Verschil tussen routeplanners
Moderator: Moderatoren
-
- dorpsstraat
Verschil tussen routeplanners
Ik ben voor de aardigheid eens gaan kijken naar de verschillen tussen routeplanners deze zijn best flink. Ik ga komende vakantie van Rotterdam naar Rome dus ik dacht laat ik dat eens invoeren. De resultaten verschilden tot wel drie uur reistijd. Ook de afstanden en de routes waren overal anders.
GM: 1627 km 14,53 h Antwerpen Luxemburg Straatsburg Basel
BM: 1023 mi (1647 km) 14,56 h Breda Venlo Linksrijn Basel
Via Mich 1592 km 17,29 h Antwerpen Longwy Wasselonne Basel
YM 1005 mi (1617 km) 14,11 h lijkt gelijk aan GM
Na Basel is alles hetzelfde Gotthard Milaan Bologna ROme.
Hoe komen deze verschillen.
GM: 1627 km 14,53 h Antwerpen Luxemburg Straatsburg Basel
BM: 1023 mi (1647 km) 14,56 h Breda Venlo Linksrijn Basel
Via Mich 1592 km 17,29 h Antwerpen Longwy Wasselonne Basel
YM 1005 mi (1617 km) 14,11 h lijkt gelijk aan GM
Na Basel is alles hetzelfde Gotthard Milaan Bologna ROme.
Hoe komen deze verschillen.
Laatst gewijzigd door jms op wo 12 dec 2012, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2x5 autosnelweg
Re: Verschil tussen routeplanners
Waarschijnlijk verschillen de snelheden die de diverse routeplanners aan de diverse snelwegen toekennen?
Maar ik neem aan dat je gaat reizen in plaats van rijzen (dat is opstijgen)

-
- 4x3 autosnelweg
In het verleden was het juist Google dat routes leek in te plannen die het aantal kilometers in België / Luxemburg minimaliseerden en het aantal kilometers in Duitsland / Frankrijk maximaliseerden. Er werd aan snelwegen in Duitsland en snelwegen én expreswegen in Frankrijk een dusdanig hoge snelheid toegekend dat het interessant leek om omwegen te pakken of stukken secundaire weg te pakken om maar zo snel mogelijk in Duitsland of Frankrijk op een snelweg / expresweg te zitten. Juist de routes tussen het zuiden van Nederland en Basel (en verder) lieten daardoor nog wel eens wat rare verschillen zien tussen de verschillende alternatieven. In dat kader wilde ook nog wel eens de route via Nancy naar voren komen.
Als ik kijk naar het huidige "voorstel" van Google lijkt dat inmiddels verleden tijd, goed zo. Dit zou de route zijn die vanaf Rotterdam in mijn hoofd zit. Bing en ViaMichelin zitten blijkbaar nog wel op die oude algoritmes.
Als ik kijk naar het huidige "voorstel" van Google lijkt dat inmiddels verleden tijd, goed zo. Dit zou de route zijn die vanaf Rotterdam in mijn hoofd zit. Bing en ViaMichelin zitten blijkbaar nog wel op die oude algoritmes.
-
- autoweg
Het moet inderdaad met de snelheden op de autosnelwegen te maken hebben. Er is een routeplanner op de OSM kaart (http://map.project-osrm.org/) die iets van 90 km/h op de autosnelweg aanhoudt. Daardoor krijg je hele vreemde routes.
De meeste routeplanners zijn ook erg conservatief. Ik heb wel eens de detailbeschrijving van een routeplanner genomen en mijn eigen snelheden ingevuld (viamichelin geeft zo'n mooi detail), en dan kwam ik veel dichter bij de werkelijke reistijd.
Ik kan me ook herinneren dat er eens een routeplanner was waar je de maximumsnelheid zelf in kon vullen.
Voor die OSM routeplanner heb ik nog eens een bug ingediend dat ze niet 90 km/h maar 120 of de op de wegen ingevulde maximumsnelheid moeten nemen, maar daar werd niks mee gedaan.
De meeste routeplanners zijn ook erg conservatief. Ik heb wel eens de detailbeschrijving van een routeplanner genomen en mijn eigen snelheden ingevuld (viamichelin geeft zo'n mooi detail), en dan kwam ik veel dichter bij de werkelijke reistijd.
Ik kan me ook herinneren dat er eens een routeplanner was waar je de maximumsnelheid zelf in kon vullen.
Voor die OSM routeplanner heb ik nog eens een bug ingediend dat ze niet 90 km/h maar 120 of de op de wegen ingevulde maximumsnelheid moeten nemen, maar daar werd niks mee gedaan.

