Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.
Moderator: Moderatoren
-
Wesso
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Wesso » ma 31 okt 2022, 18:59
Vanmiddag nieuwe borden gespot op de A30 richting zuiden.
Te beginnen voor vzp De Veenen. Of dit 1500m-bord er staat kon ik niet zien door de vrachtwagens.
- SPOILER: TOON

Het 1200m- en 600m-bord en de uitsmijter zijn in elk geval geplaatst.
Voor afrit Ede-Noord begint de NBA met een vorkbord, waarop ook duidelijk wordt dat afrit 1 Ede-West gaat heten:

Verder een servicebord voor industrieterrein Kievitsmeent en de uitsmijter voor Ede-Noord.
Voor Ede-West staat onder andere dit op de planning...

-
Kaaiman
- Secretaris
Bericht
door Kaaiman » ma 31 okt 2022, 19:15
Alweer een erkenning dat alleen de volgende afrit of het volgende knooppunt voor de weggebruiker gewoonweg onvoldoende is...
Overigens had ik dan liever portaalborden gehad, zeker gezien het stedelijke karakter van de A30 aldaar: veel afritten en een knooppunt kort op elkaar. Alleen bermbewegwijzering vind ik dan best wel magertjes.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » ma 31 okt 2022, 19:27

De vraag is ergens of dit soort rechtdoorvermeldingen nu de regel worden, als achter een knooppunt nog meer afritten naar dezelfde plaats liggen. En er natuurlijk niet al een portaalbord rechtdoor staat, wat iets meer flexibiliteit geeft. Of je op een bewegwijzerde ring zit.
Ik heb al vaker gezegd: ik vind de rechtdoorvermeldingen op vorkborden een van de zwakste punten in NBA. Dus als men hiermee feitelijk het failliet erkent van dit element, is het wel positief. Maar deze oplossing komt me nou ook weer niet heel overtuigd over, en ergens kun je stellen dat, als gebrek aan een logisch enkel rechtdoordoel, eigenlijk het complete nu van het 600m-vorkbord ten opzichte van het oude regelbord verdwenen is.
-
Steyn_E
- autoweg
Bericht
door Steyn_E » ma 31 okt 2022, 21:37
Had er niet [A30] met een streep erdoor en daarnaast [A12] moeten staan? Die indirecte verwijzing klopt gewoon niet; je komt onherroepelijk op de A12 uit.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » di 01 nov 2022, 19:27
Op de A12 is dit bord trouwens ook nooit aangepast: Rechtdoor hoort geen A12 te staan maar het knooppuntsymbool. Bodegraven is al een aantal jaren een knooppunt.

