Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.
Moderator: Moderatoren
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Bericht
door harry » di 07 jun 2022, 18:06
Teetje schreef: ↑di 07 jun 2022, 16:26
En vanuit de stad wordt er inderdaad bewegwijzerd naar de A2/A58/A67
Met dus de vreemde situatie dat je vanuit de stad richting A2 rijdt, maar dan alleen de N2 op kunt draaien en pas véél later de A2...
(Bij sommige opritten geeft men tegenwoordig [A2][N2] aan. Dat maakt het misschien een klein stukje duidelijker, maar ideaal is het niet.)
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » di 07 jun 2022, 21:23
De ANWB had vroeger dus de pragmatische oplossing dat vanaf de hoofdrijbaan de parallelbaan niet werd genummerd, maar eenmaal daarop wel. Dat is dan in het kader; je moet er toch af; en als je er op gaat dan wordt het nummer wel weer aangegeven. Valt wat voor te zeggen; maar echt fraai is het natuurlijk niet. In het buitenland zie je ook verschillende benaderingswijzen toegepast worden.
Hier zie je goed hoe het volgens NBA zou moeten:
https://goo.gl/maps/bZHXCtctDHA9nKqFA
Het levert wat moeilijk te interpreteren borden op: het is een soort rebus. Maar op zich staat alle informatie die nodig is er wel op.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
verfmeer95
- expressweg
Bericht
door verfmeer95 » di 07 jun 2022, 22:05
Zelfs NBA gebruikt verschillende ideëen. Op de A4 wordt bij geen van de parallelbanen A4 vermeldt:
-
Rein
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Rein » di 07 jun 2022, 22:45

Parallelbaan Schiphol (westkant) ook niet.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Bericht
door harry » wo 08 jun 2022, 0:04
Ik denk dat het wegnummer op een parallelbaan alleen wordt aangegeven als men onderscheid kan maken met de hoofdrijbaan, dus meestal door de toevoeging RING.
Men wil voorkomen dat de weggebruiker gaat twijfelen welke A4 hij moet nemen, of ten onrechte denkt dat hij de parallelbaan moet nemen.
Of misschien speelt de lengte van de parallelbaan ook mee, want in Hoofddorp en Rijswijk zou je hem RING A4 kunnen noemen als je dat echt wil...
Bij dat bord van Vinny bij Almere heb ik al 2 keer bijna de verkeerde afrit genomen trouwens. Maar die wegindeling is daar ook wel erg ongebruikelijk.
-
paolie
- expressweg
Bericht
door paolie » wo 08 jun 2022, 8:17
De toevoeging Ring komt ook voor bij hoofdrijbanen van snelwegen en staat dus eigenlijk los van het vraagstuk hoe om te gaan met parallelrijbanen (buiten dat: veel Ringen in Nederland zijn nogal gekunstelde gedrochten).
In principe zou ik zeggen: noem het beestje gewoon bij de naam: A2-PAR
-
Steyn_E
- autoweg
Bericht
door Steyn_E » wo 08 jun 2022, 19:11

Nee, A12-par. De A2 staat aangegeven omdat het de kruisende weg is bij knooppunt Oudenrijn, niet het nummer van de parallelrijbaan. Of in het huidige systeem zou dat [RING[A12]] [A2] worden. Dat zou al schelen omdat daarmee in ieder geval duidelijk is dat je er daar ook af moet voor de afritten bij Utrecht.
-
paolie
- expressweg
Bericht
door paolie » wo 08 jun 2022, 19:47

het was een willekeurig voorbeeld…
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » wo 08 jun 2022, 19:57
paolie schreef: ↑wo 08 jun 2022, 8:17
De toevoeging Ring komt ook voor bij hoofdrijbanen van snelwegen en staat dus eigenlijk los van het vraagstuk hoe om te gaan met parallelrijbanen (buiten dat: veel Ringen in Nederland zijn nogal gekunstelde gedrochten).
Dan zou je eigenlijk PAR-A2 moeten neerzetten. Dat is in ieder geval consistent met RING-A2 (getal dient ook in mijn post als voorbeeld). Ik vraag me alleen wel af of je hier nou echt iemand mee gaat helpen. Maar goed, dan kun je ergens ook wel weer vaststellen dat parallelbanen sowieso niet goed bewegwijzerbaar zijn, en dat gekunstelde ringwegen ook niet heel erg helpen. Zo vind ik de (aangegeven) ring van Almere redelijk waanzinnig. Je rijdt min of meer dwars door de stad en niet over een ringweg. Ten oosten van de A 6 is nog een heel gedeelte van de stad; sterker nog: het oudste gedeelte zelfs...

