Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

sven_engelen
expressweg

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door sven_engelen » vr 04 nov 2022, 10:49

Kaaiman schreef: do 03 nov 2022, 14:43 Die borden langs de A326 lijken wel een Ddesign-bies te hebben. En is het nou Ee of Dd?
Ee
Afbeelding
Svenlo

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » vr 04 nov 2022, 16:19

Hmm, waar is een pijl of een afritsymbooltje gebleven? Zo lijkt het bijna een vooraankondiging voor een komgrens over 700m.

En helemaal eens met Teetje, dit zou beter afrit Grave kunnen heten. Al vind ik Wijchen ook prima te verantwoorden; vanuit het zuiden is dat de logische naam en vanuit het noorden is het naar een gedeelte van Wijchen de snelste route (ipv de noordelijke afrit aan de A73).

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » vr 04 nov 2022, 18:14

Steyn_E schreef: vr 04 nov 2022, 16:19 Hmm, waar is een pijl of een afritsymbooltje gebleven? Zo lijkt het bijna een vooraankondiging voor een komgrens over 700m.
Dat zat ik me ook af te vragen. De A326 is wel een autosnelweg (de enige?) zonder afritnummers, maar dan zou er op zijn minst een afritsymbooltje boven Bergharen mogen staan...

En ja, de A74 heeft ook geen afritnummers. Maar ook geen afritten. :p

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 04 nov 2022, 18:56

Er zijn meer snelwegen zonder afritnummers.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 04 nov 2022, 19:04

Steyn_E schreef: vr 04 nov 2022, 16:19 En helemaal eens met Teetje, dit zou beter afrit Grave kunnen heten. Al vind ik Wijchen ook prima te verantwoorden; vanuit het zuiden is dat de logische naam en vanuit het noorden is het naar een gedeelte van Wijchen de snelste route (ipv de noordelijke afrit aan de A73).
Grave ligt 9 kilometer van de afrit. Vind dat toch niet zo heel fijn als afritnaam. En leuk dat dit de toegang naar Wijchen vormt wanneer je van de A50 komt, op weg naar de A50 is het een raar doel. Dubbel omdat je al eerder de afrit Beuningen hebt gehad met het doel Wijchen - kortom een afrit die heel Wijchen bedient behalve wat al eerder afsloeg (mede omdat bij die afrit geen lokale doelen rechtdoor staan).

Afritnamen zijn eigenlijk nodeloos complicerend in dit soort situaties.

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » vr 04 nov 2022, 19:09

waldo79 schreef: vr 04 nov 2022, 18:56 Er zijn meer snelwegen zonder afritnummers.
Mijn kennis van de Nederlandse afritnummers is veel minder goed dan ik dacht. A200, A270 en A325 hebben ook geen afritnummers (en wel afritten).

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » vr 04 nov 2022, 19:09

Ben even gaan zoeken en inderdaad; de A200, de A270 en de A325 hebben geen afritnummers.
Op die laatste weg kwam ik nog deze wegweizer tegen; rechtdoor staat :KP: Ressen terwijl er de tussenliggende afrit Elst is. Daar is iets misgegaan. https://goo.gl/maps/eZm7zzYThVnFGAXe7

Edit: Spuit 11 :sadley:

Toevoeging:
Pino schreef: vr 04 nov 2022, 19:04 Grave ligt 9 kilometer van de afrit. Vind dat toch niet zo heel fijn als afritnaam. En leuk dat dit de toegang naar Wijchen vormt wanneer je van de A50 komt, op weg naar de A50 is het een raar doel. Dubbel omdat je al eerder de afrit Beuningen hebt gehad met het doel Wijchen - kortom een afrit die heel Wijchen bedient behalve wat al eerder afsloeg (mede omdat bij die afrit geen lokale doelen rechtdoor staan).

Afritnamen zijn eigenlijk nodeloos complicerend in dit soort situaties.
Het is toch redelijk gebruikelijk dat een afrit vanaf 2 richtingen een andere naam/bestemmingen heeft? Denk aan Schijndel vanaf de A50; dat wordt vanuit het zuiden via St. Oedenrode gestuurd en vanuit het noorden via afrit Eerde. En stadsnaam-centrum zie je ook regelmatig vanuit verschillende richtingen via andere afritten gestuurd worden. Vanaf de A50-zijde zou dit dus prima Wijchen kunnen worden (of Wijchen-zuid?).

