Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Pino
2x5 autosnelweg

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » vr 22 okt 2021, 23:40

sven_engelen schreef: vr 22 okt 2021, 0:11 Köln wordt pas vanaf MG-Wanlo aangegeven. Tenzij de Duitsers het gaan continueren zullen we waarschijnlijk bij Tiglia een extra volgbord krijgen. De kleine Duitse wegnummers vind ik ook weinig toegevoegde waarde hebben. Gewoon Duisburg en Köln zijn genoeg.
Er zullen best wel mensen op zoek zijn naar het nummer A61. Mede omdat het doel Köln maar heel losjes gekoppeld is aan de A61, voegt het denk ik toch wel toe om het hier neer te zetten. Dit was kleinere schildje vind ik eleganter overkomen dan de grotere A46-schildjes op de A2.

Het verhaal van Köln hier bewegwijzeren is al zeker tien jaar dat Rijkswaterstaat en Strassen.NRW hebben afgesproken de route Eindhoven-Köln beter te bewegwijzeren, waarbij de management-systemen ook beter op elkaar zouden worden afgestemd om op incidenten te kunnen reageren. De route A67-A73-A61-A4 moest daarbij de basis worden, die dus ook vaste bewegwijzering krijgt. Bedenkingen van het slag “op weg naar Heumar/Frankfurt is de A40 toch wel heel makkelijk en voor het centrum ga je toch beter naar de A57” zijn hier meerdere malen geuit, maar zijn door degenen aan de knoppen nooit belangrijk genoeg gevonden. Rijkswaterstaat voert dus nu langzaam zijn deel van dit plan uit; op Strassen.NRW zou ik niet rekenen vóór heropening van de A61 ná Garzweiler.

Overigens lijkt de route over Kerpen me wel beter op weg naar Heumar. Het scheelt nu al een paar kilometer, en waar je nu nog zou kunnen kiezen voor de A40 om het gedraai om Garzweiler te vermijden, is dat na heropening natuurlijk én verleden tijd én dan win je nog een paar kilometer. Het is voor de verkeersdruk vermoedelijk ook wel positief om dit verkeer van de drukke A3 Kaiserberg-Heumar af te hebben, waar op de A61-A4 meer ruimte bestaat. Dan maar één keer extra afslaan. Waar het hele idee veel lastiger wordt, is verkeer naar de stad, waar je vanaf hier feitelijk drie opties hebt (waarvan er hier eentje rechtdoor gaat, namelijk als je aan de oostkant moet zijn). Er is met zoveel woorden gezegd “we willen hier vooral het interregionale verkeer helpen op weg naar Heumar.” Dat vind ik een nogal aparte benadering voor de vierde stad van Duitsland. Zeker bij Mönchengladbach, waar je dan voor Heumar rechtdoor gaat, maar voor het grootste deel van de stad afslaat, vind ik het nogal onzalig om daar doodleuk Köln rechtdoor te verwijzen en te denken dat weggebruikers dan niet in verwarring raken.
Laatst gewijzigd door Pino op zo 24 okt 2021, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.

nickdh
autoweg

Bericht door nickdh » zo 24 okt 2021, 9:57

Rotterdam komt ook langs de A67 te staan. Hier als ik het goed zie, met 158 km.
SPOILER: TOON

Afbeelding

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » zo 24 okt 2021, 10:15

^^ Daar staat al een geel bord.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 24 okt 2021, 10:29

!%) is volgens mij 150 km ;)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 24 okt 2021, 10:44

Dit was natuurlijk altijd al voorzien; de vraag blijft hoe ze het doel Rotterdam over de Randweg Eindhoven gaan geleiden. Wie daarvoor aanzetten van borden ziet, mag het zeggen.

Wat me aan dit bord meer verbaast, is de positie onderaan van Rotterdam, zonder dat daar een streep boven komt.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 24 okt 2021, 10:52

^^ Er wordt volgens mij alleen een sticker toegevoegd, geen complete vervanging.

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » zo 24 okt 2021, 13:06

Wouter N14 schreef: zo 24 okt 2021, 10:29 !%) is volgens mij 150 km ;)
Waarom doen ze daar zo geheimzinnig over, of moet de juiste afstand nog worden ingevuld?

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 24 okt 2021, 13:08

^^ Heeft met de tekenset te maken. Die karakters zijn de kleinschalige versies van de reguliere cijfers binnen de RWS-lettertypen. Een normaal lettertype heeft die kleine cijfers niet dus dat worden dan deze tekens.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » zo 24 okt 2021, 13:12

Inderdaad. In die lettertypes zijn die onderkastversies gekoppeld aan diverse tekens. Kijk maar eens met welke cijfers ze overeen komen op je standaard QWERTY-toetsenbord.

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » zo 24 okt 2021, 13:13

Je kunt dan toch gewoon de cijfers van de standaard tekenset gebruiken en ze iets kleiner maken, of denk ik te simpel?

