Auto huren en geen creditcard

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Auto huren en geen creditcard

Bericht door Coen Tunnel » wo 21 sep 2022, 17:53

SnarfFlevoland schreef: di 20 sep 2022, 13:14American Express heeft vaak ook meer benefits, zoals cashback, diverse inkoop- en reisverzekeringen (o.a. volledig casco voor huurauto's) etc. Ligt er natuurlijk wel aan welke Amex-kaart je kiest, niet alle bieden dezelfde voorwaarden. Mijn huisbank geeft zelf ook Amex kaarten uit, maar in Nederland werkt Amex inderdaad niet samen met een bank.
Ik heb een Amex via KLM Flying Blue. Maar Amex is technisch gezien geen creditcard, maar een charge card. Waar Mastercard en Visa feitelijk een transactie tussen twee bankrekeningen faciliteren, doe je met een Amex direct zaken met Amex zelf en gaat alles via het eigen systeem van Amex. Dat je via jouw bank ook Amex-kaarten kan krijgen is leuk en aardig, maar je zult dan nog steeds een contract met Amex ondertekenen om ze te machtigen voor de automatische incasso van jouw bankrekening. Jouw bank faciliteert dat dan eigenlijk niet anders dan hoe KLM voor haar klanten de Amex-kaart faciliteert, en zal dus ook niet zelf de kaarten uitgeven (dat doet Amex voor ze, misschien zelfs met een design van de bank er op net zoals ze dat voor KLM doen), in tegenstelling tot Mastercard en Visa die inderdaad door de bank zelf uitgegeven kunnen worden.

Amex is feitelijk een gesloten systeem en een verkoper die Amex accepteert moet dus ook een apart contract met Amex hebben. Dat is minder gunstig dan Mastercard en Visa, daar staat tegenover dat de Amex-klant gemiddeld meer geld uitgeeft.

Zie ook dit artikel: https://www.merchantmaverick.com/comple ... ing-rates/
Sunny Cars is inderdaad een erg goede aanbieder voor huurauto's. De prijzen zijn echt fair als je bedenkt dat alles afgedekt is en je normaliter geen zorgen meer hoeft te maken aan extra kosten.
Tenzij het niet beschikbaar is op mijn locatie boek ik privé altijd via Sunny Cars. Altijd tevreden. Echt een aanrader.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 21 sep 2022, 21:29

Coen Tunnel schreef: wo 21 sep 2022, 17:53 Dat je via jouw bank ook Amex-kaarten kan krijgen is leuk en aardig, maar je zult dan nog steeds een contract met Amex ondertekenen om ze te machtigen voor de automatische incasso van jouw bankrekening.
M'n bank heeft een joint-venture bedrijf met Amex. Dat is een iets andere verhouding als in de meeste landen waar Amex actief is. ;)
Coen Tunnel schreef: wo 21 sep 2022, 17:53 Maar Amex is technisch gezien geen creditcard, maar een charge card.
Volgens mij kan een "creditcard" zowel een charge card als revolving card betekenen, maar in principe klopt het natuurlijk dat Amex in eerste instantie een charge card is. Echter zijn ook hier verschillen per land mogelijk. In diverse landen biedt Amex ook het "revolving card" model aan, waar je maandelijks een bedrag kan terugbetalen en de rest als krediet krijgt.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 21 sep 2022, 21:34

Dat artikel over Amex waar Coen Tunnel het over had vond ik heel verhelderend.

Ik weet dat Amex hun eigen systeem heeft en dat je die card niet via een bank kunt aanvragen. Je moet de card zelf bij American Express aanvragen en een overeenkomst met hen afsluiten voor het gebruik ervan.

Het was mij echter niet geheel duidelijk hoe dat bij een ondernemer werkte en na lezing van het artikel begrijp ik nu veel beter waarom veel ondernemers geen Amex accepteren. Die acceptatie wordt overigens langzamerhand wel steeds beter. De tarieven die Amex ondernemers in rekening brengt staan dus niet vast waardoor sommige ondernemers, ook kleinere zaken, toch tot acceptatie overgaan.

Dat is goed nieuws voor Amex gebruikers want die kunnen zo nog beter van de voordelen van een American Express card genieten. :D
Donateur Vereniging Wegenforum

Alex52889
verkeersader

Bericht door Alex52889 » wo 21 sep 2022, 22:59

sanderl schreef: di 20 sep 2022, 11:06 Ik heb ook een Revolut kaart, kost inderdaad niets. Ik gebruik hem eigenlijk alleen in het buitenland omdat ze zeer gunstige wisselkoersen hanteren. En ik zet er kleine bedragen op dus ik loop geen enkel risico. Echt een ideaal product. Volgens mij wordt die alleen niet geaccepteerd bij autohuur omdat het een prepaid-kaart is. Daar kun je wel altijd een Amex-kaart voor gebruiken bijvoorbeeld, heb nog wel een linkje voor korting in de aanbieding ;) .
Inderdaad, ook ik gebruik het voornamelijk in het buitenland ivm de wisselkoers. Geen extra kosten muv weekend maar zelfs dat is weinig, voor 10 nok betaalde ik 0,40NOK in 't weekend, dus nog geen eens €0,04.

Ik denk dat ie wél geaccepteerd wordt omdat het als VISA gezien wordt, bij sommige tankstations werd mijn kaart echt gecontroleerd en wilde men €100-€200 afschrijven als borg.
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.

