Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Hensepens
autoweg

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Hensepens » vr 26 mei 2023, 16:57

^^ viel mij ook al op...

Overigens los van het feit dat afrit 2 nu in mijn ogen ook meer verhelderend is. De nieuwe regels met Schiphol inclusief afrit symbool zijn ook weer netjes gecentreerd. Dus niet allen maar symbool ervoor en klaar (zoals het broddelwerk met centreren bij knooppunt Amstel op A10 Zuid richting Groningen/Zaanstad/Hengelo)

Hensepens
autoweg

Bericht door Hensepens » vr 26 mei 2023, 21:05

Rene schreef: wo 24 mei 2023, 18:51 Er is nòg een bord aangepast in KP Badhoevedorp.
In een andere rijrichting overigens...
Klopt. Vorkbord bij afslag naar Amstelveen/Haarlem.
De afbuigende pijl bij Haarlem is vervangen door iets kortere pijl rechtdoor. Schildje A9 staat daar nu boven ipv onder bestemming Haarlem.

Voorheen hadden beide richtingen een afbuigende pijl.

Oude situatie:
Schiphol, Noord-Holland
https://maps.app.goo.gl/pN7pC9gZvwWgqzCX9

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 26 mei 2023, 21:31

^^ Ik hoop dat ik dat kan onthouden zodat ik eind volgende maand een foto kan maken. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Ger81
verkeersader

Bericht door Ger81 » ma 29 mei 2023, 0:00

Rein schreef: wo 24 mei 2023, 12:55 En dat geldt ook voor dit bord:

Afbeelding

Naar mijn idee is die niet geheel waterpas gepopnageld.
Ubi volentia est, via est

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 29 mei 2023, 1:14

Ger81 schreef: ma 29 mei 2023, 0:00 Naar mijn idee is die niet geheel waterpas gepopnageld.
Of misschien wel, maar hangt het bord scheef. :mrgreen:
--Harry.

Hensepens
autoweg

Bericht door Hensepens » ma 29 mei 2023, 10:40

^^ :rofl2:

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 31 mei 2023, 22:33

Hensepens schreef: vr 26 mei 2023, 21:05
Rene schreef: wo 24 mei 2023, 18:51 Er is nòg een bord aangepast in KP Badhoevedorp.
In een andere rijrichting overigens...
Klopt. Vorkbord bij afslag naar Amstelveen/Haarlem.
De afbuigende pijl bij Haarlem is vervangen door iets kortere pijl rechtdoor. Schildje A9 staat daar nu boven ipv onder bestemming Haarlem.

Voorheen hadden beide richtingen een afbuigende pijl.
Ik vind het nieuwe bord wel wat duidelijker en op zich is dat niet ongewenst, omdat de splitsing tussen beide richtingen pas op een heel laat moment te zien is.

Oud

Afbeelding

Nieuw (met veel tegenlicht en een niet helemaal schone voorruit)

Afbeelding

Hensepens
autoweg

Bericht door Hensepens » do 01 jun 2023, 21:29

^^ eens. Strikt genomen klopt het oude bord wel, maar de afbuiging naar Haarlem is nog best een stukje doorrijden. Het bord wekte de indruk dat het er vlak erna zou zijn.

Het oude bord had beter gepast bij het oude knooppunt Badhoevedorp.

Dennal
stadsweg

Bericht door Dennal » ma 12 jun 2023, 15:57

Nieuwe NBA rondom Princeville staat online in de databank.
https://downloads.rijkswaterstaatdata.n ... 9/?C=M;O=D
As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aauwd!

Raadscommissie gem. Eindhoven (verkeer & veiligheid).

nvanleijden
woonerf

Bericht door nvanleijden » ma 12 jun 2023, 16:32

Sterker nog, voor de hele A16 vanaf Klaverpolder tot en met Hazeldonk staan de nieuwe borden er inmiddels in.

