Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.
Moderator: Moderatoren
-
Rein
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Rein » zo 24 jul 2022, 21:49
Vinny schreef: ↑zo 24 jul 2022, 21:18
Dat een wegnummer niet lang bestaat is niet erg: er zijn meer voorbeelden dat een wegnummer maar kort bestaat. Denk aan de N 196.
De N196 bestaat nog altijd en er zijn voor zover ik weet geen plannen om dat nummer te laten vervallen.
Maar je zult wel doelen op het feit dat met name in Aalsmeer in 2013/2014 een grote hernummering van N201 naar N196 heeft plaatsgevonden en dat dit wegvak in 2021 weer nummerloos is geworden.
-
nickdh
- autoweg
Bericht
door nickdh » ma 25 jul 2022, 11:40
Pino schreef: ↑zo 24 jul 2022, 21:37
Als je de A29 omnummert naar A4 (en wellicht een dubbelnummering optuigt over de A15), kom je in de klem met de kilometerwaarden.
Ik zie het probleem niet als je het als volgt oplost;
België -

Sabina
- Zoals huidige situatie
- km 211-250

Sabina - Klaaswaal
- Door laten lopen zonder kilometersprong vanaf

Sabina
- km 197-211

Vaanplein - Klaaswaal
- A29 omnummeren naar A4
- km 184-197

Benelux -

Vaanplein
- hoofdrijbaan A15
- parallelbaan A4 met km-sprong van precies 100 km die plaatsvindt bij

Benelux (km 76 > 176)
- km 176-184

De Nieuwe Meer -

Benelux
- Zoals het altijd al was
- km 0-76
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » ma 25 jul 2022, 13:41

Het kan wel, maar waarom zou je zoiets moeten willen doen? Kost je tijd en gedoe om het in te moeten regelen in alle computersystemen, en dan is het je bedoeling dat het ergens in de komende tien jaar weer teruggedraaid moet worden. Valt veel moeilijker te rechtvaardigen dat het huidige beperkte gepruts in de bewegwijzering.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » ma 25 jul 2022, 17:53
Gedoe? Voor de weggebruiker wordt het aanzienlijk eenvoudiger om te navigeren van de Belgische grens naar Amsterdam. De wegbeheerder mag ook eens een keer aan de slag met zijn computersystemen aanpassen door wat regeltjes software in te kloppen. Paar hectometerpaaltjes de grond in stampen en hoppa: geregeld.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » ma 25 jul 2022, 18:04
Niet groter maken dan het is, wanneer verkeer Amsterdam-België het voorheen altijd prima gedaan heeft (en voor een flink deel nog prima doet) via A16-A20-A13-A4 of A16-A58-A27-A2. Maar voor wie de hele A4 afrijdt, ik zou het wegnummer in platte tekst op de baseline willen zetten, al dan niet tussen haken, en je hoeft de weg niet om te nummeren terwijl je weggebruikers op dezelfde manier aan de hand neemt als met een rood schildje dat omnummerings-processen vergt.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » ma 25 jul 2022, 18:09
Rutte mentaliteit: Overheid lekker niets doen en 'het gewone volk' lekker veel moeite laten doen. Dat stoort me dus in het algemeen eraan. Er zijn dossiers die inderdaad iets urgenter zijn. Maar voor zaken die iets met wegnummers te maken hebben wil ik mijn mond wel eens wat meer opentrekken. Naast mezelf houden alleen Marcel en Harry zich daar intensief mee bezig, en voor het stikstofbeleid / Groningen / toeslagenaffaire hebben we elke avond velen die de talkshows bevolken...

-
Wesso
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Wesso » ma 25 jul 2022, 18:46
Vinny schreef: ↑ma 25 jul 2022, 18:09
Rutte mentaliteit: Overheid lekker niets doen en 'het gewone volk' lekker veel moeite laten doen. Dat stoort me dus in het algemeen eraan.
De route van de A4 naar de A4 uitvogelen is iets waar héél weinig mensen mee bezig zijn op dit moment. Er bestaat ook zoiets als navigatie. Bovendien worden wegnummers in dit land eerder te veel dan te weinig aangegeven. Zeker in vergelijking met andere landen...
Er zijn dossiers die inderdaad iets urgenter zijn.
Punt.

