Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

sven_engelen
expressweg

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door sven_engelen » do 21 sep 2023, 20:15

^^ Zat ik ook al aan te denken. Wellicht een omleidingsnummertje…
Svenlo

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 21 sep 2023, 20:28

Op 22 juli 2023 waren deze beschadigingen er nog niet. Op de nieuwste streetviewbeelden van augustus 2023 zijn de beschadigingen wel zichtbaar. Van 31 juli tot 9 augustus 2023 was dit deel van de A12 (vanaf Grijsoord) afgesloten vanwege werkzaamheden en waren de borden deels afgeplakt/aangepast. Dat lijkt mij de meest aannemelijke oorzaak.

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » do 21 sep 2023, 21:06

boe! schreef: do 21 sep 2023, 20:28 Op 22 juli 2023 waren deze beschadigingen er nog niet. Op de nieuwste streetviewbeelden van augustus 2023 zijn de beschadigingen wel zichtbaar. Van 31 juli tot 9 augustus 2023 was dit deel van de A12 (vanaf Grijsoord) afgesloten vanwege werkzaamheden en waren de borden deels afgeplakt/aangepast. Dat lijkt mij de meest aannemelijke oorzaak.
Dit is inderdaad met die werkzaamheden gebeurd, ik heb er vlak voor en vlak na gereden en sindsdien is de schade ontstaan.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » do 21 sep 2023, 22:20

Dat vraag ik me ook af.
In dat geval mag de aannemer wat mij betreft betalen ...

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 22 sep 2023, 0:13

Chris schreef: do 21 sep 2023, 17:09 Als je niet in overeenstemming kan komen met de buurlanden dan is aansluiten op wat stroomafwaarts vermeldt wordt denk ik de enige oplossing om continuïteit aan te houden.
In theorie kan het nog zo zijn dat je Brussel een fantastisch doel vindt voor de A16, mooi passend in het Nederlandse systeem, en als de Belgen dat niet vinden is de mismatch niet het einde van de wereld. Of zoals de vermeldingen Brussel rond Maastricht: handig om lokale redenen. Maar voor een eenmalige vermelding twee kilometer voor de grens, is het redelijk belachelijk.

Eens dat Brussel een prima doel zou zijn om te continueren, maar in heel België heeft men van oudsher nooit verder bewegwijzerd dan de eerste stad waarvan men een ring oprijdt. Kun je leuk schermen met “EU hoofdstad”, maar zo’n uitzondering bestaat niet - bijvoorbeeld ook niet op de E40 als je binnenrijdt uit Duitsland. Dus tenzij er afspraken over bestaan tussen de twee landen, wat brengt de gedachte dat de Belzen wel even zullen aanpassen? Sterker nog: moeten aanpassen omdat wij Nederlanders dat logisch vinden”? Behalve dat dat een recept is voor een “arrogante ollander”-reactie, die niet onterecht is: we weten we hoe het staat met de al tijden bestaande afspraak tussen Nederland en NRW over de routering tussen Eindhoven en Köln.
Laatst gewijzigd door Pino op vr 22 sep 2023, 8:33, 1 keer totaal gewijzigd.

2x2
polderweggetje

Bericht door 2x2 » vr 22 sep 2023, 0:31

Autostrada schreef: do 21 sep 2023, 21:06 Dit is inderdaad met die werkzaamheden gebeurd, ik heb er vlak voor en vlak na gereden en sindsdien is de schade ontstaan.
Wordt het niet eens tijd voor van die standaardjes met kruizen à la Duitsland? Nog los van deze schade laten tape- en stickerresten vaak banen achter, waardoor borden in het donker en/of bij nevel slecht leesbaar kunnen zijn.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 22 sep 2023, 10:55

Pino schreef: vr 22 sep 2023, 0:13Eens dat Brussel een prima doel zou zijn om te continueren, maar in heel België heeft men van oudsher nooit verder bewegwijzerd dan de eerste stad waarvan men een ring oprijdt. Kun je leuk schermen met “EU hoofdstad”, maar zo’n uitzondering bestaat niet - bijvoorbeeld ook niet op de E40 als je binnenrijdt uit Duitsland.
Overigens ook een voorbeeld waar de Duitsers Brussel aangeven vanaf Kreuz Aachen, maar het in België inderdaad even van de borden verdwijnt, voor het bij Battice weer verschijnt.

