Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Steyn_E
autoweg

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Steyn_E » di 14 jun 2022, 14:47

Peter schreef: di 14 jun 2022, 13:15 De volgende afrit zou je waarschijnlijk Voorschoten noemen op de N44....
Naast een volgende afrit(naam) wordt in NBA wel vaker soms ook een doel (of 2e afritbestemming) genoemd (bij gebrek aan portaalborden).
Een knooppuntnaam heb ik ook al gezien. Grijsoord dacht ik.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » di 14 jun 2022, 14:59

Je bedoelt als bestemming rechtdoor (ergens) ? Dat is vrij gangbaar bij (voor) de afslag voor een knooppunt.
Laatst gewijzigd door Peter op di 14 jun 2022, 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » di 14 jun 2022, 16:19

^^
Het is complete willekeur volgens mij. In veel gevallen staat er gewoon de eerste afrit na het knooppunt aangegeven dacht ik, maar soms staat er de volgende afritnaam én de naam van het knooppunt (volgens mij dus op de A50 bij Grijsoord samen met Arnhem, al ligt die afrit aan de A12 dus het zou ook knooppuntnaam+volgend hoofddoel kunnen zijn) en ik heb ook al enkel de naam van het aankomende knooppunt gezien, dus zonder een echte rechtdoor-bestemming. Ik weet niet meer waar maar het zou een splitsing kunnen zijn geweest aan de zijde waar je geen keuze hebt.

Ik ga wel even een streetview-zoektocht doen als ik een pc bij de hand heb.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 14 jun 2022, 17:36

Steyn_E schreef: di 14 jun 2022, 16:19maar soms staat er de volgende afritnaam én de naam van het knooppunt (volgens mij dus op de A50 bij Grijsoord samen met Arnhem, al ligt die afrit aan de A12 dus het zou ook knooppuntnaam+volgend hoofddoel kunnen zijn)
Op knooppunt Valburg splitsen de bestemmingen Arnhem (via A15 en A325) en Arnhem-Noord (via A50). De vermelding van Arnhem samen met Grijsoord is een continuering van de bestemming Arnhem(-Noord).

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » di 14 jun 2022, 18:02

^^ Bij Burgerveen gebeurt hetzelfde voor Den Haag en bij Ypenburg gebeurt het voor Rotterdam, maar op de A4, A44 en A13 wordt geen extra rechtdoordoel geplaatst.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 14 jun 2022, 18:09

Steyn_E schreef: di 14 jun 2022, 16:19 Het is complete willekeur volgens mij.
Nee, er zit een systeem in.
Steyn_E schreef: di 14 jun 2022, 16:19In veel gevallen staat er gewoon de eerste afrit na het knooppunt aangegeven dacht ik
Nee, er staat altijd het knooppunt. En zo nodig een extra bestemming X als X-Noord (bijv.) rechtsaf gaat.
Vandaar "Arnhem" op de A50, want Arnhem-Zuid is rechtsaf via de afrit (of een paar afritten eerder).
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Steyn_E schreef: di 14 jun 2022, 16:19 Ik ga wel even een streetview-zoektocht doen als ik een pc bij de hand heb.
[plug]Foto's van alle NBA zijn te vinden op https://wegnummers.nl/nba/ [/plug]
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 14 jun 2022, 18:13

verfmeer95 schreef: di 14 jun 2022, 18:02 Bij Burgerveen gebeurt hetzelfde voor Den Haag en bij Ypenburg gebeurt het voor Rotterdam, maar op de A4, A44 en A13 wordt geen extra rechtdoordoel geplaatst.
Ik denk (dus) dat de afrit waar Arnhem-Zuid rechtsaf gaat de reden is dat Arnhem rechtdoor vermeld staat.
Bij knooppunten werkt dat kennelijk anders: de daar genoemde doelen hoeven niet op ieder vorkbord herhaald te worden.
--Harry.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » di 14 jun 2022, 18:35

^^ Ik keek net even op de A28 bij Amersfoort, daar staat richting het noorden Amersfoort als tweede rechtdoordoel aangegeven:

Afbeelding

Afbeelding

Op de andere richting is dat bij Amersfoort-Vathorst niet het geval:

Afbeelding

Er lijkt dus toch nog een inconsistentie in te zitten.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 14 jun 2022, 19:30

^^ Knooppuntnamen als rechtdoordoel zonder wegnummer vind ik in algemeen al dubieus, maar het is dubbel slecht als je ziet hoe series van afritten naar eenzelfde stad worden onderbroken door weinigzeggende namen als :KP: Bankhoef. Dat je als ter plaatse onbekende maar even weet dat je dan nog steeds bij Nijmegen blijft. Het maatwerk dat je krijgt bij Amersfoortse afritten gaat landelijk overboord als de volgende afrit een knooppunt is.

Gelukkig is er nog navigatieapparatuur en zijn er afritnummers. Maar in de kern blijf ik volgende afrit/knooppuntnaam als enige rechtdoordoel een van de minste veranderingen vinden die NBA ons gebracht heeft.

