Tweetaligheid Arriva
Moderator: Moderatoren
-
- 4x5 autosnelweg
Tweetaligheid Arriva
Vandaag eens extra opgelet op het taalbeleid bij Arriva.
- De stations Veenwoude en Zwaagwesteinde worden ook met hun Friestalige naam omgeroepen ("Het volgende station is: De Westerein - Het volgende station is: Zwaagwesteinde"). Station Hurdegaryp wordt alleen met de Friestalige naam omgeroepen, en alle andere stations worden bij mijn weten enkel met hun Nederlandstalige naam omgeroepen.
- Van Groningen naar Leer is de omroep eerst in het Nederlands en dan in het Duits, en andersom wordt eerst in het Duits en dan in het Nederlands omgeroepen. De plaatsnamen worden niet vertaald. Nieuweschans blijft in de Duitse omroep zo, en wordt niet Bad Neuschanz. Los daarvan staat het voorvoegsel "Bad" alleen op de trein zelf vermeld aan de buitenkant.
- De stations Veenwoude en Zwaagwesteinde worden ook met hun Friestalige naam omgeroepen ("Het volgende station is: De Westerein - Het volgende station is: Zwaagwesteinde"). Station Hurdegaryp wordt alleen met de Friestalige naam omgeroepen, en alle andere stations worden bij mijn weten enkel met hun Nederlandstalige naam omgeroepen.
- Van Groningen naar Leer is de omroep eerst in het Nederlands en dan in het Duits, en andersom wordt eerst in het Duits en dan in het Nederlands omgeroepen. De plaatsnamen worden niet vertaald. Nieuweschans blijft in de Duitse omroep zo, en wordt niet Bad Neuschanz. Los daarvan staat het voorvoegsel "Bad" alleen op de trein zelf vermeld aan de buitenkant.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x2 autosnelweg
Re: Tweetaligheid Arriva
Wordt de zin "het volgende station is" in het Fries of in het Nederlands omgeroepen bij de Friestalige haltes?
Uiteraard spreek ik geen Fries dus ik heb geen idee verder (misschien is de zin 'het volgende station is' toevallig het zelfde in het fries als in het nl). Ik vind het nogal kunstmatig om alleen het Friese 'endoniem' (of is het een exoniem...) te zetten en voor de rest toch alles in het Nederlands. Behandel het dan gewoon als twee écht aparte talen, of laat dat hele Fries maar gewoon weg. Je zegt toch ook niet 'Het volgende station is Tournai', elke Vlaming (tenminste die op dit forum) krijgt dan hoge bloeddruk van de woede. Je zegt dan 'Prochaine gare Tournai' of 'Volgend station: Doornik', maar geen mengvorm.
Uiteraard spreek ik geen Fries dus ik heb geen idee verder (misschien is de zin 'het volgende station is' toevallig het zelfde in het fries als in het nl). Ik vind het nogal kunstmatig om alleen het Friese 'endoniem' (of is het een exoniem...) te zetten en voor de rest toch alles in het Nederlands. Behandel het dan gewoon als twee écht aparte talen, of laat dat hele Fries maar gewoon weg. Je zegt toch ook niet 'Het volgende station is Tournai', elke Vlaming (tenminste die op dit forum) krijgt dan hoge bloeddruk van de woede. Je zegt dan 'Prochaine gare Tournai' of 'Volgend station: Doornik', maar geen mengvorm.
-
- stadsweg
In België hangt het af waar je bent, als je in Vlaanderen bent (je verlaat het station Kortrijk) dan staat op de infobalk dat het volgend station Doornik is (of Moeskroen, ik heb nog niet op die trein gezeten), maar in Doornik wordt omgeroepen "Nous arrivons à la gare Tournai" (We komen aan in het station Doornik). In Brussel wordt beide omgeroepen. Ik weet dat het een beetje off-topic is, maar het taalbeleid van de NMBS is dus hetzelfde als dat van de Belgische bewegwijzering.
-
- expressweg
Dan kom je bij het probleem dat bij sommige plaatsen met station de Friese plaatsnaam de officiële is. Maar het systeem functioneert zo prima. Dat niet alle plaatsen tweetalig omgeroepen worden zal zijn dat Hardegarijp en Hurdegaryp enorm op elkaar lijken, maar De Westerein en Zwaagwesteinde niet.