-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » ma 25 jul 2022, 20:07
Vinny schreef: ↑ma 25 jul 2022, 18:09
Maar voor zaken die iets met wegnummers te maken hebben wil ik mijn mond wel eens wat meer opentrekken.
Op zich een zeer terecht streven. Maar wanneer wegnummers nog uit twee losse delen bestaan, moet je je niet in rare bochten gaan wringen om tot één continu deel te komen. Maar de realiteit van het moment aanvaarden. Dat deden we toen de A4 nog bestond uit de echt zeer losstaande delen Amsterdam-Delft (eerst Ypenburg), Schiedam-Hoogvliet en Markiezaat-grens en dat zouden we nu ook moeten doen. Net zoals er geen bewegwijzering is tussen de stukken Duitse A4, A8 en A60 of in soortgelijke gevallen in de VS.
Soms kan het in zo’n ontwikkeling zin hebben om een bestaande weg dan planvervangend het nummer te geven dat is gedacht voor de snelweg in ontwerp. Hier zie ik de toegevoegde waarde daarvan niet zo. Iets wat ongetwijfeld sterk samenhangt met het feit dat ik de waarde van één doorlopend wegnummer Amsterdam-België nogal betrekkelijk vind wanneer ook bij completering de routes over A13-A16 en A2-A27 sneller zullen zijn. Het deel ten zuiden van Rotterdam is zelfstandig als Zoomseweg in de plannen terecht gekomen, het had prima A29 kunnen zijn. Nut voor de doorsteek vanaf Benelux bestaat echt wel, maar misschien wel meer voor de Rijnmond zelf dan als verbinding naar Amsterdam of de noordelijke Randstad.
-
Widejo
- verkeersader
Bericht
door Widejo » ma 25 jul 2022, 20:35
Ook Zeeland en West-Brabant hebben veel baat bij een doorgetrokken A4 en een zuiver verloop van een autosnelweg. Daar komt meer bij kijken als het optimaliseren van de navigatie. Denk bijvoorbeeld aan het vermarkten van industriële grondstukken. Zeker West-Brabant heeft baat bij zulke ontwikkelingen. De A4 is meer als een verbinding tussen België, de Rijnmond en Amsterdam.
Hamburg, meine Perle
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » ma 25 jul 2022, 20:43
Widejo schreef: ↑ma 25 jul 2022, 20:35
Denk bijvoorbeeld aan het vermarkten van industriële grondstukken.
Nog meer van die dozen langs de snelweg? Nee, Brabant kan die fout maar beter niet maken.

