[VIDEO] Filmpjes mhkamp

Foto- en videoreportages van Nederlandse autowegen

Moderator: Moderatoren

Hajo
2x3 autosnelweg

Re: [VIDEO] Filmpjes mhkamp

Bericht door Hajo »

^^ Binnen de wet wordt er geen onderscheid gemaakt tussen een agent in uniform of in burger. Beide hebben dezelfde bevoegdheden. Ik kan mij inderdaad voorstellen dat een agent in burger wat meer aversie oproept, zeker als hij ook nog eens een bekeuring uitschrijft, maar wettelijk gezien maakt dat geen verschil. Een agent in burger moet zich kenbaar maken als agent en is ook verplicht zich als politie ambtenaar te legitimeren.

Hoewel je zeker een punt hebt met betrekking tot mishandeling en belediging, brengt het OM daar duidelijk een scheiding in aan. Politie, brandweer, ambulance zijn allereerst hulpverleners, politie daarnaast ook handhavers. Juist wegens dat onderscheid heeft het OM gemeend daar ook bij de strafbepaling rekening mee te moeten houden door zwaardere straffen op te leggen.

Immers, het hinderen van een hulpverlener kan een slachtoffer in het meest ernstige geval het leven kosten. Het hinderen van de politie in hun taak wordt je ook zwaar aangerekend. Dit omdat de politie "een verlengstuk van het OM" is: hulpverlener, handhaver en opsporingsambtenaar in één.

Het OM is allergisch voor mensen die, al is het maar zijdelings, aan "het gezag" zaagt. Ook daarom zijn de boetebedragen zo hoog.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

Hajo schreef: do 19 sep 2024, 12:42Het hinderen van de politie in hun taak wordt je ook zwaar aangerekend. Dit omdat de politie "een verlengstuk van het OM" is: hulpverlener, handhaver en opsporingsambtenaar in één.
Precies. En daarom zou wangedrag door deze mensen dan ook extra hard aangepakt mogen worden.

Ik vind het absoluut terecht dat ze anders worden behandeld, maar dat zou wat mij betreft geen eenrichtingsverkeer mogen zijn.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Dat gebeurt ook, hoor. Zeker bij de politie. Als je als agent de fout ingaat, wordt je in het algemeen zwaarder bestraft dan een normale burger. Je hebt als agent immers een voorbeeldfunctie. Maar ook dat wordt in de media minder breed uitgemeten dan een straf voor een agent die niet zwaar genoeg wordt bevonden. Dan is het al gauw: "zie je wel, de agent gaat weer eens vrijuit", of "de straf voor die agent is veel te laag."

Ik kan mij voorstellen dat er mensen zijn die liever zien dat de straffen voor een hulpverlener (agent) en een gewone burger voor hetzelfde feit, gelijk zijn. Ik weet niet of ik het daarmee eens moet zijn. Immers, er kunnen mensenlevens op het spel staan. Aan de andere kant kom je ook aan "het gezag", zeker bij de politie, en wat betreft kent het OM geen genade. Je kunt op een stevige uitbrander rekenen in de vorm van een fikse geldboete, al dan niet gecombineerd met een taakstraf.

Het is dus eigenlijk een combinatie: je hindert een hulpverlener / handhaver in zijn werk, wat in het meest ernstige geval een mensenleven kan kosten én je komt aan "het gezag". Dus dubbele straf, aldus het OM.
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Ik vind het extreem respectloos naar echte hulpverleners om agenten hulpverlener te noemen.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Want? Agenten zijn vaak wel als eerste bij een incident en verlenen ook gewoon hulp: reanimatie, verzorgen van gewonden, dat soort dingen. Waarom zou een agent geen echte hulpverlener zijn? :dontknow:
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

duikgek89 schreef: do 19 sep 2024, 20:44 Ik vind het extreem respectloos naar echte hulpverleners om agenten hulpverlener te noemen.
Zie opmerking van Palance. Bij een noodsituatie zoals een ongeval is de politie vaak als eerste ter plaatse. Prioriteit is eerste hulp verlenen totdat de ambulance er is. Daarna neemt het ambulance personeel het over.

Niet elke agent heeft een EHBO diploma, maar elke agent is geschoold in minimaal basis hulpverlening. Hoe stop je een bloeding of hoe herken je dat iemand in shock is? Elk politie voertuig heeft een complete EHBO uitrusting en AED aan boord, wist je dat?