Nu kun je je afvragen of het zo'n probleem is als zo'n verwijzing niet gecontinueerd wordt. Aan de andere kant, Antwerpen is dusdanig groot dat iedereen die een route naar Brussel plant toch wel zou moeten weten dat je langs Antwerpen komt. Dus wat voegt Brussel hier toe, als de Belgen het niet continueren? Als het in Nederland zou hebben gelegen, zou Antwerpen een netwerkdoel zijn, dus wat dat betreft is de vermelding logisch. Maar dan gaan we dus geen achterliggende netwerkdoelen vermelden. Als je Brussel als supernetwerkdoel zou zien, dan zou dat pleiten voor een vermelding over de hele A16 vanaf Rotterdam, dat gebeurt ook niet.

Het zou net zoiets zijn als dat we in Nederland zouden vinden dat Luik niet voldoende is en op de A2 vanaf Maastricht ook Luxemburg gaan vermelden. Dat zal de Belgen echt niet overhalen om tot aan Cheratte Luxemburg op de borden te zetten, ook al is dat maar een paar kilometer en een handvol borden die betroffen zijn.

Voor grofmazige geleiding, zoals de vermeldingen Wien/Tauern en Verona/Brenner op de Duitse A8 bij Dreieck Inntal, is Brussel vanaf Galder ook niet nodig. Ook als er bij Galder alleen Antwerpen zou staan kan er geen twijfel over bestaan dat je voor Brussel de borden Antwerpen moet volgen, en niet Tilburg/Eindhoven.

Wat mij betreft kun je best buitenlandse doelen toevoegen, maar worden ze dan bij voorkeur aan de andere kant van de grens gecontinueerd. Als je bijvoorbeeld Köln vanaf Arnhem of knooppunt Oud-Dijk op de A12 aangeeft is dat geen enkel probleem, omdat Köln op het eerste afstandenbord na de grens al vermeld wordt en gecontinueerd wordt.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » vr 22 sep 2023, 11:08

Je vraagt je wel af hoe dit soort dingen erop komen. Wordt er uitgebreid over vergaderd? Is het een ambtenaar die dit wel een leuke toevoeging lijkt, en kijkt er verder niemand mee? Hoewel het niet in enig systeem past, kun je natuurlijk altijd wat gelegenheidsargumenten bedenken om het wel juist te maken. Maar juist met veel voorbeelden elders, waar men bij vervanging klakkeloos de oude bordvulling overnam, valt het hier op dat er bewust een onlogische toevoeging is gedaan.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 22 sep 2023, 11:24

Ik herinner me uit de eerste discussies over netwerkdoelen nog een opmerking van René "Brussel zou er vanaf Galder bij kunnen, mits de Belgen het dan continueren". Redenering die ik prima kan volgen. Maar nu is het er toch bijgekomen zonder dat er werkelijk zicht bestaat op continuering.
Coen Tunnel schreef: vr 22 sep 2023, 10:55Voor grofmazige geleiding, zoals de vermeldingen Wien/Tauern en Verona/Brenner op de Duitse A8 bij Dreieck Inntal, is Brussel vanaf Galder ook niet nodig. Ook als er bij Galder alleen Antwerpen zou staan kan er geen twijfel over bestaan dat je voor Brussel de borden Antwerpen moet volgen, en niet Tilburg/Eindhoven.

Wat mij betreft kun je best buitenlandse doelen toevoegen, maar worden ze dan bij voorkeur aan de andere kant van de grens gecontinueerd. Als je bijvoorbeeld Köln vanaf Arnhem of knooppunt Oud-Dijk op de A12 aangeeft is dat geen enkel probleem, omdat Köln op het eerste afstandenbord na de grens al vermeld wordt en gecontinueerd wordt.
Ik moest ook nog aan Inntal denken, waar je met een eenmalige vermelding op een strategisch punt een splitsing aanbrengt en het ook niet echt pijn doet dat het daarna weer een tijdje duurt totdat je de bewuste doelen weer tegenkomt. Ik heb daar ook best een zwak voor, al denk ik dat je daar wel ietsje meer systeem omheen zou moeten bouwen met routebevestiging na het knooppunt en ook zo af en toe langs de lange-afstandsroute (Spanje heeft zo'n systeem ook). Kijk je naar de splitsing bij Aachen tussen Antwerpen en Brussel, dan is dat een soort splitsing dat verkeer op een goede manier verdeelt over het Belgische wegenent - en dan doet het echt niet zoveel pijn dat het na die verdeling nog even duurt totdat het doel Brussel weer verschijnt.

