Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » di 15 mar 2022, 16:09

N235 schreef: di 15 mar 2022, 15:53 Gelukkig is het dan locatie VU. Zou je iets van ziekenhuissymbool AUMC VU en AUMC AMC kunnen krijgen.
Lekkere codetaal. Mooi in lijn met de NKI-AVL bij afrit Slotervaart. Dan is VUMC denk ik toch fijner.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » di 15 mar 2022, 16:20

^^ en bij het AVL kun je nu net niet terecht als je spoedeisende hulp nodig hebt. Ziekenhuizen zouden volgens de richtlijnen alleen bewegwijzerd dienen te worden als ze over een 24-uurs ehbo-post beschikken. De naam van het ziekenhuis is voor die doelgroep overigens niet relevant.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 15 mar 2022, 17:55

Kaaiman schreef: di 15 mar 2022, 15:01
Nee. Op de N31 is afrit Drachten echt een afrit, afzonderlijk van het knooppunt.
Ik bedoel dus in de (nabije) toekomst.
De huidige configuratie verandert niet. Drachten is te bereiken via een afrit van de N31, die duidelijk afgescheiden is van het klaverblad dat Drachten gaat heten.
Dat klaverblad heet nu (van beide kanten) op de A7 nog afritten 30 en 30a.
Kaaiman schreef: di 15 mar 2022, 15:01 Knooppunten worden op afstandsborden in Nederland toch nooit aangegeven? :dontknow:
Het afstandsbord geeft aan dat de bestemming Drachten via de N31 te bereiken is. Dus niet via een afrit van de A7.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 15 mar 2022, 19:10

paolie schreef: di 15 mar 2022, 16:20 ^^ en bij het AVL kun je nu net niet terecht als je spoedeisende hulp nodig hebt. Ziekenhuizen zouden volgens de richtlijnen alleen bewegwijzerd dienen te worden als ze over een 24-uurs ehbo-post beschikken. De naam van het ziekenhuis is voor die doelgroep overigens niet relevant.
Omschrijf je nu de huidige richtlijn of wat volgens jou de richtlijn zou moeten zijn? Ik zou het laatste kunnen volgen, en er zijn zeker landen waar ziekenhuis-verwijzingen sterk gekoppeld zijn aan de mogelijkheid eerste hulp te krijgen (in de Australische Outback zelfs met losse borden dat er over 75 kilometer een ziekenhuis met SEH is). Maar in Nederland is het bewegwijzeren van ziekenhuizen ooit gerechtvaardigd met het aantrekken van grotere hoeveelheden ter plaatse onbekenden. Herinner me uit richtlijnen een tabel waarin het aantal bedden in combinatie met de afstand van de afrit min of meer bepaalde of een ziekenhuis bewegwijzerd mocht worden.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » di 15 mar 2022, 19:43

Ben maar blij dat qua ziekenhuizen de Bossche situatie alweer ruim 10 jaar verleden tijd is. Daar had je met de fusie tussen het Carolusziekenhuis, Groot Ziekengasthuis en Willem-Alexanderziekenhuis tot Jeroen Bosch-Ziekenhuis pas vreemde namen. Toen de drie locaties nog open waren waren dat respectievelijk [H] JBZ loc. Carolus, [H] JBZ loc. GZG en [H] JBZ loc. WA. :roll:

Gelukkig stond dat toen alleen nog in de stad zelf aangeduid en niet op de snelwegen.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 15 mar 2022, 20:00

Dordrecht vervangen door Breda zal vast volgens de richtlijn zijn, maar om nou de Drechtsteden met ruim een kwart miljoen inwoners op 15 km weg te laten van de bewegwijzering lijkt me toch onnodig verwarrend.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 15 mar 2022, 20:52