Dus ja, een agent is ook een hulpverlener.
Attietattie
2x5 autosnelweg

duikgek89 schreef: do 19 sep 2024, 20:44 Ik vind het extreem respectloos naar echte hulpverleners om agenten hulpverlener te noemen.
:nahzeg: Ik hoop echt dat je niet serieus bent.
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Palance schreef: do 19 sep 2024, 20:57 Want? Agenten zijn vaak wel als eerste bij een incident en verlenen ook gewoon hulp: reanimatie, verzorgen van gewonden, dat soort dingen. Waarom zou een agent geen echte hulpverlener zijn? :dontknow:
Omdat hulpverleners op de ambulance en bij de brandweer alles doen, en daarvoor de mindset hebben, om mensen te helpen.

De politie, met name de nederlandse, lijkt in de eerste plaats de mindset te hebben dat iedereen een crimineel is en burgers die een scheet verkeerd laten te kl*ten. Dat ze als het toevallig uitkomt iets zinnigs proberen te doen... Dat doet iedereen. Of zou iedereen moeten doen.

Het zal wel voortkomen uit mijn totaal verschillende ervaringen met echte hulpverleners enerzijds en de sterke arm anderzijds; maar ik vind dat als je die in dezelfde categorie gaat noemen dat je brandweermensen en ambulance personeel heel erg veel tekort doet.

Edit: Ja, dit meen ik heel serieus.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Hajo schreef: do 19 sep 2024, 18:05 ^^ Dat gebeurt ook, hoor. Zeker bij de politie. Als je als agent de fout ingaat, wordt je in het algemeen zwaarder bestraft dan een normale burger. Je hebt als agent immers een voorbeeldfunctie. Maar ook dat wordt in de media minder breed uitgemeten dan een straf voor een agent die niet zwaar genoeg wordt bevonden. Dan is het al gauw: "zie je wel, de agent gaat weer eens vrijuit", of "de straf voor die agent is veel te laag."
Wat jij zegt, geldt voor bepaalde delicten. Maar niet voor alle. Laat ik een enorm simpel en fictief voorbeeld stellen (want hier wordt nooit serieus voor geschreven): als iemand mij een prent kan uitschrijven voor het geen-richting-aangeven als ik een rotonde verlaat, vind ik dat diegene hem dubbel zo hard mag krijgen als hij/zij geen richting aangeeft. Want voorbeeldfunctie en bladibla.
Hajo schreef: do 19 sep 2024, 18:05Het is dus eigenlijk een combinatie: je hindert een hulpverlener / handhaver in zijn werk, wat in het meest ernstige geval een mensenleven kan kosten én je komt aan "het gezag". Dus dubbele straf, aldus het OM.
Ja, en hier heb ik dus een hekel aan. Ik heb van de week een niet nader te benoemen forummer een sneer gegeven omdat hij zichzelf (mijn interpretatie) verhief boven anderen. Ik ga daar slecht op! Dat geldt dus ook voor agenten. Begrijp me goed dat ik ze écht hoog heb zitten, maar zij zijn ook gewoon een mens van vlees en bloed en zijn niet per definitie held omdat ze een ander pakje dragen dan ik. Ik ben burgerhulpverlener, dus (parttime) hulpverlener. Mijn buurvrouw is juffrouw, dus heeft een soort gezagspositie. De CEO van ING ook. Waar gaan we de grens trekken?

Begrijp me goed, ik ben er echt niet op tegen dat geweld tegen hulpverleners (dus politie) harder wordt aangepakt. Maar het is allemaal gebaseerd op emotie. En emotie vind ik niet de beste raadgever.
Attietattie
2x5 autosnelweg

duikgek89 schreef: do 19 sep 2024, 22:58De politie, met name de nederlandse, lijkt in de eerste plaats de mindset te hebben dat iedereen een crimineel is en burgers die een scheet verkeerd laten te kl*ten.
Het is hun functie he, om wangedrag aan te pakken. Net als dat het hun functie is om hulp te verlenen. Dat je erover kunt discussiëren hoe ze met dat wangedrag omgaan, dat ben ik met je eens. Maar de gemiddelde agent redt waarschijnlijk meer levens dan jij en ik bij elkaar, ook al is dat niet hun core business.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Attietattie schreef: do 19 sep 2024, 23:12
Hajo schreef: do 19 sep 2024, 18:05Het is dus eigenlijk een combinatie: je hindert een hulpverlener / handhaver in zijn werk, wat in het meest ernstige geval een mensenleven kan kosten én je komt aan "het gezag". Dus dubbele straf, aldus het OM.
Ja, en hier heb ik dus een hekel aan. Ik heb van de week een niet nader te benoemen forummer een sneer gegeven omdat hij zichzelf (mijn interpretatie) verhief boven anderen. Ik ga daar slecht op! Dat geldt dus ook voor agenten. Begrijp me goed dat ik ze écht hoog heb zitten, maar zij zijn ook gewoon een mens van vlees en bloed en zijn niet per definitie held omdat ze een ander pakje dragen dan ik. Ik ben burgerhulpverlener, dus (parttime) hulpverlener. Mijn buurvrouw is juffrouw, dus heeft een soort gezagspositie. De CEO van ING ook. Waar gaan we de grens trekken?