-
- Forumbeheerder

-
- dorpsstraat
Hoe worden die routes dan berekend? Ik had laatst een route laten berekenen en door zelf te wijzigen maakte ik hem veel korter en sneller.
-
- autoweg
Het is maar net waar je bent denk ik. Ik heb een Garmin Nüvi en ik merk dat als ik op de autosnelweg de cruisecontrol op 105 km/h zet de ETA niet verandert. Maar ik kan makkelijk 120 gaan rijden en dan daalt de ETA merkbaar.captain007 schreef:120 km/h haal je niet gemiddeld dus daar ben je niet mee geholpen. Ik vind een gemiddelde snelheid van 100 km/h al een stuk realistischer op autosnelwegen.
Het is natuurlijk ook een mindset van jezelf. Voorheen nam ik een kwartier speling op wat de routeplanner zei, nu neem ik de tijd die de navigatie aangeeft en rij 120. De rest is de speling.
Geen idee trouwens wat hij doet op plekken waar veel 100 zones zijn. Het is al een kaart uit 2010, dus de meest recente 100-trajecten kent hij niet.
Maar het verschil met die 90 km/h van de OSM routeplanner is wel heel erg veel. Ik kreeg daar op een route van 330 km een tijd van 3 uur 55 minuten. Google zei 3 uur 24 en in werkelijkheid was het 3 uur 15 met nergens harder dan 120 km/h rijden. Dan heb ik liever een routeplanner die niet slim probeert te zijn en die mij vertelt hoe lang het duurt als er geen vertraging is. Want je weet dus nooit hoeveel tijd een routeplanner erbij fantaseert.
-
- 2x2 autosnelweg
Ik vind die tijden niet zo interessant. Ik hou altijd een gemiddelde aan van 100km/u bij lange ritten met meer dan 90% autoweg/autosnelweg en tot nu toe klopt dat vrij aardig. Wel sturen die routeplanners je iets te snel over de doorgaande wegen en vrij weinig over de binnendoorwegen die vaak een interessante optie zijn.
-
- 2x3 autosnelweg
Tenzij hij met het vliegtuig gaat.waldo79 schreef:Waarschijnlijk verschillen de snelheden die de diverse routeplanners aan de diverse snelwegen toekennen?

Laatst gewijzigd door Alfa op vr 28 dec 2012, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 4x5 autosnelweg
In filevrije omstandigheden zijn doorgaande wegen ook echt stukken sneller vaak.nederland24 schreef:Ik vind die tijden niet zo interessant. Ik hou altijd een gemiddelde aan van 100km/u bij lange ritten met meer dan 90% autoweg/autosnelweg en tot nu toe klopt dat vrij aardig. Wel sturen die routeplanners je iets te snel over de doorgaande wegen en vrij weinig over de binnendoorwegen die vaak een interessante optie zijn.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- autoweg
Mijn indruk is juist dat routeplanners vaak een voorkeur voor binnendoorwegen hebben. Met name Tomtom heeft hier last van.
Als ik bv. Vanuit Dinteloord naar de westelijke kant van Bergen op Zoom wil, stuurt die me steevast dwars door Halsteren(en veiliger) rijden en de inwoners van Halsteren zijn ook niet blij met doorgaand verkeer door hun woonplaats.
Ja, we hebben Tomtom nadrukkelijk ingesteld op 'snelste route'. Ik zou willen dat ze de optie 'comfortabelste route' o.i.d. hadden.
Vorig jaar was het helemaal erg toen we naar Luxemburg gingen. In plaats van tot aan Luxemburg-stad de snelweg te volgen moesten we al in Belgie de afslag nemen en van daar via slecht verlichte kronkelweggetjes onze weg vervolgen. Zeer vermoeiden autorijden.
Als ik bv. Vanuit Dinteloord naar de westelijke kant van Bergen op Zoom wil, stuurt die me steevast dwars door Halsteren(en veiliger) rijden en de inwoners van Halsteren zijn ook niet blij met doorgaand verkeer door hun woonplaats.
Ja, we hebben Tomtom nadrukkelijk ingesteld op 'snelste route'. Ik zou willen dat ze de optie 'comfortabelste route' o.i.d. hadden.
Vorig jaar was het helemaal erg toen we naar Luxemburg gingen. In plaats van tot aan Luxemburg-stad de snelweg te volgen moesten we al in Belgie de afslag nemen en van daar via slecht verlichte kronkelweggetjes onze weg vervolgen. Zeer vermoeiden autorijden.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst
-
- 4x3 autosnelweg
De optie "comfortabelste route" haal je van good old wegenkaarten en van rijden op basis van bewegwijzerde routes. Een gezonde dosis kennis van routes maakt het compleet. Zeker mensen die hier op het forum actief zijn zouden het zonder TomTom moeten kunnen; hoogstens staat hij aan voor dynamische informatie.
-
- 2x2 autosnelweg

