[VIDEO] Filmpjes mhkamp

Foto- en videoreportages van Nederlandse autowegen

Moderator: Moderatoren

Hajo
2x3 autosnelweg

Re: [VIDEO] Filmpjes mhkamp

Bericht door Hajo »

Seat Ibiza schreef: zo 15 sep 2024, 21:46
Hajo schreef: zo 15 sep 2024, 20:02 Dat gehak op mhkamp is mijns inziens niet nodig. Wat hij doet is inderdaad niet netjes én een overtreding. Dat hij het inhaalverbod :F3: negeert, is duidelijk...

Maar bekijk het ook eens vanuit het perspectief van de vrachtwagenchauffeur. Ik kan mij er wel een voorstelling van maken hoe frustrerend het soms moet zijn om kilometers lang, tientallen kilometers lang soms, alleen maar de achterkant van de voor je rijdende vrachtwagen te zien. Als die dan ook nog iets langzamer rijdt dan jij, dan kan ik mij de frustratie wel voorstellen. Dat wil echter niet zeggen dat je dan het inhaalverbod maar moet negeren. Soms moet je in situatie berusten. Het is niet anders.
Ach kom op Hajo! Zeker voor een ex-agent vind ik je reactie best wat onbegrijpelijk. What's next? "Beetje door rood moet kunnen"? "Een kleine diefstal uit de supermarkt merkt men toch niet"? Iets anders?

Dat iemand een verkeersovertreding maakt kan ik ook best begrijpen, maar als je dat vervolgens ook nog eens 'trots' presenteert op een forum, dan moet je niet verbaasd zijn dat je reacties krijgt die je gedrag afkeuren.
Het gaat erom dat je, ook als agent, altijd de menselijke maat laat meewegen. Je kunt begrip tonen voor het negeren van een inhaalverbod door een vrachtwagenchauffeur, maar officieel mag het niet. Je kunt ook begrip hebben voor een automobilist die sneller rijdt dan is toegestaan, omdat hij onderweg is naar zijn zoon die wegens een ongeval met spoed naar het ziekenhuis is vervoerd. Maar officieel mag het niet.

Kortom, de reden en omstandigheden waarom een verkeersovertreding werd begaan, dient door een agent meegewogen te worden. Daarom word je bij een staandehouding ook om een verklaring gevraagd. De agent zet dat in het proces-verbaal. Word je niet staande gehouden maar ben je geflitst en op die wijze bekeurd, dan kun je ook daartegen in beroep gaan door in je verweerschrift de omstandigheden en reden van de overtreding aan te geven. Het is vervolgens aan de officier van justitie om een definitieve beslissing te nemen.

Dus als agent, als mens, kun je begrip opbrengen, maar dat neemt niet weg dat je een overtreding hebt begaan. Wat daar dan nog bijkomt, is de gevaarzetting. Was de overtreding op dat moment zodanig dat andere weggebruikers daarbij in gevaar werden gebracht?

In dit geval maakt mhkamp zich schuldig aan een overtreding. Stel, hij was staande gehouden en als verklaring zegt hij dat hij het zat is achter die langzamer rijdende vrachtwagen te moeten blijven rijden. En dat al voor 30 kilometer. Als agent kun je daar begrip voor opbrengen, maar ondanks dat krijgt mhkamp toch een proces-verbaal.

Je vergelijking met rood licht en winkeldiefstal gaat trouwens niet op. Door rood licht rijden is een zware overtreding omdat de gevaarzetting zo groot is. Winkeldiefstal is geen overtreding, maar een misdrijf en dus al helemaal niet met een verkeersovertreding te vergelijken.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg »

Een inhaalverbod, dat vanwege de gevaarzetting op een instortende brug is ingesteld, negeren is ook gewoon gevaarlijk hoor. Gevaarlijker dan op een lege kruising een rood licht negeren. Desalniettemin ga je die prent, gevaarzetting of niet, gewoon krijgen. Menselijke maat komt daar niet aan te pas. Schoorsteen moet roken.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