Begrijp me goed, ik ben er echt niet op tegen dat geweld tegen hulpverleners (dus politie) harder wordt aangepakt. Maar het is allemaal gebaseerd op emotie. En emotie vind ik niet de beste raadgever.
Ik begrijp je standpunt. Emotie is, net als paniek, een slechte raadgever. Eens.

De wetgever ziet het met betrekking tot hulpverleners toch anders. Is dat terecht? Geen idee, maar ik kan ook begrip opbrengen voor het feit dat hulpverleners binnen de wet extra bescherming genieten, juist wegens hun extra taken. Taken die de normale burger niet heeft, dus handhaving, opsporing en hulpverlening. Je kunt hier een uitgebreide discussie over gaan voeren, maar dat zal alleen maar een herhaling van ieders standpunten worden, vrees ik.

@Duikgek89:
Jammer dat je er zo over denkt. Het tegendeel is waar. De politie is er niet op uit je het leven zuur te maken, maar om de wetten en regelgeving die wij als samenleving met elkaar hebben afgesproken, te handhaven. Als de politie handhaaft en je een bekeuring geeft voor een overtreding, dan is de politie de slechterik. Ga eerst eens bij jezelf te rade, zeg ik dan. Maar slopen vandalen een winkelstraat en andermans spullen, jouw spullen, dan is de politie ineens je vriend en kunnen ze niet hard genoeg tegen die vandalen optreden. Zie hier de tegenstelling waarmee je als agent te maken krijgt.
mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp »

:offtopic:
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp »

Een persoon met een IQ van een doppinda draait op de N33 bij Appingedam terwijl er een afrittencomplex ligt.
Link
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

“Ja, maar mijn navigatie zei dat ik om moest keren.”
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp »

Blijkbaar werkt-ie bij de brandweer:
Link
WeFo Lidnummer 0010.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Wordt die busbaan nog eens gebruikt :ongeduldig:
mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp »

^^ Ja
WeFo Lidnummer 0010.
mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp »

WeFo Lidnummer 0010.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Tot een minuut vroeg ik me af of ik iets gemist had. ;)

Maar het lijdend voorwerp in het filmpje heeft vast van alles gemist, behalve de afslag. :top:
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Slechte chauffeurs missen nooit hun afslag.
Vind dat je nog erg rustig bent met de toeter.
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

Dat Agilaatje heeft te weinig power om lekker vlot de tunnelhelling te nemen. Misschien dat de bestuurder dacht: nog effe die vrachtwagen voorbij en dan eraf. Moet lukken.

Ken je (on)vermogen. Maar ja, sommige mensen denken niet na of hebben het IQ van een kokosnoot.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Of ze vergissen zich.

Ik rij nu in een huurauto. Kleinste dat er beschikbaar was denk ik. Zo'n Chevrolet. Zal wel 70-80 pk ofzo zijn. Dat is anders dan de 450 die ik thuis heb.

Bergop even invoegen ging nóg trager dan ik had verwacht. En dat leverde me (serieus overdreven) getoeter op. :lol: :oops:
Attietattie
2x5 autosnelweg

Ze hebben je al snel gevonden!
Link
mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp »

^^ Dat filmpje heb ik zelf ingestuurd.
WeFo Lidnummer 0010.
mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp »

Ik betaal wegenbelasting, dus zal er flink gebruik van maken óók!
Link
WeFo Lidnummer 0010.
mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp »

Ik weet niet wat hier aan vooraf ging, maar kreeg na het invoegen op de A50 een vriendelijke middelvinger van de GXG-62-P. Ik heb vriendelijk teruggeseind.
Link
WeFo Lidnummer 0010.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Ik zie weinig spannends in de video.
keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer »

Op 0:28 komt er iemand voorbij rijden met een middelvinger uit het dakraam.

Ik moest ook 4 keer kijken voordat ik het zag. Die extra minuut op het eind waar niks gebeurt hielp niet met het snel zoeken.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp »

^^ Ik dacht dat ik dat afgeknipt had, maar dus niet zo. Inderdaad die laatste minuut hoef je niet te kijken.
WeFo Lidnummer 0010.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Misschien wees die man gewoon naar boven omdat er iets interessants te zien was. :dyn_hyp: