Daar klagen ze dus wel over en dat de persoon in kwestie het nummer niet koopt is nu net het probleem (of eigenlijk het feit dat jij dat nummer verspreid, terwijl je niet de rechthebbende bent).mhkamp schreef:Die persoon in kwestie koopt de CD / nummer niet. Met andere woorden: Hieraan verdient de artiest er ook niet aan en daarover hoor je ze niet klagen.
Auteursrechten
Moderator: Moderatoren
-
- 2x5 autosnelweg
Re: Auteursrechten
-
- 2x2 autosnelweg

Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
- Voorzitter

-
- 4x5 autosnelweg
Precies, de artiest werd/wordt toch al gecompenseerd, zelfs al kopieer jij niet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x5 autosnelweg
Op geluidsdragers zit een heffing om de eigen (legale) kopie te compenseren. Die heffing is niet ter compensatie van het illegaal verspreiden van die muziek.
-
- 4x5 autosnelweg
Dat zou onzin zijn, want waarom moet je een artiest compenseren als je die muziek toch al hebt en zelf gebruikt? 

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x4 autosnelweg
Dus je moet op voorhand al een boete betalen omdat je wel eens iets legaals zou kunnen doen?boe! schreef:Op geluidsdragers zit een heffing om de eigen (legale) kopie te compenseren. Die heffing is niet ter compensatie van het illegaal verspreiden van die muziek.

-
- 2x2 autosnelweg
En je betaald dubbel:
1x de CD van bijvoorbeeld Itunes (Download in MP3 oid)
1x de geluidsdrager.
Ik denk dat de artiesten het nog niet zo slecht hebben.
1x de CD van bijvoorbeeld Itunes (Download in MP3 oid)
1x de geluidsdrager.
Ik denk dat de artiesten het nog niet zo slecht hebben.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
- 2x5 autosnelweg
Maar dan heb je ook twee exemplaren.mhkamp schreef:En je betaald dubbel:
Bij een lege geluidsdrager wordt verondersteld dat je een kopie gaat maken van muziek. Voor die kopie betaal je een heffing.Alfa schreef:Dus je moet op voorhand al een boete betalen omdat je wel eens iets legaals zou kunnen doen?
-
- Forumbeheerder
Maar die heffing is erg dubieus. Stichting Thuiskopie is verantwoordelijk voor die heffing, maar is zo ontransparant als wat. Het is totaal niet duidelijk bij wie het geld terecht komt en vast staat dat de rechthebbenden niet allemaal het geld ontvangen die ze zouden moeten ontvangen. Wat mij betreft wordt ook dat maffiaclubje per direct afgeschaft.
-
- 4x5 autosnelweg
Dus als ik een geluidsdrager koop om bv zelf zelfgemaakte muziek op te zetten, dan zou dat normaal zijn omdat anderen iets illegaals zouden kunnen doen? Dan betaal ik dus inderdaad voor anderen. In dat geval stel ik voor dat de wegenbelasting wordt verhoogd voor verkeersboetes, dan betaalt iedereen die tenminste.boe! schreef:Bij een lege geluidsdrager wordt verondersteld dat je een kopie gaat maken van muziek. Voor die kopie betaal je een heffing.Alfa schreef:Dus je moet op voorhand al een boete betalen omdat je wel eens iets legaals zou kunnen doen?
Maar dan vangt de artiest dus dubbel voor één aankoop. Dat is mooi verdienen.boe! schreef:Maar dan heb je ook twee exemplaren.mhkamp schreef:En je betaalt dubbel:
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x5 autosnelweg
Me eens. Dat is ook de reden dat die heffing ook steeds zo veel stof doet opwaaien.captain007 schreef:Stichting Thuiskopie is verantwoordelijk voor die heffing, maar is zo ontransparant als wat. Het is totaal niet duidelijk bij wie het geld terecht komt en vast staat dat de rechthebbenden niet allemaal het geld ontvangen die ze zouden moeten ontvangen.
Op het moment dat je er zelfgemaakte muziek op zet, heb je pech. Dan heb je ten onrechte die heffing betaald. Het is nogal lastig om vooraf in de winkel te bepalen wie wat gaat doen. Jij hebt in deze situatie pech, schaf je de heffing af dan vist de artiest achter het net.Palance schreef:Dus als ik een geluidsdrager koop om bv zelf zelfgemaakte muziek op te zetten, dan zou dat normaal zijn omdat anderen iets illegaals zouden kunnen doen?
Ik denk dat er per saldo zoveel illegale kopieën in omloop zijn, dat de artiest juist minder verdient als waar hij recht op heeft.Palance schreef:Maar dan vangt de artiest dus dubbel voor één aankoop. Dat is mooi verdienen.boe! schreef:Maar dan heb je ook twee exemplaren.mhkamp schreef:En je betaalt dubbel:
-
- 4x5 autosnelweg
Hij heeft er geen recht op als ik zelf muziek erop zet of een kopie voor mezelf maak. Dus is die heffing onzinnig.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Voorzitter
Je betaalt die heffing ook als je die geluidsdragers gebruikt om je eigen liedjes/teksten/gedichten/wat dan ook op te nemen.boe! schreef:Op geluidsdragers zit een heffing om de eigen (legale) kopie te compenseren. Die heffing is niet ter compensatie van het illegaal verspreiden van die muziek.
Wettelijk gezien mag je ook een kopie voor eigen gebruik maken. Waarom zou je nog extra moeten betalen voor een volledig legale kopie, als je al betaald hebt voor een origineel exemplaar?boe! schreef:Maar dan heb je ook twee exemplaren.mhkamp schreef:En je betaalt dubbel:
-
- autoweg
Ik heb die heffing nu ook moeten betalen bij aanschaf van een nieuwe smartphone. Terwijl je niet eens mp3 files in het interne geheugen kan zetten: daarvoor moet er een SD kaart in zitten, die niet bij de telefoon zat. Die moet je dus los kopen, en dan zeker nog een keer thuiskopieheffing betalen ervoor.
- TOEVOEGING
- Even naar de regeling gekeken, voor een smartphone betaal je thuiskopieheffing afhankelijk van het maximaal uitbreidbare geheugen. Dus als er een SD kaart in kan, het maximum totaal van intern geheugen + maximale SD kaart grootte. Onder de 16GB is dat 2,50 en erboven 5 euro. En voor een SD kaart betaal je gek genoeg geen thuiskopieheffing.
-
- expressweg
In deze discussie wordt gezegd dat de huidige auteurswet uit 1912 stamt.
Over welke geluidsdragers hebben er het dan?
Zelfs de radio bestond nog niet.....
Over welke geluidsdragers hebben er het dan?
Zelfs de radio bestond nog niet.....
-
- autoweg