harry schreef: di 15 mar 2022, 17:55
Kaaiman schreef: di 15 mar 2022, 15:01
Nee. Op de N31 is afrit Drachten echt een afrit, afzonderlijk van het knooppunt.
Ik bedoel dus in de (nabije) toekomst.
De huidige configuratie verandert niet. Drachten is te bereiken via een afrit van de N31, die duidelijk afgescheiden is van het klaverblad dat Drachten gaat heten.
Dat klaverblad heet nu (van beide kanten) op de A7 nog afritten 30 en 30a.
Kaaiman schreef: di 15 mar 2022, 15:01 Knooppunten worden op afstandsborden in Nederland toch nooit aangegeven? :dontknow:
Het afstandsbord geeft aan dat de bestemming Drachten via de N31 te bereiken is. Dus niet via een afrit van de A7.
Ik denk dat jullie langs elkaar heen praten. In de jaren '80 was het inderdaad zo dat de afrit Drachten en de afrit Oosterwolde in elkaar waren verweven. Inmiddels is er een klaverblad (afrit 30 en 30a) langs de A 7 én een afrit Drachten langs de N 31. Hier wreekt zich dat de afritnaam en knooppuntnaam hetzelfde is. Zie je ook bijv. bij Diemen. In Old-School was het niet zo problematisch, maar wel tegen de richtlijnen. Inmiddels is het wel volgens de richtlijnen correct maar levert het bewegwijzeringstechnisch niet zulke fraaie situaties op mijns inziens.

Op de SV still zie je trouwens dat je voor de afrit Drachten inderdaad de hoofdrijbaan van de N 31 nodig hebt: er is zelfs geen parallelbaan:
https://goo.gl/maps/GKrQs73DCoTU6Yvi6

Het probleem lijkt me overigens vrij éénvoudig te verhelpen: Drachten-Centrum omnoemen naar 'De Folgeren', Drachten zonder postfix omnoemen naar 'De Wiken' en/of 'De Venen' en de aansluiting Drachten-Centrum langs de A 7 onnoemen naar 'De Drait'.

Dit zijn allemaal bekende wijken van Drachten.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » di 15 mar 2022, 21:02

Hensepens schreef: di 15 mar 2022, 14:17
Steyn_E schreef: ma 14 mar 2022, 19:53
Chris schreef: ma 14 mar 2022, 18:44 Deze constructie wordt volgens mij als botsvriendelijk beschouwd en hoeft dan niet afgeschermd te worden.
Dat is ook waarom ze weer van die I-staanders afgestapt zijn; die waren allesbehalve botsvriendelijk.

I-staanders?
Ja, er is een korte periode bebording op aluminium I profielen geschroefd. Soms met een ondersteuningsconstructie erachter (ook van I profielen) maar meestal op alleen een paar verticale I profielen. Die zijn echter veel minder bots vriendelijk dan het gebruikelijke stalen buizenframe. Ik zal even een plaatje opzoeken.

Hier een post uit het schadeborden-topic:
Stefanuzz schreef: ma 01 nov 2021, 19:14 Ohja, deze had ik ook nog in de collectie van 22 oktober jl.: N795 Soerelseweg tussen Nunspeet en Epe. Eenzijdig ongeval in de bekende bocht waar ze er wel vaker uit vliegen bij een nat wegdek.

Afbeelding

Niet de eerste keer dat dit bord het moest ontgelden. In augustus 2019 was het hier ook al raak:

Afbeelding

Grappig om te zien dat het nieuwe bord een totaal ander type bord is geworden.
De I-staanders zijn duidelijk te zien op de onderste foto. En ze lijken dus een stuk minder botsvriendelijk.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 15 mar 2022, 21:21

Vinny schreef: di 15 mar 2022, 20:52 In de jaren '80 was het inderdaad zo dat de afrit Drachten en de afrit Oosterwolde in elkaar waren verweven.
Ik ken het alleen als een onvolledig klaverblad, dat op de A7 inderdaad afrit Oosterwolde heette.

Vanuit Groningen moest je voor Oosterwolde de afrit Oosterwolde nemen, die alleen rechtsaf richting N31 ging.
Dan moest je direct de afrit Drachten (van de N31 dus) nemen en dan keren, d.w.z. de oprit nemen, en dan kon je naar Oosterwolde.

Ik zie daar geen verwevenheid in, afgezien van de nogal bijzondere bewegwijzering.
--Harry.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 15 mar 2022, 21:24

Wel verwevendheid, want als je bijv. richting Heerenveen wilde vanuit Leeuwarden moest je dat via de afrit doen, en voor Oosterwolde moest je ook doorlussen zoals je zelf opschrijft, dus daar had je die extra afrit ook voor nodig.