Hajo schreef: zo 15 sep 2024, 22:57Het gaat erom dat je, ook als agent, altijd de menselijke maat laat meewegen.
Je bedoelt dat degenen die zich aan de regeltjes houden zich kapot ergeren aan wat Mhkamp deed?
Hajo schreef: zo 15 sep 2024, 22:57Daarom word je bij een staandehouding ook om een verklaring gevraagd. De agent zet dat in het proces-verbaal.
Net alsof dat een verschil gaat maken. Met je verklaring kun je het alleen maar erger maken. In Nederland kan je met de verkeerde verklaring ook nog een EMG tegemoet zien. Of, als je de officier wijzer maakt met je verklaring, wordt de feitcode gewoon aangepast en krijg je hem alsnog op je bordje.
Hajo schreef: zo 15 sep 2024, 22:57Word je niet staande gehouden maar ben je geflitst en op die wijze bekeurd, dan kun je ook daartegen in beroep gaan door in je verweerschrift de omstandigheden en reden van de overtreding aan te geven. Het is vervolgens aan de officier van justitie om een definitieve beslissing te nemen.
Net alsof iedere Mulder door een officier bekeken wordt. Laat me niet lachen zeg.
Hajo schreef: zo 15 sep 2024, 22:57Dus als agent, als mens, kun je begrip opbrengen, maar dat neemt niet weg dat je een overtreding hebt begaan. Wat daar dan nog bijkomt, is de gevaarzetting. Was de overtreding op dat moment zodanig dat andere weggebruikers daarbij in gevaar werden gebracht?
Andere weggebruikers, wegwerkers, Mhkamp zelf...

Mhkamp deed de aanname (dat is mijn aanname, maar als ik abuis ben, zou hij écht heel dom zijn) dat het zo'n vaart niet zou lopen met die brug. Dat er een flinke marge op zit. Dat gedrag zorgt ervoor dat de brug zwaarder belast wordt, de aanwezige schade groter wordt (of sneller groter wordt) en de kans bestaat dat de tent instort of op slot gaat. Dat mag je wat mij betreft kei- en keihard aanpakken. Dus de reactie van Seat Ibiza lijkt me terecht en ook ik kan niet begrijpen dat uitgerekend jij er zo over denkt.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Ik heb er begrip voor als het rustig is op de weg en je met nauwelijks hinder en zonder gevaarzetting toch gaat inhalen.

Maar in druk verkeer (dus de brug is ook zwaar belast) een kapotte brug gaan overbelasten en anderen in de weg gaan rijden... Nee. Geen begrip voor.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Interessante discussie. Ik heb het erg druk en kan daarom niet altijd meteen uitgebreid reageren. Ik begrijp jullie standpunt, maar zo zwart-wit is het niet. Ik kom er later op terug.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Attietattie schreef: zo 15 sep 2024, 23:59
Hajo schreef: zo 15 sep 2024, 22:57Het gaat erom dat je, ook als agent, altijd de menselijke maat laat meewegen.
Je bedoelt dat degenen die zich aan de regeltjes houden zich kapot ergeren aan wat Mhkamp deed?
Ja. Ook dat is begrijpelijk, die ergernis.
Hajo schreef: zo 15 sep 2024, 22:57Daarom word je bij een staandehouding ook om een verklaring gevraagd. De agent zet dat in het proces-verbaal.
Attietattie schreef: zo 15 sep 2024, 23:59Net alsof dat een verschil gaat maken. Met je verklaring kun je het alleen maar erger maken. In Nederland kan je met de verkeerde verklaring ook nog een EMG tegemoet zien. Of, als je de officier wijzer maakt met je verklaring, wordt de feitcode gewoon aangepast en krijg je hem alsnog op je bordje.
Ik weet niet of de soep zo heet wordt gegeten als die wordt opgediend. Natuurlijk is de inhoud van je verweerschrift van belang, net zoals de toon ervan. De verklaring die je bij een staandehouding mag afgeven, wordt in het proces-verbaal verwerkt en komt zo in het justitiële systeem terecht. Of je daadwerkelijk in beroep gaat, is aan jou. Mocht je besluiten dat te doen, dan kun je verwijzen naar de verklaring die je bij de staandehouding hebt afgelegd. En de officier van justitie kan jouw verklaring alvast raadplegen.
Hajo schreef: zo 15 sep 2024, 22:57Word je niet staande gehouden maar ben je geflitst en op die wijze bekeurd, dan kun je ook daartegen in beroep gaan door in je verweerschrift de omstandigheden en reden van de overtreding aan te geven. Het is vervolgens aan de officier van justitie om een definitieve beslissing te nemen.
Attietattie schreef: zo 15 sep 2024, 23:59]Net alsof iedere Mulder door een officier bekeken wordt. Laat me niet lachen zeg.
Natuurlijk niet. Ik geef alleen aan dat je het recht hebt in beroep te gaan. Alleen beroepszaken komen bij een officier van justitie terecht, die vervolgens een uitspraak zal doen. Waar je vervolgens ook weer tegen in beroep kunt gaan.
Hajo schreef: zo 15 sep 2024, 22:57Dus als agent, als mens, kun je begrip opbrengen, maar dat neemt niet weg dat je een overtreding hebt begaan. Wat daar dan nog bijkomt, is de gevaarzetting. Was de overtreding op dat moment zodanig dat andere weggebruikers daarbij in gevaar werden gebracht?
Attietattie schreef: zo 15 sep 2024, 23:59Andere weggebruikers, wegwerkers, Mhkamp zelf...