En verder: de eerste permanente foto werd gemaakt in 1826. In de periode 1894-1896 vonden de eerste publieke filmvertoningen plaats. Maar dat zijn natuurlijk geen geluidsdragers maar beelddragers.
-
- expressweg
Bedankt voor de info.
Maar wanneer konden geluidsopnames gereproduceerd worden door consumenten?
Want dat moet eigenlijk de basis zijn voor de huidige situatie.
Maar wanneer konden geluidsopnames gereproduceerd worden door consumenten?
Want dat moet eigenlijk de basis zijn voor de huidige situatie.
-
- 4x5 autosnelweg
De voorloper van de CompactCassette, de bandrecorder dus. Dat was het eerste betaalbare apparaat waarmee vanaf eind jaren '50 consumenten goede geluidsopnames konden maken.

-
- autoweg

En vanaf 1890 was er massaproductie van opnames. Die konden andere producenten dan gaan kopiëren. Ziedaar het begin van de 'problemen' met auteursrechten op geluidsdragers. En ziedaar ook hoe dit vanaf het begin een probleem voor de producenten/distributeurs/uitgevers was en niet van de artiesten.
-
- 4x5 autosnelweg
Waarmee je zou kunnen beweren dat auteursrechtenbescherming op muziekkopieën tamelijk onzinnig is, voor 1877 moesten artiesten het ook al van hun live-optredens hebben...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x4 autosnelweg
In feite betalen wij (automobilisten) allemaal een hogere verzekeringspremie om daarmee een fonds te vullen dat uitkeert indien de schadeveroorzaker niet verzekerd is, of niet te traceren is. Ook betalen we een hogere ziektekostenpremie om daarmee te compenseren dat onverzekerde (of verzekerde maar te laat of te weinig betalende) mensen toch geholpen wordt in het ziekenhuis. Wij betalen een hogere reiskostenverzekering (die heb ik dus ook niet) om te compenseren dat veel mensen een dure zonnebril of camera "verliezen" die ze nooit kwijt waren....Palance schreef:In dat geval stel ik voor dat de wegenbelasting wordt verhoogd voor verkeersboetes, dan betaalt iedereen die tenminste.
Dus ja: de goeden mogen dokken voor de kwaden. Dat is heel normaal.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- 2x4 autosnelweg
Inderdaad. De goeden mogen dokken voor de verzekeringsmaatschappijen.Peter schreef:Dus ja: de goeden mogen dokken voor de kwaden. Dat is heel normaal.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
- Forumbeheerder
-
- 4x5 autosnelweg
Ik las het. Ik ga de piratenpartij stemmen de volgende keer 

-
- Forumbeheerder
Moet wel even terugkomen over dit verhaal. Op de chat hadden we een discussie over dit voorval en uit het vonnis blijkt wel duidelijk dat er sprake is van nalatigheid om het materiaal na diverse meldingen te verwijderen. Ook dacht de eigenaar van het forum nog even snel een stichting te kunnen oprichten om snel onder de persoonlijke aansprakelijkheid uit te kunnen komen. De rechter heeft hier doorheen geprikt met de persoonlijk zeer vervelende gevolgen voor hem. Een hoger beroep lijkt kansloos, aangezien de feiten zijn zoals ze zijn en die spreken tegen de beheerder van het forum. De les die je hieruit kan trekken is foto's verwijderen na klachten hierover. Sneu verhaal, helaas zijn er figuren die kicken op dit soort zaken en claimen waar er te claimen valt.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik ben echter van mening dat het laten zien van een foto op een niet-commercieel forum sowieso rechtenvrij moet zijn, dus ook al heeft de sitebeheerder het niet netjes gedaan, dit vind ik een principieel verkeerde ontwikkeling.
-
- 4x5 autosnelweg
Eigenlijk is dit vonnis nu typisch iets wat vanuit de samenleving aan de politiek zou moeten worden voorgelegd als "volstrekt onrechtvaardig".
Het is toch waanzin dat een forumbeheerder financieel kapot kan worden gemaakt omdat een gebruiker van een door hem opgezet niet commercieel forum op deze manier de auteurswet MISbruikt.
Dus ik ben het met Vinny eens: er moet een hele ruime regeling komen voor niet-commerciële sites waar dolgedraaide inhalige fotografen voortaan geen auteursrechten meer van kunnen vangen.
Tijd om die antieke wet flink te herzien.
Het is toch waanzin dat een forumbeheerder financieel kapot kan worden gemaakt omdat een gebruiker van een door hem opgezet niet commercieel forum op deze manier de auteurswet MISbruikt.

Dus ik ben het met Vinny eens: er moet een hele ruime regeling komen voor niet-commerciële sites waar dolgedraaide inhalige fotografen voortaan geen auteursrechten meer van kunnen vangen.
Tijd om die antieke wet flink te herzien.
-
- 2x4 autosnelweg
Rene schreef:waar dolgedraaide inhalige fotografen voortaan niet meer tig keer hoeven te vragen of iemand die foto's weg wil halen
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
- Forumbeheerder
Wil toch even nuanceren dat het in dit geval echt om meerdere verzoeken tot verwijdering ging en zelfs een schriftelijk verzoek waar niet op werd ingegaan. Hoe krom de wet dan ook is (vind het ook een slechte zaak dat er een claimcultuur heerst en mensen zijn die dit bewust alleen maar rechtzaken aanspannen om geld hiermee op te strijken), dan is het toch wel vragen om problemen.