Afbeelding

Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » zo 24 apr 2022, 21:54

Rene schreef: zo 24 apr 2022, 21:50 Wen er maar aan dat gemeenten invloed hebben op afritnamen.
Zeker als er in het kader van MIRT-projecten nog bepaalde planinpassing noodzakelijk is.
Dat is dan maar zoals het is. Alleen laat het dan ook vaker toe als een gemeente even geen machtspositie heeft. Ik heb nu het idee dat we op sommige plekken heel principieel worden geduwd naar windrichtingen, want dat is zoveel beter, en dat gemeentes waarvan iets nodig hebben dus wel afwijkingen kunnen krijgen.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 24 apr 2022, 21:58

De weggebruiker trekt hoe dan ook aan het kortste eind. Die mag het doen met óf systeemtechnocratische logica óf met politiek gekleurd gehobby.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » zo 24 apr 2022, 21:58

Pino schreef: zo 24 apr 2022, 21:54 Dat is dan maar zoals het is. Alleen laat het dan ook vaker toe als een gemeente even geen machtspositie heeft. Ik heb nu het idee dat we op sommige plekken heel principieel worden geduwd naar windrichtingen, want dat is zoveel beter, en dat gemeentes waarvan iets nodig hebben dus wel afwijkingen kunnen krijgen.
Als ik je vertel wat de naam wordt van de naam van de afrit die beter Gorinchem-Noord zou gaan heten, dan snap je dat windrichtingen echt wel de betere keuze is voor de weggebruiker.
Maar soms moet je simpelweg pragmatisch zijn als er sprake is van een afhankelijkheid. Niet leuk, maar lieve koekjes worden helaas niet altijd gebakken.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 24 apr 2022, 22:44

Ik begin hoe langer hoe meer te voelen voor afschaffen van afritnamen. Dat haalt ook een hoop van die politieke druk eraf, en je kunt nog een beetje spelen per rijrichting - vooral handig met van die -Noord afritten wanneer je naar het noorden rijdt en de stad dus allang voorbij bent. En equivalent voor drie andere windrichtingen.

Voor de rest heb ik in de afgelopen vijftien jaar heel veel lokale doelen zien verschijnen die heel treurig stemmen. Zowel de Centrum-Westzijdes als wijknamen die slecht passen in iets anders dan een mal van hetzij Rijkswaterstaat hetzij de lokale politiek. En dan blijven straatnamen nog maar verboten omdat die de ter plaatse onbekende weggebruiker niet zouden helpen.

Widejo
verkeersader

Bericht door Widejo » zo 24 apr 2022, 23:00

Rene schreef: zo 24 apr 2022, 21:58 Als ik je vertel wat de naam wordt van de naam van de afrit die beter Gorinchem-Noord zou gaan heten, dan snap je dat windrichtingen echt wel de betere keuze is voor de weggebruiker.
Gorinchem-De Kooi? Gorinchem-Schotdeuren?
Gorinchem?

Wel blij dat Almere daar weg is. Maar daar komt dus nog een toekomstige afrit, dus een derde rechtdoordoel?
Hamburg, meine Perle

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » zo 24 apr 2022, 23:25

Gorinchem - Groote Haar

Don't kill the messenger though...

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 24 apr 2022, 23:56

^^ Groote Goedheid.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Widejo
verkeersader

Bericht door Widejo » ma 25 apr 2022, 0:42

Dat is een toekomstig bedrijventerrein. Dus terwijl Avelingen niet kan, krijgen we Groote Haar (ook een bedrijventerrein) als rechtdoordoel. Mamma Mia.
Hamburg, meine Perle

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 25 apr 2022, 16:57

^^ Treurig. Erger dan de andere afritnaam is dat dit ook ruimte gaat vreten op de borden. Af-bre-kingen links en rechts…

Maar dat is dus wat je krijgt als je een gemeente met een machtspositie min of meer de keuze laat. Misschien heeft iemand ze gezegd dat Gorinchem-Avelingen dan tenminste nog netter was geweest voor de consistentie; misschien tekende Rijkswaterstaat meteen bij het kruisje toen de gemeente met afritnamen kwam die niet vreselijk pijn deden. Het zij zo. Overigens ligt deze nieuwe afrit zo ver naar het noorden, en zal deze niets anders in Gorinchem bedienen dan het toekomstige bedrijventerrein (of mis ik een grootschalig woningbouwplan?) dat ik Gorinchem-Noord ook problematisch had gevonden.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » ma 25 apr 2022, 17:13

Het is duidelijk dat bedrijventerreinen wel kunnen als wijknaam. We hebben ook Rijswijk-Plaspoelpolder en Roosendaal-Borchwerf.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 25 apr 2022, 19:30