Mhkamp deed de aanname (dat is mijn aanname, maar als ik abuis ben, zou hij écht heel dom zijn) dat het zo'n vaart niet zou lopen met die brug. Dat er een flinke marge op zit. Dat gedrag zorgt ervoor dat de brug zwaarder belast wordt, de aanwezige schade groter wordt (of sneller groter wordt) en de kans bestaat dat de tent instort of op slot gaat. Dat mag je wat mij betreft kei- en keihard aanpakken. Dus de reactie van Seat Ibiza lijkt me terecht en ook ik kan niet begrijpen dat uitgerekend jij er zo over denkt.
Ik kan begrip opbrengen voor een vrachtwagenchauffeur die bij staandehouding verklaart het beu te zijn om al tientallen kilometers achter dezelfde langzamer rijdende vrachtwagen te moeten rijden. Ik kan ook begrip opbrengen voor bestuurders die zich aan inhalende vrachtwagens ergeren, zeker als er ook nog een inhaalverbod voor vrachtwagens geldt. Feit blijft dat er sprake is van een overtreding. En daarvoor ontvangt de vrachtwagenchauffeur een bekeuring. Kapotte brug of niet.
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

Hajo schreef: ma 16 sep 2024, 18:08En daarvoor ontvangt de vrachtwagenchauffeur een bekeuring. Kapotte brug of niet.
Kun jij je ook nog een bijdrage in een topic hier op het forum herinneren over een brug die was afgesloten voor vrachtverkeer, vanwege slijtage van de brug? Die afsluiting werd stelselmatig genegeerd, omdat de boete slechts een paar tientjes bedroeg. Vrijwel iedereen deelde de mening dat de boete een veelvoud diende te zijn, omdat door dit negeergedrag de conditie van de brug versneld zal verslechteren en een totale afsluiting daardoor waarschijnlijker wordt.

Iets vergelijkbaars zagen we bij de afsluiting van de brug in de A7. Door het negeren van het verbod, moest de afsluiting verzwaard worden en werden anderen de dupe van het eerdere gebrek aan discipline.

Zoals gezegd: ik begrijp best dat iemand eens een overtreding maakt in het verkeer, maar in dit geval is het extra asociaal, omdat het inhaalverbod er niet zomaar is. Als je daarnaast ook nog eens dit op een forum gooit, dan mag je je ook wel bewust zijn dat je tegengas gaat krijgen van andere gebruikers en dat kunnen incasseren.
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Hajo, ik snap je punt niet zo goed.

Bekeuring en bezwaar, dat is niet aan de orde én het is niet in NL dus ook niet 1:1 gelijk.

Goed velen hier vinden iets van de actie, jij blijkbaar wat anders, maar ik snap niet zo goed wat je er nu wel van vindt of wat je nu eigenlijk wilt zeggen. Kilometers lang achter iemand hangen, we kunnen helemaal niet zien of dat hier aan de orde is...
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Het feit op zich, negeren van een :F3: , kan ik begrijpen als de vrachtwagenchauffeur verklaart dat gedaan te hebben wegens irritatie. Dit, omdat hij al tientallen kilometers achter dezelfde langzamer rijdende vrachtwagen zit.

Wáár hij het verbod negeert, is van minder belang. Het gaat om de overtreding, niet om de locatie. Dus ja, ik kan er ook begrip voor opbrengen dat de vrachtwagenchauffeur het inhaalverbod bij of op een kapotte brug heeft genegeerd.

Maar juist dáár, bij en op de kapotte brug, dient hij zich aan het verbod te houden. Dat inhaalverbod staat er vooral daar niet voor niets. Dat hij het inhaalverbod negeert, is juist op die plek ernstiger dan elders.

Hoe dan ook: een bekeuring krijgt de vrachtwagenchauffeur sowieso.

Je kunt een nieuwe discussie opstarten over de hoogte van het boetebedrag. Dat is inderdaad aan de lage kant. Je zou kunnen denken aan een hoger bedrag bij een kapotte brug, versmalde rijstroken en dergelijke.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Hajo schreef: di 17 sep 2024, 8:06Het feit op zich, negeren van een :F3: , kan ik begrijpen als de vrachtwagenchauffeur verklaart dat gedaan te hebben wegens irritatie. Dit, omdat hij al tientallen kilometers achter dezelfde langzamer rijdende vrachtwagen zit.
Hm ok. Maar dat is toch altijd zo? Ik kan bij iedere overtreding wel begrijpen waarom iemand hem maakt. Dat de redenatie vaak kant noch wal raakt is wat anders, maar begrijpen doe ik het wel. In mijn vocabulaire is dat anders dan er begrip voor hebben.
Hajo schreef: di 17 sep 2024, 8:06Wáár hij het verbod negeert, is van minder belang. Het gaat om de overtreding, niet om de locatie.
Hajo schreef: di 17 sep 2024, 8:06Maar juist dáár, bij en op de kapotte brug, dient hij zich aan het verbod te houden. Dat inhaalverbod staat er vooral daar niet voor niets. Dat hij het inhaalverbod negeert, is juist op die plek ernstiger dan elders.
De locatie is van het allergrootste belang. Gelukkig zie je dat zelf ook al in, zie ik.

Conclusie wat mij betreft:
duikgek89 schreef: ma 16 sep 2024, 19:22maar ik snap niet zo goed wat je er nu wel van vindt of wat je nu eigenlijk wilt zeggen.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Attietattie schreef: di 17 sep 2024, 9:12 Hm ok. Maar dat is toch altijd zo? Ik kan bij iedere overtreding wel begrijpen waarom iemand hem maakt. Dat de redenatie vaak kant noch wal raakt is wat anders, maar begrijpen doe ik het wel. In mijn vocabulaire is dat anders dan er begrip voor hebben.
Aha. Ik snap je punt.
Attietattie schreef: di 17 sep 2024, 9:12 De locatie is van het allergrootste belang. Gelukkig zie je dat zelf ook al in, zie ik.

Ja, mooi hè? ;)
Attietattie schreef: di 17 sep 2024, 9:12 Conclusie wat mij betreft:
duikgek89 schreef: ma 16 sep 2024, 19:22maar ik snap niet zo goed wat je er nu wel van vindt of wat je nu eigenlijk wilt zeggen.
Jammer. Ik dacht dat ik duidelijk genoeg was. Ik begrijp en heb begrip voor het negeren van het inhaalverbod, maar desondanks ben ik wel van mening dat de vrachtwagenchauffeur een bekeuring moet krijgen. En die had-ie van mij zeker gekregen.
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

^^ Als ik je goed begrijp, vind je eigenlijk bijna hetzelfde als de anderen in deze situatie; maar dan net wat anders?
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Dat is een conclusie waar ik mij wel in kan vinden. :top:
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

Hajo schreef: ma 16 sep 2024, 18:08 Ik kan begrip opbrengen voor een vrachtwagenchauffeur die bij staandehouding verklaart het beu te zijn om al tientallen kilometers achter dezelfde langzamer rijdende vrachtwagen te moeten rijden. Ik kan ook begrip opbrengen voor bestuurders die zich aan inhalende vrachtwagens ergeren, zeker als er ook nog een inhaalverbod voor vrachtwagens geldt. Feit blijft dat er sprake is van een overtreding. En daarvoor ontvangt de vrachtwagenchauffeur een bekeuring. Kapotte brug of niet.
Als de chauffeur (terecht) de bekeuring toch wel krijgt, wat voor nut heeft de verklaring dan? En een OvJ gaat daar toch ook niet ineens anders over nadenken?
duikgek89 schreef: ma 16 sep 2024, 19:22 Kilometers lang achter iemand hangen, we kunnen helemaal niet zien of dat hier aan de orde is...
Overduidelijk niet want er werd juist kilometerslang illegaal ingehaald :rofl2:
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Bij een staandehouding mag je een verklaring afleggen, maar dat is niet verplicht. Jouw verklaring komt ook in het proces-verbaal te staan, mocht je in beroep willen gaan tegen de bekeuring. Het afleggen van een verklaring betekent niet dat je al in beroep bent gegaan.