-
- 2x2 autosnelweg
Ik zou het zeker in de trein wel zo gebruiksvriendelijk vinden om in Doornik zowel het NL als het Franse zinnetje op te zeggen. Wij zeggen bij Schiphol ook dat men zich op 'amsterdam international airport' zit. Soms worden álle stations in het Engels ook omgeroepen, dat vind ik een beetje overkill. (behalve in de beneluxtrein daar was dat wel zo logisch).
-
- 4x5 autosnelweg
Ik denk dat het gewoon een Nederlandstalige omroep is. Voor alle duidelijkheid; "het volgende station is" hoor je dus twee keer. Waarschijnlijk is het om verwarring te voorkomen, de gemeente heeft van beide plaatsen de Nederlandstalige naam afgeschaft..., dus de extra omroep zou je eerder als faciliteit voor Nederlandstaligen kunnen zien...Wordt de zin "het volgende station is" in het Fries of in het Nederlands omgeroepen bij de Friestalige haltes?
-
- dorpsstraat
In 1999 is station Hardegarijp hernoemd tot Hurdegaryp, sindsdien wordt de Nederlandse naam voor het station niet meer gebruikt. Hetzelfde trouwens voor station Grou-Jirnsum, ook dat heeft in 1999 een Friese naam gekregen en sindsdien wordt de Nederlandse naam niet meer gebruikt.
De stations Veenwouden en Zwaagwesteinde zijn in 2009 door de gemeente Dantumadeel voorgedragen voor een naamswijziging in respectievelijk Feanwâlden en De Westereen. Deze naamswijziging is tot op heden nog niet doorgevoerd, maar Arriva maakt in hun treinomroepen wél gebruik van deze namen vóór de officiële naam van het station.
Het wijzigen van stationsnamen was altijd een dure aangelegenheid maar is een stuk goedkoper geworden sinds er geen borden met valbladpanelen meer worden gebruikt op de stations, maar naamswijzigingen aangedragen door de gemeente zullen ook door de gemeente betaald moeten worden en dat is zeker voor een dunbevolkte plattelandsgemeente veel geld.
De stations Veenwouden en Zwaagwesteinde zijn in 2009 door de gemeente Dantumadeel voorgedragen voor een naamswijziging in respectievelijk Feanwâlden en De Westereen. Deze naamswijziging is tot op heden nog niet doorgevoerd, maar Arriva maakt in hun treinomroepen wél gebruik van deze namen vóór de officiële naam van het station.
Het wijzigen van stationsnamen was altijd een dure aangelegenheid maar is een stuk goedkoper geworden sinds er geen borden met valbladpanelen meer worden gebruikt op de stations, maar naamswijzigingen aangedragen door de gemeente zullen ook door de gemeente betaald moeten worden en dat is zeker voor een dunbevolkte plattelandsgemeente veel geld.
-
- zandpaadje
Ik ben onlangs naar Aken heen en weer geweest. In die trein van DB Regionalbahn NRW wordt alleen in het Duits omgeroepen. De namen van de Nederlandse stations worden ook door een Duits spraakalgoritme gehaald ("Nächste Station: Herlen De Kiesel", "Aigelshoofn-Markt", alleen Landgraaf klinkt normaal afgezien van de Duitse g).
-
- 4x5 autosnelweg
Dat is ook leuk in de Duitse bussen van Aken naar Vaals, de manier waarop de paar Nederlandse haltes worden omgeroepen.
Ik neem aan dat er in de omroep van de Duitse haltes in Aken in de Nederlandse Veolia-bussen ook wel een accent te bespeuren valt.
In de trein Enschede-Gronau was het volgens mij wel tweetalig.
Ik neem aan dat er in de omroep van de Duitse haltes in Aken in de Nederlandse Veolia-bussen ook wel een accent te bespeuren valt.
In de trein Enschede-Gronau was het volgens mij wel tweetalig.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- stadsweg
In de treinen tussen Enschede en Münster en tussen Enschede en Dortmund wordt alles keurig tweetalig omgeroepen 

