Dat is dan maar zoals het is. Alleen laat het dan ook vaker toe als een gemeente even geen machtspositie heeft. Ik heb nu het idee dat we op sommige plekken heel principieel worden geduwd naar windrichtingen, want dat is zoveel beter, en dat gemeentes waarvan iets nodig hebben dus wel afwijkingen kunnen krijgen.
Discussie bewegwijzering in NL (NBA)
Moderator: Moderatoren
-
- 4x3 autosnelweg
Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)
-
- Moderator
De weggebruiker trekt hoe dan ook aan het kortste eind. Die mag het doen met óf systeemtechnocratische logica óf met politiek gekleurd gehobby.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 4x5 autosnelweg
Als ik je vertel wat de naam wordt van de naam van de afrit die beter Gorinchem-Noord zou gaan heten, dan snap je dat windrichtingen echt wel de betere keuze is voor de weggebruiker.Pino schreef: ↑zo 24 apr 2022, 21:54 Dat is dan maar zoals het is. Alleen laat het dan ook vaker toe als een gemeente even geen machtspositie heeft. Ik heb nu het idee dat we op sommige plekken heel principieel worden geduwd naar windrichtingen, want dat is zoveel beter, en dat gemeentes waarvan iets nodig hebben dus wel afwijkingen kunnen krijgen.
Maar soms moet je simpelweg pragmatisch zijn als er sprake is van een afhankelijkheid. Niet leuk, maar lieve koekjes worden helaas niet altijd gebakken.
-
- 4x3 autosnelweg
Ik begin hoe langer hoe meer te voelen voor afschaffen van afritnamen. Dat haalt ook een hoop van die politieke druk eraf, en je kunt nog een beetje spelen per rijrichting - vooral handig met van die -Noord afritten wanneer je naar het noorden rijdt en de stad dus allang voorbij bent. En equivalent voor drie andere windrichtingen.
Voor de rest heb ik in de afgelopen vijftien jaar heel veel lokale doelen zien verschijnen die heel treurig stemmen. Zowel de Centrum-Westzijdes als wijknamen die slecht passen in iets anders dan een mal van hetzij Rijkswaterstaat hetzij de lokale politiek. En dan blijven straatnamen nog maar verboten omdat die de ter plaatse onbekende weggebruiker niet zouden helpen.
Voor de rest heb ik in de afgelopen vijftien jaar heel veel lokale doelen zien verschijnen die heel treurig stemmen. Zowel de Centrum-Westzijdes als wijknamen die slecht passen in iets anders dan een mal van hetzij Rijkswaterstaat hetzij de lokale politiek. En dan blijven straatnamen nog maar verboten omdat die de ter plaatse onbekende weggebruiker niet zouden helpen.
-
- verkeersader
Gorinchem-De Kooi? Gorinchem-Schotdeuren?
Gorinchem?
Wel blij dat Almere daar weg is. Maar daar komt dus nog een toekomstige afrit, dus een derde rechtdoordoel?
Hamburg, meine Perle
-
- 4x5 autosnelweg
-
- Wegnummerfotograaf

https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- verkeersader
Dat is een toekomstig bedrijventerrein. Dus terwijl Avelingen niet kan, krijgen we Groote Haar (ook een bedrijventerrein) als rechtdoordoel. Mamma Mia.
Hamburg, meine Perle
-
- 4x3 autosnelweg

Maar dat is dus wat je krijgt als je een gemeente met een machtspositie min of meer de keuze laat. Misschien heeft iemand ze gezegd dat Gorinchem-Avelingen dan tenminste nog netter was geweest voor de consistentie; misschien tekende Rijkswaterstaat meteen bij het kruisje toen de gemeente met afritnamen kwam die niet vreselijk pijn deden. Het zij zo. Overigens ligt deze nieuwe afrit zo ver naar het noorden, en zal deze niets anders in Gorinchem bedienen dan het toekomstige bedrijventerrein (of mis ik een grootschalig woningbouwplan?) dat ik Gorinchem-Noord ook problematisch had gevonden.
-
- expressweg
Het is duidelijk dat bedrijventerreinen wel kunnen als wijknaam. We hebben ook Rijswijk-Plaspoelpolder en Roosendaal-Borchwerf.
-
- 4x5 autosnelweg
Bewegwijzering moet gewoon eenduidig en consequent zijn. Aansluitingen hebben het best een herkenbare korte en unieke naam die ook voor een aantal decennia vastligt. Dat is voor kaartenmakers en navigatiesoftwarebedrijven het meest praktisch om te gebruiken in hun systemen waarmee de weggebruiker dus ook het meest mee geholpen wordt. Het is belangrijk dat de informatie op het beeldscherm overéénkomt met de naam die je 'in het veld' tegenkomt. Dat lijkt me tamelijk evident. 

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 4x3 autosnelweg
Ik zou in overweging willen geven dat men in meerdere landen al lang geleden heeft geconcludeerd dat de beste manier om een afrit eenduidig en consequent aan te duiden het gebruik van een afritnummer is. Werkt ook uitstekend op kaarten en navigatiesoftware. Vanaf daar bevinden alle doelen zich dus in het vrije bereik.
Een afritnaam erbij is dan lekker voor de herkenbaarheid -mensen onthouden toch beter een naam dan een nummer- maar we zien wat voor problemen het brengt. En hebben we dan met zijn allen zoveel moeite met het feit dat er bij Amsterdam twee afritten liggen met verschillende namen per rijrichting?
Een afritnaam erbij is dan lekker voor de herkenbaarheid -mensen onthouden toch beter een naam dan een nummer- maar we zien wat voor problemen het brengt. En hebben we dan met zijn allen zoveel moeite met het feit dat er bij Amsterdam twee afritten liggen met verschillende namen per rijrichting?
-
- 4x5 autosnelweg
Afritnummering in Nederland is al in 1996 geïntroduceerd. Ik heb er zelf weinig mee: de nummers zijn niet goed op afstand leesbaar (veel slechter dan wegnummers) en het zijn er te veel om te onthouden. Ik navigeer er dus zelf niet op, maar dat mag iedereen voor zich weten natuurlijk 

-
- 2x3 autosnelweg
Het hangt er vooral vanaf hoe je ze wil gebruiken. Het is niet zo moeilijk om te onthouden afrit 17 te nemen. Maar als de verkeersinformatie opeens een probleem meldt bij afrit 17, heeft de gemiddelde ontvanger van dat nieuws geen idee welke afrit dat precies is.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
- 4x5 autosnelweg
Maar ik zou dat dan eerst nog moeten opzoeken. Ik weet echt niet zo welke afrit naar de voormalige A 58 bij Breda gaat, maar kan wel uit mijn hoofd de betreffende afrit nemen op basis van de bestemmingen die op het bord staan. En zo vaak ga ik ook weer niet naar de zuidelijke parel van ons land om dat op een spiekbriefje te (willen) schrijven 

-
- 2x3 autosnelweg

Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
- 4x3 autosnelweg

Hoe dan ook, wie niet opzoekt, omdat hij wel op gevoel naar Breda kan rijden, heeft ook nul belang bij een eenduidige afritnaam voor kaart en navigatiesysteem. Het punt is dat wie zich wél specifiek voorbereidt met een kaart sneller dat eenduidige afritnummer zal uitzoeken om op te navigeren dan een doel. En dat geldt op dezelfde manier voor een navigatie-instructie als “over 15 kilometer afrit 11.” Dat neem je gewoon ter kennisgeving aan, zonder vragen of daar Tilburg-Centrum West staat als afritnaam of Goirle.
-
- expressweg

-
- 4x3 autosnelweg

Dat kunnen wij met een ongeval ter hoogte van afrit Breda ook.
-
- expressweg

-
- 4x3 autosnelweg

-
- 4x5 autosnelweg
Vroeger stonden afrit- en knooppuntnamen gewoon prominent weergegeven op de wegenkaarten. Ook in Nederland. Momenteel geven Google Maps en OSM de naam van de aansluiting trouwens ook weer, subtiel bij het beslissingspunt. Voor beide navigatieprogramma's is het dus mogelijk om afritten in de andere richting een andere naam te geven. Maar zoals ik al zei, ik vind dat minder wenselijk. Het maakt het allemaal onoverzichtelijker en moeilijker te onthouden.
-
- expressweg
Schadegeval dat vrij snel vervangen is. Alleen jammer dat de vorkpijl wel heel vreemd is uitgelijnd....

Svenlo
-
- Wegnummerfotograaf
En zo te zien nu alweer beschadigd...
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.
--Harry.
-
- expressweg
-
- 4x5 autosnelweg
En verkeerd gemonteerd. (De twee elementen met de pijl naar rechts zijn één regel te hoog gemonteerd)
-
- expressweg

Svenlo
-
- dorpsstraat
Dit bord had schade en is inmiddels vervangen, nu wel met een streep eronder zag ik vanmiddag.harry schreef: ↑do 12 mar 2020, 21:36 Nieuwe NBA her en der in het land.Dank!Dennal schreef: ↑di 10 mar 2020, 12:34 Op de A50 zijn twee nieuwe borden geplaatst. Vorkbord bij Veghel-Noord (ri Eindhoven) en bij Ravenstein (ri Nijmegen) een aankondigingsbord. Deze laatste valt uit de pas. Het bord zit gevestigd aan twee dikke ronde palen en qua ontwerp lijkt deze sterk op de bekende borden bij Het Vonderen.
![]()
Een onderschrift, daar komt hij dan
Ps. De groeten van Playertwo
Ps. De groeten van Playertwo
-
- Hoofdmoderator
Populair bord om omver te rijden 

Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- autoweg

Deze was volgens mij al binnen enkele weken na plaatsing weer platgereden. Heeft er tijden met een extra ondersteuningsconstructie gestaan. Sowieso een opvallend bord omdat het op ronde staanders (aluminium(?) buispalen met een flinke diameter) stond in plaats van een stelling of I-staanders. Zal wel een proef zijn geweest met een snel antwoord…