Besluit je in beroep te gaan, dan heb je al een verklaring afgelegd die de officier van justitie dan zal laten meewegen in zijn oordeel.

Je verklaring dient ook als dossier opbouw. Bij een eventuele volgende keer kan de verbalisant je verklaring teruglezen.
Attietattie
2x5 autosnelweg

^^ Kort gezegd, je hebt er geen klap aan. Je kunt in je bezwaar of beroep veel beter afgewogen woorden gebruiken, al dan niet na raadpleging van een raadsman/jurist.

Een bevriende rechter heeft wel eens gezegd: "Er is nog nooit iemand beter geworden van verklaren."
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Dat is ten dele juist. De inhoud, toon en reden waarom je de overtreding hebt begaan, is uiteraard van groot belang.

Als je in beroep gaat, kan ook een mondeling afgelegde verklaring die je bij een staandehouding aan een agent hebt afgelegd, eroe leiden dat de bekeuring wordt vernietigd. Mits je in beroep gaat, uiteraard.

Ik ben het met je eens dat je, zeker bij een mondelinge verklaring, wel goed beslagen ten ijs moet komen. Maar dat geldt overigens ook voor een schriftelijke verklaring.

Een officier van justitie is een geschoold jurist, de gemiddelde automobilist niet. Daarom heeft de automobilist dan ook het recht een advocaat, ook een geschoold jurist, voor zijn verdediging in te schakelen.
A2Racer
stadsweg

Bericht door A2Racer »

Ik dacht dat ook bij een Mulderzaak wat je verklaart alleen maar tegen je kan en wordt gebruikt.
Je ziet wel eens dat de politie vraagt "Waarom denk je dat ik u staande houd?". met een beetje geluk lepelt de bestuurder alles op wat hij of zij fout heeft gedaan. Soms nog voordat de politieagent uberhaupt iets heeft gezegd :nuts: .
Als een agent je staande houdt gewoon luisteren als een engel :dyn_hyp: .
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Tja, jezelf in de voet schieten is ook een kunst. ;)

En gewoon netjes en respectvol luisteren naar een agent of andere verbalisant is niet alleen verstandig, maar ook gewoon beleefd. Niemand houdt ervan om uitgescholden te worden, toch?
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

A2Racer schreef: wo 18 sep 2024, 11:23 Ik dacht dat ook bij een Mulderzaak wat je verklaart alleen maar tegen je kan en wordt gebruikt.
Je ziet wel eens dat de politie vraagt "Waarom denk je dat ik u staande houd?". met een beetje geluk lepelt de bestuurder alles op wat hij of zij fout heeft gedaan. Soms nog voordat de politieagent uberhaupt iets heeft gezegd :nuts: .
Als een agent je staande houdt gewoon luisteren als een engel :dyn_hyp: .
Als de agent op dat moment nog niet de cautie heeft gesteld (en je kunt dit aantonen), dan lijkt me dat je de hieropvolgende boete met succes zal kunnen aanvechten.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Nou... Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
A2Racer
stadsweg

Bericht door A2Racer »

Volgens mij niet. De wetteksten heb ik er niet bij maar bij een Mulder zaak heb je geen verdachte maar een betrokkene en een cautie is slechts voor een verdachte van een strafbaar feit verplicht.
Attietattie
2x5 autosnelweg

A2Racer schreef: wo 18 sep 2024, 15:16 Volgens mij niet. De wetteksten heb ik er niet bij maar bij een Mulder zaak heb je geen verdachte maar een betrokkene en een cautie is slechts voor een verdachte van een strafbaar feit verplicht.
Kan zijn. Maar een verklaring mag niet worden gebruikt, ook niet voor een Mulder, zolang er geen cautie is gegeven: https://uitspraken.rechtspraak.nl/detai ... utie&idx=5
mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp »

Zo, de storm is weer gaan liggen en ik zit nu achter mijn PC thuis.

In mijn Youtube filmpje had ik aangegeven fout te zijn. Dat ik er uitgepikt wordt en een eventuele bekeuring (hoe hoog, weet ik niet) accepteer ik. Mijn fout, punt. Dat er een aantal zijn die me bashen, joh het zal. Ik lig daar niet wakker van.

