Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Steyn_E
autoweg

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Steyn_E » vr 10 jan 2020, 19:27

^^
Dat klopt inderdaad, maar dit type wegen zijn in deze regio veel later pas aangepakt dan in andere delen van het land. De A2 in ‘96 en de A50 en A59 pas na 2000. En nu al overbelast of alweer verbreed (A2). Dat deze wegen slecht een gebrekkige ruimtereservering hebben/hadden is toch wel het bewijs dat de economische groei in dit deel van het land aardig onderschat is. Des te vreemder omdat spreiding van werkgelegenheid al jaren speerpunt van overheidsbeleid is, maar qua infrastructuur daar eigenlijk te weinig rekening mee houdt.

Het is namelijk best frustrerend te noemen dat er hier inmiddels dagelijks weer langzaamrijdend/stilstaand verkeer is op de voormalige N265 door Veghel omdat de A50 ook vast staat. Er rijden nu zelfs méér voertuigen dan voor de openstelling van de A50 (ruim 25.000 voertuigen per dag op de brug over het kanaal, 1 rijstrook per richting). Da’s niet erg toekomstvast gebouwd dus. Eigenlijk nog steeds een ondergeschoven kindje dus.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 10 jan 2020, 19:48

De A2 Vught-Batadorp en de A59 Hintham-Paalgraven zijn beide in eerste instantie 2x2 gelijkvloers aangelegd en moesten in de jaren ‘90 met minimale middelen tot volwaardige snelweg worden omgebouwd. De routes waren strategisch te belangrijk om in hun oude staat te laten liggen, maar tegelijkertijd moest dat gebeuren in een periode die een slechte tijd was voor wegenbouw. Verkeer en Waterstaat besteedde liever geld en moeite aan grote spoorprojecten en we hadden met Maij-Weggen een minister die je voor croissantjes en krantjes in de trein wakker kon maken, maar niet voor asfalt. De A50 is van iets later, maar voelde ook als een sluitpost.

Kijken hoe toekomstvast die sluitpost was, klinkt logisch, maar volgens mij zat het er gewoon niet in. In zekere zin betaalt deze regio ook de prijs voor het plannen van een A2 over de Strabrechtse Heide. Toen dat plan een van de eerste slachtoffers werd van natuurbeschermers, heeft dat ook de wegenplannen in het kwadrant Den Bosch- Eindhoven-Oss danig in de war geschopt. Het was terug naar de tekentafel en pas weer beginnen toen geld voor asfalt maar mondjesmaat beschikbaar was.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » vr 10 jan 2020, 20:30

^^ Ik denk dat de analyse correct is, maar ik kan me de frustratie wel voorstellen. Brabant had tot vrij recent een bijzonder gedateerd wegennet, waar nu nog veel restanten van zijn. Er zijn wel een aantal gekkigheden verdwenen, zoals de genoemde N2 en N50, maar ook onder meer de N58 bij Etten-Leur, de A27 door Breda en de Randweg Eindhoven is aangepakt. Anderzijds zijn er genoeg sporen van die slechte oude tijd, zoals de N65 en N69, KP Hooipolder, een deel van KP Leenderheide. En er liggen voor een provincie met veel grote steden binnen en net over de provinciegrenzen nog wel erg veel 2x2-snelwegen.

En dan laat ik hier voor het gemak nog maar even een aantal recente niet echt handige keuzes achterwege, zoals het versmallen van de N262 bij Nispen en de N269 bij Hilvarenbeek of het afbreken van de voormalige A27 door Breda, die zowel bereikbaarheid als sentiment niet echt helpen.

De kans is groot dat men hier nog wel vele tientallen jaren achter de feiten gaat blijven aanlopen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 10 jan 2020, 20:55

Ds79m schreef: vr 10 jan 2020, 20:30het afbreken van de voormalige A27 A58 door Breda
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

nickdh
autoweg

Bericht door nickdh » vr 10 jan 2020, 21:18

Nieuw 600m-bord voor :AS: 6 van de A7-Re. 5 bestemmingen is wel veel, Oosthuizen zou je eventueel kunnen schrappen.

Afbeelding

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 10 jan 2020, 21:21

Oosthuizen is juist toegevoegd... :?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » vr 10 jan 2020, 21:27

Ik vind het dan altijd wel grappig dat ze dan het andere bord niet even meepakken.

Trouwens ook leuk om te zien hoe klein het uiterlijke verschil in de basis is tussen Oldschool en NBA. Oldschool is op zichzelf al een tijdloos design, waardoor NBA uiterlijk gezien niet veel is veranderd (kleurstelling, lettertypes (muv Dd), pijlsoorten, bies, etc.). Tot zover mijn onbelangrijke opmerking. ;)
Laatst gewijzigd door Robbert297 op vr 10 jan 2020, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
I'm average height... in Thailand.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » vr 10 jan 2020, 21:30

Vinny schreef: vr 10 jan 2020, 21:21 Oosthuizen is juist toegevoegd... :?
Zal te maken hebben met de nieuwe tak naar Oosthuizen die bovenaan de kruising is aangelegd bij de reconstructie van de N244.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 10 jan 2020, 21:50

Wat het ook is: vijf bestemmingen en drie regels voor afritnummer/pijl/afstandsaanduiding levert een behoorlijk hoog ding op voor een simpele afrit ...

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » vr 10 jan 2020, 22:15

Regionaal gezien is dit niet zomaar "een simpele afrit". Maar ja, het is wat veel.
Enne gojje mins blieft altied leave.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 10 jan 2020, 22:49

Robbert297 schreef: vr 10 jan 2020, 21:27 Ik vind het dan altijd wel grappig dat ze dan het andere bord niet even meepakken
In de helft van de gevallen wordt het linker bord later verwijderd en niet meer vervangen.
--Harry.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 10 jan 2020, 23:00

Ik blijf nog wat moeite hebben met die afstandsaanduidingen van Nba op weefvakken. Moet ik die 600m lezen als dat je vanaf hier kunt uitvoegen, maar dat je dan hoe dan ook binnen 600 meter gedaan moet hebben? Want het nulpunt ligt op een krappe 100 meter van het begin van het puntstuk.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » za 11 jan 2020, 1:29

^^ Ik lees het zo dat het laatste bord 600 m verderop staat of hangt. En dan bedoel ik niet het UIT-bord.
--Harry.

nickdh
autoweg

Bericht door nickdh » za 11 jan 2020, 9:12

harry schreef: zo 05 jan 2020, 22:54 Afbeelding
Toch nog om hierop terug te komen. Kan het niet gewoon zo?

Afbeelding

Widejo
verkeersader

Bericht door Widejo » za 11 jan 2020, 9:51

Rene schreef: di 07 jan 2020, 23:06 Rotterdam
Dordrecht
Breda
Roosendaal

Bij Zonzeel zelf verschijnen dan ook Zierikzee en Antwerpen.
En wat is hier de reden voor Roosendaal? Vanuit Hooipolder zijn Dordrecht en Breda toch hoofddoelen? Dan is er naast Rotterdam als netwerkdoel toch nog een doel nodig voor Zuidwest-Nederland? Waarom dan niet Bergen op Zoom?
Hamburg, meine Perle

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 11 jan 2020, 11:20

^^ Roosendaal staat nu ook vermeld, ik zou niet weten waarom Bergen op Zoom een logischer doel zou kunnen zijn.
Ik vraag mij vooral af waarom Breda rechtdoor gestuurd gaat worden. Komt er wel een Breda-deel voor linksaf, de A27?
En ook Dordrecht snap ik niet, dat wordt toch al volledig gedekt door Rotterdam, dus wat is de toegevoegde waarde? Route- en netwerktechnisch lijkt Zierikzee mij dan beduidend relevanter :?
harry schreef: za 11 jan 2020, 1:29 ^^ Ik lees het zo dat het laatste bord 600 m verderop staat of hangt. En dan bedoel ik niet het UIT-bord.
Dat is ook het geval, maar wat wil men dat ik doe met deze boodschap?
nickdh schreef: za 11 jan 2020, 9:12 Toch nog om hierop terug te komen. Kan het niet gewoon zo?
Ja, in elk geval beter dan wat er nu staat.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 11 jan 2020, 11:59

Wouter N14 schreef: za 11 jan 2020, 11:20Roosendaal staat nu ook vermeld, ik zou niet weten waarom Bergen op Zoom een logischer doel zou kunnen zijn.
Bergen op Zoom was natuurlijk gepromoveerd tot plaatsvervangend netwerkdoel en wordt op de A4 en A58 inmiddels ook meer prominent vermeld.
Ik vraag mij vooral af waarom Breda rechtdoor gestuurd gaat worden. Komt er wel een Breda-deel voor linksaf, de A27?
Ik vermoed dat Breda komende vanaf Waalwijk gewoon over de A27 gestuurd gaat worden, maar gelijk daarna weer terugkomt op de bewegwijzering van de A59. Dit lijken me de doelen voor het afstandsbord na Hooipolder/Raamsdonksveer.
En ook Dordrecht snap ik niet, dat wordt toch al volledig gedekt door Rotterdam, dus wat is de toegevoegde waarde?
Dordrecht is het eerstvolgende hoofddoel.

BHJ
verkeersader

Bericht door BHJ » za 11 jan 2020, 13:19

^^ Is Dordrecht dan een hoofddoel voor de A59?
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 11 jan 2020, 13:52

^^ Daar heeft het alle schijn van. Want als je ernaar kijkt als kruisend doel, is er volgens mij geen regel die voorschrijft dat je dan niet het eerstvolgende netwerkdoel van de kruisende weg mag neerzetten zonder ook het eerstvolgende hoofddoel te bewegwijzeren. In de tussentijd zou ik menen dat Rotterdam hier toch echt wel zou volstaan.

Dordrecht heeft een positie vergelijkbaar met Purmerend, Zaanstad, Almere en nog wel wat andere steden in de buurt van onze grootste steden. Het zijn steden die zeker het bewegwijzeren waard zijn, maar die op wegen leidend naar de grote stad volledig overschaduwd worden en die op de uitvalswegen veel minder richtinggevend zijn dan netwerkdoelen op grotere afstand. Een verplichting om ze te bewegwijzeren, naast dan wel ten koste van die grote stad en de netwerkdoelen van uitvalswegen, komt onhandig voor. Hier is het dan alleen onnodige bordvulling, elders kom je vanzelf een keer in ruimtegebrek terecht.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » za 11 jan 2020, 15:23

^^ Steden die echt tegen een andere stad aanliggen als Schiedam of Veldhoven moet je inderdaad niet op ruime afstand aangeven. Anderzijds zijn de Drechtsteden en de Almeres gewoon agglomeraties met honderdduizenden inwoners. Daar is het dus niet gepast om ze pas op de afrit zelf of vlak ervoor te benoemen, omdat het op zichzelf al publiekstrekkers zijn en ze het wegverloop verduidelijken.

Of KP Hooipolder een noodzakelijke plek is, weet ik niet. Maar de gedachte dat de A59 de verbinding vormt tussen Den Bosch en Dordrecht vind ik als zodanig wel meer geslaagd dan iets gekunstelds erbij bedenken als Zevenbergen of Zierikzee.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 11 jan 2020, 15:51

^^ Ben ik grotendeels met je eens. Als gezegd, de Almeres en de Drechtsteden zijn bewegwijzeringswaardig en wel ruim voor de eerste afrit erheen. Maar het moet dus niet ten koste gaan van de grote stad (op de invalswegen daarvan) dan wel de doorgaande doelen op de uitvalswegen van diezelfde grote stad. In geval van twijfel moeten de Almeres een stap terug doen op de bewegwijzering. En eerder vermelden dan de afrit erheen betekent niet altijd “op meer dan 20 kilometer”, zoals je met Dordrecht op de A59 ziet. Op zo’n afstand (en zeker met een psychologische barrière als de Moerdijk ertussen) kun je de grote stad en de kleinere stad ervóór nog volledig met elkaar vereenzelvigen.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 12 jan 2020, 0:19