Bewegwijzering moet gewoon eenduidig en consequent zijn. Aansluitingen hebben het best een herkenbare korte en unieke naam die ook voor een aantal decennia vastligt. Dat is voor kaartenmakers en navigatiesoftwarebedrijven het meest praktisch om te gebruiken in hun systemen waarmee de weggebruiker dus ook het meest mee geholpen wordt. Het is belangrijk dat de informatie op het beeldscherm overéénkomt met de naam die je 'in het veld' tegenkomt. Dat lijkt me tamelijk evident. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 25 apr 2022, 20:33

Ik zou in overweging willen geven dat men in meerdere landen al lang geleden heeft geconcludeerd dat de beste manier om een afrit eenduidig en consequent aan te duiden het gebruik van een afritnummer is. Werkt ook uitstekend op kaarten en navigatiesoftware. Vanaf daar bevinden alle doelen zich dus in het vrije bereik.

Een afritnaam erbij is dan lekker voor de herkenbaarheid -mensen onthouden toch beter een naam dan een nummer- maar we zien wat voor problemen het brengt. En hebben we dan met zijn allen zoveel moeite met het feit dat er bij Amsterdam twee afritten liggen met verschillende namen per rijrichting?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 25 apr 2022, 22:04

Afritnummering in Nederland is al in 1996 geïntroduceerd. Ik heb er zelf weinig mee: de nummers zijn niet goed op afstand leesbaar (veel slechter dan wegnummers) en het zijn er te veel om te onthouden. Ik navigeer er dus zelf niet op, maar dat mag iedereen voor zich weten natuurlijk :lol:

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » ma 25 apr 2022, 22:10

Het hangt er vooral vanaf hoe je ze wil gebruiken. Het is niet zo moeilijk om te onthouden afrit 17 te nemen. Maar als de verkeersinformatie opeens een probleem meldt bij afrit 17, heeft de gemiddelde ontvanger van dat nieuws geen idee welke afrit dat precies is.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 25 apr 2022, 22:15

Maar ik zou dat dan eerst nog moeten opzoeken. Ik weet echt niet zo welke afrit naar de voormalige A 58 bij Breda gaat, maar kan wel uit mijn hoofd de betreffende afrit nemen op basis van de bestemmingen die op het bord staan. En zo vaak ga ik ook weer niet naar de zuidelijke parel van ons land om dat op een spiekbriefje te (willen) schrijven ;)

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » ma 25 apr 2022, 22:24

^^ Dat sowieso. Bulgnéville, Montigny-le-Roi, Tournus, Loriol, Montélimar Nord/Sud of Le Muy zijn ook plaatsen die ik een stuk makkelijker zou kunnen plaatsen dan de bijbehorende afritnummers :p
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 25 apr 2022, 22:31

^^ Daar zit wellicht wat vakantie-nostalgie in. Je waant je er in zoverre eigenlijk ter plaatse bekend, in ieder geval voor wat de afritdoelen aangaat. En tja, voor die groep was afritnummering wat minder bedoeld. Ik kan zeggen dat het snel anders wordt wanneer je eens naar een vakantiebestemming rijdt over een route die je nog nooit gehad hebt. Op de borden staan die ons zo bekende dorpjes nu vaak onderaan, en juist met de stadsafritten is het nu in Frankrijk zo dat X-Sud in zuidelijke richting niet meer op de borden staat omdat je de stad voorbij bent. Men kwebbelt daar op de verkeersinformatie behendig omheen, zonder specifieke afritnaam. Besef dat het afritnummer alleen niet zou werken, is aanwezig. Maar geen reden geweest om de afschaffing van de afritnamen tegen te houden.

Hoe dan ook, wie niet opzoekt, omdat hij wel op gevoel naar Breda kan rijden, heeft ook nul belang bij een eenduidige afritnaam voor kaart en navigatiesysteem. Het punt is dat wie zich wél specifiek voorbereidt met een kaart sneller dat eenduidige afritnummer zal uitzoeken om op te navigeren dan een doel. En dat geldt op dezelfde manier voor een navigatie-instructie als “over 15 kilometer afrit 11.” Dat neem je gewoon ter kennisgeving aan, zonder vragen of daar Tilburg-Centrum West staat als afritnaam of Goirle.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » ma 25 apr 2022, 22:54

^^ Waar het afritnummer inderdaad het beste werkt voor plaatselijk onbekenden, werkt de afritnaam het beste voor plaatselijk bekenden. Als er gemeld wordt dat de A16 afgesloten is bij afrit 15 ivm met een ongeval zal een dagelijkse pendelaar tussen Etten-Leur en Dordrecht zich gaan afvragen of die afsluiting voor hem/haar problemen geeft. Als gezegd wordt dat de A16 afgesloten is bij de afrit Breda dan is dat probleem er niet.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 25 apr 2022, 23:08

^^ En wat de Fransen dan dus doen, is op de verkeersinformatie zeggen dat er een ongeval is geweest bij Compiegne-Ouest en dat verkeer wordt aangeraden de A1 te verlaten bij Compiegne-Nord. Dat zijn ter plaatse bewegwijzerde doelen, alleen ze hebben geen afritnaam-status. En dat er in de tegengestelde rijrichting helemaal nergens Compiegne-Nord op de borden staat, dat boeit niemand omdat je nu eenmaal niet bezig bent verkeer in die rijrichting te geleiden.

Dat kunnen wij met een ongeval ter hoogte van afrit Breda ook.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » ma 25 apr 2022, 23:18

^^ Dan heb je dus afritnamen die kunnen verschillen per richting en minder prominent op de borden staan. Het is een puur semantische discussie of je dat een systeem zonder kan afritnamen kan noemen of niet.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 25 apr 2022, 23:29

^^ Dat heeft iets semantisch, maar de realiteit is dat we zeker met NBA afritnamen behoorlijk op een voetstuk zijn gaan zetten. Enige vermelding rechtdoor op het vorkbord, enige vermelding op 1200 meter, en op allerlei plekken moest de afritnaam anders om systeem-redenen. Je ziet wat het oplevert. Als je afschaft en namen dan alleen bewaart voor verkeersinformatie en wat geschreven communicatie, heeft dat voor al zijn semantiek wel een flinke impact. Systeem zou zwaar op de schop moeten, nieuwe namen uit afgelopen 15 jaar voor (bijna) niets geweest. Maar je haalt er wel een politieke angel van heb ik jou daar uit, en lost problemen op bij die vele steden die worden bediend door afritten aan radiaal verlopende uitvalswegen - waar bij de ene richting nu eenmaal andere doelen hóren dan bij de andere.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 26 apr 2022, 7:14

Vroeger stonden afrit- en knooppuntnamen gewoon prominent weergegeven op de wegenkaarten. Ook in Nederland. Momenteel geven Google Maps en OSM de naam van de aansluiting trouwens ook weer, subtiel bij het beslissingspunt. Voor beide navigatieprogramma's is het dus mogelijk om afritten in de andere richting een andere naam te geven. Maar zoals ik al zei, ik vind dat minder wenselijk. Het maakt het allemaal onoverzichtelijker en moeilijker te onthouden.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » wo 11 mei 2022, 20:44

Schadegeval dat vrij snel vervangen is. Alleen jammer dat de vorkpijl wel heel vreemd is uitgelijnd....
Afbeelding
Afbeelding
Svenlo

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 11 mei 2022, 20:46

sven_engelen schreef: wo 11 mei 2022, 20:44 Schadegeval dat vrij snel vervangen is.
En zo te zien nu alweer beschadigd...
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » wo 11 mei 2022, 20:46

^^ Ja dat viel me net dus ook op :lol:
Svenlo

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » wo 11 mei 2022, 23:14

En verkeerd gemonteerd. (De twee elementen met de pijl naar rechts zijn één regel te hoog gemonteerd)

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » do 12 mei 2022, 0:05

^^ Oh daarom steekt die pijl zo hoog! Ik dacht dat dat een designfout was! 😅
Svenlo

playertwo
dorpsstraat

Bericht door playertwo » ma 16 mei 2022, 17:19

harry schreef: do 12 mar 2020, 21:36 Nieuwe NBA her en der in het land.
Dennal schreef: di 10 mar 2020, 12:34 Op de A50 zijn twee nieuwe borden geplaatst. Vorkbord bij Veghel-Noord (ri Eindhoven) en bij Ravenstein (ri Nijmegen) een aankondigingsbord. Deze laatste valt uit de pas. Het bord zit gevestigd aan twee dikke ronde palen en qua ontwerp lijkt deze sterk op de bekende borden bij Het Vonderen.
Dank!
Afbeelding
Dit bord had schade en is inmiddels vervangen, nu wel met een streep eronder zag ik vanmiddag.
Een onderschrift, daar komt hij dan
Ps. De groeten van Playertwo

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 16 mei 2022, 17:22

Populair bord om omver te rijden :nahzeg:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » ma 16 mei 2022, 18:07

^^
Deze was volgens mij al binnen enkele weken na plaatsing weer platgereden. Heeft er tijden met een extra ondersteuningsconstructie gestaan. Sowieso een opvallend bord omdat het op ronde staanders (aluminium(?) buispalen met een flinke diameter) stond in plaats van een stelling of I-staanders. Zal wel een proef zijn geweest met een snel antwoord…