Wel zou het dan praktisch zijn als de afrit een nummer zou hebben (dat aan beide kanten wél hetzelfde is uiteraard).

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 04 nov 2022, 19:22

A326 is net als A325 en A348 van de provincie Gelderland.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 04 nov 2022, 19:46

Steyn_E schreef: vr 04 nov 2022, 19:09 Het is toch redelijk gebruikelijk dat een afrit vanaf 2 richtingen een andere naam/bestemmingen heeft? Denk aan Schijndel vanaf de A50; dat wordt vanuit het zuiden via St. Oedenrode gestuurd en vanuit het noorden via afrit Eerde. En stadsnaam-centrum zie je ook regelmatig vanuit verschillende richtingen via andere afritten gestuurd worden. Vanaf de A50-zijde zou dit dus prima Wijchen kunnen worden (of Wijchen-zuid?).
Verschillende bestemmingen per rijrichting zeker. Maar als afritnaam zoekt men dan toch eenheid en daarmee in beide rijrichtingen hetzelfde. Dus dat moet ook een doel zijn dat in beide richtingen bewegwijzerd staat. De enige uitzonderingen die ik daarop ken, zitten op de A10 - afritten 9 en 10.

De situatie die je omschrijft voor Schijndel of voor stadscentra komt behoorlijk veel voor. Het is wat bijna onvermijdelijk gebeurt wanneer een plaats het centrale punt vormt in een radiaal wegennet. Je rijdt dan vanaf de bypassende snelweg “schuin” naar de stad (of een stadscentrum) toe. En omdat je dat bij voorkeur met je rijrichting mee doet (vanuit het zuiden pak je bij voorkeur een afrit net ten zuiden van je bestemming) zie je de verschillen tussen de rijrichtingen. Maar als je dan ook een afritnaam wilt hebben die in beide richtingen bewegwijzerd staat, raak je dus wat beperkt. Dat wordt dan dus al snel een dorpje naast de afrit: zie Bergharen of, vroeger bij Tilburg, Hilvarenbeek. Dan zie je meteen wat de oplossing kan zijn, namelijk gekke afritnamen als Tilburg-Centrum West.

Als gezegd, afritnamen zijn nodeloos complicerend. Kijk voor de grap eens naar de bewegwijzerde doelen per rijrichting op autorout.free.fr en je snapt waarom de Fransen ze hebben afgeschaft…

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » vr 04 nov 2022, 21:20

A2 :AS: 8 heeft ook verschillende afritnaam per rijrichting.
Bij de A7 was er :AS: 30 met deze situatie. Maar dat is :KP: Drachten geworden.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 04 nov 2022, 22:45

Er zijn altijd wel voorbeelden geweeest volgens mij. In de jaren '80 stond er nog op wegenkaarten: 'De afritnaam is de bovenste naam die aangegeven staat op de bewegwijzering'. In 90% van de gevallen was dat ook zo, en was deze in beide richtingen gelijk. Op één of andere manier is de A 10 altijd de snelweg geweest met de meeste uitzonderingen. Terwijl het zo makkelijk kan zijn: noem daar de afritten gewoon naar de kruisende weg:.

Afrit 5, s 105, Jan van Galenweg
Amsterdam Nieuw West
Westerpark
Geuzenveld

Afrit 6, s 106, Cornelis Lelylaan
Amsterdam Oud West
Sloten
Osdorp

Afrit 7, s 107, Henk Sneevlietweg
Amsterdam Oud Zuid
Riekerpolder
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 05 nov 2022, 7:24

^^ Die Amsterdamse mismatches zijn dus wel grotendeels weggewerkt met NBA. Want toen waren eenduidige afritnamen ineens een bewegwijzerings-wens, waar ze voorheen eerder iets waren dat op de kaarten verscheen. Dat wil niet zeggen dat Rijkswaterstaat er tot 2006 helemaal niets mee deed. Het gebruik op kaarten en de mogelijkheid een afrit snel te kunnen identificeren had er al eerder toe geleid dat ernaar streefde in beide richtingen hetzelfde afritdoel bovenaan te zetten. Maar dat was een streven. Doordat de afritnaam toen nog niet zijn huidige prominente rol op de bewegwijzering had van nu, waren er afwijkingen. Met invoering NBA is men die gaan wegwerken, en mochten ook naastgelegen dorpjes als Hilvarenbeek niet langer afritnaam zijn, want de naam van de volgende afrit werd de enige manier om nog lokaal rechtdoor te geleiden.

Ik heb altijd wel een zwak gehad voor straatnamen als afritdoel. Maar dat is dan eerder omdat de bewegwijzerde stadsdelen als Centrum-West een drama zijn; of zelfs omdat iets schijnbaar specifieks als Amsterdam-IJburg niet de logische afrit is naar heel IJburg. Laat je de huidige stadsdelen, en hoofd-toegangen als Amsterdam-Noord, bewegwijzerd, dan is het extra bordruimte die maar weinig toegevoegde waarde heeft. Ja, een eenduidiger afritnaam; maar ik neem hier nou juist het standpunt in dat die de boel nodeloos compliceert. Zeker in een tijd met afritnummers waarin bijna niemand nog navigeert met een geprinte wegenkaart.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » za 05 nov 2022, 10:45

Vinny schreef: vr 04 nov 2022, 22:45 Er zijn altijd wel voorbeelden geweest volgens mij. In de jaren '80 stond er nog op wegenkaarten: 'De afritnaam is de bovenste naam die aangegeven staat op de bewegwijzering'. In 90% van de gevallen was dat ook zo, en was deze in beide richtingen gelijk.
Na de introductie van de afritnummers is men juist gaan afwijken doordat sommige plaatsen hier niet logisch in een rijrichting waren. Je was de logische afrit reeds gepasseerd. Plaatsnamen waren echter toch makkelijker voor de gesproken filemeldingen. Er zijn nog tientallen plekken waar de bovenste bestemming niet gelijk is in beide richtingen. Vaak leeftijd van de borden.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 05 nov 2022, 13:44

pino schreef: ik neem hier nou juist het standpunt in dat die de boel nodeloos compliceert
Bijna iedereen kent de straatnamen beter dan de weg- en afritnummers. Je vergemakkelijkt navigatie juist voor de weggebruikers en je hebt een systeem waar kaartenmakers en navigatiesoftwarebedrijven mee uit de voeten kunnen. Nu hoeft wat mij betreft een afritnaam niet een straatnaam te zijn, maar verwijzen naar POI's (objecten) als Olympisch Stadion, Artis en de RAI wil Rijkswaterstaat ook niet :facepalm:

Widejo
verkeersader

Bericht door Widejo » za 05 nov 2022, 14:11

Pino schreef: vr 04 nov 2022, 19:46 Dat wordt dan dus al snel een dorpje naast de afrit: zie Bergharen
Maar Bergharen ligt helemaal niet naast de afrit. Je moet zelfs nog over of onder de A50 en door een ander dorp om Bergharen te bereiken. De vermelding Bergharen bij deze afrit: ja! Maar als afritnaam? Nee. Dan liever Wijchen-West of Grave.

De A326 is voor mij een zubringer naar Nijmegen en omliggende kernen. Bergharen is ook via N322 bereikbaar.
Hamburg, meine Perle

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 05 nov 2022, 14:30

Hernen zou ook kunnen. Maar we verzeilen in een doelendiscussie :hm:

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 05 nov 2022, 14:57

^^ Het is zo simpel als dat Bergharen en Niftrik de enige twee doelen zijn die in beide richtingen staan bewegwijzerd. Dus kies maar welke van de twee. Ik vermoed dat Bergharen het gewonnen heeft, omdat het een doel in lijn is van de kruisende weg, terwijl Niftrik aan een zijtak daarvan ligt. Of in plaats van Bergharen beter een ander hoofddoel voor de rijrichting noord had kunnen worden gekozen? Ik ga me er niet aan wagen. Evenmin aan de vraag of voor hoofdrichting zuid toch in beide richtingen Wijchen, Wijchen-West of Grave had moeten staan, zodat dat afritnaam had kunnen worden.
Vinny schreef: za 05 nov 2022, 13:44 Bijna iedereen kent de straatnamen beter dan de weg- en afritnummers. Je vergemakkelijkt navigatie juist voor de weggebruikers en je hebt een systeem waar kaartenmakers en navigatiesoftwarebedrijven mee uit de voeten kunnen. Nu hoeft wat mij betreft een afritnaam niet een straatnaam te zijn, maar verwijzen naar POI's (objecten) als Olympisch Stadion, Artis en de RAI wil Rijkswaterstaat ook niet
Rijkswaterstaat en de Gemeente Amsterdam zijn heel sterk bezig met het geleiden van die groepen ter plaatse écht onbekenden die de Henk Sneevlietweg niet kennen, en POIs als de RAI weliswaar van naam kennen maar dat niet als basis kunnen gebruiken om op te navigeren. Dit in tegenstelling tot mensen uit de regio die voldoende ter plaatse onbekend zijn om bewegwijzering nodig te hebben, maar deze straatnamen en POIs goed genoeg kennen om op te navigeren. Het is voor de écht onbekenden dat alles in mallen met zeer generieke beschrijvingen moet en zal worden gegoten: als het geen windrichting is (als afritdoel of als rechtdoordoel op de A10), dan wel een zo groot mogelijk stadsdeel. Dat dat de lading niet altijd goed dekt, wordt gezien als klein grut dat vooral de ter plaatse enigszins bekenden uit de regio irriteert. Dit speelt niet alleen in Amsterdam trouwens, ook in andere grote steden.

Ik vind het behoorlijk waardeloos, zeker in deze tijd van navigatiesystemen. We wijken er ook mee af van wat je in de meeste buitenlanden ziet. Maar goed, ik ben dan ook zo iemand die door de keuzes van Rijkswaterstaat in twee grote steden -die waar ik ben opgegroeid en die waar ik nu woon- voor de bus is gegooid.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » za 05 nov 2022, 18:05

Pino schreef: za 05 nov 2022, 7:24 toen waren eenduidige afritnamen ineens een bewegwijzerings-wens, waar ze voorheen eerder iets waren dat op de kaarten verscheen.
In mijn herinnering heeft men echt moeite gedaan (sinds de jaren 1970-1980) om de afritnamen consistent te maken op de bewegwijzering.
Op mijn eigen aantekeningen uit die tijd kom ik heel weinig inconsistenties tegen.
Peter schreef: za 05 nov 2022, 10:45 Na de introductie van de afritnummers is men juist gaan afwijken doordat sommige plaatsen hier niet logisch in een rijrichting waren. Je was de logische afrit reeds gepasseerd. Plaatsnamen waren echter toch makkelijker voor de gesproken filemeldingen. Er zijn nog tientallen plekken waar de bovenste bestemming niet gelijk is in beide richtingen. Vaak leeftijd van de borden.
Echt tientallen? Ik ken een paar voorbeelden waar in 1 richting NBA staat en in de andere richting (nog) niet. Bedoel je die, of zijn er nog andere?
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 05 nov 2022, 19:59

Ik ben wat jonger dan jij en heb geen aantekeningen, maar ik kan me ook maar weinig van dit soort inconsistenties in het bovenste afritdoel (alias de afritnaam) herinneren. Ik zei niet voor niets dat daar wel degelijk aandacht aan werd besteed. Dat is nou juist hoe we aan afritnamen als Hilvarenbeek en Zoeterwoude-Rijndijk kwamen; had men het qua inconsistenties zijn beloop gelaten, dan hadden die afritten in beide richtingen wel een Tilburgse dan wel Leidse eerste regel gehad (alleen een verschillende per rijrichting).

