Het gaat erom dat je, ook als agent, altijd de menselijke maat laat meewegen. Je kunt begrip tonen voor het negeren van een inhaalverbod door een vrachtwagenchauffeur, maar officieel mag het niet. Je kunt ook begrip hebben voor een automobilist die sneller rijdt dan is toegestaan, omdat hij onderweg is naar zijn zoon die wegens een ongeval met spoed naar het ziekenhuis is vervoerd. Maar officieel mag het niet.Seat Ibiza schreef: zo 15 sep 2024, 21:46Ach kom op Hajo! Zeker voor een ex-agent vind ik je reactie best wat onbegrijpelijk. What's next? "Beetje door rood moet kunnen"? "Een kleine diefstal uit de supermarkt merkt men toch niet"? Iets anders?Hajo schreef: zo 15 sep 2024, 20:02 Dat gehak op mhkamp is mijns inziens niet nodig. Wat hij doet is inderdaad niet netjes én een overtreding. Dat hij het inhaalverbodnegeert, is duidelijk...
Maar bekijk het ook eens vanuit het perspectief van de vrachtwagenchauffeur. Ik kan mij er wel een voorstelling van maken hoe frustrerend het soms moet zijn om kilometers lang, tientallen kilometers lang soms, alleen maar de achterkant van de voor je rijdende vrachtwagen te zien. Als die dan ook nog iets langzamer rijdt dan jij, dan kan ik mij de frustratie wel voorstellen. Dat wil echter niet zeggen dat je dan het inhaalverbod maar moet negeren. Soms moet je in situatie berusten. Het is niet anders.
Dat iemand een verkeersovertreding maakt kan ik ook best begrijpen, maar als je dat vervolgens ook nog eens 'trots' presenteert op een forum, dan moet je niet verbaasd zijn dat je reacties krijgt die je gedrag afkeuren.
Kortom, de reden en omstandigheden waarom een verkeersovertreding werd begaan, dient door een agent meegewogen te worden. Daarom word je bij een staandehouding ook om een verklaring gevraagd. De agent zet dat in het proces-verbaal. Word je niet staande gehouden maar ben je geflitst en op die wijze bekeurd, dan kun je ook daartegen in beroep gaan door in je verweerschrift de omstandigheden en reden van de overtreding aan te geven. Het is vervolgens aan de officier van justitie om een definitieve beslissing te nemen.
Dus als agent, als mens, kun je begrip opbrengen, maar dat neemt niet weg dat je een overtreding hebt begaan. Wat daar dan nog bijkomt, is de gevaarzetting. Was de overtreding op dat moment zodanig dat andere weggebruikers daarbij in gevaar werden gebracht?
In dit geval maakt mhkamp zich schuldig aan een overtreding. Stel, hij was staande gehouden en als verklaring zegt hij dat hij het zat is achter die langzamer rijdende vrachtwagen te moeten blijven rijden. En dat al voor 30 kilometer. Als agent kun je daar begrip voor opbrengen, maar ondanks dat krijgt mhkamp toch een proces-verbaal.
Je vergelijking met rood licht en winkeldiefstal gaat trouwens niet op. Door rood licht rijden is een zware overtreding omdat de gevaarzetting zo groot is. Winkeldiefstal is geen overtreding, maar een misdrijf en dus al helemaal niet met een verkeersovertreding te vergelijken.