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » ma 25 jul 2022, 20:43
Een zuiver verloop - gut, dan moet ik toch denken aan die slinger rond Steenbergen waarmee de lokale politiek daar er mede voor verantwoordelijk is dat dit nooit de hoofdroute Amsterdam-Antwerpen zal worden. Maar goed, wordt die West-Brabantse grond meer waard omdat de afstand naar de Rotterdamse haven en Amsterdam acht kilometer korter wordt, of klinkt A4 gewoon gelikter dan zeggen dat je aan de A29 zit?
West-Brabant heeft belang bij een goede aanbieding met het snelwegennet, die natuurlijk veel te lang ontbroken heeft en die nu ook weer wat onder druk staat met dat Haringvlietbrug-gedoe. Maar dat ophangen aan een zuiver verloop van de A4 - nee dank je.
-
Widejo
- verkeersader
Bericht
door Widejo » ma 25 jul 2022, 20:47
Palance schreef: ↑ma 25 jul 2022, 20:43
Widejo schreef: ↑ma 25 jul 2022, 20:35
Denk bijvoorbeeld aan het vermarkten van industriële grondstukken.
Nog meer van die dozen langs de snelweg? Nee, Brabant kan die fout maar beter niet maken.
Ondanks dat ik het met je eens bent, is dat vanwege de ligging natuurlijk wel waar veel gemeenten op uit zijn. Snel grote stukken grond verkopen - kijk bijvoorbeeld naar de ontwikkeling van Borchwerf in Roosendaal. West-Brabant is interessant vanwege de ligging en het grote aantal lageloonarbeiders. Het is in vergelijking de zwakste regio in Brabant, op vele vlakken.
Pino schreef: ↑ma 25 jul 2022, 20:43
Een zuiver verloop - gut, dan moet ik toch denken aan die slinger rond Steenbergen waarmee de lokale politiek daar er mede voor verantwoordelijk is dat dit nooit de hoofdroute Amsterdam-Antwerpen zal worden. Maar goed, wordt die West-Brabantse grond meer waard omdat de afstand naar de Rotterdamse haven en Amsterdam acht kilometer korter wordt, of klinkt A4 gewoon gelikter dan zeggen dat je aan de A29 zit?
West-Brabant heeft belang bij een goede aanbieding met het snelwegennet, die natuurlijk veel te lang ontbroken heeft en die nu ook weer wat onder druk staat met dat Haringvlietbrug-gedoe. Maar dat ophangen aan een zuiver verloop van de A4 - nee dank je.
Ik doelde met zuiver verloop op de verlenging Klaaswaal-Benelux. Die slinger in de A29 met het verloop over Vaanplein (met Heinenoord en parallel A15) is natuurlijk veel reistijdgevoeliger als een direkte verbinding. Misschien dat een nieuwe verbinding ook alle vrachtverkeer kan bedienen i.p.v. de omleiding A59/A16.
Ja prima, Steenbergen "heeft scheisse gebouwd" - maar er valt wat voor te zeggen dat ze Reinierpolder willen aansluiten op de A4 en niet het gehele vrachtverkeer door het dorp willen hebben. En het goedpraten van de verbinding over Vaanplein door te wijzen naar Steenbergen vind ik wat simpel.
En ja: Het Markiezaat en de Brabantse Wal worden meer waard door een verlenging Klaaswaal-Benelux en een omnummering naar A4.
Hamburg, meine Perle
-
Wouter N14
- Moderator
Bericht
door Wouter N14 » ma 25 jul 2022, 20:55
Widejo schreef: ↑ma 25 jul 2022, 20:47
Ja prima, Steenbergen "heeft scheisse gebouwd" - maar er valt wat voor te zeggen dat ze Reinierpolder willen aansluiten op de A4 en niet het gehele vrachtverkeer door het dorp willen hebben. En het goedpraten van de verbinding over Vaanplein door te wijzen naar Steenbergen vind ik wat simpel.
De ligging van de A4 westelijk van Steenbergen heeft niks te maken met Reinierpolder maar alles met een natuurgebiedje aan de oostkant.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
Widejo
- verkeersader
Bericht
door Widejo » ma 25 jul 2022, 21:01
In der MER stond duidelijk dat er vele economische voordelen voor Steenbergen bijkwamen als er een aansluiting op Reinierpolder was. Er kwam meer bij kijken als een "natuurgebiedje".
Hamburg, meine Perle
-
Wouter N14
- Moderator
Bericht
door Wouter N14 » ma 25 jul 2022, 21:13