Wouter N14 schreef: za 11 jan 2020, 11:20 ^^ Roosendaal staat nu ook vermeld, ik zou niet weten waarom Bergen op Zoom een logischer doel zou kunnen zijn.
En ook Dordrecht snap ik niet, dat wordt toch al volledig gedekt door Rotterdam, dus wat is de toegevoegde waarde? Route- en netwerktechnisch lijkt Zierikzee mij dan beduidend relevanter :?
harry schreef: za 11 jan 2020, 1:29 ^^ Ik lees het zo dat het laatste bord 600 m verderop staat of hangt. En dan bedoel ik niet het UIT-bord.
Dat is ook het geval, maar wat wil men dat ik doe met deze boodschap?
nickdh schreef: za 11 jan 2020, 9:12 Toch nog om hierop terug te komen. Kan het niet gewoon zo?
Ja, in elk geval beter dan wat er nu staat.
Breda is van oudsher toch al een hoofddoel op de A59? Via afrit 31 ben je zo midden in Breda en kun je alle kanten op. Voor Haagse Beemden, -noord en centrum is dit de goede route.
Alleen voor Oost en Zuid kun je misschien wel beter de A27 nemen. Maar via afrit 31 verlies je nog niet heel veel tijd daar naartoe.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » zo 12 jan 2020, 2:19

Neuh, de N285 is waardeloos met bijzonder veel stoplichten, zeker in de spits. Vanaf afrit 31 uit de richting Wagenberg zijn zowel A27 als A16 sneller voor het centrum van Breda. Voor de Haagse Beemden zal dit uiteraard anders zijn.

playertwo
dorpsstraat

Bericht door playertwo » zo 12 jan 2020, 8:31

harry schreef: zo 05 jan 2020, 22:54 Afbeelding
Oprit 10 (Hilvarenbeek) van de A58.
Het verkeer naar de A65 moet de linker strook nemen. Maar of dat nou echt "uitvoegen" is...?
Ja komt hier de A58 op, waarvan de rijstrook waarop je je bevindt naar Eindhoven gaat, naast de middelste strook.
De linker rijstrook gaat naar de A65 voor de richting Den Bosch en is ook gescheiden via blokmarkering.
Een onderschrift, daar komt hij dan
Ps. De groeten van Playertwo

playertwo
dorpsstraat

Bericht door playertwo » zo 12 jan 2020, 9:17

Pino schreef: zo 29 dec 2019, 15:01
nickdh schreef: zo 29 dec 2019, 10:23 Afbeelding
Voelt niet goed om hier Nijmegen onder de streep te hebben en Arnhem erboven, op deze afstand van Valburg. Beide steden liggen ongeveer even ver voor je en ongeveer even ver van de A15. Ook dubbel bedenkelijk omdat het hier gaat om het doel waarmee de A15-oost normaal wordt aangeduid.
Zeker niet, aangezien er richting Valburg nog 2 borden staan, waaronder 1 nieuwe, waarbij Nijmegen weer gewoon via de A15 loopt. Dit gldt overigens ook voor alle voorgaande borden, al dan niet zonder Arnhem.
Bij Valburg wordt Nijmegen wel heel even via de A50 verwezen, maar nog op de rangeerbaan van het knooppunt zelf staat Nijmegen al weer aangegeven. Om het nog tegenstrijdiger te maken staat Kleef op dit punt gewoon via de A15 aangegeven. Om naar Kleef te komen moet je natuurlijk via Nijmegen rijden :nuts: . Vlak erna wordt het een verwijzing via de N325.
Een onderschrift, daar komt hij dan
Ps. De groeten van Playertwo

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » ma 13 jan 2020, 0:58

^^ Tsja, om het maar simpel te noemen: Er komen wijzigingen in plannen voor verwijzingen die niet overeen komen met borden die er al stonden. En om het nog erger te maken zullen ze tenzij ze beschadigd worden, de komende 20 jaar niet vervangen worden :geeuw:
Svenlo

BABKay
stadsweg

Bericht door BABKay » ma 13 jan 2020, 14:41

Dat laatste betwijfel ik. Ik denk dat de kans best groot is dat deze borden met de doortrekking van de A15 vervangen zullen worden. Ik gok dat dan in ieder geval Oberhausen wel boven de streep zal komen te staan, en mogelijk ook nog Köln onder de streep. Hopelijk gaat Nijmegen dan weer boven de streep, want dit verdient geen schoonheidsprijs :nothanks:

nickdh
autoweg

Bericht door nickdh » ma 13 jan 2020, 15:15

^^ Ik betwijfel het. Denk wel dat Oberhausen erbij komt vanaf Echteld, maar Köln in gebreke blijft tot aan Valburg. Puur omdat dan beide routes A15-A12-BAB3 en A50-A73-A77-BAB57 min of meer gelijkwaardig zullen zijn. Wellicht komt ook Doetinchem of Zevenaar er vanaf Ressen bij.

