Nu maak ik er geen gebruik van, maar dit vind ik zelf toch wel een slechte ontwikkeling voor de regio. Zeker als er ruim 5,3M naar goedkoper scholieren OV gaat en onder luide kritieken een reisje van 50,000 euro afgelast is.BNDestem schreef:Geen bus meer op zondag in Roosendaal en Bergen op Zoom
Geplaatst op
17 januari 2013
Laatste update
17 januari, 20:40
Foto's 1
ROOSENDAAL - Als het aan de provincie ligt, rijden er na 2015 op zondag geen bussen meer in Roosendaal én Bergen op Zoom. Bovendien wordt fors geschrapt in de frequentie.
Zo zijn er op zaterdag na 18.00 uur geen busdiensten meer en wordt op een groot aantal lijnen doordeweeks na 18.30 uur niet meer gereden. Bovendien wil de provincie de streeklijn tussen beide steden, via de kerkdorpen Wouw en Heerle, schrappen.
Zowel het Roosendaalse als het Bergse gemeentebestuur trekt bij de provincie aan de bel.
Busvervoer West-Brabant
Moderator: Moderatoren
-
- stadsweg
Busvervoer West-Brabant
Bij mijn weten is hierover nog geen topic, maar mocht ik deze toch over het hoofd hebben gezien (in de 9 pagina's) dan houd ik een mod graag aanbevolen om dit in de desbetreffende topic te plaatsen.
-
- 2x5 autosnelweg
Re: Busvervoer West-Brabant
Dit is een trend die je in heel Nederland ziet. Langzamerhand blijven alleen de echte rendabele ov-diensten over, en juist de diensten die nodig zijn voor de ontsluiting van een gebied zullen maar spaarzaam bediend worden. Voor speciale doelgroepen zullen er speciale diensten zijn, zoals voor scholieren en ouderen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- 2x5 autosnelweg
Arriva heeft hier in het weekend juist de dienstverlening verbeterd door op zondag de lijnen 44 en 46 (naar Rhenen en Nieuwegein) op hetzelfde niveau te houden als doordeweeks, maar door busjes van maximaal 17 personen in te zetten. Die midibusjes, van regionale touringcarbedrijven, zetten ze trouwens ook in de daluren in. Het mes snijdt aan twee kanten: het gebied blijft ontsloten worden en het blijft betaalbaar voor de exploitant.
Toeristische kernen als Buren hebben een ontsluiting nodig op zondag. Bovendien zijn anders ouderen, mindervaliden en dergelijken aangewezen op duur privévervoer.
Toeristische kernen als Buren hebben een ontsluiting nodig op zondag. Bovendien zijn anders ouderen, mindervaliden en dergelijken aangewezen op duur privévervoer.
-
- expressweg
Én voor de belastingbetaler. Want aangezien 100% van de belastingbetalers voor het OV-genoegen van 10% van de gemeenschap mag opdraaien, is het niet meer dan redelijk dat er zuinig met het geld omgesprongen wordt. En als dat betekent dat je met kleine busjes gaat rijden (al dan niet op afroep, wat je hier in Groningen ook wel hebt): daarmee kom je er ook. En als het betekent dat buslijnen geschrapt worden zoals in West-Brabant, is dat niet omdat die lijnen overlopen van de hoeveelheid reizigers. Je kunt altijd nog een taxi nemen.waldo79 schreef:Het mes snijdt aan twee kanten: het gebied blijft ontsloten worden en het blijft betaalbaar voor de exploitant.
-
- 2x5 autosnelweg
-
- stadsweg
De gemeenten hadden bij wijze van experiment voorgesteld om inderdaad met van die busjes te gaan rijden. Men achtte dit goedkoper, echter werd dit voorstel door de provincie afgeschoten, omdat men gewoon niets wilde veranderen tijdens de huidige aanbesteding.Groningen schreef:Én voor de belastingbetaler. Want aangezien 100% van de belastingbetalers voor het OV-genoegen van 10% van de gemeenschap mag opdraaien, is het niet meer dan redelijk dat er zuinig met het geld omgesprongen wordt. En als dat betekent dat je met kleine busjes gaat rijden (al dan niet op afroep, wat je hier in Groningen ook wel hebt): daarmee kom je er ook. En als het betekent dat buslijnen geschrapt worden zoals in West-Brabant, is dat niet omdat die lijnen overlopen van de hoeveelheid reizigers. Je kunt altijd nog een taxi nemen.waldo79 schreef:Het mes snijdt aan twee kanten: het gebied blijft ontsloten worden en het blijft betaalbaar voor de exploitant.
Het argument dat er altijd nog een taxi genomen kan worden vind ik slap. Het is vrij prijzig, zeker in verhouding tot de bus. Minima zullen dit echt wel in hun portemonnee voelen...
En geen enkele bus op zondag, zelfs niet op afroep is best een flinke versobering. Als ik de keus had, had ik voor de daluren voor minibusjes gekozen die een uurs-dienstregeling rijden, misschien op afroep als het nog soberder zou moeten. We zullen zien hoe dit zich ontwikkeld.
-
- expressweg

-
- dorpsstraat
De provincie Brabant toont al jaren aan dat ze geen enkel verstand hebben van de kosten van busvervoer en vooral verlekkerd kijken naar Vlaanderen waar de bussen spotgoedkoop zijn. Na de belachelijke basisdienst van een paar jaar geleden waardoor vervoerders gedwongen werden allerlei onrendabele bussen in te leggen en de spotgoedkope dagkaartjes waarvan bleek dat ze geen nieuwe reizigers trokken maar wel de inkomsten lieten dalen.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik juich basismobiliteit wel toe, maar dan niet in de extreme vorm zoals in Vlaanderen. Het liefst zie ik op het platteland de treintaxi terugkomen, maar dan tegen een reeël tarief (10-12 euro per rit), waarvan inderdaad 50% subsidie is (een commerciële taxirit Sneek-Heeg kost 20 tot 25 euro). Ik vind dat te rechtvaardigen omdat in het stadsvervoer ook (of zelfs meer) dan 50% subsidie verstrekt wordt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x5 autosnelweg

Vlakbij mijn werk worden de kernen voor het OV meest via de N210/N204 ontsloten. De bus naar IJsselstein rijdt om en om via Benschop. Door de linten rijden alleen beltaxi's en buurtbusjes

-
- 2x5 autosnelweg
Hier in Haaren willen ze ook de buslijnen na 21.00 uur schrappen op doordeweekse dagen. Wat mij betreft wel de ideale manier om de rest van het busvervoer ook de nek om te draaien, want als ik niet meer terug kan op een normale tijd pak ik voortaan sowieso de auto wel naar de stad. Gelukkig heb ik die luxe, maar niet iedereen heeft dat. Slecht idee dus.