En dus ligt de A4 er. Anders had datzelfde natuurgebiedje het voor nog eens 50 jaar verhinderd.
-
Steptimer
- verkeersader
Bericht
door Steptimer » ma 25 jul 2022, 21:26
Het heeft inderdaad met het natuurgebied te maken.
De gemeente Steenbergen had mooie plannen voor het industriegebied en o.a. een hoteltoren langs de A4, maar maakt het niet waar.
Juist Tholen plukt de vruchten van de A4. Tholen heeft nieuwe grote bedrijven aangetrokken. Zelfs behoorlijk wat bedrijven uit Steenbergen zijn naar Tholen vertrokken.
Houtkunstenaar Peter de Koning heeft er een kritische vlog over gemaakt.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » ma 25 jul 2022, 21:32
Widejo schreef: ↑ma 25 jul 2022, 20:47
En het goedpraten van de verbinding over Vaanplein door te wijzen naar Steenbergen vind ik wat simpel.
En ja: Het Markiezaat en de Brabantse Wal worden meer waard door een verlenging Klaaswaal-Benelux en een omnummering naar A4.
Ben wel benieuwd naar een onderbouwing van dat laatste. Snelweg is snelweg, en het zou me verbazen als die acht kilometer verschil naar Amsterdam en de Rotterdamse haven daar hét verschil zouden kunnen maken. En zelfs als dat het verschil maakt, dat je meer investeerders aantrekt wanneer die weg A4 heet en niet A29. Investeerders zien ook zonder wegnummers wel hoe zaken als distributiecentra zouden komen te liggen tussen productieplaatsen en achterland. Een paar van 's lands beste distributielocaties liggen godbetert aan de snelwegen met hoge nummers als A67 en A73 - nummers die ook bepaald niet gekoppeld zijn aan grote steden.
Ik praat verder niets goed, behalve dat in de gegeven constellatie dat de A4 nooit de hoofdverbinding zal worden tussen Amsterdam en Antwerpen, Rijkswaterstaat geen behoefte heeft om zich nu in vreemde kronkels te wringen om dan toch één A4 Amsterdam-Antwerpen te hebben. En bij het ontstaan van die constellatie heeft ook de oostelijke bocht rond Steenbergen wel een rol gespeeld. Het is uiteindelijk zo simpel als dit: gerekend vanaf de Zuidas (mooi halverwege het begin van de A2 en de A4, en ook wel representatief voor de hele stad binnen de ring) is de route naar Antwerpen twintig kilometer langer over Rotterdam dan over de A27. Zelfs vanaf Schiphol is over A9-A2-A27 tien kilometer korter. In de routes over Rotterdam gaan A4 met bocht langs Vaanplein en A13-A16 feitelijk gelijkop. Nou goed, die tien kilometer kun je dus min of meer terug winnen met een aanleg van Benelux-Klaaswaal. Dan heb je misschien geen hoofdroute van/naar de centrale stad Amsterdam, maar dan heb je tenminste de logische verbinding van/naar delen van de regio. Maar dan nog doet die vijf kilometer extra van de slinger om Steenbergen je ergens de das om. Want wat zou je nu doen als je kunt kiezen tussen een A4 met de regelmatig openende Haringvlietbrug, hoofdzakelijk 2x2 en nog wat TOTSOs, wanneer je én de even lange route over Utrecht hebt (waarmee je minder last hebt van Randstedelijk verkeer, en met verbeterde A27 gereed voordat er op Benelux-Klaaswaal een spade de grond in zal gaan) en de net ietsje langere route over de verlengde A16 zonder dat soort pijnpunten?
Laatst gewijzigd door Pino op di 26 jul 2022, 10:09, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Wouter N14
- Moderator
Bericht
door Wouter N14 » ma 25 jul 2022, 21:37
Steptimer schreef: ↑ma 25 jul 2022, 21:26
Het heeft inderdaad met het natuurgebied te maken.
De gemeente Steenbergen had mooie plannen voor het industriegebied en o.a. een hoteltoren langs de A4, maar maakt het niet waar.
Juist Tholen plukt de vruchten van de A4. Tholen heeft nieuwe grote bedrijven aangetrokken. Zelfs behoorlijk wat bedrijven uit Steenbergen zijn naar Tholen vertrokken.
Houtkunstenaar Peter de Koning heeft er een kritische vlog over gemaakt.
Dat verbaast mij ergens niet, maar Tholen heeft natuurlijk wel een gunstiger verbinding naar het oosten (A58) en zit dichter bij Zeeland en Vlaanderen.
-
Rein
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Rein » ma 25 jul 2022, 22:22
Pino schreef: ↑ma 25 jul 2022, 21:32
Want wat zou je nu doen als je kunt kiezen tussen een A4 met de regelmatig openende Haringvlietbrug, hoofdzakelijk 2x2 en nog wat TOTSOs, wanneer je én de even lange route over Utrecht hebt (waarmee je minder last hebt van Randstedelijk verkeer, en met verbeterde A27 gereed voordat er op Benelux-Klaaswaal een spade de grond in zal gaan) en de net ietsje langere route over de verlengde A16 zonder dat soort pijnpunten?
Het hangt allemaal af van plaats en tijdstip. Voor mij is via de A27 rijden een omweg en daarmee geen optie. Overigens is de A27 vaak zo enorm druk met vrachtverkeer dat het vaak erg onprettig rijdt.
Hou ik de routes via de A16 en de A4 over. Die zijn toch behoorlijk gelijkwaardig aan elkaar, zelfs zonder het stuk bij Klaaswaal. Op dit (rustige) tijdstip scheelt het volgens Gmaps precies één minuut, in het voordeel van de A16.
Hoewel de A16 veelal de betere optie lijkt, komt het vaak genoeg voor dat ik de A4 verkies. Niet alleen voor de mogelijkheid om de Liefkenshoektunnel te kunnen nemen, maar vooral ook, omdat het vaak niet lekker rijden is op de E19 met veel remmen, traag rijdende treintjes etc. Aan de andere kant is hét nadeel van de A4 natuurlijk wel het risico op brugopeningen.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » ma 25 jul 2022, 22:59

Begrijp ik helemaal. Op het moment is de passage van Rotterdam nog een behoorlijk nadeel van de A16, in het bijzonder de stukken 80 op A13 en A20. Daar rijd je met een paar jaar natuurlijk lachend omheen. De E19-treintjes herken ik wel, maar vanaf Heinenoord tot Antwerpen 2x2 rijden is bepaald ook niet alles. Nou goed, kwestie van smaak. Ik woon dusdanig aan de oostkant van Amsterdam dat ik gek zou zijn om niet de A27 te pakken - hoe irritant ik dat deel van de route ook vind. Gelukkig is daar met het lopende verbredingsproject Houten-Hooipolder veel licht aan de horizon.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door waldo79 » di 26 jul 2022, 9:34
Voor mij komt die hele A4 nicht im Frage. Tot zover

-
Teetje
- verkeersader
Bericht
door Teetje » wo 27 jul 2022, 13:37
Ik vind het volkomen onlogisch om over een A4 te rijden die overgaat in een A29 om vervolgens via de A15 weer terecht te komen op een weg die óók A4 heet en feitelijk dezelfde weg is.
Los van de vraag of de ontbrekende schakel A4 wel of niet aangelegd moet worden, waarom, hoe en op welke termijn, vind ik dat er tenminste moeten worden gezorgd dat die twee stukken via een dubbelnummering, al dan niet tijdelijk, één geheel vormen. De eerder genoemde Duitse voorbeelden gaan hier wat mij betreft in de vergelijking mank, omdat die onderbrekeningen véél groter zijn. De A4 mist slechts 10,5 km hemelsbreed.
Is dit het meest urgente probleem van Nederland? Nee, zoals al eerder in deze discussie werd vastgesteld. Maar als kosten een argument zou zijn, waarom geven we dan wel geld uit aan het vervangen op grote schaal van bewegwijzering rond b.v. Den Bosch waar niets mis mee was en nog prima voldeed?
-
sanderl
- autoweg
Bericht
door sanderl » wo 27 jul 2022, 13:51
Omdat een fout in het verleden geen reden is om nog een keer een fout te maken

.
-
verfmeer95
- expressweg
Bericht
door verfmeer95 » wo 27 jul 2022, 14:00
Teetje schreef: ↑wo 27 jul 2022, 13:37
Los van de vraag of de ontbrekende schakel A4 wel of niet aangelegd moet worden, waarom, hoe en op welke termijn, vind ik dat er tenminste moeten worden gezorgd dat die twee stukken via een dubbelnummering, al dan niet tijdelijk, één geheel vormen. De eerder genoemde Duitse voorbeelden gaan hier wat mij betreft in de vergelijking mank, omdat die onderbrekeningen véél groter zijn. De A4 mist slechts 10,5 km hemelsbreed.
De A14 bij Magdeburg heeft een gat van 10,7 km, de A66 bij Frankfurt heeft een gat van 6,2 km, de A52 bij Düsseldorf heeft een gat van 5,5 km en de A73 bij Nürnburg heeft een gat van 4,9 km. Allemaal vergelijkbare afstanden met het gat in de Nederlandse A4.
-
Teetje
- verkeersader
Bericht
door Teetje » wo 27 jul 2022, 14:19

Ik refereerde aan de door Pino genoemde voorbeelden. Hij had had het over de Duitse A4 (117km), A8 (70km) en A60 (75km).
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » wo 27 jul 2022, 19:31
Dat zijn allemaal voorbeelden waarbij de snelweg onderbroken wordt door OWN. De doortocht van Neurenberg is wel een uiterst curieus geval: blijkbaar is het officiële nummer B 4n, maar maakt het Google algoritme er N 4 van. Op de bewegwijzering en hectometerpaaltjes is geen nummer aangegeven.
-
Chris
- Moderator
Bericht
door Chris » wo 27 jul 2022, 19:34
Vinny schreef: ↑wo 27 jul 2022, 19:31
De doortocht van Neurenberg is wel een uiterst curieus geval: blijkbaar is het officiële nummer B 4n, maar maakt het Google algoritme er N 4 van. Op de bewegwijzering en hectometerpaaltjes is geen nummer aangegeven.
Dit is een Kreisstraße, in Bayern worden die met de afkorting genummerd. Dus de N4 is niet de B4, maar de Kreisstraße van Nürnberg. Zo heb je in Amberg de AM4, in Ingolstadt de IN4, in Augsburg de AS4, etc.
Alleen worden die nummers niet bewegwijzerd.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Bericht
door Coen Tunnel » do 28 jul 2022, 8:15
verfmeer95 schreef: ↑wo 27 jul 2022, 14:00
Teetje schreef: ↑wo 27 jul 2022, 13:37
De A14 bij Magdeburg heeft een gat van 10,7 km, de A66 bij Frankfurt heeft een gat van 6,2 km, de A52 bij Düsseldorf heeft een gat van 5,5 km en de A73 bij Nürnburg heeft een gat van 4,9 km. Allemaal vergelijkbare afstanden met het gat in de Nederlandse A4.
Maar in een andere situatie heeft men er uiteindelijk voor gekozen wegen te dubbelnummeren en om te nummeren: de A81 was onderbroken tussen Leonberg en Gärtringen maar loopt nu dubbelgenummerd met de A8 (niet heel gangbaar in Duitsland) en de A831 is deels ongenummerd naar A81.
Zou je dat naar Nederland kopiëren, dan zou je de A29 omnummeren naar A4 en de A4 dubbelnummeren met de A15 tussen Benelux en Vaanplein. Maar misschien zou je dat alleen moeten doen als de A4 door de Hoeksche Waard er nooit meer komt. Aan de andere kant, het kan ook nog wel jaren duren voor die weg er een keer is.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Bericht
door harry » do 28 jul 2022, 21:24
Coen Tunnel schreef: ↑do 28 jul 2022, 8:15
de A4 dubbelnummeren met de A15 tussen Benelux en Vaanplein.
Of, zoals hierboven voorgesteld, hoofdrijbaan A15 laten en parallelbaan RING A4 maken.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Bericht
door Coen Tunnel » vr 29 jul 2022, 10:15

Ja, prima optie. Zeker de hoofdrijbaan hoeft niet dubbelgenummerd te worden natuurlijk.