Alex52889
verkeersader

Bericht door Alex52889 » wo 21 sep 2022, 23:00

Bij sunny cars kreeg je volgens mij als je anwb lid was ook nog eens 10% korting, althans ik las zoiets.
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » do 22 sep 2022, 8:43

Alex52889 schreef: wo 21 sep 2022, 23:00 10% korting
Nee, €10 korting:
https://www.anwb.nl/auto/huren/tips/ledenvoordeel

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » do 22 sep 2022, 11:46

SnarfFlevoland schreef: wo 21 sep 2022, 21:29
Coen Tunnel schreef: wo 21 sep 2022, 17:53 Maar Amex is technisch gezien geen creditcard, maar een charge card.
Volgens mij kan een "creditcard" zowel een charge card als revolving card betekenen, maar in principe klopt het natuurlijk dat Amex in eerste instantie een charge card is. Echter zijn ook hier verschillen per land mogelijk. In diverse landen biedt Amex ook het "revolving card" model aan, waar je maandelijks een bedrag kan terugbetalen en de rest als krediet krijgt.
En dan heb ik ook nog een keer een Mastercard debit-card gehad. De meeste vendors beschouwden die als creditcard (had gewoon de gangbare 16-cijferige code op de voorkant etc) maar alles werd direct van de bankrekening gehaald (niet aan het einde van de maand).
Dat was voor mij eigenlijk "the best of both worlds": geen extra kaart en krediet, maar wel de brede acceptatie van een creditcard.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 22 sep 2022, 21:54

Alex52889 schreef: wo 21 sep 2022, 23:00 Bij sunny cars kreeg je volgens mij als je anwb lid was ook nog eens 10% korting, althans ik las zoiets.
Als je vaker Sunny Cars gebruikt heb je bijna altijd korting, tenminste, voor elke huurperiode langer dan 5 dagen. Want ik krijg na elke huurperiode een kortingscode van 10% die een jaar geldig is op een nieuwe huurperiode van minimaal 5 dagen.
Alex52889 schreef: wo 21 sep 2022, 23:00 Bij sunny cars kreeg je volgens mij als je anwb lid was ook nog eens 10% korting, althans ik las zoiets.
ANWB heeft wel wat meer van zulke voordeeltjes. Zo parkeer ik ook altijd op P3 op Schiphol met 7,5% korting.

yup_tdi
woonerf

Bericht door yup_tdi » vr 23 sep 2022, 11:59

Coen Tunnel schreef: di 20 sep 2022, 11:46 Sunny Cars heeft nog wel wat opties om een auto te huren zonder creditcard:

https://www.sunnycars.nl/creditcards-en ... card-nodig
https://www.sunnycars.nl/services/geen- ... evantLinks

Ofwel je boekt een auto waarvoor geen borgsom nodig is, ofwel je betaalt de borg contant of met pinpas. Sunny Cars hanteert all-in prijzen, dus zonder bijkomende kosten.

Of dit beschikbaar is hangt wel van de bestemming af, het wordt niet overal aangeboden. En je moet het minimaal vijf dagen vantevoren regelen.
sanderl schreef: di 20 sep 2022, 11:06 Ik heb ook een Revolut kaart, kost inderdaad niets. Ik gebruik hem eigenlijk alleen in het buitenland omdat ze zeer gunstige wisselkoersen hanteren. En ik zet er kleine bedragen op dus ik loop geen enkel risico. Echt een ideaal product. Volgens mij wordt die alleen niet geaccepteerd bij autohuur omdat het een prepaid-kaart is. Daar kun je wel altijd een Amex-kaart voor gebruiken bijvoorbeeld, heb nog wel een linkje voor korting in de aanbieding ;) .
Het enige dat iemand echt kan tegenhouden om een creditcard aan te vragen, is een negatieve BKR-registratie of bijna geen inkomsten. Anders is een creditcard met een limiet van € 1000 eigenlijk altijd wel via de eigen bank te krijgen, meestal MasterCard. Sommige banken bieden (ook) Visa aan, bij Rabobank zit dat alleen in de duurdere pakketten.

Creditcards kun je als je ANWB-lid bent ook via de ANWB regelen.

American Express staat los van banken en moet je altijd bij American Express zelf aanvragen; voor wie (gratis) lid is van KLM Flying Blue kan het gunstig zijn om zo'n kaart te nemen omdat je dan extra XP en miles spaart. De acceptatie van American Express is zeker buiten de VS minder, maar voor autohuur is het nooit een probleem, ik ben nog nooit een autoverhuurder tegengekomen waar American Express niet werd geaccepteerd.
Let op he, ik heb recent een hypotheek gevraagd dus ik heb hier persoonlijk ervaring mee.

Even een aanvulling op deze post:

Je hebt 2 soorten overeenkomsten inzake creditcards:

Als jij binnen 21 dagen het openstaande bedrag gaat terugbetalen krijg je geen BKR registratie (helemaal niet dus!)). Let op: been there done that, checked that on the BKR website. Let op ik heb het over dat het uberhaupt niet wordt geregistreerd door BKR, niet een positieve of negatieve registratie!

Als je gespreid betalen faciliteit aanzet (dus je wilt het openstaande saldo binnen maandelijkse termijnen terugbetalen) dan komt het wel op je BKR registratie te staan. (logisch ook want dat is een verkapte lening).

Ik heb recent dit meegemaakt: gespreid betalen faciliteit opgezegd et voila, mijn creditcard kwam niet meer voor op het BKR overzicht. Just a tip. Dan heb je alle voordelen van een creditcard zonder gezeur met BKR.