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 24 okt 2021, 13:20

Dan denk je te simpel.
Onderkastcijfers zijn speciaal ontworpen en zitten dus onder de speciale tekens. Reguliere cijfers verkleinen is a) veel meer werk omdat de onderkastcijfers simpelweg al in het font zitten en b) kloppen dan de staartdiktes e.d. niet meer waardoor de karakters veel te dun worden.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » zo 24 okt 2021, 13:21

^^ En de ontwerpers van het RWS Ee (en anderen) lettertype konden dat veilig doen, want !@#$ etc op zichzelf worden toch niet gebruikt in de bewegwijzering en zullen vermoedelijk ook nooit ontworpen zijn binnen dat lettertype.

Ga je dit converteren naar anderen lettertypen, dan gaat dat natuurlijk wel mis. In de voor ons reguliere lettertypen correspondeert de onderkast 1 gewoon weer met een !. Zoiets lijkt gebeurt in dat plaatje van het nieuwe bord, want dat is natuurlijk duidelijk geen RWS Ee.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 24 okt 2021, 13:26

^^ Dat eerste gaat helaas niet op voor de (haakjes).

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » ma 25 okt 2021, 8:45

Unicode beschikt wel over kleinere cijfervarianten, maar die tik je niet zo makkelijk op je toetsenbord. Dus dit is dan de meest praktische oplossing.

Ronde haken zitten in de RWS/ANWB-lettertypen als ik me niet vergis onder de rechte haken [ en ].
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 25 okt 2021, 14:38

Mark schreef: zo 24 okt 2021, 13:21 ^^ En de ontwerpers van het RWS Ee (en anderen) lettertype konden dat veilig doen, want !@#$ etc op zichzelf worden toch niet gebruikt in de bewegwijzering en zullen vermoedelijk ook nooit ontworpen zijn binnen dat lettertype.
Niet helemaal waar. Bekend is dat [, ] en ? respectievelijk (, ) en ! oplevert.
Verder zitten er nog een flink aantal lettertekens met diacritische tekens, maar ook de digraaf IJ/ij en de Eszet (ringeles) onder de unicodes.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Teetje
dorpsstraat

Bericht door Teetje » di 26 okt 2021, 14:10

Pino schreef: zo 24 okt 2021, 10:44 Dit was natuurlijk altijd al voorzien; de vraag blijft hoe ze het doel Rotterdam over de Randweg Eindhoven gaan geleiden. Wie daarvoor aanzetten van borden ziet, mag het zeggen.
Op de borden voor knp Leenderheide is ruimte voor een extra doel, de borden voor knp De Hogt zijn vol, op de borden voor knp Batadorp past het weer wél.

Maar er zal wel ergens eens bord 'Rotterdam volg Tilburg' komen o.i.d. (aanname).

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » di 26 okt 2021, 14:27

^^ Welk bord bij de Hogt is te vol? Bij zowel Leenderheide als de Hogt staan er 3 doelen voor de doorgaande A2 aangegeven.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 26 okt 2021, 14:56

Wellicht wordt gedoeld op blauwvlak dat nog beschikbaar is op de specifieke wegwijzers. Dan zie je inderdaad dat op de voorwegwijzers van Batadorp en Leenderheide makkelijk één doel kan worden bijgeplust voor de rijrichting Rotterdam, en bij De Hogt niet. Maar goed, die ruimte houdt al op bij de beslissingswegwijzers, dus dat heeft nogal beperkte waarde.

Met maximaal drie doelen in deze richting op alle drie de knooppunten, kun je Rotterdam inderdaad gewoon toevoegen. Kun je het op die De Hogt-voorwegwijzer en op de drie beslissingswegwijzers nog wel ruiteren of zo. Vraag is alleen hoe wenselijk dat is. Je kunt bij Leenderheide en De Hogt Tilburg wel opofferen bijvoorbeeld. En dan wordt het gewoon een sticker-exercitie. Dit althans op de hoofdbaan. Op de parallelbaan zit je minder met doorgaand verkeer en wellicht des te meer met verkeer uit Eindhoven zelf dat in de stad ook verwijzingen Tilburg heeft gezien.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 27 okt 2021, 9:30, 1 keer totaal gewijzigd.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » di 26 okt 2021, 15:09

^^ Op de parallelbaan kan je Tilburg natuurlijk ook gewoon aanhouden. Verkeer van Venlo naar Rotterdam komt daar normaal gesproken nooit terecht, dus hoef je Rotterdam ook niet continu te houden. Om diezelfde reden staat ook Amsterdam nergens op de parallelbaan aangegeven. Dat komt allemaal pas bij het einde van de parallelbaan bij Batadorp.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 26 okt 2021, 16:56

^^ Dat bedoelde ik inderdaad.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 26 okt 2021, 21:19

verfmeer95 schreef: di 26 okt 2021, 14:27 ^^ Welk bord bij de Hogt is te vol? Bij zowel Leenderheide als de Hogt staan er 3 doelen voor de doorgaande A2 aangegeven.
https://goo.gl/maps/6irekcA5c8sAR4fX8