Maar op Galder wordt zo'n splitsing niet aangelegd, die functie heeft het hele knooppunt ook niet. Je zou Brussel op zich wel prima op een afstandenbord achter het knooppunt kunnen vermelden, net zoals je achter Maastricht dan een keer Luxembourg zou kunnen vermelden. Beide onder de vlag van routebevestiging over een lange-afstandsroute. Maar deze eenmalige vermelding op een richtinggevend bord - dat zie ik gewoon niet.

Widejo
verkeersader

Bericht door Widejo » vr 22 sep 2023, 12:06

Maar vanaf Galder is Antwerpen toch hoofddoel, en verschijnt Brussel als volgend netwerkdoel. In principe houden ze zich aan de richtlijnen. Maar waar is dan Brussel op de A4 na Markiezaat?
Hamburg, meine Perle

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 22 sep 2023, 12:10

^^ Je schetst nu een regel die niet bestaat: het moment waarop doelen achter het eerstvolgende netwerkdoel in beeld mogen komen, is niet het moment waarop dat netwerkdoel het hoofddoel van de route wordt. Dat ging vroeger wel zo in de hoofddoel-einddoel-systematiek, namelijk dat een weg een nieuw (achterliggend, meestal buitenlands) einddoel kreeg wanneer het eerste einddoel hoofddoel werd - zie hoe dat ging met Arnhem/Oberhausen, Maastricht/Luik, Breda/Antwerpen. Maar met de netwerkdoelen is dat niet zo overgenomen. En overigens was het in het oude systeem nou ook weer niet zo dat je aan het einde van de A16 zei "ah, nu is het tweede einddoel Antwerpen het hoofddoel geworden, we gaan een einddoel achter Antwerpen neerzetten".

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 22 sep 2023, 13:37

Ds79m schreef: vr 22 sep 2023, 11:08 Wordt er uitgebreid over vergaderd?
Ik mag hopen van wel.
Bij de bestemming Bremen op de A7 is dat wel gelukt: de Duitsers gaan het (langzamerhand) continueren.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje » vr 22 sep 2023, 14:09

Coen Tunnel schreef: vr 22 sep 2023, 10:55Het zou net zoiets zijn als dat we in Nederland zouden vinden dat Luik niet voldoende is en op de A2 vanaf Maastricht ook Luxemburg gaan vermelden. Dat zal de Belgen echt niet overhalen om tot aan Cheratte Luxemburg op de borden te zetten, ook al is dat maar een paar kilometer en een handvol borden die betroffen zijn.
Ik zou dat beslist logisch vinden op die plek, al was het maar een bord 'Luxembourg route Liège'.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 22 sep 2023, 17:25

Coen Tunnel schreef: vr 22 sep 2023, 10:55 Nu kun je je afvragen of het zo'n probleem is als zo'n verwijzing niet gecontinueerd wordt. Aan de andere kant, Antwerpen is dusdanig groot dat iedereen die een route naar Brussel plant toch wel zou moeten weten dat je langs Antwerpen komt. Dus wat voegt Brussel hier toe, als de Belgen het niet continueren? Als het in Nederland zou hebben gelegen, zou Antwerpen een netwerkdoel zijn, dus wat dat betreft is de vermelding logisch. Maar dan gaan we dus geen achterliggende netwerkdoelen vermelden.
Ik denk zelfs dat als Vlaanderen bij Nederland had gehoord, Antwerpen een supernetwerkdoel zou kunnen zijn. Zo bekend is het, en het heeft een belangrijke knooppuntfunctie. Vanuit Nederlands oogpunt gezien misschien nog wel meer knooppuntfunctie dan Brussel heeft.

En heel logisch is Brussel nu ook weer niet, het ligt toevallig alleen in het verlengde van de E19, maar de R1 waar je op uitkomt loopt automatisch naar Gent en verder richting Parijs/Lille.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 22 sep 2023, 17:59

^^ Eens dat Brussel maar één richting is achter Antwerpen, maar het belang van de stad is natuurlijk wel enorm. Grootste stad van de Benelux, politiek belangrijk. Daar kan geen Gent of Lille tegenop.