-
harry
- Wegnummerfotograaf
Bericht
door harry » wo 08 jun 2022, 20:16
Vinny schreef: ↑wo 08 jun 2022, 19:57
Ten oosten van de A 6 is nog een heel gedeelte van de stad
Tja, een groot deel van Amsterdam ligt buiten de RING A10. Dat hoort bij ringen.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Bericht
door harry » wo 08 jun 2022, 20:21
paolie schreef: ↑wo 08 jun 2022, 19:47
het was een willekeurig voorbeeld…
Maar wel een toepasselijk
tegenvoorbeeld van deze stelling van mij:
harry schreef: ↑wo 08 jun 2022, 0:04
Men wil voorkomen dat de weggebruiker gaat twijfelen welke A4 hij moet nemen, of ten onrechte denkt dat hij de parallelbaan moet nemen.
Op de A2 bij Maarssen kun je 2 kanten op om de A2 te blijven volgen. Er staan weliswaar RING-aanduidingen, maar niet bij de wegnummers.
Ik zag trouwens vandaag op diezelfde A2 bij Den Bosch dat de RING-aanduidingen iets consequenter zijn geworden op de nieuwe/aangepaste NBA.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » wo 08 jun 2022, 20:23
Harry schreef:Dat hoort bij ringen.
Dat hoeft helemaal niet. Tilburg valt vrijwel geheel binnen de aangegeven ringweg. Het stuk ten zuiden van de A 58 is Goirle. Het is een keuze van de wegbeheerder om de ring via een bepaalde route te laten verlopen.

-
harry
- Wegnummerfotograaf
Bericht
door harry » wo 08 jun 2022, 20:27
Vinny schreef: ↑wo 08 jun 2022, 20:23
Dat hoeft helemaal niet.
Maar het kan dus wel. En is dus geen argument om de RING van Almere raar te vinden. (Er zijn daar wel andere argumenten voor trouwens.)
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » wo 08 jun 2022, 20:45
Maar dat zeg ik dus niet. Ik vind de Ring van Almere waanzinnig omdat ik vind dat alleen de N 702 een karakter heeft dat kan doorgaan voor een ringweg (maar dat heb ik niet in mijn bijdrage gemeld, vanwege irrelvant voor het topic); en het tweede gedeelte van de zin klopt ook want het is feitelijk juist: Almere Haven is het oudste gedeelte van de stad.

-
harry
- Wegnummerfotograaf
Bericht
door harry » wo 08 jun 2022, 20:48
Vinny schreef: ↑wo 08 jun 2022, 20:45
het tweede gedeelte van de zin klopt ook want het is feitelijk juist
Of iets feitelijk juist is of niet doet niet ter zake.
Het ging mij er om of je zo'n feit als
argument kunt gebruiken in deze discussie. Nee dus, vind ik.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » wo 08 jun 2022, 20:54
Het belangrijkste probleem wat ik met het betreffende bord heb is dat het je ogenschijnlijk op het verkeerde been zet. Hier zou het verkeer veel beter geleid worden als ze die Ring-meuk van de wegwijzer halen en 'ouderwets' verwijzen naar Almere-Buiten (N 702), Almere-Hout (A 27) en Almere-Stad (A 6). Eventueel ook Almere-Poort en Haven er aan toevoegen. Dan volgt het bord in ieder geval mijn mentale kaart die ik van de stad heb; en ik denk dat het voor de meeste weggebruikers ook duidelijker is.