Het had niet zozeer om kilometers achter die zelfde voorligger te gaan. Ik moest bij Dreieck Norderelbe rechtdoor Hamburg (BAB255) in, dus mijn inziens kon ik er wel aan voor bij. En dat die brug op instorten staat? Nou, van mijn part gaan er wat belangrijkere bruggen de diepte in dan alleen maar de Carolabrücke in Dresden. Puur en alleen om die Duitsers wakker te schudden dat er nu daadwerkelijk wat gedaan moet worden. Een gridlock in en om Bremen of Hamburg zou alleen maar goed doen.

Praat over de ellendige baustelles, men haalt de schouders op, maar praat over dat er nog maar 130km/h op de autobahn gereden mag worden, dan is de wereld te klein. :nuts:

Ik kan me echt niet voorstellen dat de Duitse economie goed draait. Ja het draait, maar als een motor zonder olie.
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

Attietattie schreef: wo 18 sep 2024, 9:35 ^^ Kort gezegd, je hebt er geen klap aan. Je kunt in je bezwaar of beroep veel beter afgewogen woorden gebruiken, al dan niet na raadpleging van een raadsman/jurist.

Een bevriende rechter heeft wel eens gezegd: "Er is nog nooit iemand beter geworden van verklaren."
Precies. Vraag voor Hajo: heb je ooit een boete niet meer uitgeschreven (of weer ingetrokken) op basis van de verklaring? Dat komt vrijwel nooit voor denk ik? (Voor de duidelijkheid: dus niet op basis van het gesprekje, maar de officiele verklaring dus)
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

A2Racer schreef: wo 18 sep 2024, 11:23 Als een agent je staande houdt gewoon luisteren als een engel :dyn_hyp: .
Laatste keer heel braaf stilgezeten, ja geknikt en schuldig gekeken. Hoefde uiteindelijk niet eens mijn rbw niet te laten zien :lol: (alhoewel ik niet uitsluit dat de meting niet geldig was)
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

djiwie schreef: wo 18 sep 2024, 22:17 Vraag voor Hajo: heb je ooit een boete niet meer uitgeschreven (of weer ingetrokken) op basis van de verklaring? Dat komt vrijwel nooit voor denk ik? (Voor de duidelijkheid: dus niet op basis van het gesprekje, maar de officiele verklaring dus)
Ja. Ik heb zowel reeds uitgeschreven bekeuringen ingetrokken en ook reeds aangezegde bekeuringen niet uitgeschreven. In plaats daarvan liet ik het dan bij een waarschuwing, of ik liet de overtreder gewoon gaan.

Uiteraard hing dat wel af van de verklaring van de overtreder, waarbij na onderzoek bleek dat zijn verklaring correct was.

Het intrekken of niet uitschrijven van een bekeuring naar aanleiding van de verklaring van de overtreder, komt overigens vaker voor dan je denkt. Het komt echter vrijwel nooit in het nieuws.
A2Racer
stadsweg

Bericht door A2Racer »

djiwie schreef: wo 18 sep 2024, 22:19 Hoefde uiteindelijk niet eens mijn rbw niet te laten zien :lol: (alhoewel ik niet uitsluit dat de meting niet geldig was)
Dit doet me denken aan een BODW fragment. Een onopvallende politieauto wilt keren, en hindert tijdens het keren daarbij een auto waarvan de bestuurder kwaad wordt en naar de agent in burgerkleding spuugt. Blijkt de beste man geen rijbewijs te hebben :rofl2: .
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Ai. :wijsvinger:
Dat levert twee bekeuringen op: eentje voor rijden zonder geldig rijbewijs en eentje voor belediging. Voor dat laatste kun je ook worden aangehouden, dan mag je mee naar het bureau.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Hajo schreef: do 19 sep 2024, 7:56en eentje voor belediging.
Daar heb ik altijd wat moeite mee. Net als dat je een hogere straf krijgt als je een hulpverlener een mep verkoopt. Ik ben opgevoed met het idee dat het sowieso uit den boze is om iemand een hengst te verkopen. Ik snap niet waarom een putjesschepper mishandelen minder erg is dan een brandweerman.

Als hulpverleners een verheven status willen genieten, vind ik ook dat ze bij wangedrag harder aangepakt mogen worden. Het moet een beetje van twee kanten komen he. ;)

Daarnaast vind ik dat je als politieagent (in burger) altijd erg moet oppassen met het uitschrijven van bekeuringen, als je er zelf bij betrokken bent. Om de schijn van 'je gram willen halen' weg te nemen. Betekent niet dat een verdachte overal mee weg moet kunnen komen, maar nogmaals vind ik dat je als agent terughoudend moet zijn.