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
-
Teetje
- verkeersader
Bericht
door Teetje » wo 02 nov 2022, 22:29
Steyn_E schreef: ↑ma 31 okt 2022, 21:37
Had er niet [A30] met een streep erdoor en daarnaast [A12] moeten staan? Die indirecte verwijzing klopt gewoon niet; je komt onherroepelijk op de A12 uit.
Tja, als het een afstandbord was geweest had '[A12] Ede' onder een streep gestaan. Maar op een vorkbord gaat dat uiteraard niet en daarom is dit volgens mij wel de juiste oplossing, aangezien je nog niet op de A12 bent, ook al kom je er onherroepelijk op terecht.
Het alternatief is een oplossing á la Den Bosch, waar je vanuit het zuiden komend over de A2 of A65 bij de splitsing naar de parallelbaan meteen een dubbelnummering [A2|A59] krijgt.
Deze oplossing is begrijpelijk, maar niet correct, want de feitelijke dubbelnummering begint pas bij knooppunt Hintham natuurlijk.
Vertaal je dat nu naar het genoemde punt op de A30, dan zou je dus op een soortgelijke manier voor een dubbelnummering [A30|A12] kunnen kiezen.
-
Steyn_E
- autoweg
Bericht
door Steyn_E » wo 02 nov 2022, 22:51
Nee, dat is niet wat ik bedoel. Geen doel onder een streep maar een doorgestreept A30-symbool. Zie dit Oldschool voorbeeld van een einde-wegnummer:
https://goo.gl/maps/Z9A3Cw973GpbcY2a6
Ik heb ook even gezocht naar een NBA voorbeeld en dan kom ik op het einde van de A44 dit bord tegen:
https://goo.gl/maps/qgbZ5bhGGFTdjTvcA
Met dus alleen het wegnummer waar je onherroepelijk op uit komt als je de afrit niet neemt.
Van een dubbelnummering is geen sprake, dat lijkt me al helemaal geen voor de hand liggende oplossing. Beide bovenstaande opties zijn wat mij betreft beter.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » do 03 nov 2022, 8:47
Er zijn opties genoeg, en volgens mij geen consistente invulling onder NBA. Zoals die er voorheen ook niet was. Ik zie het uiteindelijk ook als twee losse discussies. Het idee dat je een lokaal doel achter / om de hoek bij een knooppunt wilt bewegwijzeren doet zich echt niet alleen voor aan het einde van een wegnummer - zie situaties rond bijvoorbeeld Breda, Amersfoort en Arnhem. Dus begin vooral met de vraag hoe je dat lokale doel wilt aangeven. En heeft het toegevoegde waarde om dat dan vergezeld te laten gaan van het kruisende wegnummer wanneer het doel hoek-om ligt?
Ik denk dat ikzelf geen wegnummer zou toevoegen: niet tussen haken achter het doel, en ook geen enkel schildje vóór het extra doel. Kan in het midden blijven of dat, bij een snelweg die eindigt het eindigende of het kruisende nummer moet zijn. Net zoals het een vraag op zichzelf is of het nu wel zo’n goed plan was om bij een knooppunt als volgende afrit alleen

Knooppuntnaam neer te zetten en geen wegnummer.
-
Wesso
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Wesso » do 03 nov 2022, 12:00
Pino schreef: ↑do 03 nov 2022, 8:47
Net zoals het een vraag op zichzelf is of het nu wel zo’n goed plan was om bij een knooppunt als volgende afrit alleen

Technisch gezien is dat de meest simpele oplossing. Bovendien: zouden mensen nou echt onrustig worden als ze rechtdoor op een knooppunt afrijden en nog geen wegnummer met doelen zien? Na de afrit Ede-West staan portalen met alle informatie die je wilt hebben.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Bericht
door harry » do 03 nov 2022, 12:53
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Bericht
door harry » do 03 nov 2022, 12:58
Het was me nog niet eerder opgevallen: bij dit opgeplakte bord is het afritsymbooltje toegevoegd, zodat het bord nu officieel NBA genoemd kan worden en er nu 2 keer het afritnummer staat.
Verderop blijkt de afplakking opnieuw geplaatst te zijn. Iets netter:

Vorige versie (afgelopen juni):
Nog een afplakking waar ik nog geen foto van had:

Oude versie (maart 2021):

--Harry.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Bericht
door harry » do 03 nov 2022, 13:02
--Harry.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Bericht
door harry » do 03 nov 2022, 13:08
De A326 heeft nu (proviciale) NBA, met name bij afrit Bergharen.
Richting oosten alleen deze borden (de rest is redesign):
Richting westen alles, inclusief de aankondiging voor Bankhoef.

(Tja, tegenlicht met een laagstaande zon...)
Over Bankhoef gesproken: uitsmijtervork (foto genomen vanuit de file in de andere richting):
Afstandsbord richting A50-noord:
Afstandsbord richting A50-zuid:
En ook deze is nieuw. Ik ga er ooit nog eens langs als de zon niet schijnt...

--Harry.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Bericht
door harry » do 03 nov 2022, 13:10
Bij dit bord viel me op dat het afritnummer is aangepast. Vorige versie (foto 2020):
Het was inderdaad niet helemaal duidelijk waar die afrit 16 zou moeten liggen (op de A20, links of rechts?).
--Harry.
-
captain007
- Forumbeheerder
Bericht
door captain007 » do 03 nov 2022, 13:27
harry schreef: ↑do 03 nov 2022, 13:08
Richting oosten alleen deze borden (de rest is redesign):
Daar hing tot voor kort nog een oldschool bord met niet meer werkende aanstralers.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » do 03 nov 2022, 13:51
Deze? Foto is uit 2005.

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
-
captain007
- Forumbeheerder
Bericht
door captain007 » do 03 nov 2022, 13:58

Ja die ja. Die was bij de eerdere vervangingsronde verderop "gemist". Want deze staat in de verbindingsboog vanaf de A50 komende uit het noorden.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » do 03 nov 2022, 14:05
Wesso schreef: ↑do 03 nov 2022, 12:00Pino schreef:Net zoals het een vraag op zichzelf is of het nu wel zo’n goed plan was om bij een knooppunt als volgende afrit alleen

Technisch gezien is dat de meest simpele oplossing. Bovendien: zouden mensen nou echt onrustig worden als ze rechtdoor op een knooppunt afrijden en nog geen wegnummer met doelen zien? Na de afrit Ede-West staan portalen met alle informatie die je wilt hebben.
Ik denk dat er uiteindelijk helemaal niemand nerveus wordt wanneer hij een simpele afrit nadert zonder ook maar een rechtdoorverwijzing te hebben gezien. Dan rijd je simpelweg rechtdoor, tenzij er iets op de afritbewegwijzering stond dat je naar de afrit "toe trekt”. Dat is hoe het in Amerika werkt, maar ook in Frankrijk en Spanje zijn er heel veel afritten zonder rechtdoorvermelding (met name op tolvrij net). Ooit iemand nerveus zien worden?
Dus wegnummer rechtdoor? Heeft hoogstens een functie als routebevestiging. Ik heb wel eens suggesties langs zien komen dat het nodig zou zijn vanwege het continuïteitsbeginsel, maar dat draait dan op een bepaalde interpretatie van dat beginsel en minder om wat een weggebruiker echt nodig heeft om de juiste weg te kunnen vinden. De vraag of een knooppunt als rechtdoorvermelding dan wel of niet vergezeld moet gaan van een wegnummer is dan ook eerder een vraag van smaak of consistentie dan van geleiding.
Maar goed, daarom kunnen we naar mijn mening ook prima zonder onze vorkborden met rechtdoorvermelding. Ik had veel liever een systeem gehad met meer flexibiliteit in de rechtdoorvermeldingen: helemaal niets als uitgangspunt, hoofddoel rechtdoor en lokaal doel waar de lokale geleiding daarom vraagt, alle doelen die op de afstandenborden staan als het een belangrijkere splitsing is. In het laatste is vaak wel meestal voorzien met portaalborden, de eerste twee varianten lijken me voor NBA helaas een gepasseerd station, zodat we nu met de zooi zitten in situaties die eigenlijk om variant 2 vragen.
Laatst gewijzigd door Pino op do 03 nov 2022, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Kaaiman
- Secretaris
Bericht
door Kaaiman » do 03 nov 2022, 14:43
Die borden langs de A326 lijken wel een Ddesign-bies te hebben. En is het nou Ee of Dd?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
Via
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door Via » do 03 nov 2022, 15:50
captain007 schreef: ↑do 03 nov 2022, 13:58