Niet bewegwijzeren vanwege de rol in een netwerk is dan een beetje doorgeslagen denken in netwerk. Beetje hetzelfde euvel waaraan we te danken hebben dat Vlissingen van de A58 moest verdwijnen ten gunste van Bergen op Zoom - want einddoelen waren maar einddoelen en it’s the network stupid!

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 22 sep 2023, 21:10

harry schreef: vr 22 sep 2023, 13:37 Ik mag hopen van wel.
Bij de bestemming Bremen op de A7 is dat wel gelukt: de Duitsers gaan het (langzamerhand) continueren.
Twee Duitse afstandsborden extra tot nu toe denk ik op de A280 en de A31 met Bremen. Juist bij het knooppunt / beslispunt A280-A31 ontbreekt Bremen. Net als een bordje E22 overigens. Een ruitertje had prima gekund.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » vr 22 sep 2023, 22:11

2x2 schreef: vr 22 sep 2023, 0:31Wordt het niet eens tijd voor van die standaardjes met kruizen à la Duitsland? Nog los van deze schade laten tape- en stickerresten vaak banen achter, waardoor borden in het donker en/of bij nevel slecht leesbaar kunnen zijn.
Het is tijd voor het opnieuw gebruiken van magneetstrips waar dat kan. Zeker ook omdat de laatste paar jaar weer staal wordt gebruikt ipv aluminium. En aannemers die op stalen borden toch met ducttape-rotzooi dezaak afplakken en schade veroorzaken, moeten gewoon aansprakelijk worden gesteld.

2x2
polderweggetje

Bericht door 2x2 » za 23 sep 2023, 15:24

Rene schreef: vr 22 sep 2023, 22:11 Het is tijd voor het opnieuw gebruiken van magneetstrips waar dat kan. Zeker ook omdat de laatste paar jaar weer staal wordt gebruikt ipv aluminium. En aannemers die op stalen borden toch met ducttape-rotzooi dezaak afplakken en schade veroorzaken, moeten gewoon aansprakelijk worden gesteld.
Is een oplossing die werkt voor alle bordtypen en -materialen niet duurzamer en meer doeltreffend? Prima hoor als die magneetstrippen werken op staal, maar ook voor de aluminiumbebording zou een oplossing die geen overblijfsels achterlaat wenselijk zijn. Waarom die standaardjes niet? Is de veiligheid daarmee niet te garanderen?

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » za 23 sep 2023, 21:08

Waarom wordt er weer veel minder gewerkt met een beschermfolie over het hele bord ? De lamellen, indien toegepast ?
Je kan overigens prima een magneetstrip combineren met een ijzerstrip aan de achterzijde van een aluminium bord, maar ophangen zal lastig zijn bij overheads tenzij je twee hoogwerkers hebt. Of je moet standaard een ijzerstrip aanbrengen achter de bestemmingen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » za 23 sep 2023, 21:40

2x2 schreef: za 23 sep 2023, 15:24 Is een oplossing die werkt voor alle bordtypen en -materialen niet duurzamer en meer doeltreffend? Prima hoor als die magneetstrippen werken op staal, maar ook voor de aluminiumbebording zou een oplossing die geen overblijfsels achterlaat wenselijk zijn. Waarom die standaardjes niet? Is de veiligheid daarmee niet te garanderen?
De Duitse methode is best wel kostbaar. Adhesieve tape blijkt vaak té adhesief en leidt tot schade. Er is tape verkrijgbaar dat geen schade veroorzaakt, maar dat wordt lang niet altijd door de aannemer gebruikt.

Naar mijn mening moet niet de methode worden voorgeschreven, maar wat er functioneel moet gebeuren. Namelijk dat het wordt afgedekt, en dat er na afloop geen schade mag zijn anders wordt de schade verhaald. En dan is het aan de aannemer of deze de duurdere Duitse methode gebruikt, of dat deze een magneetstrip gebruikt als het een stalen bord betreft, of dat adhesieve tape wordt gebruikt met risico van beschadiging en een claim als het fout gaat...

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » za 23 sep 2023, 22:09

Wat voor kosten praten we dan over? Weet je een grove schatting?
Svenlo

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » zo 24 sep 2023, 10:05

^^
BAM heeft ook ooit geëxperimenteerd met laserstralen. Dan hoef je geen hoogwerker en afzetting voor portaalborden te hebben maar kun je vanaf laag richten. Zullen ongetwijfeld ook nadelen aan zitten, want ik heb er nooit meer iets over gehoord...

