naar een doel aan de doorgaande weg (maar straatje was korter blijkbaar).
Ik zou er zelf niet inrijden, maar mn vriendin is navigator op vakantie, en die kan alleen vertellen wat de app zegt. Dat gaat wel eens mis :lol:

Emolenaar
dorpsstraat

Bericht door Emolenaar » zo 10 sep 2023, 12:00

Mark schreef: za 02 sep 2023, 14:01
NWH schreef: vr 01 sep 2023, 9:19 Sinds vandaag heeft Google Maps bij mij een hele andere kaart layout. De wegen zijn nu blauw gekleurd en dit oogt wel wat rustiger
Google is blijkbaar een nieuwe layout aan het testen: https://9to5google.com/2023/08/31/googl ... ew-colors/
Als je het mij vraagt zou Google beter de kaartkleuren van OpenStreetMap over kunnen nemen ;)
Die vind ik persoonlijk erg duidelijk, vooral ook het verschil in landschap is daar erg duidelijk (bos, weiland of akkerland). Dat is bij Google nog wel eens lastig te onderscheiden.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » zo 10 sep 2023, 12:36

Het kan aan mij liggen, maar ik heb de indruk dat de kwaliteit van Waze qua routegeleiding de laatste tijd wat achteruit is gegaan. Ik werd vanmorgen in Hillegom ook allerlei ETW's met drempels ingestuurd waarbij ik elke 100 meter links of rechts moest, terwijl ik met een kleine omweg een veel logischere en snellere route naar de brug had kunnen volgen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 10 sep 2023, 14:18

Chris schreef: zo 10 sep 2023, 11:26 Ik had dat met Waze in Italië en Liechtenstein ook. Die wilde mij onmogelijke zijstraten insturen.

Als mijn bestemming nog vele kilometers verderop is en Waze of Google mij een zijstraat wil insturen die geen bewegwijzering heeft, dan ga ik meestal maar rechtdoor de doorgaande weg volgen.
Minder navi-gerelateerd, wel Google Maps-dingetje, het volgende in Oregon. Wij reden in de buurt van Mount Hood de zogenaamde Fruit Loop. Grotendeels State Highway, maar het diende om je bij fruit-bedrijven langs te krijgen, dus we moesten die hoofdweg ook wel eens af. Dat zat allemaal op een detailniveau dat mijn kaart van Oregon niet had, maar Google Maps had ze en de bewuste wegen waren gewoon van het kleinste soort.

Wel, wij misten op een gegeven moment een afslag naar rechts, maar een vlugge blik op Maps suggereerde dat de volgende rechts ook zou werken. Kleine omweg maar, maar het was toch bedoeld als een rustig tripdagje. Wel, dat was in eerste instantie ook best leuk, want we reden daardoor wat meer door de heuvels en het was best een aangenaam ritje. Totdat dus de verharding ophield en we nog best een afdalingkje te maken hadden over een steeds slechter wordend weggetje. Toch dingen die je dan even niet te zien krijgt op je elektronische kaart.

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » zo 10 sep 2023, 14:47

Precies hierom gebruik ik op tochtjes in onbekend gebied bij voorkeur OSM gebaseerde apps zoals Magic Earth of OSMAnd. En ik bereid toch vaak even voor met een kaart, 9 van de 10 keer de good-old Michelin en evt OSM op m’n laptop. Ik heb ook het gevoel dat Google iets aan de wegtypeclassering heeft gesleuteld, want vroeger had die naar mijn idee veel meer de neiging zo veel mogelijk over doorgaande wegen te plannen en daardoor vaak onnodige omwegen te verzinnen.

Bij gewone ritjes waar ik de fileinformatie en flitsers zo live mogelijk wil hebben heb ik wel meer aan Google Maps icm Flitsmeister.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » zo 10 sep 2023, 15:53

Pino schreef: zo 10 sep 2023, 11:06 Mooi NRC-artikel over navigeren zónder Google Maps: https://www.nrc.nl/nieuws/2023/09/07/zo ... b-a4173689 (mogelijk paywall)

De inleiding:
Met Google Maps lig ik wel vaker in de clinch, maar nooit zo erg als deze zomer. Dat kwam doordat we in een bergachtig gebiedje in de Bourgogne kampeerden – een web van D-weggetjes, als je het deze app vroeg.

Hey Google, navigeer naar het Lac des Settons maar alsjeblieft niet wéér over dat obscure landweggetje dat halverwege verandert in een karrenspoor, maar langs die mooie rechte tweebaansweg die volgens jou zestien minuten langer is, maar dat in de praktijk helemaal niet is. Nee Google, ik weet het. Ik wéét dat jij ze allebei ziet als gelijkwaardige wegen waar je negentig op rijdt, maar met negentig kilometer over een geitenpaadje jakkeren met kasseien en haarspelden, dat doen alleen maniakken met doodsverachting en inheemse Fransen.

