[INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Moderator: Moderatoren

Palance
4x5 autosnelweg

Re: [INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Bericht door Palance » ma 08 jun 2020, 14:50

Toch wel interessant dat Moskou niet in het cyrillisch wordt geschreven (zoals dat met Kirkenes vanuit Noorwegen wel wordt gedaan). Komt het omdat het Russisch wat gevoeliger ligt in deze landen? Of is het gewoon beleid?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 08 jun 2020, 17:12

Palance schreef: ma 08 jun 2020, 14:50(zoals dat met Kirkenes vanuit Noorwegen wel wordt gedaan).
Murmansk ofwel Мурманск. ;)

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 08 jun 2020, 17:15

Ach ja... :facepalm:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 08 jun 2020, 18:30

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 08 jun 2020, 20:18

Toch wel zeldzaam: een binnenlandse bestemming bewegwijzerd in vreemde karakters. Kennen we uit Spanje ook van Algeciras, maar op die borden staan dan alle aangegeven doelen tweetalig. Vind het een beetje raden wat hier Kirkenes dan zo bijzonder maakt voor bezoekers uit Rusland dat alleen zij de transliteratie waardig zijn.
Palance schreef: ma 08 jun 2020, 14:50 Toch wel interessant dat Moskou niet in het cyrillisch wordt geschreven. Komt het omdat het Russisch wat gevoeliger ligt in deze landen? Of is het gewoon beleid?
Het is beleid omdat het gevoelig ligt... Volgens Letse regels moet alle staatscommunicatie in beginsel eentalig Lets zijn. Als er dan een tweede taal naast moet, ligt Russisch bijzonder gevoelig, omdat dat de suggestie zou kunnen wekken dat Lets en Russisch een gelijkwaardige status hebben. Dat gaat sterk terug op de Sovjet-tijd. Als ik het goed heb, was van de drie Baltische staten de lokale taal in Letland het sterkste teruggedrongen door het Russisch en nog in 2011 had maar 62% van de Letten het Lets als moedertaal. Een beetje het Vlaamse trauma dus... Al zie je in alle drie de Baltische staten eigenlijk verrekt weinig Cyrillisch op de borden.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 08 jun 2020, 20:41

Pino schreef: ma 08 jun 2020, 20:18 Toch wel zeldzaam: een binnenlandse bestemming bewegwijzerd in vreemde karakters. Kennen we uit Spanje ook van Algeciras, maar op die borden staan dan alle aangegeven doelen tweetalig. Vind het een beetje raden wat hier Kirkenes dan zo bijzonder maakt voor bezoekers uit Rusland dat alleen zij de transliteratie waardig zijn.
Tsja, dat wordt een uitdaging om nog een voorbeeld te zoeken, als die er al zijn. Dan zul je toch echt de grensgebieden moeten afstruinen tussen de landen met (enkel) het latijnse schrift en landen met (ook) het cyrillische (of Griekse of Georgische) schrift.

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 08 jun 2020, 20:52

Pino schreef: ma 08 jun 2020, 20:18 Toch wel zeldzaam: een binnenlandse bestemming bewegwijzerd in vreemde karakters. Kennen we uit Spanje ook van Algeciras, maar op die borden staan dan alle aangegeven doelen tweetalig. Vind het een beetje raden wat hier Kirkenes dan zo bijzonder maakt voor bezoekers uit Rusland dat alleen zij de transliteratie waardig zijn.
Palance schreef: ma 08 jun 2020, 14:50 Toch wel interessant dat Moskou niet in het cyrillisch wordt geschreven. Komt het omdat het Russisch wat gevoeliger ligt in deze landen? Of is het gewoon beleid?
Het is beleid omdat het gevoelig ligt... Volgens Letse regels moet alle staatscommunicatie in beginsel eentalig Lets zijn. Als er dan een tweede taal naast moet, ligt Russisch bijzonder gevoelig, omdat dat de suggestie zou kunnen wekken dat Lets en Russisch een gelijkwaardige status hebben. Dat gaat sterk terug op de Sovjet-tijd. Als ik het goed heb, was van de drie Baltische staten de lokale taal in Letland het sterkste teruggedrongen door het Russisch en nog in 2011 had maar 62% van de Letten het Lets als moedertaal. Een beetje het Vlaamse trauma dus... Al zie je in alle drie de Baltische staten eigenlijk verrekt weinig Cyrillisch op de borden.
In Wit-Rusland en Oekraïne zie je uiteraard wel Cyrillisch, maar is het de lokale taal. Ook geen Russisch. En afgezien van oudere Sovjetwegwijzers zie je in de landen van de Kaukasus ook geen Cyrillisch meer op de wegwijzers, maar normaliter alleen de lokale taal, soms aangevuld met het Latijnse schrift. In Azerbeidzjan ben ik helemaal geen oude Sovjetbewegwijzering tegengekomen, in Armenië zo nu en dan nog wel en in Georgië sporadisch. Op nieuwere Moldavische bewegwijzering wordt ook alleen maar Roemeens gebruikt. Transnistrië gebruikt bij mijn weten ook Roemeens, maar dan in Cyrillisch schrift. Maar volgens mij ook geen Russisch. Al zal ook in Moldavië en Transnistrië her en der nog wel wat oude Sovjetbewegwijzering blijven staan.