Tientallen lijkt me sowieso een bizar aantal. Het hele punt speelt hoofdzakelijk wanneer een snelweg een kruisende route eerder schuin kruist, niet haaks. Als afritten dan redelijk kort op elkaar liggen, kom je in de hoek terecht dat de doelen per rijrichting zullen verschillen. Dat fenomeen komt in Nederland best weinig voor - als gezegd nog het meest in stedelijk gebied. Laat staan dat dat noopte tot een keuze om voor verschillende eerste doelen te gaan. Wijzigingen die men onder NBA heeft gemaakt in de afritnaam waren meestal niet om een verschil per rijrichting weg te halen, maar omdat de Hilvarenbeeks eruit moesten teneinde lokaal rechtdoorverkeer te bedienen met de rechtdoorverwijzing naar de volgende afrit. Iets waarover mijn mening geloof ik wel bekend is.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » za 05 nov 2022, 22:36

Pino schreef: za 05 nov 2022, 7:24 of zelfs omdat iets schijnbaar specifieks als Amsterdam-IJburg niet de logische afrit is naar heel IJburg.
Die volg ik even niet. Om vanaf de A10 noord IJburg in/op te komen kan je eigenlijk niet anders dan afrit 14 te nemen. Er is immers maar één brug die eilanden op en er valt dan ook voor de richting IJburg weinig anders te bewegwijzeren.

Als je een stuk omrijdt, dan kan je tegenwoordig ook via ‘de achterkant’ IJburg op (via afrit Diemen van de A1 of afrit IJburg op de A9), maar het lijkt mij duidelijk dat je dat soort omwegen richting een buitenwijk niet gaat bewegwijzeren midden op de A10. Dat heeft ook weinig met wel of niet straatnamen op de bewegwijzering zetten te maken. IJburg en Zeeburg bij afrit 14 lijkt mij wat dat betreft richtinggevend genoeg en dit vervangen door IJburglaan (wat in jouw gedachtegang het straatnaamalternatief is) lijkt mij nou niet echt een betere optie.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 06 nov 2022, 8:05

Rein schreef: za 05 nov 2022, 22:36 het lijkt mij duidelijk dat je dat soort omwegen richting een buitenwijk niet gaat bewegwijzeren midden op de A10. Dat heeft ook weinig met wel of niet straatnamen op de bewegwijzering zetten te maken.
Het heeft er juist alles mee te maken. Want juist omdat je bij de A10-afrit niet wilt beginnen aan dit soort rechtdoordoelen, sta je voor de keuze tussen:
(i) generieke stadsdeelnaam bewegwijzeren en daarmee accepteren dat de nodige weggebruikers op weg naar dat stadsdeel niet goed worden geleid
(ii) met verwijzingen als Amsterdam-IJburg-Oost komen; en dan nog niet eens de ruimte op de borden hebben om de route naar Amsterdam-IJburg-West rechtdoor te vermelden
(iii) een alternatief als een straatnaam of object naast de afrit.

Op weg naar IJburg speelt dit sowieso meer bij de A1-afrit met die naam dan bij de A10-afrit, maar het was maar een voorbeeld van iets dat speelt op veel snelwegen in grootstedelijk gebied. Delen van Buitenveldert en Rivierenbuurt op de A10 benader je beter door de bewegwijzering op de A10 niet te volgen. Rotterdam-Kralingen wordt door vier A16- en A20-afritten ontsloten, maar staat bewegwijzerd bij twee. Den Haag-Bezuidenhout gaat echt niet alleen via de gelijknamige afrit op de A12. Enzovoort.

Met je opmerking “het is richtinggevend genoeg” lijk je op benadering (i) te zitten. Ik kan dat zeker wel plaatsen. Een omschrijving als IJburg is richtinggevend genoeg, in de zin dat het een herkenbare wijknaam is en dat het het hoofddoel van de kruisende route is (en dat is nog altijd de basis van hoe afritdoelen gekozen worden). Maar ik kijk er dus naar als een weinig precieze omschrijving, want er zullen veel ter plaatse onbekenden zijn die hier iets anders moeten doen dan de bewegwijzering volgen. Zeker in huidige tijd met navigatiesystemen dreigt dan verwarring en daarmee dus ook dat weggebruikers gevaarlijk rijden doordat ze twijfelen (in vertwijfeling langzaam rijden, stuur op laatste moment omgooien). Dus daar zit de charme van de precieze benadering van (iii).