Dennal
stadsweg

Bericht door Dennal » ma 12 jun 2023, 16:34

nvanleijden schreef: ma 12 jun 2023, 16:32 Sterker nog, voor de hele A16 vanaf Klaverpolder tot en met Hazeldonk staan de nieuwe borden er inmiddels in.
Heb jij ook de link naar de overige? 8-)
As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aauwd!

Raadscommissie gem. Eindhoven (verkeer & veiligheid).

nvanleijden
woonerf

Bericht door nvanleijden » ma 12 jun 2023, 21:31

Het makkelijkste is momenteel om http://wegwijzerkaart.s200.nl/ te gebruiken, en na het openen van een bepaald kruispunt handmatig in de url 'bewegwijz_open' aan te passen naar 'bewegwijzering_open'. Dit brengt je automatisch naar de nieuwe database pagina van het desbetreffende kruispunt.

Steptimer
verkeersader

Bericht door Steptimer » di 13 jun 2023, 0:58

Dennal schreef: ma 12 jun 2023, 15:57 Nieuwe NBA rondom Princeville staat online in de databank.
https://downloads.rijkswaterstaatdata.n ... 9/?C=M;O=D
Waarom is het doel Tilburg daar gesneuveld?

BHJ
verkeersader

Bericht door BHJ » di 13 jun 2023, 8:42

Idem voor Vlissingen. Tilburg wordt hier evt gedekt door Eindhoven. Zonder een doelendiscussie te starten vind ik Bergen op Zoom, op nog geen 35 km onvoldoende richtinggevend voor de A58-West. Vlissingen misstaat daar echt niet.
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 13 jun 2023, 9:23

^^ Vanuit het noorden voegt het weinig toe. Verkeer op weg naar Zeeland pakt de A17 - zowel vanuit Rotterdam als vanaf de A59. Vanuit Rotterdam vind ik Tilburg vervangen door Eindhoven ook positief. Is netwerkgedachte.

Vanuit het zuiden is er wat meer te zeggen voor Vlissingen. Nog niet zozeer voor verkeer uit Antwerpen -want dat steekt door naar Zeeland over A12-A4 - maar wel voor verkeer uit het oosten. Het hele idee dat Bergen op Zoom een semi-netwerkdoel is waar verkeer zich verdeelt over de provincie Zeeland en West-Brabant vind ik ook buitengewoon zwak. Naar bijvoorbeeld Schouwen ga je vanaf hier beter over Klaverpolder, en naar Zeeuws Vlaanderen werkt een route naar Antwerpen beter. Het enige Zeeuwse verkeer dat bij Bergen op Zoom afslaat is feitelijk dat naar Tholen. Mag je Steenbergen erbij optellen als West-Brabants gebied dat daar afslaat. Dus ja, had mij daar een verwijzing neergezet naar het grootste stedelijke gebied aan de A58-west, tevens grootste toeristische bestemming, namelijk Walcheren.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 13 jun 2023, 9:41

Het is eeuwig zonde dat vanuit Breda gezien Vlissingen verdwijnt ten gunste van Bergen op Zoom. Het is misschien wel de domste beslissing binnen de doelenwijzigingen onder NBA.
Er zitten echt veel goede punten binnen NBA, maar deze wijziging heb ik nooit als positief gezien.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

BHJ
verkeersader

Bericht door BHJ » di 13 jun 2023, 9:46

Als een sidenote vind ik het ook apart dat de doelen voor Walcheren niet homogeen gekozen zijn. Vlissingen op de A4, A58, N256 en N59, maar Middelburg op de E34, N61, N62 en N57. Had bij NBA ook wel rechtgetrokken mogen worden.
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 13 jun 2023, 9:55

^^ Snap je gedachte, maar daar stoor ik me nou niet zo aan. Het zijn de historische einddoelen van de routes (*), en het zou vrij bewerkelijk zijn geweest om dat allemaal om te katten. De centen én maatschappelijk ongemak van tijdelijke discontinuïteit lijken me het niet waard. Beide plaatsen genoeglijk en min of meer gelijkelijk bekend, inclusief het feit dat ze vlak naast elkaar leggen. Dus de toegevoegde waarde voor de ter plaatse onbekende weggebruiker lijkt me uiterst beperkt. Als er helemaal niets had gestaan en we op nul mochten beginnen met bewegwijzeren, had ik het geharmoniseerd en op alle routes Middelburg gebruikt. Maar we hebben te dealen met een realiteit ...

