Google Earth & Maps

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85861
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Chris »

Ze zijn weer aan het inwinnen blijkbaar. Ik zag vorige week een Street View auto op de N307 bij Kampen.
Durashift
expressweg
Berichten: 3697
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Durashift »

Ik had vorige maand een Google Astra (DLD kenteken) achter mij op de Hessenweg en Stoutenburgerlaan (Stoutenburg, gem. Leusden). maar ik zie dat de laatste update van juni vorig jaar is. Afgelopen jaar is het asfalt op de Stoutenburgerlaan vervangen, dat zie ik dus nog niet op de foto.

Als het goed is komen er ook drie fikse tractoren in beeld, want die kwamen ons tegemoet, rijbaanbreed. Ik kon toen nét een zijpad inrijden om ruimte te maken.
marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5920
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH

Re: Google Earth & Maps

Bericht door marcel »

Chris schreef: wo 30 apr 2025, 23:03 Het valt mij ook op dat er zo wat later op de avond een stuk minder wegen zijn met verkeersinformatie. Vooral van de N-wegen zijn er hele stukken of gebieden met niet of nauwelijks verkeersinformatie. Ik vraag mij af of ze de grens van floating car data hebben veranderd.
Hier is inderdaad aan gesleuteld. Het idee is liever niets tonen dan foute data.
Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 9080
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren

Re: Google Earth & Maps

Bericht door keokiracer »

Jammer dat nu voor lokaal verkeer de verkeersinfo compleet waardeloos is want er wordt nooit iets getoond.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85861
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Chris »

Ik ben benieuwd of men de data weegt ten opzichte van het normale gebruik. Wat wij in Nederland een rustige weg noemen, is in Spanje of Zweden een belangrijke doorgaande weg, daar wil je wel verkeersinformatie van tonen lijkt mij.
waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 22109
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Google Earth & Maps

Bericht door waldo79 »

Ik gebruik de verkeerslaag van Maps om een indicatie van de verkeersdrukte te hebben, zeker ook op het OWN.
Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 19012
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland

Re: Google Earth & Maps

Bericht door mavas »

https://radar.avrotros.nl/artikel/googl ... dien-61549
Google Maps stuurt auto’s over het privé-pad van Tom: “Met alle gevolgen van dien”

Typisch verhaal weer over digitale navigatie. Je vraagt je telkens toch af hoe dit nu weer kan gebeuren.
Piles
autoweg
Berichten: 1543
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Piles »

^^ vooral verbazend dat feedback van de eigenaar genegeerd wordt, maar een bericht van een consumentenprogramma wel opgepakt wordt.
Dan mag je je processen wel eens tegen het licht houden.
Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 32773
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: A15xA29

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Palance »

Helaas is dat schering en inslag bij veel bedrijven.
Ik ben lid van de Consumentenbond. Daar lees ik elke mand wel voorbeelden van particulieren die geen contact krijgen met een bedrijf, geen geld terugkrijgen of geen goederen geleverd. En als de bond er zich tegenaan bemoeit dan ineens kan bijna altijd alles direct worden opgelost.
Laatst gewijzigd door Palance op do 08 mei 2025, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
JanVerhoeven
verkeersader
Berichten: 739
Lid geworden op: wo 31 jan 2024, 18:49

Re: Google Earth & Maps

Bericht door JanVerhoeven »

^^ nu is het wel zo dat ze met miljoenen consumenten in Nederland, daar een rubriek van wel een stuk of 6 (!) verhalen per maand (!) mee kunnen vullen. Net als de kranten lees je daar over de uitschieters, niet de reguliere gang van zaken en dus ook geen weergave van dat het dus 'schering en inslag' zou zijn.
Laatst gewijzigd door JanVerhoeven op vr 09 mei 2025, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Alain
expressweg
Berichten: 3560
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Alain »

Is het mij, of is dat lelijke nieuwe font nu ook uitgerold in Google Maps?
Gebruikersavatar
Joshua
autoweg
Berichten: 1510
Lid geworden op: di 24 okt 2023, 20:34
Locatie: WAL. , BELG.