Omdat we wellicht langs elkaar heen praten: Ik noem de afrit en het knooppunt verweven omdat voor bepaalde relaties in het knooppunt 'Drachten' automobilisten verplicht zijn de afrit 'Drachten' te nemen.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 15 mar 2022, 21:26

Vinny schreef: di 15 mar 2022, 21:24 want als je bijv. richting Heerenveen wilde vanuit Leeuwarden moest je dat via de afrit doen
Ach ja, dat was ook zo.
Vinny schreef: di 15 mar 2022, 21:24 Ik noem de afrit en het knooppunt verweven omdat voor bepaalde relaties in het knooppunt 'Drachten' automobilisten verplicht zijn de afrit 'Drachten' te nemen.
Maar dat is dus verleden tijd.
--Harry.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 15 mar 2022, 21:28

Vanuit Groningen een niet logische verbinding inderdaad, je zult hem weinig hebben gebruikt vermoed ik. ;)

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 15 mar 2022, 22:36

Vinny schreef: di 15 mar 2022, 21:28 je zult hem weinig hebben gebruikt vermoed ik
Off-topic, maar ook in die tijd probeerde ik al zo veel mogelijk wegen te berijden. De "N31" (nu N381) hoorde daar zeker bij, ook vanuit Groningen.
(Maar de verbinding Leeuwarden-Heerenveen heb ik inderdaad bijna nooit gehad. Toevallig afgelopen zaterdag nog wel, na het maken van enkele van bovenstaande foto's.)
--Harry.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » di 15 mar 2022, 23:02

Claus Plein schreef: di 15 mar 2022, 14:48 ^^ plus wat lijkt op een dWiSTa: https://www.rijkswaterstaat.nl/apps/geo ... 72259S.png
Die zou dus hier moeten komen. Waarom is de gemeente Rotterdam hier onderhoudsplichtig? Dit lijkt mij zonder twijfel gewoon rijksweg en dus toebehorend aan Rijkswaterstaat?

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » di 15 mar 2022, 23:08

Omdat de gemeente ze wil hebben en gaat aansturen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » di 15 mar 2022, 23:11

Dus dat kan evengoed betekenen dat de gemeente zelf een een X bedrag aan RWS (al dan niet A15 MaVa, aangezien die tot 2035 het onderhoud mag doen) overmaakt om het onderhoud uit te laten voeren?

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » di 15 mar 2022, 23:50

Met als bijzonderheid: 'Werkend opleveren!'
Moet niet gekker worden :mrgreen:

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » wo 16 mar 2022, 0:16

Rene schreef: vr 11 mar 2022, 16:39 Het is er dus gekomen op verzoek van de vereniging van elektrische rijders.

Overigens is dit gewoon een kwestie van wennen. Het zal snel genoeg duidelijk zijn voor de groep die het betreft dat op afstand een "stip" rechtsbovenin het pictogram de relevante boodschap al geeft.
En op dezelfde wijze zal het voor waterstofrijders duidelijk zijn dat de voor hen relevante "stip" rechtsonderin staat.
Zal het, over pakweg 20 jaar, voor ICE gebruikers duidelijk zijn dat men, bij slechts één symbool van een (blauw) tankstationpomp, niet meer terecht kunnen?

Met de uitrol van snelladers door de traditionele brandstofmaatschappijen is er tegenwoordig zowat wel op elk brandstofpunt langs de snelweg wel een snellader beschikbaar.

Waterstof zal nog wel even in de 'droom stand' blijven, denk ik.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » wo 16 mar 2022, 9:10

Durashift schreef: wo 16 mar 2022, 0:16 Zal het, over pakweg 20 jaar, voor ICE gebruikers duidelijk zijn dat men, bij slechts één symbool van een (blauw) tankstationpomp, niet meer terecht kunnen?
Dat zal nog wel veel langer duren dan 20 jaar. Immers het is gezien de noodzakelijke grondstoffen vrijwel onmogelijk om het gehele voertuigpark te elektrificeren. Ook zal men erachter komen dat elejtrische auto's meer chemisch afval opleveren, en dat dit ook problemen geeft. Dat fossiele brandstoffen binnen 20 jaar niet meer verkrijgbaar zouden zijn, is m.i. geen reëel scenario.
Durashift schreef: wo 16 mar 2022, 0:16 Met de uitrol van snelladers door de traditionele brandstofmaatschappijen is er tegenwoordig zowat wel op elk brandstofpunt langs de snelweg wel een snellader beschikbaar.
Er zijn nog heel veel VZP's waar geen (snel)lader aanwezig is.
Durashift schreef: wo 16 mar 2022, 0:16 Waterstof zal nog wel even in de 'droom stand' blijven, denk ik.
Dat kan gaan veranderen zodra men inziet dat kernenergie (thorium molted salt) the way to go is. Je hebt die vorm van energie nodig voor een continue stroomvoorziening - met alleen de wiebelstroom uit zon en wind ga je dat niet redden. Maar heb je eenmaal die kerncentrales, dan kun je op en milieuvriendelijke manier ook de nodige waterstof gaan produceren - en die heb je hard nodig voor het vrachtverkeer.