Oude nieuwsberichten:
https://www.verkeersnet.nl/bedrijfsnieu ... dpr=accept
https://www.bam.com/nl/pers/persbericht ... nstantsign

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 24 sep 2023, 19:15

Pino schreef: vr 22 sep 2023, 17:59 ^^ Eens dat Brussel maar één richting is achter Antwerpen, maar het belang van de stad is natuurlijk wel enorm. Grootste stad van de Benelux, politiek belangrijk. Daar kan geen Gent of Lille tegenop.

Niet bewegwijzeren vanwege de rol in een netwerk is dan een beetje doorgeslagen denken in netwerk. Beetje hetzelfde euvel waaraan we te danken hebben dat Vlissingen van de A58 moest verdwijnen ten gunste van Bergen op Zoom - want einddoelen waren maar einddoelen en it’s the network stupid!
Huh? Brussel heeft ongeveer 900.000 inwoners. Zo belangrijk is die stad, los van wat Europese kantoren ook weer niet. Antwerpen heeft er ongeveer 450.000. Qua omvang vergelijkbaar met Amsterdam en Rotterdam. En die hebben in Nederland dezelfde status.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 24 sep 2023, 19:20

Via schreef: zo 24 sep 2023, 10:05 ^^
BAM heeft ook ooit geëxperimenteerd met laserstralen. Dan hoef je geen hoogwerker en afzetting voor portaalborden te hebben maar kun je vanaf laag richten. Zullen ongetwijfeld ook nadelen aan zitten, want ik heb er nooit meer iets over gehoord...

Oude nieuwsberichten:
https://www.verkeersnet.nl/bedrijfsnieu ... dpr=accept
https://www.bam.com/nl/pers/persbericht ... nstantsign
In Wallonië gooien ze een laken over de bewegwijzering. Het ziet er niet uit, maar het is wel goedkoop en veroorzaakt verder geen schade. Wellicht een optie ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 28 sep 2023, 13:18

Chris schreef: zo 10 sep 2023, 14:37 Frits stuurde mij deze foto's van de aangepaste bewegwijzering op het knooppunt Azelo.
Het viel mij gisteren pas op dat ook de afstanden zijn aangepast.
Bijvoorbeeld dit 500m-bord (was nog geen foto van):
Afbeelding

Oude versie:
Afbeelding
--Harry.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 28 sep 2023, 13:22

Bij Bentheimerwald (A1 op de Duitse grens) is één bordje vervangen.
Het ziet er wel een stuk rustiger uit zo.

Nieuw (NBA):
Afbeelding
Oud:
Afbeelding
--Harry.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » do 28 sep 2023, 15:09

Belachelijk dat je er niet meer kunt bellen! :hap:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 28 sep 2023, 15:13

Vinny schreef: zo 24 sep 2023, 19:15 Huh? Brussel heeft ongeveer 900.000 inwoners. Zo belangrijk is die stad, los van wat Europese kantoren ook weer niet. Antwerpen heeft er ongeveer 450.000. Qua omvang vergelijkbaar met Amsterdam en Rotterdam. En die hebben in Nederland dezelfde status.
1,25 miljoen gewest, 1,8 miljoen agglomeratie (aaneengesloten stedelijk gebied), en daarmee bijna twee keer zo groot als Amsterdam. Daarnaast hoofdstad van de EU en een veel centralere ligging in het wegennet dan bijvoorbeeld Amsterdam.

Denniszegmaar
zandpaadje

Bericht door Denniszegmaar » do 28 sep 2023, 17:11

De agglomeratie van Brussel is inderdaad twee keer zo groot als de stad Amsterdam. Maar wanneer je de agglomeratie van Amsterdam vergelijkt met die van Brussel dan is het verschil lang niet zo groot. Groot Amsterdam telt bijna 1.5 miljoen inwoners en als je de hele metropoolregio pakt kom je op bijna 2.5 miljoen inwoners uit.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 28 sep 2023, 17:25

^^ ik definieer een agglomeratie als aaneengesloten stedelijk gebied. Dan kom je in Amsterdam met moeite op 1 miljoen (Amsterdam, Diemen, Duivendrecht, Amstelveen)