Ja die ja. Die was bij de eerdere vervangingsronde verderop "gemist". Want deze staat in de verbindingsboog vanaf de A50 komende uit het noorden.
Jammer, dat was volgens mij nog het laatste oude blauwe bord op de wegen.
-
Steyn_E
- autoweg
Bericht
door Steyn_E » do 03 nov 2022, 16:59
Dat zou goed kunnen; er staan er nog wel een paar waarvan alleen de belettering reflecterend is (zoals nog ééntje voor de afrit Ravenstein richting het zuiden, die zal allicht nog snel verdwijnen en volgens mij nog een afstandenbord op de A2 tussen Eindhoven en Roermond ergens). Geheel niet-reflecterende borden zouden wel eens uitgestorven kunnen zijn langs de autosnelweg.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Bericht
door harry » do 03 nov 2022, 17:22
captain007 schreef: ↑do 03 nov 2022, 13:58
Die was bij de eerdere vervangingsronde verderop "gemist". Want deze staat in de verbindingsboog vanaf de A50 komende uit het noorden.
En dat was precies de reden dat ik hem ook nooit op de foto heb gezet.

--Harry.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Bericht
door harry » do 03 nov 2022, 17:25
Wesso schreef: ↑ma 31 okt 2022, 18:59
Vanmiddag nieuwe borden gespot op de A30 richting zuiden.
Te beginnen voor vzp De Veenen. Of dit 1500m-bord er staat kon ik niet zien door de vrachtwagens.
Ik zag hem woensdag niet staan. Ik vermoed dat ze vandaag of morgen geplaatst worden (er zijn 2 nachtafsluitingen).
--Harry.
-
Fred72
- zandpaadje
Bericht
door Fred72 » do 03 nov 2022, 18:56
harry schreef: ↑do 03 nov 2022, 12:53
Een paar foto's van (soms recente of recent aangepaste) borden rond de A7 bij Scheemda.

(Die laatste is geen NBA, maar gewoon een aardige foto.)
Volgens mij moet bij dit bord A7 Noordbroek worden vervangen door Knooppunt Zuidbroek.
-
Widejo
- verkeersader
Bericht
door Widejo » do 03 nov 2022, 23:25
Dat onzinnige Bergharen ook. Waarom de afrit niet naar Wijchen wijzigen?
Hamburg, meine Perle
-
Via
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door Via » do 03 nov 2022, 23:28
Kaaiman schreef: ↑do 03 nov 2022, 14:43
Die borden langs de A326 lijken wel een Ddesign-bies te hebben. En is het nou Ee of Dd?
Het lijkt wel Ee met pijlgroottes van NBA. Alleen de bies wijkt af, waarom...?
Bovendien kans gemist om hier afritnummering in te voeren. Zonder dat symbooltje vind ik met name de aankondigingsborden niet heel duidelijk.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » vr 04 nov 2022, 6:36
Widejo schreef: ↑do 03 nov 2022, 23:25
Dat onzinnige Bergharen ook. Waarom de afrit niet naar Wijchen wijzigen?
Wijchen is in de westelijke rijrichting geen doel van deze afrit. Want je bent de plaats al voorbij. Bergharen en Niftrik zijn de enige gemeenschappelijke doelen - mag jij kiezen. Mijzelf kan het wel bekoren dat deze afrit niet is hernoemd in Wijchen-West.
-
Teetje
- verkeersader
Bericht
door Teetje » vr 04 nov 2022, 10:41

Waarom geen Grave? Dat is vanaf die afrit makkelijker te bereiken dan via enig andere afrit?
-
sven_engelen
- expressweg
Bericht
door sven_engelen » vr 04 nov 2022, 10:49
Kaaiman schreef: ↑do 03 nov 2022, 14:43
Ee

Svenlo
-
Steyn_E
- autoweg
Bericht
door Steyn_E » vr 04 nov 2022, 16:19
Hmm, waar is een pijl of een afritsymbooltje gebleven? Zo lijkt het bijna een vooraankondiging voor een komgrens over 700m.
En helemaal eens met Teetje, dit zou beter afrit Grave kunnen heten. Al vind ik Wijchen ook prima te verantwoorden; vanuit het zuiden is dat de logische naam en vanuit het noorden is het naar een gedeelte van Wijchen de snelste route (ipv de noordelijke afrit aan de A73).