-
- dorpsstraat
De eentalige omroepen in de euregiobahn rondom Aachen zijn erg vreemd inderdaad, zeker omdat DB Regio NRW op twee van hun andere routes tot diep in Duitsland wel volledig tweetalig zijn. Dortmund Hbf is per trein meer dan twee uur rijden, maar toch worden alle stations ook in het Nederlands afgekondigd.
Nog een vreemd soort tweetaligheid is trouwens de Fyra V250 van NS Hispeed. Deze treinen hebben een automatische omroep maar deze spreekt alleen Nederlands en Engels :confuuuse:
Nog een vreemd soort tweetaligheid is trouwens de Fyra V250 van NS Hispeed. Deze treinen hebben een automatische omroep maar deze spreekt alleen Nederlands en Engels :confuuuse:
-
- 4x5 autosnelweg
Ik hoop dat dat laatste tijdelijk is. Bij de NS kunnen ze klaarblijkelijk niemand vinden die fatsoenlijk Frans spreekt. Ik denk dat ik hen het telefoonnummer van Ivo Niehe eens ga doorgeven. Die schijnt het te kunnen 

-
- expressweg

-
- 4x5 autosnelweg
Ja en dan te bedenken dat in de IR Zürich-Airport het station Oerlikon wel in het Frans kan worden omgeroepen. En dat terwijl er helemaal geen taalfaciliteit voor Franstaligen in Zürich hoeft te worden aangeboden. Nou ja, de SBB kan natuurlijk wel beschikken over een boel native speakers in hun gelederen. Ik vind het overigens vooral leuk dat de Engelstalige en Franstalige omroeper overduidelijk Oerlikon zelf niet kunnen uitspreken 

-
- 4x5 autosnelweg
Ik heb ooit eens in een lange-afstandsbus in Noorwegen gezeten (van Narvik naar Bødø). Eerst een heel verhaal van de chauffeur in het Noors, om dan af te sluiten met "Sorry, I don't speak English". Daarvoor kreeg hij overigens applaus van de passagiers (vrijwel allemaal toeristen) 

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x5 autosnelweg
-
- 2x2 autosnelweg
Het viel me inderdaad op dat lang niet iedereen in Noorwegen Engels spreekt, terwijl de Scandinavische landen hier toch om bekend staan. Vooral oudere mensen weigerden Engels te spreken. Uiteraard komt dat ook in Nederland voor, maar toch niet zo heel erg veel. Ik ken welgeteld één ouder iemand die geen woord Engels spreekt (overigens wel goed Duits). Ook in Finland komt dit wel voor bij oudere mensen, maar Fins lijkt dan ook in de verste verte niet op Engels wat het wel begrijpelijk maakt.
Over mijn overgrootvader ging het verhaal dat hij eigenlijk Engels moest leren voor zijn werk, maar dat op een gegeven moment maar opgaf. 'Mother' sprak hij uit als 'modder'
Over mijn overgrootvader ging het verhaal dat hij eigenlijk Engels moest leren voor zijn werk, maar dat op een gegeven moment maar opgaf. 'Mother' sprak hij uit als 'modder'

-
- 4x5 autosnelweg
Volgens mij is vooral Zweden bekend dat een hoog percentage mensen Engels als tweede taal kunnen spreken.
http://ec.europa.eu/languages/documents ... ary_en.pdf
-
- 4x5 autosnelweg
Afgezien van dat ene geval, heb ik juist hele positieve ervaringen met Engelssprekende mensen in Scandinavië, ook met oudere mensen.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- dorpsstraat
De grafiek op pagina 2 laat ook nog een andere mooie eigenschap van de Zweden zien, te weten zelfkennis. Bijna niemand in Zweden denkt dat ze zeer goed Engels kunnen, in Nederland denkt 21% dat ze dat wel zeer goed kunnen maar eigenlijk is de situatie gelijk aan Zweden.Vinny schreef:Volgens mij is vooral Zweden bekend dat een hoog percentage mensen Engels als tweede taal kunnen spreken.
Bij de SLT van de NS heb je trouwens een tijd gehad dat op eindstations de volgende melding verscheen...

-
- Voorzitter
Ook in Denemarken een keer gemaakt. Ik vroeg het meisje bij de McDonald's of ze ook Engels sprak. Ja, een beetje, maar niet heel goed, zei ze. Vervolgens bleek haar Engels beter te zijn dan bij de gemiddelde HBO'er in Nederland...Tijgernoot schreef:De grafiek op pagina 2 laat ook nog een andere mooie eigenschap van de Zweden zien, te weten zelfkennis. Bijna niemand in Zweden denkt dat ze zeer goed Engels kunnen, in Nederland denkt 21% dat ze dat wel zeer goed kunnen maar eigenlijk is de situatie gelijk aan Zweden.

-
- expressweg

Aan ¨a little bit¨als antwoord in Denemarken heb je als antwoord inderdaad weinig. Ik ben in Augustus een dag in Hjørring geweest en behalve twee uitzonderingen (Een buschaffeur van in de 70 en een man van buitenlandse afkomst, die blijkbaar ook maar gebrekkig deens sprak) konden alle ¨a liitle bit¨ engels. Dat niveau lag dus ergens tussen een jaar schoolengels en mensen, die het gewoon (bijna) vloeiend spraken...
Om op tweetaligheid in treinen terugtekomen: Ik ben in het afgelopen jaar wel vaker internationaal gereisd, hier wat ervaringen:
IC Berlijn-Amsterdam v.v. - Op de Duitse kant (dus tot Bad Bentheim) wordt alleen Duits omgeroepen. Op de Nederlandse zijde is dat Duits, Engels, en Nederlands, meestal in goede kwaliteit.
ICE Frankfurt-Amsterdam: Over Frankfurt-Köln kan ik niks zeggen. Van Köln naar Amsterdam blijft hetzelfde personeel op de trein. De omroepen zijn drietalig, de nederlandse omroepen zijn meestal slecht. Heel slecht.
IC Norddeich-Luxemburg. Voor Wasserbillig was in geen geval Frans te horen, Engels zou kunnen, al weet ik dat niet zeker. De kaartjescontrole tussen Wasserbillig en Luxemburg-stad was in't Luxemburgs, de omroep voor station luxemburg was volgensmij Duits/Frans/Luxemburgs
IC Kopenhagen-Flensburg: Alleen in het Deens, behalve bij Flensburg. Dat werd in Duits omgeroepen en ook keurig gezegd, waar de trein naar Hamburg vertrekt.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer
Dietrich Bonhoeffer
-
- 4x5 autosnelweg
In de Thalys wordt in Nederland drietalig omgeroepen: Nederlands, Frans en Engels.
In België wordt hier Duits aan toegevoegd
Bij aankomst in Parijs is de omroep ook drietalig, maar wordt Duits wel toegevoegd als de trein in Brussel gecombineerd is met de trein uit Keulen.
In de Eurostar wordt (tot mijn grote verbazing) ook in het Nederlands de stationomroepen gedaan. Toen ik ermee reisde was het wel heel duidelijk dat de trainmanager waarschijnlijk hooguit een half uurtje les had gehad, want de uitspraak sloeg nergens op... "Prochaine gare: Lille", "Next stop: Lille", "Volgende halte: Rijsel"
In België wordt hier Duits aan toegevoegd
Bij aankomst in Parijs is de omroep ook drietalig, maar wordt Duits wel toegevoegd als de trein in Brussel gecombineerd is met de trein uit Keulen.
In de Eurostar wordt (tot mijn grote verbazing) ook in het Nederlands de stationomroepen gedaan. Toen ik ermee reisde was het wel heel duidelijk dat de trainmanager waarschijnlijk hooguit een half uurtje les had gehad, want de uitspraak sloeg nergens op... "Prochaine gare: Lille", "Next stop: Lille", "Volgende halte: Rijsel"

-
- Voorzitter
Ik heb die trein geregeld genomen en net als bij andere IC's/EC's/ICE's in Duitsland hangt het van de treinbegeleider af, maar dikwijls worden in de Duitse langeafstandstreinen de stations ook in het Engels omgeroepen.Timmetje schreef:IC Norddeich-Luxemburg. Voor Wasserbillig was in geen geval Frans te horen, Engels zou kunnen, al weet ik dat niet zeker. De kaartjescontrole tussen Wasserbillig en Luxemburg-stad was in't Luxemburgs, de omroep voor station luxemburg was volgensmij Duits/Frans/Luxemburgs
-
- 4x5 autosnelweg
Tja, ik heb eens de trein Luxemburg-Brussel genomen, en daarin werd helemaal niets omgeroepen
Pas toen we stil kwamen te staan kwam er een ééntalig omroepbericht dat er problemen waren met de "sigalisation". Vertraging: 45 minuten.

Pas toen we stil kwamen te staan kwam er een ééntalig omroepbericht dat er problemen waren met de "sigalisation". Vertraging: 45 minuten.
-
- stadsweg
Toen ik de trein Luxembourg-Brussel nam werd alles enkel in het Frans omgeroepen, behalve de stations in Brussel. Die werden ook in het Nederlands omgeroepen. In de IR Brussel-Antwerpen was het toen precies andersom: alleen Nederlands, behalve de stations in Brussel, die werden ook in het Frans omgeroepen. Afgelopen zomer zat ik in de EC Chur-Kiel (tussen Zürich en Köln). Toen werd alles in Duits en Engels omgeroepen. Of er in Zwitserland ook nog Franse omroepen gedaan werden kan ik me niet meer herinneren. In de nachttrein van/naar Kopenhagen/Praag/Warschau/Minsk(/Moskou, helaas niet meer sinds 9 december jl.) wordt meestal niks omgeroepen, maar soms is er westwaarts op het Nederlandse stuk (Arnhem-Amsterdam) voor elk station nog wel een omroep. Oostwaards is er alleen af en toe een welkomstpraatje. De keren dat ik dat gehad heb werd alles keurig in het Nederlands, Pools, Duits en Engels omgeroepen.
-
- dorpsstraat
In België hebben ze bij de spoorwegen regels voor tweetaligheid.
In Vlaanderen alleen Nederlands, in Wallonië alleen Frans, in Eupen en Hergenrath Frans en Duits en in Brussel en bij stations in de overige faciliteitengemeenten (zoals Ronse, Comines en Enghien) Frans en Nederlands. Station Eupen heeft het enige loket in België waarbij het mogelijk is Duitstalige treinkaartjes te kopen.
Er wordt in België echter zeer weinig in de trein omgeroepen, daarvoor is de treinbegeleider verantwoordelijk en die is vaak met andere dingen bezig, zoals ticketjes verkopen en automatische omroep is nog niet zo ver gevorderd als in Duitsland of Nederland.
In Vlaanderen alleen Nederlands, in Wallonië alleen Frans, in Eupen en Hergenrath Frans en Duits en in Brussel en bij stations in de overige faciliteitengemeenten (zoals Ronse, Comines en Enghien) Frans en Nederlands. Station Eupen heeft het enige loket in België waarbij het mogelijk is Duitstalige treinkaartjes te kopen.
Er wordt in België echter zeer weinig in de trein omgeroepen, daarvoor is de treinbegeleider verantwoordelijk en die is vaak met andere dingen bezig, zoals ticketjes verkopen en automatische omroep is nog niet zo ver gevorderd als in Duitsland of Nederland.
-
- 2x2 autosnelweg
^ Oh, ik wist niet dat je in belgië op de trein nog ticketjes kon kopen... De weinige keren dat ik met de trein ging in België (vooral naar Gent en/of Antwerpen) kocht ik gewoon zo'n vliegticket - ahum, ticketje - aan het loket. Dat vind ik dan wel weer sympathiek 

-
- 4x5 autosnelweg
Dit is toch wel vreselijk erg steenkolenengels.Tijgernoot schreef:Bij de SLT van de NS heb je trouwens een tijd gehad dat op eindstations de volgende melding verscheen...![]()
Nog nooit gehoord van leaving of dat een trein ergens terminates.
-
- 4x5 autosnelweg
Final Destination. This train terminates here.
Ik moet dan altijd aan een aantal films denken waarbij je makkelijker uit het leven dan uit de trein stapt...
Ik moet dan altijd aan een aantal films denken waarbij je makkelijker uit het leven dan uit de trein stapt...