In het kader van die realiteit is bestaande verwijzingen Vlissingen actief gaan vervangen door Bergen op Zoom natuurlijk ook dubbel stom. Maar daarover waren we het geloof ik wel eens.

(*) A4, N256 en N59 komen terecht op de A58 - dus Vlissingen het einddoel. N61 en E34 takken aan op de N62 - dus Middelburg het einddoel. En de N57 had dat natuurlijk altijd al.

Piles
autoweg

Bericht door Piles » di 13 jun 2023, 10:07

Pino schreef: di 13 jun 2023, 9:55 N59 komen terecht op de A58 - dus Vlissingen het einddoel.
Huh, de N59 eindigt toch op de N57 (op Schouwen)? :s

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 13 jun 2023, 10:15

^^ Klopt. Maar Vlissingen staat bewegwijzerd op het gedeelte Hellegatsplein-Zierikzee. En slaat daar vervolgens af naar de N256.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 13 jun 2023, 13:09

mavas schreef: di 13 jun 2023, 9:41 Het is eeuwig zonde dat vanuit Breda gezien Vlissingen verdwijnt ten gunste van Bergen op Zoom. Het is misschien wel de domste beslissing binnen de doelenwijzigingen onder NBA.
Er zitten echt veel goede punten binnen NBA, maar deze wijziging heb ik nooit als positief gezien.
Ik denk dat Hengelo wel de eeuwige Bohemian Rhapsody is op dat lijstje. Maar Bergen op Zoom heeft wel de overeenkomst dat het een kleine stad is die nogal boven zijn stand leeft op de bewegwijzering, en daardoor op onverwacht vroege momenten verschijnt, waar het niet meteen richtinggevend is.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Steptimer
verkeersader

Bericht door Steptimer » di 13 jun 2023, 13:31

Zierikzee blues bestaat niet meer, het is tegenwoordig de Bergen op Zoom blues.
Vanuit Breda is de netwerkfunctie van Bergen op Zoom niet zo relevant. Daarnaast is Bergen op Zoom veel te onbekend om als netwerkdoel te functioneren.
Andersom staat in Vlissingen op vrij nieuwe en nieuwe wegwijzers/borden geen netwerkdoel Breda, maar plaatstvervangend netwerkdoel Bergen op Zooom. Breda verschijnt pas na Arnemuiden.

Pino, Vlissingen staat vanaf het Hellegatsplein bewegwijzerd via Bergen op Zoom.
Tussen het Hellegatsplein en Zierikzee staat op de nieuwste borden geen Vlissingen meer, maar Goes. Vlissingen komt pas terug op de kruising naar de N256. Vind ik persoonlijk een goede verandering. https://downloads.rijkswaterstaatdata.n ... 91014S.png
Laatst gewijzigd door Steptimer op di 13 jun 2023, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 13 jun 2023, 13:42

^^ De bewegwijzering op het Hellegatsplein is natuurlijk logisch, maar Vlissingen kwam vervolgens op de N59 alweer heel snel terug. Dat zie ik nu nog steeds op Streetview wanneer ik op een paar kruispunten check. Bij Oude Tonge staat het bijvoorbeeld al.