-
paolie
- expressweg
Bericht
door paolie » wo 08 jun 2022, 21:10
Vinny schreef: ↑wo 08 jun 2022, 20:45 en het tweede gedeelte van de zin klopt ook want het is feitelijk juist: Almere Haven is het oudste gedeelte van de stad.
Sloten is ook een van de oudste gedeelten van Amsterdam

Verder ben ik het, zoals ik eerder al aangaf, helemaal met je eens: veel ringen in Nederland zijn gekunstelde gedrochten en de ring Almere is daar een goed voorbeeld van.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » wo 08 jun 2022, 21:18

Ik kan dat alleen maar met je eens zijn. Bekeken vanuit de steden met ring (beringde steden?) is het misschien nog wel handig om vanuit de binnenstad en de verschillende wijken simpelweg naar "Ring" te kunnen verwijzen. Dat kan in bijvoorbeeld Almere waarde hebben boven alleen A6, omdat je op deze manier ook de verzameling wegen pakt die veel stadsdelen bedienen. Maar heb je er op de snelweg iets aan? Voor doorgaand verkeer is het bordvulling die verrekt weinig waarde heeft. Ooit kon je nog naar een Ring-verwijzing kijken als iets dat je moest volgen om bij de grote uitvalswegen uit te komen, maar sinds je overal en nergens parallelbanen op wordt gestuurd, is die functie verdwenen - en zet dan sowieso liever iets op de borden dat de uitvalswegen zelf aardig representeert. En heeft verkeer met bestemming ergens in de stad er iets aan? Maar weinig, naar mijn gevoel. Het is zeker niet overal zo dat je door "Ring" te volgen alle afritten naar de stad wel zo'n beetje tegenkomt, dus waarom volg je het eigenlijk? Zeker nu op de hoekpunten van ringen verwijzingen als Rotterdam-Oost moeten komen, is dat eigenlijk dubbel ten opzichte van de ring.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Bericht
door harry » wo 08 jun 2022, 22:23
-
Dennal
- stadsweg
Bericht
door Dennal » wo 08 jun 2022, 23:01

Krijgt afrit 22 vanuit noord net als vanuit zuid ook de toevoeging 's-Hertogenbosch - **** ?
As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aauwd!
Raadscommissie gem. Eindhoven (verkeer & veiligheid).
-
Teetje
- stadsweg
Bericht
door Teetje » do 09 jun 2022, 10:08
paolie schreef: ↑wo 08 jun 2022, 8:17De toevoeging Ring komt ook voor bij hoofdrijbanen van snelwegen en staat dus eigenlijk los van het vraagstuk hoe om te gaan met parallelrijbanen (buiten dat: veel Ringen in Nederland zijn nogal gekunstelde gedrochten).
Het lastige van RING-wegen vind ik dat volgens mij niemand daadwerkelijk naar de stad van bestemming rijdt om vervolgens te zeggen: 'oké, en waar is nu de plaatselijke ringweg?' Met uitzondering van Amsterdam en Rotterdam misschien. Althans, ik kan me dat niet goed voorstellen, maar misschien ligt dat aan mij.
De navigatie volgend zoek ik dan ook veel meer naar een concreet wegnummer, knooppuntnaam, afrtitnummer, plaatsnaam of stadsdeel/-wijk. Ik ben er zo een die eigenlijk ter plaatse meteen het bord 'centrum' achterna rijdt. En al die aanduidingen 'RING' maken voor mij de borden alleen maar onrustiger en zeker niet duidelijker.
Dat gezegd hebbende vind ik wél dat er een duidelijk onderscheid moet zijn tussen hoofd- en parallelbanen op de bewegwijzering. En of dat dan middels aparte wegnummers, tekst (transit vs. lokaal), een symbool of iets anders moet zijn, dat maakt me niet zo veel uit. De toevoeging 'RING' aan het wegnummer dekt i.i.g. de lading niet of ten hoogste beperkt denk ik.
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Seat Ibiza » do 09 jun 2022, 10:33
harry schreef: ↑wo 08 jun 2022, 22:23
Nieuwe borden en opplaksels op bestaande borden op de A2 richting Eindhoven.
Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom Rosmalen van veel borden verwijderd is. Maar vooral het feit dat de afrit op de A2 nu Rosmalen-West heet, vind ik behoorlijk verwarrend. Het wekt de verwachting dat je verderop nog een volgende verwijzing krijgt naar Rosmalen. Maar die is er dus niet. Je moet maar net weten dat je daarvoor de A59 dient te volgen. Begrijpt iemand anders deze 'verbetering' wel?
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Bericht
door harry » do 09 jun 2022, 12:32
Via schreef: ↑do 09 jun 2022, 11:26
Komt nog
Bijzonder dat men van dit ene bord de linkerhelft wel heeft aangepast en de rechterhelft (nog) niet. Dat suggereert dat het toevoegen van Rosmalen op dit bord (en de andere borden) nog wel even gaat duren.
- SPOILER: TOON