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 06 nov 2022, 12:48

Pino schreef:Rijkswaterstaat en de Gemeente Amsterdam zijn heel sterk bezig met het geleiden van die groepen ter plaatse écht onbekenden die de Henk Sneevlietweg niet kennen, en POIs als de RAI weliswaar van naam kennen maar dat niet als basis kunnen gebruiken om op te navigeren.
In mijn 'sociale bubbel' is het verdwijnen van de prominente vermelding van de RAI reden voor klagen. En dat betreft Rotterdammers en Friezen, die dus in Amsterdam als redelijk onbekende weggebruiker zouden gelden.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 06 nov 2022, 12:54

kom je in de hoek terecht dat de doelen per rijrichting zullen verschillen.
Doelen die per rijrichting verschillen komt heel veel voor, zie onderstaand voorbeeld. Consequenties voor de afritnaam heeft dat echter niet:

A 6, afrit 18: Woudsend alleen vanuit het zuiden bewegwijzerd
A 6, afrit 17: Balk alleen vanuit het zuiden bewegwijzerd
A 6, afrit 15: Wolvega en Steenwijk alleen vanuit het zuiden bewegwijzed

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 06 nov 2022, 14:39

Vinny schreef: zo 06 nov 2022, 12:48In mijn 'sociale bubbel' is het verdwijnen van de prominente vermelding van de RAI reden voor klagen. En dat betreft Rotterdammers en Friezen, die dus in Amsterdam als redelijk onbekende weggebruiker zouden gelden.
Maar wel verstokte HISWA-bezoekers? 8-)

Hoe dan ook voor alle duidelijkheid: ik omschreef puur wat ik zo in de loop van de jaren heb begrepen (met name uit posts van René) over de veranderingen op de A10. Dat zijn geen wijzigingen waar ik een warm gevoel bij heb. Op de een of andere manier komt daar NBA-afritnamen-organisatiedrift -nodig voor lokale geleiding, althans om nog meer volgborden te voorkomen- bij de gemeentelijke organisatiedrift om verkeer per se over bepaalde invalswegen te laten stromen. Waarvoor dan in het bijzonder de primaire windrichtingen en Centrum moeten worden gebruikt. Wat het voor mij oplevert is een verzameling halfslachtigheden. Niet heel veel beter dan de rit die ik ooit maakte over de bypass van Campeche in Mexico - met vier afritten op rij die Campeche als doel hadden. Gelukkig was de buschauffeur ter plaatse bekend genoeg om te weten welke afrit moest worden genomen naar het busstation aan de rand van het centrum…

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 06 nov 2022, 21:56

harry schreef: do 03 nov 2022, 13:02 In de spoiler een paar foto's van nieuwe NBA op de A30 (...) Helaas was het veel te zonnig weer voor goede foto's vanuit een rijdende auto.
harry schreef: do 03 nov 2022, 13:08 De A326 heeft nu (proviciale) NBA, met name bij afrit Bergharen. (Tja, tegenlicht met een laagstaande zon...)
(...A50 Bankhoef richting zuiden...)
En ook deze is nieuw. Ik ga er ooit nog eens langs als de zon niet schijnt...
Van de meeste van deze foto's is nu een betere versie op https://wegnummers.nl/nba/.

Aanvullend:

A30 richting noorden. Vers geplaatst, ergens tussen vorige week woensdag en gisteren.
Afbeelding
Afbeelding

A50 richting noorden (het enige nieuwe bord waar ik nog geen foto van had).
Afbeelding

A67 richting westen. Oeijenbraak, Meelakkers en De Beerze waren de enige plekken op de A67 waar nog alleen maar oude borden stonden.
Nu telt Oeijenbraak niet meer mee, dankzij dit nieuwe bord (de rest is nog oud).
Afbeelding
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 06 nov 2022, 22:23