-
- 2x5 autosnelweg
Dat laatste lokale stukje bekijk ik wel vooraf op Streetview. Voor mij is dat voldoende.
-
- 2x3 autosnelweg
Voor de meeste (actievere) forumleden geldt dit denk ik. Vooraf een korte blik op de kaart is binnen Nederland in bijna alle gevallen voldoende om de plaats van bestemming te bereiken.
-
- 2x3 autosnelweg
Ik zou eigenlijk liever zien dat de overheid meer controle had op de adviezen van routeplanners. Zo zouden bepaalde routes ontraden of juist aangeraden kunnen worden.
-
- 4x3 autosnelweg

-
- 2x5 autosnelweg
Er zijn anders wel overheden die overleg hebben met de navigatiesysteemmakers. Ik weet alleen niet in welke mate en met welke 'middelen'.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- expressweg
Alsjeblieft niet. De overheid begint langzamerhand al controleziek genoeg te worden en over zulke futiliteiten moet een overheid zich al helemaal niet druk willen maken.Alfa schreef:Ik zou eigenlijk liever zien dat de overheid meer controle had op de adviezen van routeplanners.
-
- 2x3 autosnelweg
Voor mij ookboe! schreef:Dat laatste lokale stukje bekijk ik wel vooraf op Streetview. Voor mij is dat voldoende.

(en als ik er twijfels over heb gaat gewoon de ANWB topografische atlas mee

Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
- 2x3 autosnelweg
Het is belangrijk voor de mobiliteit.Groningen schreef:Alsjeblieft niet. De overheid begint langzamerhand al controleziek genoeg te worden en over zulke futiliteiten moet een overheid zich al helemaal niet druk willen maken.Alfa schreef:Ik zou eigenlijk liever zien dat de overheid meer controle had op de adviezen van routeplanners.
-
- 4x3 autosnelweg
Wanneer routeplanners je leiden over karresporen of naar wegen die ze in de spits verkeersluw maken, dan kun je spreken over een mobiliteitsbelang. Ik zou menen dat de makers van routeplanners daar vooral zelf hard aan moeten werken; de overheid heeft het al druk genoeg met ingrijpen op plaatsen waar overheidsingrijpen is gevraagd. Overigens heb ik niet het idee dat dat soort gevallen vaak aan de orde zijn.
Wanneer routeplanners je leiden over de daadwerkelijk meest efficiënte route waarvan de overheid liever niet wil dat je hem neemt (ik noem de route door Lille over de Franse N227/A22, waarover we eerder deze week discussieerden), dan praat je allerminst over een mobiliteitsbelang en hoogstens over een leefbaarheidsbelang. Want de overheid bewegwijzert bepaalde routes niet met als doel om woonwijken te ontzien ten gunste van routes die geen enkele winst opleveren in rijtijd of aantal kilometers. Maar de impact van groots overheidsingrijpen op routeplanners om woonwijken te ontzien zal een behoorlijk kleine impact hebben op de leefbaarheid. Het grootste gedeelte van het verkeer in die woonwijken is immers ter plaatse bekend en zal zich echt niet gek laten maken door dit soort moderne vomen van censuur.
Wanneer routeplanners je leiden over de daadwerkelijk meest efficiënte route waarvan de overheid liever niet wil dat je hem neemt (ik noem de route door Lille over de Franse N227/A22, waarover we eerder deze week discussieerden), dan praat je allerminst over een mobiliteitsbelang en hoogstens over een leefbaarheidsbelang. Want de overheid bewegwijzert bepaalde routes niet met als doel om woonwijken te ontzien ten gunste van routes die geen enkele winst opleveren in rijtijd of aantal kilometers. Maar de impact van groots overheidsingrijpen op routeplanners om woonwijken te ontzien zal een behoorlijk kleine impact hebben op de leefbaarheid. Het grootste gedeelte van het verkeer in die woonwijken is immers ter plaatse bekend en zal zich echt niet gek laten maken door dit soort moderne vomen van censuur.
-
- 4x5 autosnelweg
Nou er zijn wel echt voorbeelden van problemen die ontstaan zijn omdat bijvoorbeeld vrachtwagens werden gestuurd via routes die minder goed waren toegerust voor zwaar wegverkeer. Ik vind dat de overheid best mag meedenken over een betere routering van de routeplanners. Mensen houden hun eigen keuze om eigenwijs te zijn. Deels is het natuurlijk ook wel een beetje onzin..., de meeste routeplanners maken gebruik van een zogenaamde intensiteitsscan, of "heatmap". Dat houdt in dat de druktste wegen ook de hoogste prioriteit krijgen. Soms levert dat wel rare dingen op. De weg van Heeg naar IJlst via Nijesyl is slechts een locale weg, terwijl de ruilverkavelingsweg ten westen van de Hommerts een ondergeschikte verbindingsweg is. Dat zou andersom moeten zijn, en ik denk dat de meeste weggebruikers dat wel met me eens zijn.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.