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Joshua »

Waar, Welk font?
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 32773
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: A15xA29

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Palance »

JanVerhoeven schreef: do 08 mei 2025, 21:05 ^^ nu is het wel zo dat ze met miljoenen consumenten in Nederland, daar een rubriek van wel een stuk of 6 (!) verhalen per maand (!) mee kunnen vullen. Net als de kranten lees je daar over de uitschieters, niet de reguliere gang van zaken en dus ook geen weergave van dat het dus 'schering en inslag' zou zijn.
Nou, ik durf dus wel degelijk te beweren dat het schering en inslag is dat, als een bedrijf niet doet wat het moet doen en je komt geen steek verder dat het inschakelen van iets als de Consumentenbond, Radar, de Telegraaf of weet ik veel welk medium dat voor publiciteit zorgt, bedrijven ineens wel weten wat ze horen te doen. Zelfs als er alleen nog maar gedreigd wordt met publicatie.

Ik heb zelf ook wel eens die bond ingeschakeld vanwege een flink akkefietje met Eneco. Toen konden dingen ook wel ineens worden opgelost. Maar dat heeft hun blad niet gehaald.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Harald80
dorpsstraat
Berichten: 195
Lid geworden op: za 07 apr 2018, 13:18

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Harald80 »

Het valt mij de laatste tijd steeds vaker op, dat Streetview beelden plaatst die in het donker of in de schemering gemaakt zijn. Heb het op meerdere plekken al gezien, zoals hier op de M25 in het VK: https://maps.app.goo.gl/ESK7aQuG5gA2RBoU8.

Ook irritant: Ik maakte gisteravond in Streetview een rondje over de E25 bij Luik, bij elk stap voorwaarts versprong het beeld naar het OWN. Of naar een punt ergens naast de weg. Dit gebeurde ook bij elk viaduct/tunneltje/onderdoorgang.
Mundial
verkeersader
Berichten: 647
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 19:18
Locatie: Elsene/Ixelles

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Mundial »

^^ Dat laatste is een tijdje minder geweest maar heb je nu weer vaak. In Google Earth heb je er minder last van omdat je daar met de pijltjestoetsen of het scrollwieltje van de muis kan navigeren.
Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 43246
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Vinny »

Harald80 schreef: za 24 mei 2025, 19:54 Ook irritant: Ik maakte gisteravond in Streetview een rondje over de E25 bij Luik, bij elk stap voorwaarts versprong het beeld naar het OWN. Of naar een punt ergens naast de weg. Dit gebeurde ook bij elk viaduct/tunneltje/onderdoorgang.
Bij Luik en Verviers liggen de wegen van het OWN heel erg dicht op de snelweg waardoor het algrotime soms ten onrechte denkt dat je op de andere weg bent.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85861
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Chris »

Google Maps gaf veel snelwegen in Nordrhein-Westfalen als afgesloten aan: https://www1.wdr.de/nachrichten/google- ... w-102.html

Afbeelding

Het valt mij trouwens op dat Google Maps inderdaad geen verkeersinformatie heeft van weinig bereden wegen, in Spanje zelfs overdag van autosnelwegen. Het lijkt dat de drempel voor het minimum aan verkeer voor verkeersinformatie wel hoog is komen te liggen, misschien te hoog. 's Avonds laat zie je in Nederland ook veel gaten in de verkeersinformatie vallen.
Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 9080
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren

Re: Google Earth & Maps

Bericht door keokiracer »

Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
djiwie
stadsweg
Berichten: 461
Lid geworden op: ma 07 dec 2015, 21:05

Re: Google Earth & Maps

Bericht door djiwie »

Zag zo snel geen topic over Apple Maps, maar ik zag vanmiddag de streetview-auto van Apple door Utrecht rijden (Maliebaan). Duits kenteken.
boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 19178
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Google Earth & Maps

Bericht door boe! »

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5920
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH

Re: Google Earth & Maps

Bericht door marcel »

Intern hadden we een discussie over Google Maps op papier. Dat herinnerde mij eraan dat we in 2013 een boek gekregen hebben met de landen van het Ground Truth project tot dan toe.
Afbeelding

Nederland:
Afbeelding

Er zitten ook plaatjes in, o.a. screenshots van ons interne tool (Vinny zal het zich wel herinneren)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85861
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Chris »

Ik vraag mij ook af of voor historische referentie er een soort 'snapshot' bewaard wordt, zoals je vroeger met fysieke kaarten had. Als alles altijd geüpdate wordt, kan je niet meer terugkijken naar een historische situatie. Wat met papieren kaarten wel kon.
marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5920
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH

Re: Google Earth & Maps

Bericht door marcel »

Per object / feature in the data wordt wel de history bewaard, bijv. om bij problemen te kunnen achterhalen wat er ooit fout gegaan is. Kopieën van de hele data bewaren we maar enkele maanden.
Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 43246
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Vinny »

marcel schreef:Er zitten ook plaatjes in, o.a. screenshots van ons interne tool (Vinny zal het zich wel herinneren)
Ik heb ooit het hele forum over me heen gekregen omdat ik uit die tool wat plaatjes uit Luik had gezien maar niet kon 'bewijzen' wat daar stond omdat Streetview nog niet live was. Wel een paar slapeloze nachten van gehad, want het was eigenlijk een schending van de geheimhoudingsplicht :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5920
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH

Re: Google Earth & Maps

Bericht door marcel »

Toen we dat boek kregen werd ook o.a. 'Ground Truth' en 'atlas' bekend in de buitenwereld en verschenen er dit soort artikelen:
https://www.cnet.com/pictures/how-googl ... -pictures/
Gebruikersavatar
JuwaA35
dorpsstraat
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 12 feb 2024, 17:18
Locatie: Twente

Re: Google Earth & Maps

Bericht door JuwaA35 »

Is het jullie niet opgevallen dat Google Maps soms nog wat verouderd is t.o.v. spoorweginfrastructuur? Bijvoorbeeld de inmiddels opgeheven en verdwenen Lijn 848 bij Hengelo (t.b.v. AkzoNobel) staat gewoon nog op Google Maps ingetekend, inclusief alle zijlijnen ervan. Echter, OpenStreetMap geeft netjes duidelijk aan waar en waarom die spoorlijn is verdwenen: https://www.openstreetmap.org/way/486997156

Zo zie je ook dat Google Maps niet gemaakt is om spoorlijneninfrastructuur te bekijken, ik hoop dat de doorsnee burger dat ook weet. Men gebruikt daarvoor beter OpenStreetMap, of nog beter: OpenRailwayMap
Egbert
expressweg
Berichten: 3358
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Egbert »

De slechte zichtbaarheid van spoorwegen is de reden dat ik google maps nooit voor iets met spoor gebruik.
Überhaupt het vrijwel ontbrekende onderscheid tussen verschillende soorten wegen is de reden dat ik Google maps zo min mogelijk gebruik.
Gebruikersavatar
JuwaA35
dorpsstraat
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 12 feb 2024, 17:18
Locatie: Twente

Re: Google Earth & Maps

Bericht door JuwaA35 »

^^ Zeker weten. Ik gebruik OSM dan ook altijd als standaardkaart sinds ik die had gevonden wat jaartjes geleden. Google Maps is gewoon een kaart voor bedrijven (en hun advertenties :shutup:) en Street View. Verder niets speciaals.
Gebruikersavatar
Joshua
autoweg
Berichten: 1510
Lid geworden op: di 24 okt 2023, 20:34
Locatie: WAL. , BELG.

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Joshua »

Ik heb er een account op en natuurlijk actief(, vooral in Wallonië). Via StreetComplete, vul ik tijdens mijn wandelingen altijd de enquetes: soort type wegdek(kwaliteit), voetpad, fietspad en nog meer.

Ik heb bijvoorbeeld de volgende zaken er aan geüpdatet/toegevoegd:
- Belgische autosnelwegnamen
- Bereikbare wegnummers/bestemmingen
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Gebruikersavatar
JuwaA35
dorpsstraat
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 12 feb 2024, 17:18
Locatie: Twente

Re: Google Earth & Maps

Bericht door JuwaA35 »

^^ Ja, Ardennen8 ;) ik weet ervan. Jij had zogezien alle autoroutes in Wallonië een naam gegeven, zoals hier: https://www.openstreetmap.org/way/37602339
Sorry, off topic.
TOEVOEGING
Je was me net voor ;)