Hensepens
autoweg

Bericht door Hensepens » wo 16 mar 2022, 10:21

@steyn..

Dank voor je antwoord.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » do 17 mar 2022, 17:09

harry schreef: ma 14 mar 2022, 18:27 Nieuwe "NBN" op de N31 tussen Leeuwarden-Oost en knooppunt Drachten (dus niet Ureterpvallaat):
Er is inderdaad nog een nieuw afstandenbord na :AS: Garyp met Leeuwarden nog 10 kilometer.

Er is ook een nieuw afstandenbord na :AS: Leeuwarden-Oost.

Afbeelding

^[A32] Zwolle 86

is er bij gekomen.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 18 mar 2022, 13:19

Als ik het goed gezien heb, zijn deze borden in knooppunt Bodegraven nu vervangen door NBA.
Daarmee is afrit 12a dan (eindelijk) definitief verdwenen.

Afbeelding
(foto juli 2018)
--Harry.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » vr 18 mar 2022, 13:50

GuteFahrt schreef: do 17 mar 2022, 17:09
harry schreef: ma 14 mar 2022, 18:27 Nieuwe "NBN" op de N31 tussen Leeuwarden-Oost en knooppunt Drachten (dus niet Ureterpvallaat):
Er is inderdaad nog een nieuw afstandenbord na :AS: Garyp met Leeuwarden nog 10 kilometer.

Er is ook een nieuw afstandenbord na :AS: Leeuwarden-Oost.

Afbeelding

^[A32] Zwolle 86

is er bij gekomen.
Beeld:

Afbeelding

Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 18 mar 2022, 15:31

Goede zaak dat ze het gele N32 hebben ingeruild voor het rode A32. :top: Dat was natuurlijk na de ombouw van de N32 een systeemautisme.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » vr 18 mar 2022, 17:50

Ik vind het bord met alleen Leeuwarden toch wel een aanfluiting. Die weg loopt niet dood in Leeuwarden toch?
Hetzelfde zie je bijvoorbeeld op de A50 vlakbij Eindhoven en de A59 tussen Oss en Den Bosch (pas bij Hintham komt er iets anders bij). Op het moment dat het netwerkdoel het laatste (hoofd)doel op de bebording is hoort men gewoon een achterliggend netwerkdoel toe te voegen.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » vr 18 mar 2022, 19:16

^^ Helemaal mee eens. Hier had op zijn minst Drachten bij moeten staan. En zelfs het officieuze supernetwerkdoel Groningen had hier niet misstaan.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » vr 18 mar 2022, 19:34

^^ Dit is de N31 vanuit Drachten. Hier had Harlingen toegevoegd moeten worden.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » vr 18 mar 2022, 20:18

Aha, dat had ik niet scherp. Dan Harlingen erbij inderdaad. En vanaf Leeuwarden-Oost onder de streep misschien zelfs '[N359] Bolsward' mits dat bij KP Werpsterhoek ook in te passen is.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » za 19 mar 2022, 22:36

harry schreef: vr 18 mar 2022, 13:19 Als ik het goed gezien heb, zijn deze borden in knooppunt Bodegraven nu vervangen door NBA.
Daarmee is afrit 12a dan (eindelijk) definitief verdwenen.
SPOILER: TOON

Afbeelding
(foto juli 2018)
Afbeelding
--Harry.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » za 19 mar 2022, 22:42

Nieuwe borden:

A1 naar het westen, Neerduist. Zoals aan de foto te zien, dacht ik serieus dat de invoegstrook doorliep in de uitvoegstrook.
Afbeelding

A44, Ommedijk.
Afbeelding
--Harry.