Pino schreef:ik omschreef puur wat ik zo in de loop van de jaren heb begrepen (met name uit posts van René) over de veranderingen op de A10. Dat zijn geen wijzigingen waar ik een warm gevoel bij heb.
Alleen is Rijkswaterstaat hier natuurlijk ook afhankelijk van het stadsdelenbeleid van de gemeente. Vroeger hadden wijken en buurten herkenbare namen, maar na zoveel wijzingen van het locale bestuur hebben we nu 'stadsdeel West' en 'stadsdeel Nieuw-West'. Dat is buitengewoon onhandig, omdat Oud-West (en Oud-Zuid) voormalige wijken zijn die nog wel leven in de hoofden van de inwoners.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 07 nov 2022, 8:47

harry schreef: za 05 nov 2022, 18:05
Pino schreef: za 05 nov 2022, 7:24 toen waren eenduidige afritnamen ineens een bewegwijzerings-wens, waar ze voorheen eerder iets waren dat op de kaarten verscheen.
In mijn herinnering heeft men echt moeite gedaan (sinds de jaren 1970-1980) om de afritnamen consistent te maken op de bewegwijzering.
Op mijn eigen aantekeningen uit die tijd kom ik heel weinig inconsistenties tegen.
Peter schreef: za 05 nov 2022, 10:45 Na de introductie van de afritnummers is men juist gaan afwijken doordat sommige plaatsen hier niet logisch in een rijrichting waren. Je was de logische afrit reeds gepasseerd. Plaatsnamen waren echter toch makkelijker voor de gesproken filemeldingen. Er zijn nog tientallen plekken waar de bovenste bestemming niet gelijk is in beide richtingen. Vaak leeftijd van de borden.
Echt tientallen? Ik ken een paar voorbeelden waar in 1 richting NBA staat en in de andere richting (nog) niet. Bedoel je die, of zijn er nog andere?
Bijvoorbeeld Epe en Nunspeet-oost. Beide NBA. Den Oever / Den Helder N99. Eenzijdig NA. Maar ook Harderwijk-zuid en Strand Horst. Eenzijdig NBA. Tientallen op dit moment zal het niet meer zijn. Met goed zoeken moet 10 wel lukken denk ik.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 07 nov 2022, 9:28

Vinny schreef: zo 06 nov 2022, 22:23 Alleen is Rijkswaterstaat hier natuurlijk ook afhankelijk van het stadsdelenbeleid van de gemeente. Vroeger hadden wijken en buurten herkenbare namen, maar na zoveel wijzingen van het locale bestuur hebben we nu 'stadsdeel West' en 'stadsdeel Nieuw-West'. Dat is buitengewoon onhandig, omdat Oud-West (en Oud-Zuid) voormalige wijken zijn die nog wel leven in de hoofden van de inwoners.
Hoewel de meeste Amsterdamse stadsdelen tegenwoordig de naam hebben van primaire windstreken, denk ik persoonlijk niet dat dat leidend is geweest bij keuzes om op de A10 diezelfde primaire windstreken zo’n prominente rol te geven - als afritnaam voor de voornaamste invalswegen naar de binnenstad en als rechtdoordoel. Want je ziet die trend ook terugkomen in Rotterdam (waar de voormalige deelgemeenten heel andere namen hebben) en grote steden die nooit vormen van bestuurlijke decentralisatie hebben gekend.

Sowieso zijn de afritdoelen op de Amsterdamse en Rotterdamse ringwegen in hoofdzaak gekozen vóórdat die decentralisatie in de jaren ‘80 van de grond kwam. Want op het stuk Amstel-Coenplein na zijn beide ringwegen ruim ouder. Maar wat er op de borden staat (grotendeels ook nog na de wijzigingen sinds NBA), sluit redelijk aan bij de stadsdelen/deelgemeenten van de eerste generatie. Maar het is zoals je zegt: dat waren ingeburgerde namen, en ook al plangebieden zonder dat ze daar een bestuurlijke eenheid van hadden gemaakt.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 07 nov 2022, 13:07

Pino schreef: ma 07 nov 2022, 9:28 Want op het stuk Amstel-Coenplein na zijn beide ringwegen ruim ouder.
Van Amstel naar Coenplein zou ik juist het oudste deel van de A10 nemen. :)
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 07 nov 2022, 13:27

^^ Moet je vooral doen als je wilt. Het is volgens Google Maps zelfs 600 meter korter. Maar de bewegwijzerde route van de A2 richting Zaanstad, en van de A8 richting Utrecht, gaat toch echt via de Zeeburgertunnel. En dat is niet iets nieuws om de A10-west te ontlasten …