Ik wilde de regie heroveren over mijn eigen routes. Om een goed beeld te krijgen moest ik dan eigenlijk het hele traject vooraf inspecteren met Google Streetview. Irritant huiswerk, vooral via camping-wifi. En tijdens de rit moest je vooral niet in de verleiding komen om op ‘ja’ te tikken als het apparaat jubelde een sluiproute gevonden te hebben die zestien minuten sneller was. Hey Google, rot jij eens een eind op.
Tja, Google rekent met de maximumsnelheid en niet met een feitelijke gemiddelde snelheid...

Nog een fout die Google maakt is met die zogenaamd milieuvriendelijke routes die met zo'n blaadje worden aangeduid. Het is echt volstrekte kolder dat je op een stuk onderliggend wegennet met vele gelijkvloerse kruispunten minder emissies hebt dan op de ongelijkvloerse snelweg. Ook daar de domheid van het puur naar aftand en maximumsnelheid kijken en dat maar stomweg doorvertalen naar emissies.

Degenen die bij Google dat soort algoritmes bedenken reizen zelf waarschijnlijk met het openbaar vervoer, want van de realiteit hebben ze nul komma nul kaas gegeten.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » zo 10 sep 2023, 15:56

Over de gevolgen voor de verkeersveiligheid zullen we het maar helemaal niet hebben, als je verkeer wegen opstuurt die daar allerminst geschikt voor zijn.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 10 sep 2023, 21:20

Wegen die hoger zijn in prioriteit krijgen wel degelijk meer punten (of minder strafpunten) in het algoritme van de routeberekening. "Geschiktheid" is een subjectief criterium. In principe kunnen automobilisten die een rijbewijs hebben ook rijden op onverharde wegen met een hoge hellingsgraad. Ik ben het overigens wel eens met feit dat dat minder wenselijk is, maar als er een harde 'blokkade' (een geslotenverklaring, éénrichtingverkeer, privéweg) ontbreekt stuurt de routeplanner je er gewoon overheen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » ma 11 sep 2023, 7:20

Pino schreef: zo 10 sep 2023, 11:06 Mooi NRC-artikel over navigeren zónder Google Maps: https://www.nrc.nl/nieuws/2023/09/07/zo ... b-a4173689 (mogelijk paywall)

De inleiding:

Humoristisch verhaal, leuk om lezen.

Maar juist daarom heb ik nog m'n Michelinatlas.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » ma 11 sep 2023, 7:24

Rene schreef: zo 10 sep 2023, 15:53
Tja, Google rekent met de maximumsnelheid en niet met een feitelijke gemiddelde snelheid...
Google geeft toch adviezen op basis van de huidige verkeersdrukte?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 11 sep 2023, 8:36

Egbert schreef: ma 11 sep 2023, 7:24
Rene schreef: zo 10 sep 2023, 15:53
Google geeft toch adviezen op basis van de huidige verkeersdrukte?
Dat klopt, maar als er op een weg te weinig verkeer is om dat te bepalen, gaat de maximumsnelheid wel degelijk meespelen. En als zo'n weg te weinig strafpunten heeft zoals Vinny aangeeft, kun je hebben dat verkeer soms over veel te krappe/smalle/steile weggetjes wordt gestuurd, in plaats van een hoofdweg.
Rene schreef: zo 10 sep 2023, 15:56 Over de gevolgen voor de verkeersveiligheid zullen we het maar helemaal niet hebben, als je verkeer wegen opstuurt die daar allerminst geschikt voor zijn.
Nu zal het in Nederland vaak wel meevallen, maar ook ik krijg dit soort routes wel voorgesteld. Zwolle-Amsterdam via A28-N302-N305-A6-A1, of Zwolle-Assen via A28-A32-N375-A28. Dat zijn goed uitgebouwde N-wegen, maar het is natuurlijk niet de gewenste route voor doorgaand verkeer, en het rijdt ook lang zo fijn niet.

Dat dit zou gebeuren had ik al voorspeld toen de overheid de Vmax overdag naar 100 km/u wilde verlagen: als je je dan aan de snelheid houdt worden omwegen simpelweg minder interessant als er een kortere route over een goede N-weg is.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 16 sep 2023, 15:58

Snelste update ooit waarschijnlijk: Google Earth heeft satellietbeelden van Derna, Libië, van slechts 3 dagen geleden.

Afbeelding

Thunderbolt
woonerf

Bericht door Thunderbolt » zo 17 sep 2023, 15:00

Goede zaak, hopelijk gaan we dat vaker krijgen bij zulke rampen en dergelijke.
Bij de (opgeblazen) Kakhovka-dam in Oekraïne lijken er nog geen nieuwe beelden te zijn