De Centraal-Aziatische landen gebruiken volgens mij ook primair hun eigen taal, ook daar zal Russisch nog wel terugkomen op oude Sovjetwegwijzers.
Palance schreef: ma 08 jun 2020, 20:41
Pino schreef: ma 08 jun 2020, 20:18Toch wel zeldzaam: een binnenlandse bestemming bewegwijzerd in vreemde karakters. Kennen we uit Spanje ook van Algeciras, maar op die borden staan dan alle aangegeven doelen tweetalig. Vind het een beetje raden wat hier Kirkenes dan zo bijzonder maakt voor bezoekers uit Rusland dat alleen zij de transliteratie waardig zijn.
Tsja, dat wordt een uitdaging om nog een voorbeeld te zoeken, als die er al zijn. Dan zul je toch echt de grensgebieden moeten afstruinen tussen de landen met (enkel) het latijnse schrift en landen met (ook) het cyrillische (of Griekse of Georgische) schrift.
Wakkanai in Japan, vanaf waar je de veerboot naar Korsakov op Sakhalin kan nemen, is een mooi voorbeeld met nog aardig wat Russisch op de wegwijzers, niet alleen maar naar de veerterminal maar ook voor binnenlandse bestemmingen 8-):
https://www.google.nl/maps/@45.4151143, ... 384!8i8192
https://www.google.nl/maps/@45.4148613, ... 384!8i8192
https://www.google.nl/maps/@45.4152134, ... 312!8i6656
https://www.google.nl/maps/@45.3942612, ... 384!8i8192

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 08 jun 2020, 21:32

^^ Het is in landen als Japan toch al gangbaar om alles te teanslitteren, dus dan kan die derde karakterset er ook nog wel bij. In Xinjiang ben ik in 2013 borden tegengekomen in Chinees en Cyrillisch (mogelijk ook Arabisch / Oeigoers). Dat waren verwijzingen naar de grenspassen Torugart en Irkeshtam.

In Kirgizië en Kazakhstan waren de verwijzingen vervolgens allemaal Latijns/Cyrillisch. Maar goed, dat zijn landen waar de lokale taal ook in het Cyrillisch werd geschreven. Kazakhstan, dat in 2017 is begonnen het Kazaks in Latijns schrift te schrijven, zal nu vermoedelijk wel in een langdurige overgangsfase zitten.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » ma 08 jun 2020, 23:15

Palance schreef: ma 08 jun 2020, 20:41 Tsja, dat wordt een uitdaging om nog een voorbeeld te zoeken, als die er al zijn. Dan zul je toch echt de grensgebieden moeten afstruinen tussen de landen met (enkel) het latijnse schrift en landen met (ook) het cyrillische (of Griekse of Georgische) schrift.
Interessante casus. Maar ik kan ze me niet herinneren in Georgië. Dan moet ik even wat beelden langs. Kan niet uitsluiten dat er ergens een obscuur bord staat, maar vanmiddag in ieder geval Baku/Yerevan in het Latijns schrift zien staan Tbilisi uitgaand. Vladikavkaz staat volgens mij ook gewoon in het Latijn.

Met als toelichting dat in Georgië alles minimaal in Latijn staat, naast Georgisch (en Latijn dus niet als vreemd schrift geldt zoals hier bedoeld).

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 08 jun 2020, 23:29

^^ Ik ben voor zover ik mij kan herinneren in Georgië maar één wegwijzer met Cyrillisch schrift tegengekomen, die heb ik gefotografeerd. Een oud Sovjet-ding midden in Gori, maar goed, er staat daar dus nog wel een binnenlandse verwijzing in het Cyrillische schrift:

Afbeelding

Ergens langs de S6 in de buurt van Saparlo ben ik ook nog een bordje met Cyrillisch tegengekomen, maar dat was volgens mij een soort van plaatsnaambordje. Geen wegwijzer.

In Tbilisi waren ook nog enkele oude straatnaambordjes met de straatnaam in het Russisch:

Afbeelding

In Armenië ben ik nog wel meer borden tegengekomen met Cyrillisch schrift en helemaal geen Latijns schrift:

Afbeelding

En een soort van kombord in drie schriften, maar dit is toch zeker post-Sovjet, want Kirovakan is pas in 1992 hernoemd naar Vanadzor:

Afbeelding

jelger
expressweg

Bericht door jelger » ma 08 jun 2020, 23:34

Coen Tunnel schreef: ma 08 jun 2020, 23:29 ^^ Ik ben voor zover ik mij kan herinneren in Georgië maar één wegwijzer met Cyrillisch schrift tegengekomen, die heb ik gefotografeerd. Een oud Sovjet-ding midden in Gori, maar goed, er staat daar dus nog wel een binnenlandse verwijzing in het Cyrillische schrift:
:top:
Die heb ik gemist. In 2016 was ik bij de EUMM FO Gori op bezoek (zie bord op je foto). Maar ik was toen met hele andere dingen bezig. :lol:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 08 jun 2020, 23:37

jelger schreef: ma 08 jun 2020, 23:34Die heb ik gemist. In 2016 was ik bij de EUMM FO Gori op bezoek (zie bord op je foto). Maar ik was toen met hele andere dingen bezig. :lol:
Ik vond het opvallend dat hij er nog staat, temeer omdat vlak er achter een nieuwe wegwijzer zonder Cyrillisch staat. Dat nou juist in Gori nog zo'n bord met Cyrillisch te vinden is, gezien de geschiedenis van 2008, vond ik wel bijzonder.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » ma 08 jun 2020, 23:42

Voert nu te ver hier in alle details, maar er woont een fanatiek kliekje die ook Stalin vereert en allicht andere relikwieën in ere wil houden. Saakashvili heeft zich er in de "post-2008" periode wel in verslikt toen ie op een quasi stiekeme manier het Stalin beeld op het beruchte plein weg liet halen. Dat dit bord is blijven staan, om het daar naar terug te brengen, vind ik gegeven de lokale sentimenten niet heel gek. Ook al klinkt dat voor ons met de clusterbom op 12 augustus 2008 raar.

Emil
verkeersader

Bericht door Emil » ma 08 jun 2020, 23:55

In Finland zijn hier en daar wel wat uitschietertjes waarbij Zweedstalige vormen worden gebruikt in volledig Finstalige gemeentes of andersom. Maar goed, dat is in één land met twee talen dus misschien niet helemaal eerlijk. In Zweden worden Finse bestemmingen in ieder geval volledig Zweeds bewegwijzerd en voor buitenlanders kan Helsingfors (Helsinki), Åbo (Turku), Nådendal (Naantali) of Torneå (Tornio) vreemd overkomen.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 09 jun 2020, 8:29

Coen Tunnel schreef: ma 08 jun 2020, 20:52Wakkanai in Japan, vanaf waar je de veerboot naar Korsakov op Sakhalin kan nemen, is een mooi voorbeeld met nog aardig wat Russisch op de wegwijzers, niet alleen maar naar de veerterminal maar ook voor binnenlandse bestemmingen 8-):
Mooi voorbeeld :top: (en nu nog Japans in Rusland vinden voor Russische bestemmingen :) )
Ik denk niet dat je in Europa langs de westgrens van het cyrillisch schrift nog voorbeelden gaat vinden. Dat ligt vaak etnisch of politiek veel te gevoelig.

Maar je weet nooit wat er her en der nog te vinden is natuurlijk.

Ik ken wel voorbeelden van Griekse wegwijzers met enkel Griekse bestemmingen in het latijnse schrift, maar vaak staat daar een Grieks-only bord voor of na, dus dat telt niet helemaal.

Ik heb op streetview en Yandex ook wel eens gezocht naar bv Chinees in het grensgebied van Rusland of Mongolië met China, maar nooit gevonden, laat staan binnenlandse bestemmingen.

Ik ken ook geen voorbeelden van Arabisch schrift bij veerboten naar Noord-Afrika (anders dan de paar al genoemde Spaanse voorbeelden).

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 09 jun 2020, 9:51

Palance schreef: di 09 jun 2020, 8:29Ik ken ook geen voorbeelden van Arabisch schrift bij veerboten naar Noord-Afrika (anders dan de paar al genoemde Spaanse voorbeelden).
Je komt het door heel Spanje zo nu en dan wel tegen op de route naar Algeciras. In Tarifa staat ook wat.

In Almería overigens ook, met naast Marokkaanse ook een paar Algerijnse doelen en een Spaans exoniem (Alhucemas voor Al-Hoceima): https://www.google.nl/maps/@36.8371222, ... 312!8i6656

Verderop in de haven wordt dan weer alleen Latijns schrift gebruikt en is er een verwijzing naar het land Algerije: https://www.google.nl/maps/@36.8369971, ... 509!8i1253

In Palermo slechts een verwijzing naar Tunisi, op z'n Italiaans: https://www.google.nl/maps/@38.126541,1 ... 312!8i6656

In Trapani, Sète en Marseille heb ik geen Arabisch kunnen vinden.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » vr 12 jun 2020, 22:03

Ik vond zojuist toevallig nog een aardige in een oudere video van mij die nog niet genoemd is volgens mij

In het centraal Georgische Khashuri waar de S8 uit Borjomi (en Turkije) aansluit op de S1. Dit is komende uit het westen op de S1 naar Tbilisi. Of het de meest westelijke en dus eerste/verste verwijzing naar Baku is, is mij niet bekend. Ook hier dus Baku en Yerevan op 1 bord.

Afbeelding

edit: linkfix
Laatst gewijzigd door jelger op vr 12 mar 2021, 23:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 12 jun 2020, 22:08

Volgens Wikipedia wordt de Georgische ე als E in Embassy uitgesproken. Maar de transliteratie is dan de Russische uitspraak (Ye)?

jelger
expressweg

Bericht door jelger » vr 12 jun 2020, 22:17

Nee. De uitspraak is Erevani.

Emil
verkeersader

Bericht door Emil » vr 12 jun 2020, 22:55

Hoogste kilometers op de Faeröer, Torshavn 83 kilometer bij Hvannasund. En wat een magnifiek uitzicht.

Afbeelding

Bonusplaatje, wat relatief verre bestemmingen op 1 bord. De stijl van dit bord kan mij goed bekoren.

Afbeelding

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » do 06 mei 2021, 10:07

Verwijzing van meer dan 1000 km. in Botswana:

https://www.google.nl/maps/@-25.2513075 ... 312!8i6656

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 06 mei 2021, 20:21

^^ Wel leuk dat de verwijzing naar de stad Kanye westwaarts vanaf dit punt gaat.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 09 mei 2021, 18:32

Hadden we deze al gehad?

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 09 mei 2021, 18:39

Staat dit bord nou in Pakistan?

En wat is Ashqabal / Ашика? Google kent dat niet. Is dat een alternatieve naam voor Ashgabat?

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 09 mei 2021, 19:04

De afstand van 47 km naar het Afghaanse Khost zou op Pakistan kunnen hinten.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » zo 09 mei 2021, 19:12

Chris schreef: zo 09 mei 2021, 18:39En wat is Ashqabal / Ашика? Google kent dat niet. Is dat een alternatieve naam voor Ashgabat?
Wegweizer! :D

https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -168769925

edit: het Russisch klopt blijkbaar ook niet echt:
https://twitter.com/MLvin86/status/855082829755158529
Кабуле must be Кабул; Ташкенте - Ташкент;
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 09 mei 2021, 19:20

Dit bord moet, gezien de afstanden, bij Alizai in Pakistan staan. "Zero Point" is een benaming die wel meer wordt gebruikt in Pakistan om een grensovergang aan te geven.

En het moet inderdaad Ashgabat zijn, dat is in Urdu namelijk اشک آباد en dat lijkt redelijk overeen te komen met wat op dat bord staat.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 09 mei 2021, 19:43

Als dit een CPEC bord is, dan staat het zeker in Pakistan. CPEC = China - Pakistan Economic Corridor.

Steptimer
verkeersader

Bericht door Steptimer » zo 09 mei 2021, 20:26

Worden de ver gelegen doelen gecontinueerd? Ik betwijfel het.
Dit is volgens mij zomaar een bord met een aantal heel ver gelegen bestemmingen waar het overgrote deel van de weggebruikers weinig aan heeft.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » zo 09 mei 2021, 21:28

Als dit een as tussen Pakistan en China is zou je doelen in China verwachten. Bijna alle genoemde plaatsen liggen in de ex-USSR.