Bovendien zou ik verwachten dat op dit (nieuwe) linker bord Rosmalen vermeld zou zijn:

-
Via
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door Via » do 09 jun 2022, 18:31
Hé, voor die laatste heb je gelijk. Dat klopt zo inderdaad niet.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » do 09 jun 2022, 19:03
Teetje schreef:Het lastige van RING-wegen vind ik dat volgens mij niemand daadwerkelijk naar de stad van bestemming rijdt om vervolgens te zeggen: 'oké, en waar is nu de plaatselijke ringweg?' Met uitzondering van Amsterdam en Rotterdam misschien. Althans, ik kan me dat niet goed voorstellen, maar misschien ligt dat aan mij.
Het wordt wel gebruikt als oriëntatiepunt. De Noordelijke Ringweg van Utrecht heeft nog wel wat bekendheid bijvoorbeeld. Ergens doet het me ook denken toen in de jaren '90 de 'Randweg Dordrecht' werd ingevoerd op de bewegwijzering. In het AD heeft toen nog gestaan waarom het niet 'Rondweg' was, omdat de weg in de volksmond zo bekend stond. Volgens Rijkswaterstaat was dat 'geen formele aanduiding van een weg'. Je kon alleen maar Ring(wegen) en Randwegen hebben...

-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Ds79m » do 09 jun 2022, 20:55

Bekend van het Fietspad Oostzijde Rondweg langs die Randweg.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Rene » do 09 jun 2022, 21:17
De NRU, ook bekend als Zuilense ring of N230, was afkorting voor Noordelijke Randweg Utrecht
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » do 09 jun 2022, 21:41
Vinny schreef: ↑do 09 jun 2022, 19:03
In het AD heeft toen nog gestaan waarom het niet 'Rondweg' was, omdat de weg in de volksmond zo bekend stond. Volgens Rijkswaterstaat was dat 'geen formele aanduiding van een weg'. Je kon alleen maar Ring(wegen) en Randwegen hebben...
In Rotterdam werd vroeger ook gesproken over rondweg, met name de A15 als zuidelijke rondweg. De promofolder uit 1971 die hier ooit langskwam spreekt over een serie randwegen die samen de Ruit vormen. Nou goed, ik denk dat je moeilijk van formele aanduiding kunt spreken vóór het moment dat er ring-bewegwijzering kwam. En dat was Ring zo rond 1989 (bij Rotterdam, waarbij toen al duidelijk was dat Amsterdam snel zou volgen) en een paar later de eerste Randweg bij Eindhoven. Daar zijn bepaalde termen die niet direct uit dagelijks taalgebruik kwamen formeel gemaakt - en daarna is de rondweg min of meer uit dat dagelijkse taalgebruik verdwenen.
Nu heb ik hier op het forum wel eens begrepen dat Randweg al eerder een gangbare naam was in Eindhoven, om de incomplete snelwegruit te onderscheiden van de ring/rondweg rond de binnenstad. Maar voor mij was het echt een term waar ik nog nooit van gehoord had toen ik hem voor het eerst op de borden zag. Maar goed, op zich geen slechte term die daar de wereld in is geholpen. Ring bewegwijzert ook beter dan Rondweg.
-
Kaaiman
- Secretaris
Bericht
door Kaaiman » do 09 jun 2022, 22:09
'Tangent' wordt voor randwegen ook nog wel eens gebruikt. Helaas is dat nauwelijks korter op de borden dan 'Randweg'. Bovendien is de driekwartring van Eindhoven moeilijk als tangent de kwalificeren, omdat je bij een tangent toch meer aan een gestrekte randweg langs één kant van een plaats denkt.
In de vooroorlogse jaren was 'ceintuurbaan' een gebruikelijke benaming voor ringwegen, die al dan niet deels langs stadsbebouwing liep. Vaak waren ceintuurbanen bedoeld om doorgaand verkeer buiten het stadscentrum om te leiden, maar was zo'n ceintuurbaan tevens een laan in het stedenbouwkundig plan van een stadsuitbreiding, waardoor het vaak alsnog binnen de bebouwde kom lag.
Maar ik denk niet dat Ceintuurbaan-Noord/West erg handig is op bewegwijzering.

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter