[INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

Re: [INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Bericht door Pino »

Rene schreef: za 04 mei 2024, 9:56 Toch jammer dat Kaapstad er niet op staat :dyn_hyp:
Tja, de meest directe route van Gibraltar naar Kaapstad volgt nu eenmaal niet de westkust van Afrika. Zelfs hier is het volgens Google Maps beter om om te draaien, naar het noorden te rijden en alsnog door Algerije en Niger af te zakken (het systeem abstraheert kennelijk van de gesloten grens tussen Marokko en Algerije).

De aangegeven afstand naar Abidjan lijkt overigens gerouteerd over Bamako, dus niet de Transafrican Highway 7 die de kust volgt. Wat mij betreft logisch, maar het is ergens wel apart dat hier geen Transafrikaanse Route is aangewezen.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De Trans-Africa Highway 7 was lange tijd amper te berijden op veel plekken in West-Afrika, met ontbrekende grenstrajecten of onverharde delen. Dit komt denk ik door het klimaat, dat deel van Afrika heeft gigantische regenval in het regenseizoen, plus alle oorlogen in dat gebied. Via Bamako is een route die door minder nat gebied voert, minder grenzen heeft en minder door conflictzones ging.

Ik heb dat allemaal een keer op een rij gezet: https://www.wegenwiki.nl/Trans-Africa_Highway_7
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ En over Bamako is volgens mij gewoon korter. Op zijn minst is het een beter uitgebouwde weg, omdat zowel Mali als Ivoorkust goed aan het bouwen zijn geweest.

Net als de begintijd van de E-wegen zit er in de Transafrikaanse Highways een flink element van promotie dat er goede wegen worden aangelegd. Als je kijkt naar de bevolkingscentra langs de kuststrook heeft Route 7 wel zin, en met de vele grensovergangen (en bijbehorende slechte wegen rond de grens) valt er ook des te meer winst te halen. Maar op de langere afstand is het dus niet de logische route.
omNOMNOMNOM
verkeersader

Bericht door omNOMNOMNOM »

Ik ben momenteel de Carretera Austral (Ruta 7) in het zuiden van Chili aan het rijden en kwam daarbij ongeveer 30 kilometer ten noorden van Coyhaique volgend afstandenbord tegen:

https://maps.app.goo.gl/re7yPLsQpyEDnFFE7?g_st=ac

3704 kilometer naar Arica (grensstad met Peru), uiteraard niet continu bewegwijzerd. Het geeft ook meteen aan hoe bizar groot (lang) Chili is, want vanaf hetzelfde punt de andere kant op naar Punta Arenas is (via Argentinië) nog ruim 1300 kilometer rijden.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Hoeveel onverhard kom je nog tegen op die route? De data van 2025 was dat de helft van de Ruta 7 nog onverhard was.

Zuid-Amerika is sowieso een stuk groter dan velen denken. Argentinië is het op 7 na grootste land ter wereld bijvoorbeeld.
omNOMNOMNOM
verkeersader

Bericht door omNOMNOMNOM »

^^
Het is minder dan de helft, maar zeker wel nog meer dan 40%. Ten zuiden van Villa Cerro Castillo is zo goed als alles nog gravel, met uitzondering van wat kleine stukjes rondom met name Cochrane. Tussen Coyhaique en Puerto Montt daarentegen is de overgrote meerderheid wel verhard. De enige stukken onverhard zijn nog een kleine 40 kilometer tussen Santa Barbara (nabij Chaíten) en de veerhaven van Caleta Gonzalo, een kilometer of 20 ten zuiden van Puyuhuapi (inclusief de Cuesta Queulat) en nog eens een kilometer of 20 tussen Villa Mañihuales en Coyhaique. Dat laatste stuk kan echter vermeden worden door de Ruta 240 en X-50 richting Puerto Aysen te nemen, want die twee wegen zijn wel verhard.

Hoe dan ook is het gravel wel in vrij goede toestand, een snelheid van 60 kilometer per uur is over het algemeen wel mogelijk. De enige stukken die ik als echt gevaarlijk zou beschouwen zijn de Cuesta Queulat (hier: https://maps.app.goo.gl/Tc4LW9TAj6HfvPB98) en het deel tussen Puerto Yungay en de splitsing naar Caleta Tortel. De Cuesta Queulat is een lange, smalle weg met talrijke haarspeldbochten richting Paso Queulat. Het wegdek verkeert daar in slechte staat en er rijdt bovendien nog relatief veel zwaar vrachtverkeer. Het traject verder richting Puerto Yungay is vooral smal en voert opnieuw over een bergpas. Op dit circa twintig kilometer lange stuk heb ik twee verongelukte vrachtwagens en één personenauto in de berm zien liggen.