Misschien is het dan weer een kwestie van Köln op zowel de A15 als A50 weglaten en het dan na Valburg op beide wegen gelijk terug laten komen, net als Amsterdam op de A6 en A7 na Joure.

(s) Of nog beter, vermeld Köln-Noord via de A15 en Köln-West via de A50 :emo: (s)

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 13 jan 2020, 16:31

Gek genoeg is de snelste route naar de stad Oberhausen vanaf Valburg ook nu al die via de A73-A77. Maar naar het knooppunt -dus splitsing A3 zuid / A2 oost- is het een ander verhaal en dat rechtvaardigt dan wel de vermelding zoals hij nu is. Maar wie vanaf Valburg naar de kant van Frankfurt wil, ligt het nog bepaald voor de hand om op Valburg Köln te volgen en niet Oberhausen. En dat staat met de verlenging van de A15 wel te veranderen. Het knooppunt wordt echt de splitsing tussen Linksrheinisch en Rechtsrheinisch (behalve wellicht voor tolmijders). In die context lijkt een rechtdoorvermelding Oberhausen mij een no-brainer, maar het is wel een interessante vraag of het A73-doel Köln nog wel logisch is wanneer weggebruikers dat doel eerder koppelen aan de Rechtsrheinische route. Maar ja, waardoor vervang je het dan?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 13 jan 2020, 16:42

Oberhausen wel aangeven en Köln niet zal ertoe leiden dat al het verkeer naar Duitsland hoe dan ook rechtdoor zal rijden. Ik ben er daarom voor om Köln te handhaven bij Valburg als doel voor de A50-A73-A77. Daarna kan Köln in een later stadium eventueel terugkomen, de Duitsers geven het op de A3 ook gelijk vanaf de grens aan.

In mijn optiek, A15 van west naar oost:

:KP: Valburg
< Zwolle, Apeldoorn, (evt. Arnhem-Noord)
^ Oberhausen (TOL), Arnhem
> Köln, Venlo, Nijmegen

:KP: Ressen
< Arnhem
^ Oberhausen (TOL), Doetinchem (TOL), Bemmel (om aan te geven dat er ook nog tolvrije doelen rechtdoor te bereiken zijn)
> Kleve, Nijmegen

:KP: Oudbroeken
< Arnhem
> Köln, Oberhausen, Doetinchem

En van oost naar west:

:KP: Oudbroeken vanaf A12:
^ Amsterdam, Utrecht, Arnhem
< Rotterdam, Nijmegen, (evt. Eindhoven)

:KP: Ressen:
< Nijmegen
^ Rotterdam, Eindhoven, Venlo, Tiel
> Arnhem
Pino schreef: ma 13 jan 2020, 16:31Het knooppunt wordt echt de splitsing tussen Linksrheinisch en Rechtsrheinisch (behalve wellicht voor tolmijders). In die context lijkt een rechtdoorvermelding Oberhausen mij een no-brainer, maar het is wel een interessante vraag of het A73-doel Köln nog wel logisch is wanneer weggebruikers dat doel eerder koppelen aan de Rechtsrheinische route. Maar ja, waardoor vervang je het dan?
Dat is vrijwel onmogelijk. Vraag is dan ook: koppel je het aan een A57-doel, of aan een A61-doel?

Voor de Duitse A61 zou Venlo hier in principe voldoende richtinggevend zijn. Voor de A57 lijkt alleen Krefeld mij als alternatief voor Köln mogelijk; het staat nu al op het afstandenbord bij Gennep. Maar om Krefeld al op 113 km afstand bij :KP: Valburg aan te geven als doel voor de E31-route... Hoeveel verkeer op weg naar verdergelegen Linksrheinische bestemmingen zit hier eigenlijk op de A15, zo kort voor Valburg? Een groot deel zal ook over de A2 en A67 gaan, toch?