Maar goed, ik zie zo vlug ook dat er inderdaad een wijziging van Vlissingen naar Goes gaande is. Hoewel de A4-A58 nu het doorgaand verkeer opvangt, vind ik dat eigenlijk niet zo'n goed plan. Voor wie op Goeree-Overflakkee en Schouwen-Duiveland ter plaatse onbekend is, zijn er moeilijk betere doelen denkbaar om de route naar de bewoonde wereld aan te geven dan de doelen Vlissingen en Rotterdam. Een plaats met de omvang, het beperkte belang en de veel kleinere bekendheid van Goes aangeven vanaf Oude Tonge, op ruim 40 kilometer? Nee dank je. Juist ook als je vanwege een incident of afsluiting op de A4-A58 een keer verkeer moet omleiden over de Zeelandbrug, lijkt Vlissingen me echt prima. Ook al is het de hoofdroute niet meer, het omschrijft nog steeds prima de doorgaande richting.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 13 jun 2023, 20:10

Pino schreef: di 13 jun 2023, 13:42 De bewegwijzering op het Hellegatsplein is natuurlijk logisch, maar Vlissingen kwam vervolgens op de N59 alweer heel snel terug. Dat zie ik nu nog steeds op Streetview wanneer ik op een paar kruispunten check. Bij Oude Tonge staat het bijvoorbeeld al.
Hier is een webpagina die momenteel actueler is dan Streetview:
https://wegnummers.nl/nba/nba059w3.html
Overal staat nu Goes. Pas bij Zierikzee gaat Vlissingen met Goes mee de N256 op.
--Harry.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 15 jun 2023, 23:03

Ik kan geen A58-Zeeland-topic vinden, dus dan maar even hier.
Afgelopen zondag opnieuw de NBA op de foto gezet vanaf Markiezaat tot afrit Rilland.
Een paar dingen vielen me op:

Bij Vliete staat dit vrij nieuwe bord...
Afbeelding
...maar ook dit oude bord met afwijkende openingstijden:
Afbeelding
Ik denk dat iemand vergeten is dat dit bord verwijderd moet worden!

Afbeelding
Minimale schade.

Dit fraaie vorkbord (met spelfout)...
Afbeelding
...is nu verdwenen.
Afbeelding
--Harry.

Thom
stadsweg

Bericht door Thom » do 15 jun 2023, 23:33

^^ Als ik de streetview beelden mag geloven is dat bord ondertussen alweer een jaar weg. https://maps.app.goo.gl/zdszpR3HwEhRyRWb6?g_st=ic

In de database kan ik alleen dit oude ontwerp vinden uit 2014, wijkt wel af van wat er destijds is geplaatst.
SPOILER: TOON

Afbeelding

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 16 jun 2023, 0:49

^^ Of misschien is dat bord geplaatst en later vervangen door een ander.
--Harry.

Steptimer
verkeersader

Bericht door Steptimer » vr 16 jun 2023, 1:58

Afslag Middelburg-Oost zal getransformeerd worden in Knooppunt Arnestein. Zie het nieuwe vorkbord afslag Arnemuiden richting Middelburg.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » vr 16 jun 2023, 14:44

harry schreef: do 15 jun 2023, 23:03 Bij Vliete staat dit vrij nieuwe bord...
Afbeelding
Ik dacht dat de richtlijn is om de beschikbaarheid van tankzuilen (in dit geval 24/7 met een automaat, waarschijnlijk) op NBA aan te geven en niet de openingstijden van de shop, dus dan klopt deze in ieder geval.
...maar ook dit oude bord met afwijkende openingstijden:
Afbeelding
Ik denk dat iemand vergeten is dat dit bord verwijderd moet worden!
De openingstijden van de shop zijn 6-21h volgens BP, dus het is ook nog eens fout, verwarrend en spreekt het vorige NBA-bord tegen! Ik zou zeggen: Gawege met dat bord! (nog beter natuurlijk om er meteen een nieuw bord voor in de plaats te zetten, passend bij 300 meter.)

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 16 jun 2023, 14:49

^^ Vroeger had je borden waarop dan stond
open 6-23h
nachtautomaat

maar die heb ik allang niet meer gezien. Zijn er nog pompen zonder nachtautomaat op het HWN überhaupt? Maar betekent dat dat een weggebruiker die om 1 uur 's nachts zo'n bord ziet "open 6-23h" dan toch weet dat hij zal kunnen tanken? Vind het toch licht verwarrend, en dan zou ik eerder de openingstijden weglaten. Voor restaurants zijn die belangrijker.