Google Earth & Maps

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

keokiracer
2x3 autosnelweg

Re: Google Earth & Maps

Bericht door keokiracer »

Geen last van dit keer :dontknow:
Afbeelding
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik kan dat ook niet reproduceren. Ik zie een scherp beeld net zoals Keokiracer.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Slecht internet kwaliteit toont beelden niet zo / minder scherp dan normaal.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
keokiracer
2x3 autosnelweg

Nieuwe luchtbeelden voor de steden Roosendaal en Bergen op Zoom. Hoge kwaliteit luchtfoto's van mei dit jaar.
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Op een woensdag gemaakt want onze groene bak en oranje plasticzakken staan aan straat :lol:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
keokiracer
2x3 autosnelweg

Klopt, 1 mei, inderdaad een woensdag :top: :lol:
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Dat zijn wel de betere beelden. De laatste 1-2 jaar heeft Google veel nogal donkere satellietbeelden van vrij lage kwaliteit gepubliceerd.
keokiracer
2x3 autosnelweg

Deze beelden zijn inderdaad een stuk beter dan van de afgelopen jaren. Dit zijn volgens mij eerder luchtfoto's dan satellietbeelden.

De regio Vlissingen/Middelburg heeft ook soortgelijke nieuwe beelden gekregen van maart dit jaar.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik heb begrepen dat de PDOK luchtfoto's nogal achterlopen, vanwege het grauwe voorjaar kon er minder gevlogen worden voor goede luchtfoto's.

Het zuiden van Brabant is nog steeds niet ingewonnen: https://www.beeldmateriaal.nl/waar-vliegen-we-nu
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

^^ Moeten beelden van heel Nederland zijn ingewonnen voordat het voor 2024 wordt vrijgegeven?

De laatste stand is van 30 september, ik hoop dat dat zuidelijke stukje inmiddels ook is gedekt. Voor OSM is er momenteel niet overal kwalitatief beeldmateriaal om nieuwe dingen in kaart te brengen. De mozaïeken op Satellietdataportaal laten heel veel wolken of lege plekken zien.
Robonus
autoweg

Bericht door Robonus »

Je kan de PDOK 2024 kaart pakken die sinds deze week volledig is als quick-ortho. Die moet dus nog ge-georeferenced worden (dmv controlepunten) maar dat gaat over cm niveau.

https://app.pdok.nl/viewer/#x=126373.47 ... ickorthoHR

De gecontrolleerde ortho foto is in bewerking, deze delen van NL zijn nu gegarandeerd goed op cm niveau:

Afbeelding
keokiracer
2x3 autosnelweg

Robonus schreef: do 24 okt 2024, 6:41 Je kan de PDOK 2024 kaart pakken die sinds deze week volledig is als quick-ortho.
Behalve het gebied ten zuiden van Tilburg en ten westen van Eindhoven.
Robonus
autoweg

Bericht door Robonus »

keokiracer schreef: do 24 okt 2024, 15:20
Robonus schreef: do 24 okt 2024, 6:41 Je kan de PDOK 2024 kaart pakken die sinds deze week volledig is als quick-ortho.
Behalve het gebied ten zuiden van Tilburg en ten westen van Eindhoven.
Ah, je hebt gelijk, ik dacht dat die regio door België was geannexeerd :lol:
keokiracer
2x3 autosnelweg

keokiracer schreef: wo 23 okt 2024, 10:21 Klopt, 1 mei, inderdaad een woensdag :top: :lol:
De beelden van Bergen op Zoom staan aangegeven als 1 mei, maar komen daadwerkelijk van 2 mei. Opmerkelijk.
keokiracer
2x3 autosnelweg

keokiracer schreef: wo 23 okt 2024, 10:05 Nieuwe luchtbeelden voor de steden Roosendaal en Bergen op Zoom. Hoge kwaliteit luchtfoto's van mei dit jaar.
Zijn weer verwijderd van Google Maps? :s
Robonus
autoweg

Bericht door Robonus »

keokiracer schreef: wo 06 nov 2024, 21:44
keokiracer schreef: wo 23 okt 2024, 10:05 Nieuwe luchtbeelden voor de steden Roosendaal en Bergen op Zoom. Hoge kwaliteit luchtfoto's van mei dit jaar.
Zijn weer verwijderd van Google Maps? :s
Je moet wel het vinkje aanzetten bij Wereldbolweergave, anders krijg je de oude beelden.

Afbeelding
keokiracer
2x3 autosnelweg

^^ Die wereldbolweergave heb ik nooit aangehad. En ook zonder had ik de nieuwe beelden. En die heb ik nu niet meer.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik hoorde een verhaal van wegbeheerders dat ze in toenemende mate problemen hebben met Google die wegafsluitingen uit Google Maps haalt terwijl de weg nog wel afgesloten is. Google gebruikt blijkbaar nog geen data uit Melvin, maar detecteert aan de hand van verkeer of een weg open of dicht is. Nu speelt dit probleem blijkbaar vooral op wegen met weinig verkeer (zoals in het buitengebied), waarbij Google Maps bouwverkeer en aanwonenden met ontheffing aanziet voor regulier verkeer en dan gaat een afsluiting er af.

En dit heeft echt gevolgen, als navigatie die route pakt, dan gaan bestuurders daadwerkelijk door de barricaden om de weg op te rijden. En komen dan vast te zitten in de werkzone. Veel bestuurders zijn zo gefixeerd op wat Google Maps aangeeft dat ze dus door verkeersmaatregelen en afzettingen rijden. Vaak zijn dat soort wegen niet vierkant dicht omdat aanwonenden er nog moeten kunnen komen.

Misschien is dat ook een reden dat je zo vaak verkeersregelaars ziet die op het oog hun dag spenderen met niks doen voor een afzetting. Omdat bestuurders denken dat die afzetting niet voor hun geldt.
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

^^
Het omgekeerde komt echter ook regelmatig voor. Wegen die alweer geruime tijd open zijn, maar op Maps nog afgesloten staan. Zo stond tot afgelopen weekend de Sphinxlunet in Maastricht op afgesloten, terwijl de werkzaamheden daar al een maand waren afgerond.

Soms zie je zelfs dat een afsluiting niet klopt, doordat er stroomafwaarts van een gesloten wegvak wel verkeer wordt getoond (groene lijn) terwijl er geen andere manier is om op betreffende wegvak te komen.
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

Het begint echt een groot probleem te worden met de betrouwbaarheid van navigatiedata. Zowel de wegwerker als de weggebruiker heeft daar last van. De wegwerker omdat deze dan met onveiligheid geconfronteerd wordt, en de weggebruiker dat deze onnodig in de file staat.

Men zou aan dit probleem prioriteit moeten verlenen, en samen met de wegbeheerders naar een oplossing zoeken.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Er is een EU verordening over Real Time Traffic Information (RTTI) uitgevaardigd waarin lidstaten verplicht zijn dit te doen.

CROW heeft wat meer info hierover: https://corp-kentico-productie.crow.nl/ ... on_nl.aspx

Maar het moet nog verder uitgewerkt worden, elke wegbeheerder heeft hier een taak om Melvin actueel te houden.

Het is als ik het goed begrijp zo dat service providers (zoals Google, Waze, etc.) verplicht zijn deze data te gebruiken, maar alleen als de datakwaliteit op orde is. En dat is kennelijk een lastig punt, dermate dat Google besluit hun eigen data te gebruiken in plaats van Melvin.

Melvin is bij sommige wegbeheerders wellicht ook wel een ondergeschoven kindje, dat iemand 'erbij moet doen'.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Seat Ibiza schreef: do 14 nov 2024, 11:52 ^^
Het omgekeerde komt echter ook regelmatig voor. Wegen die alweer geruime tijd open zijn, maar op Maps nog afgesloten staan. Zo stond tot afgelopen weekend de Sphinxlunet in Maastricht op afgesloten, terwijl de werkzaamheden daar al een maand waren afgerond.

Soms zie je zelfs dat een afsluiting niet klopt, doordat er stroomafwaarts van een gesloten wegvak wel verkeer wordt getoond (groene lijn) terwijl er geen andere manier is om op betreffende wegvak te komen.
Over het algemeen vind ik dat de samenwerking tussen wegbeheerders, lokale besturen en Google in Vlaanderen redelijk op orde is. Als er bijvoorbeeld een folkloristische optocht of betoging gepland is, hoe klein de gemeente ook , staat de route van die optocht altijd heel precies aangegeven als wegafsluiting, met de correcte info bij.

Het Vlaams verkeerscentrum geeft haar Verkeersindicatoren ook actueel door aan Google. In die mate dat de Vlaamse media zich nu op Gmaps en Waze basseert voor de fileinformatie.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Chris schreef: do 14 nov 2024, 11:32 Ik hoorde een verhaal van wegbeheerders dat ze in toenemende mate problemen hebben met Google die wegafsluitingen uit Google Maps haalt terwijl de weg nog wel afgesloten is. Google gebruikt blijkbaar nog geen data uit Melvin, maar detecteert aan de hand van verkeer of een weg open of dicht is. Nu speelt dit probleem blijkbaar vooral op wegen met weinig verkeer (zoals in het buitengebied), waarbij Google Maps bouwverkeer en aanwonenden met ontheffing aanziet voor regulier verkeer en dan gaat een afsluiting er af.
Ik merk dat ook in mijn auto. Dichtbij waar ik werk wordt al een tijdje gewerkt waardoor ik moet omrijden maar op onbestemde momenten plant mijn navigatie gewoon een route over het afgesloten stuk.
mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg »

Als ik nu kijk op Google Maps, is de rotonde Verlaat (N241xN242) afgesloten en er wordt geen route over gepland. De afsluiting is echter alleen in de avonduren. Dit zie ik ook erg vaak gebeuren, is dit dan een Google Maps ding of een onjuist aangeleverd iets van de wegbeheerder?
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

^^ Dat komt inderdaad ook voor, denk dat dat niet lekker samenwerkt met Google Maps. Idealiter zou een aannemer met een paar tikken op de smartphone zo'n afsluiting moeten kunnen (de)activeren in Melvin wat dan aan alle kaartdiensten gekoppeld is. Vaste tijden instellen zou ook fijn zijn, maar is niet altijd mogelijk door onvoorziene omstandigheden of planning.
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

mvalkenburg schreef: do 14 nov 2024, 15:06 Als ik nu kijk op Google Maps, is de rotonde Verlaat (N241xN242) afgesloten en er wordt geen route over gepland. De afsluiting is echter alleen in de avonduren. Dit zie ik ook erg vaak gebeuren, is dit dan een Google Maps ding of een onjuist aangeleverd iets van de wegbeheerder?
Als het bij Noord-Holland is, dan ligt dat aan Google ;)
Kijk maar, bij deze staat het gewoon er in zoals je zegt: https://melvin.ndw.nu/public/situation/374853
mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg »

mavas schreef: do 14 nov 2024, 23:30 Als het bij Noord-Holland is, dan ligt dat aan Google ;)
Kijk maar, bij deze staat het gewoon er in zoals je zegt: https://melvin.ndw.nu/public/situation/374853
De bebording ter plaatse klopte overigens ook niet, want hier https://maps.app.goo.gl/4D73VSbiRwGkFgvh7?g_st=ic stond ook doodleuk een omleidingsbord met de mededeling dat de N241 dicht zou zijn, einde middag. Terwijl de werkzaamheden dus al uitgevoerd zijn en de uitloopnachten niet nodig zijn (maar nog wel in Melvin staan).
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Melvin wordt nog niet (geautomatiseerd) ingelezen. Zou wel een verbetering zijn als dat gebeurd, en ik denk dat het ook wel kan, maar daar zal wel nog wat aan gepogrammeerd moeten worden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Er is een Europese standaard voor dat soort informatie die 'Datex II' heet. Melvin maakt daar ook gebruik van.

https://www.ndw.nu/ndw/applicaties/melvin

https://en.wikipedia.org/wiki/Datex_II
Alain
expressweg

Bericht door Alain »

Is er iemand die weet waarom Google Maps nog steeds geen verkeersinformatie toont voor de A24, ondanks het feit dat deze al meer dan een maand open is? Of wordt er standaard geen verkeersinformatie voor tolwegen getoond?