Het bord is niet echt leeg te noemen of zo. Voor buitenlands vrachtverkeer ontbreekt overigens iets als Duisburg. Gelukkig staat het E nummer wel aangegeven :twisted:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » di 26 okt 2021, 23:25

^^ Vanuit Antwerpen is het inderdaad moeilijk, omdat je hier effectief 4 richtingen tegelijkertijd moet beschrijven. Zelfs al heb je maar 2 doelen per richting raakt het bord al snel vol.
Voor de discussie over het doel Rotterdam maakt het gelukkig niets uit, omdat verkeer van Antwerpen naar Rotterdam toch niet via Eindhoven gaat en Rotterdam hier dus prima afwezig kan blijven.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 27 okt 2021, 0:32

^^ Vanuit het zuiden zijn er ook al vier A2-doelen op Leenderheide, en daar wil men dan Rotterdam ook bij hebben (immers te bewegwijzeren vanaf Bocholtz). Van die vier doelen Amsterdam / ‘s Hertogenbosch / Tilburg / Antwerpen, naast ook nog vier afslaande doelen, zou je er toch wel een willen laten sneuvelen. Wederom geldt dat ik Tilburg daarvoor de meest geëigende kandidaat vind.

Steptimer
verkeersader

Bericht door Steptimer » wo 27 okt 2021, 5:17

Het eerstvolgende netwerkdoel moet toch aangegeven worden?
Dan zou er in ieder geval Breda moeten staan. Dat dekt zowel de lading Tilburg als Rotterdam.
Maar goed, Rotterdam moet blijkbaar al ver in Limburg aangegeven worden. Ik ben benieuwd vanaf welk punt Breda voor het eerst verschijnt in de toekomst in Eindhoven?

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 27 okt 2021, 6:35

^^ Nut en noodzaak van het willen bewegwijzeren van Rotterdam vanuit Zuid-Limburg ontgaat mij ook volledig.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 27 okt 2021, 8:45

^^ Dat is natuurlijk weer dat hele idee van de supernetwerkdoelen Amsterdam en Rotterdam. Over bredere nut valt wel te twisten, maar ze zijn er. Wat het in Zuid-Limburg dan raar maakt, is de uitwerking van het idee dat in de noordelijke helft van het land Amsterdam zou worden bewegwijzerd en in de zuidelijke helft Rotterdam - behalve op de radialen van Amsterdam. Dat heeft geleid tot de onzalige situatie dat vanaf Maastricht Amsterdam verschijnt en vanaf Bocholtz Rotterdam zou verschijnen. En lekker gek, die twee komen natuurlijk al bij Kerensheide bij elkaar.

In die zin was het bepaald handiger geweest om ook de A76 onder de “Amsterdamse radialen”-model te brengen. Overigens vind ik het zeker wel positief dat Rotterdam bij Eindhoven al verschijnt. Geeft toch bepaald meer richting dan Tilburg, Vlissingen en zelfs Breda.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 27 okt 2021, 9:13

Ik heb het wel eens eerder genoemd, maar persoonlijk had ik Eindhoven een prominentere rol gegeven ten koste van Amsterdam en Rotterdam. Een soort van middel-supernetwerkdoel ;)
Op die manier had je Amsterdam en Rotterdam kunnen laten vervallen in Limburg, en op de A67. Eindhoven heb ik namelijk altijd bekend genoeg gevonden om die prominentere rol te krijgen.

Dan hoef je met Rotterdam pas te beginnen vanaf Eindhoven.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 27 okt 2021, 9:31

^^ vreemd genoeg vindt men tussen Eijsden-grens en Maastricht Eindhoven wel bekend genoeg als doel. Pas aan de noordkant van Maastricht komt Amsterdam in beeld.
https://goo.gl/maps/ohq38UrWrQjRHdHk7

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 27 okt 2021, 9:49

^^ Dat was denk ik wel handig in de tijd dat je door de stad nog geen snelweg had. Hoefde er maar één A2-doel continu te worden gehouden op de oude N2. Eindhoven én Amsterdam had daar meer druk gegeven op de beschikbare bordruimte voor lokaal spul. Met de tunnel is op zich ruimte ontstaan om het doel Amsterdam door te trekken naar de grens.

Eindhoven mag internationaal wel de naamsbekendheid hebben, maar het voldoet natuurlijk niet aan het idee “Amsterdam en Rotterdam zijn de eindbestemmingen van veel internationaal wegverkeer, dus begeleid dan hen vanaf de grens.” Maar het zou in het zuidoosten wel wat ruimte geven op de borden, al kun je natuurlijk best zeggen dat Rotterdam er op de A67 prima bij kan en dat het ook volstaat om op de A76 Rotterdam te vervangen door Amsterdam, waarna je op de A2 alles bij het oude kunt laten.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 27 okt 2021, 9:57

Amsterdam had destijds op de N2 er makkelijk bijgepast ;)
Op de A76 Amsterdam ipv Rotterdam vermelden was natuurlijk veruit de meest logische optie geweest.
Afbeelding