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » di 14 jun 2022, 19:30

Ik had het bord bij Bankhoef in m’n hoofd, daar staan Arnhem en Zwolle (ipv een apart routebevestigingsbord?) en dus niet knooppunt Ewijk als rechtdoordoel(en).

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 14 jun 2022, 19:49

^^ Sorry, Bankhoef is geen goed voorbeeld. Haalde aansluiting A50-A326 en A73-N326 door elkaar. De eerste is Bankhoef en zit niet middenin een serie afritten naar Nijmegen.

Laten we eerder de situatie rond Knooppunt Beekbergen nemen, waar het knooppunt het rechtdoordoel is van de voorafgaande afritten, terwijl er achter het knooppunt dus verdere afritten naar Apeldoorn liggen. Het gaat in zoverre minder om de rechtdoordoelen op het knooppunt zelf, maar om het knooppunt als rechtdoordoel van de voorafgaande afrit wanneer er achter dat knooppunt (of door op dat knooppunt af te slaan) nog andere afritten zijn die een op die eerste afrit bewegwijzerde plaats bedienen.

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » di 14 jun 2022, 20:51

Ik bedoel dit bord: https://goo.gl/maps/XKVV177HJ4rjACJj8
Daar zou volgens de logica der dingen dan toch knooppunt Valburg (en niet Ewijk :facepalm: ) moeten staan?

Edit: Nog eentje gevonden bij Simpelveld: https://goo.gl/maps/PHae5ZHqhXq4zRAV9
Geen Kunderberg, terwijl dat er vanaf de A79 wél staat (maar wel een vrije plek, dus dat zal daar wel moeten staan).

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » di 14 jun 2022, 20:57

^^ Bij knooppunten worden altijd alle rechtdoordoelen genoemd, en niet de volgende afrit/knooppunt. Het is ook logisch, omdat een knooppunt in principe een plek is waar een deel van het lange-afstandsverkeer afslaat. Dat verkeer moet zich dus goed kunnen oriënteren en de daarvoor zijn die rechtdoordoelen essentieel. Op drukkere wegen worden daarvoor portaalborden gebruikt, maar op rustigere knooppunten plaatsen ze deze pijlborden:

Afbeelding

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 14 jun 2022, 21:09

verfmeer95 schreef: di 14 jun 2022, 20:57 ^^ Bij knooppunten worden altijd alle rechtdoordoelen genoemd, en niet de volgende afrit/knooppunt.
En daar zijn uiteraard weer uitzonderingen op. Muiden is in dit voorbeeld de naam van de volgende afslag.

Afbeelding

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » di 14 jun 2022, 21:11

Het bord bij Simpelveld fungeert ook min of meer als eerste doelenbord na de grens ;)

Muiden werd vermeld vanwege knooppunt Muiderberg. Vanwege de vroegere regel dat een plaatsnaam (associeerbaar) gelijk aan de knooppuntnaam in dat knooppunt verwezen moest worden. En men wilde koste wat kost voorkomen dat verkeer richting Muiden de A6 zou nemen en dan dwars door Muiderberg zou rijden. Dat is in 2010 nog gewoon doorgezet, maar zou tegenwoordig zo niet meer worden uitgevoerd.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » do 16 jun 2022, 16:28

sven_engelen schreef: wo 11 mei 2022, 20:44 Schadegeval dat vrij snel vervangen is. Alleen jammer dat de vorkpijl wel heel vreemd is uitgelijnd....

Afbeelding
Afbeelding
Lijkt erop dat de schade hersteld is en de vorkpijl ook op de juiste plek zit nu.
Afbeelding
Svenlo

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 16 jun 2022, 17:22

^^ En net nu ik zelf een foto gemaakt heb van dat verkeerde bord. :)
--Harry.

Dennal
stadsweg

Bericht door Dennal » zo 19 jun 2022, 21:23

De komende avonden zijn er verschillende afsluitingen op de Ring A2 en A59. Inmiddels is er ook een nieuw vorkbord geplaatst voor afrit Vught in de richting Eindhoven.
As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aauwd!

Raadscommissie gem. Eindhoven (verkeer & veiligheid).

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 21 jun 2022, 18:29

Eindelijk heeft Roosendaal-Oost weer een uitsmijter vanuit het westen. En kennelijk is het portaal elders opgeknapt en teruggeplaatst. Ik had verwacht dat dat vervangen zou worden door een eenvoudiger mast :s
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » za 25 jun 2022, 22:46

Nieuwe borden op de A2 bij Den Bosch.

Knooppunt Vught:

Afbeelding
Oud:

Afbeelding
Afbeelding
Oud:

Afbeelding
Afbeelding
Oud:

Afbeelding
Afrit 22:

Afbeelding
Pettelaarpark was voorheen Transferium

Afbeelding
Oud:

Afbeelding
Afbeelding
Oud:

Afbeelding
Afbeelding
Oud:

Afbeelding
Knooppunt Hintham:

Afbeelding
Oud:

Afbeelding
Afbeelding
Oud (!):

Afbeelding
Afbeelding

Afrit 20 (Rosmalen-West, voorheen Rosmalen):

Afbeelding

Afbeelding
De Vliert was eerst Transferium.

Afbeelding
Oud:

Afbeelding
Afbeelding

Knooppunt Empel:

Afbeelding
Oud:

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
--Harry.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » za 25 jun 2022, 22:48

Dennal schreef: zo 19 jun 2022, 21:23 Inmiddels is er ook een nieuw vorkbord geplaatst voor afrit Vught in de richting Eindhoven.
Dat zal wel vervanging van schade zijn. De inhoud is hetzelfde gebleven.
Afbeelding
Oud:

Afbeelding
--Harry.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » za 25 jun 2022, 22:53

Nieuwe NBA op de A59 rond Den Bosch.

Knooppunt Hintham:

Afbeelding
Oud:

Afbeelding
Afbeelding
Oud:

Afbeelding
Afbeelding
Oud:

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afrit 46, Engelen:

Afbeelding
Oud (!):

Afbeelding
--Harry.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » za 25 jun 2022, 23:03

^^
Hele verbetering van de borden op de meeste plekken. Met het toevoegen van Breda vanaf Nijmegen lijkt men verkeer van de N65 willen leiden. Ook het schrappen van de E-nummers op de parallelbanen en het consequent aanduiden van de RING A2 en wit-op-rode A59 vind ik prima.

Voor de rest blijft de aanduiding van de Bossche stadsdelen heel bijzonder te noemen. Afrit 21 West snap ik, maar waarom Centrum naar 22 is verplaatst snap ik niet. Je wordt nu richting Centrum vanaf A2 zuid via afrit 22 (eenzijdig) geleid, vanaf N65 via afrit 1 (tweezijdig?!) vanaf A59 Oost via afrit 48 (eenzijdig) en vanaf A2 noord via afrit 20 (eenzijdig). En dan staat op de A65 richting Tilburg nog wel Centrum via afrit 1, voor welk verkeer is dat dan nog? Om nog maar te zwijgen over het totale gebrek aan andere stadsdelen op de A2. Gemiste kans... :roll:

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 25 jun 2022, 23:15

Dat gegoochel met die afstanden blijft toch fascinerend.

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » za 25 jun 2022, 23:52

Breda is volgens mij gewoon toegevoegd omdat het er simpelweg hoort te staan als enige netwerkdoel langs de A59. Het is mij een raadsel dat het er eerder niet stond (alleen Waalwijk :nuts:).

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 26 jun 2022, 8:14

Via schreef: za 25 jun 2022, 23:03 …en het consequent aanduiden van de RING A2 en wit-op-rode A59 vind ik prima.
Maar de aanduiding [RING] is dan wel weer verdwenen op dat afstandenbord.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 26 jun 2022, 8:37

Steyn_E schreef: za 25 jun 2022, 23:52(alleen Waalwijk :nuts:).
Een jaar of tien geleden had Waalwijk nog gezelschap van Zierikzee, maar Zierikzee paste niet in het NBA-principe. Blijkbaar was er 10 jaar bedenktijd nodig om tot dit rijtje bestemmingen te komen.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 26 jun 2022, 8:39

^^ En afgaande op de afgelopen tien jaar zijn er meerdere NBA-principes gepasseerd en/of van toepassing.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » zo 26 jun 2022, 9:16

Via schreef: za 25 jun 2022, 23:03 ^^
Hele verbetering van de borden op de meeste plekken. Met het toevoegen van Breda vanaf Nijmegen lijkt men verkeer van de N65 willen leiden. Ook het schrappen van de E-nummers op de parallelbanen en het consequent aanduiden van de RING A2 en wit-op-rode A59 vind ik prima.

Voor de rest blijft de aanduiding van de Bossche stadsdelen heel bijzonder te noemen. Afrit 21 West snap ik, maar waarom Centrum naar 22 is verplaatst snap ik niet. Je wordt nu richting Centrum vanaf A2 zuid via afrit 22 (eenzijdig) geleid, vanaf N65 via afrit 1 (tweezijdig?!) vanaf A59 Oost via afrit 48 (eenzijdig) en vanaf A2 noord via afrit 20 (eenzijdig). En dan staat op de A65 richting Tilburg nog wel Centrum via afrit 1, voor welk verkeer is dat dan nog? Om nog maar te zwijgen over het totale gebrek aan andere stadsdelen op de A2. Gemiste kans... :roll:
De gemeente wilde de verwijzing naar het centrum veranderen.

Breda verwijzen past binnen de NBA systematiek en is idd ook gedaan om de route via de N65 niet meer primair te laten gebruiken.
Laatst gewijzigd door Rene op zo 26 jun 2022, 9:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » zo 26 jun 2022, 9:19

Wouter N14 schreef: za 25 jun 2022, 23:15 Dat gegoochel met die afstanden blijft toch fascinerend.
In het verleden werd er per bord gemeten. Sinds eind 2020 is het landelijk voor alle aansluitingen vastgelegd in een document. In dat proces kwamen bijzonder veel fouten uit het verleden boven water. Dus ja, je gaat nog wel wat meer wijzigingen zien de komende jaren.