Google Earth & Maps

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Durashift
expressweg

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Durashift »

Wat is een goed alternatief?
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

https://mapy.com wordt ook wel gezien als een goede kaart. Het is van oorsprong Tsjechisch.

Ik gebruik Openstreetmap veel. Dit is meestal ook betrouwbaarder dan Google Maps, maar qua routeplanning kan je er wat minder mee dan Google Maps.
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

Mapy kende ik nog niet, maar vind ik zo op het eerste oog goed geslaagd.

Het kleuronderscheid tussen de wegcategorieën, dat ik bij Maps zo mis, is hier wel mooi doorgevoerd. De afritnummering komt er precies op het relevante zoomniveau in.
Het reliëf zit er duidelijk herkenbaar, maar niet storend, in verwerkt. En de toeristische modus is een fijne extra weergavemogelijkheid.

Ik ben om, denk ik 8-)
Ubi volentia est, via est
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Chris schreef: vr 06 mar 2026, 13:34 https://mapy.com wordt ook wel gezien als een goede kaart. Het is van oorsprong Tsjechisch.

Ik gebruik Openstreetmap veel. Dit is meestal ook betrouwbaarder dan Google Maps, maar qua routeplanning kan je er wat minder mee dan Google Maps.
Ik gebruik Openstreetmap ook veel. Mapy gebruikt trouwens ook Openstreetmap gegevens: https://licence.mapy.com/?doc=mapy_attr.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

Ik heb wel van Mapy gehoord en ben er vast een keer tegenaan gelopen, maar nooit gebruikt. Er is ook een navigatie-app van (de Android-app heet Mapy.com), maar die biedt alleen verkeersinfo in vijf landen en daar zit Nederland niet bij. De aanwijzingen zijn niet in het Nederlands te krijgen. Het schijnt ook dat je moet betalen voor volledige functionaliteit.
Alain
expressweg

Bericht door Alain »

Hoe enshittified Google Maps tegenwoordig ook mag zijn, het is inderdaad nog wel het meest volledig qua navigatiefunctionaliteit én gratis.

Ook ik heb steeds meer twijfels bij op deze manier ingerichte, Amerikaanse softwareproducten, maar vooralsnog neem ik dat dan maar op de koop toe.
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

Dit valt me ook tegen: Streetview-beelden uit 2024 die door een digitale camera uit 1999 gemaakt lijken te zijn. Ik ben het op een paar wegen in Frankrijk tegengekomen.

https://maps.app.goo.gl/wj6mMENtSjoCutfk8
eersteopel
polderweggetje

Bericht door eersteopel »

Afgelopen week bijna dagelijks Google Maps gebruikt voor dezelfde route (puur en alleen omdat de gebruikelijke, al dan niet snelste route, afgesloten was). In het veld 'Zoek hier' kon ik dagelijks kiezen voor één van de twee adressen die het betrof. Gisteren heb ik heel even de route gezocht voor de Franse plaats Lille. Alleen deze zoekopdracht daarna met het kruis erachter verwijderd.
Later op de dag viel mij op dat bij 'Zoek hier' ik de melding kreeg 'Geschiedenis wordt niet opgeslagen; Je kunt eerdere zoekopdrachten bekijken en gepersonaliseerde suggesties krijgen door je instellingen te updaten' met daaronder een blauwe knop 'Aan de slag'. De 3 zoekopdrachten (waarvan ik er dus 2 afgelopen week dagelijks gebruikt heb) zijn ineens ook verdwenen. Kan ik (al dan niet per ongeluk) met een sneltoets alles verwijderd hebben? Na het verwijderen van Lille stonden de overige drie er nog wel in. De eerste heb ik er vorige week zaterdag ingezet. Wordt iedere week de zoekgeschiedenis verwijderd?
Ik ben benieuwd of dit te verklaren is op de een of andere manier.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Dit lees je steeds vaker:

WDR: Google-Maps-Fehler sorgte für Staus rund um Leverkusen

Lange Staus hat es am Dienstagnachmittag um Leverkusen gegeben, weil Autofahrer einer vermeintlichen Sperrung ausweichen wollten. Auf Google Maps wurde ihnen angezeigt, dass die A1 Richtung Dortmund gesperrt sei – obwohl diese Sperrung bereits am Sonntag aufgehoben worden war.

Hessenschau: Google Maps sperrt A3 bei Wiesbaden

Bitte abfahren: Weil Google Maps die A3 bei Wiesbaden am Dienstagmorgen irrtümlich als gesperrt meldete, sind zahlreiche Autofahrer auf Nebenstrecken ausgewichen. Erst am frühen Nachmittag wurde der Fehler behoben.
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

^^
Toch lullig dat zo'n categorisch niet-digitaliserend volk zo gestraft wordt op het moment dat het dat een keertje wel doet :lol:
Ubi volentia est, via est
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

In Google Earth heeft men de satellietbeelden anders ingekleurd en lichter gemaakt.

Google Earth heeft sinds een tijd vaker updates van satellietbeelden, maar de kwaliteit ervan is duidelijk minder dan de luchtfoto's. Veel van die satellietbeelden zijn nogal donker en hebben een lagere resolutie.

Standaard beeld (AI ingekleurd)
Afbeelding

Het eigenlijke beeld (zelfde opnamedatum)
Afbeelding
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Totale make-over op komst voor Google Maps: dit gaat er allemaal voor jou veranderen

Gebruik jij Google Maps dagelijks om zo snel mogelijk van A naar B te komen? Bereid je dan voor op een flinke verrassing. Techreus Google pompt de wereldberoemde navigatie-app vol met kunstmatige intelligentie (AI). De app transformeert de komende tijd van een ouderwetse, platte kaart in een superslimme, meedenkende bijrijder.

Volledig artikel: https://www.hln.be/tech/totale-make-ove ... ~a28a6e63/

Afbeelding
Ik zit er eerlijk gezegd niet op te wachten op meer integratie van AI in Google Maps. Zeker gezien dit zeer privacygevoelige informatie bevat. Het zal de mensen bovendien nóg wat dommer maken. Google Maps had er af voor gezorgd dat mensen hun weg niet meer vonden zonder kaart. En nu zal het zorgen dat mensen zelfs die platte kaart niet meer zullen kunnen lezen als ze vooral inzetten op 3D-overzichten.
Alain
expressweg

Bericht door Alain »

Alfa schreef: vr 13 mar 2026, 12:41 Google Maps had er af voor gezorgd dat mensen hun weg niet meer vonden zonder kaart.
Ach, dat lukte de meesten vóór Google Maps (en andere digitale kaarten- en navigatiesoftware) al niet. Ik zie dit dus niet zo somber in, ook al omdat AI al een wezenlijk onderdeel van Googlesoftware vormt en het in de praktijk toch vooral een buzzword is.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Gezien de vele onverklaarbare en steeds veranderende fouten in Google Maps wordt er volgens mij al heel veel databewerking met AI gedaan.
Sibren
verkeersader

Bericht door Sibren »

Ik had al zo'n vermoeden toen het logo van Google Maps werd aangepast naar een kleurengradiënt, aangezien dat tegenwoordig de "visual grammar" is voor AI.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Google Earth (de applicatie) blijkt voortdurend je locatie op te vragen. Dit kan je in de instellingen van Google Earth ook niet uitzetten.

Ik kwam erachter omdat ik op mijn werklaptop zag dat het rechter venster van de taakbalk voortdurend van links naar rechts beweegt omdat het 'locatie' icoontje aan gaat als het aangeroepen wordt door een applicatie. Dat blijkt Google Earth ongeveer elke minuut te doen.

Je moet dat op systeemniveau blokkeren maar ik kan dat niet op mijn werklaptop.