Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Wesso
2x2 autosnelweg

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wesso » ma 07 nov 2022, 17:04

^^ Linksom of rechtsom vind ik de A10 de meest frustrerende snelweg van Nederland. Mensen kwakken hun autootje overal tussen, vaak op de meest lompe manier. Het gebrek aan een parallelstructuur is daar ook debet aan. Er moet te veel worden in- en uitgevoegd op de hoofdrijbaan waar ik als doorgaand verkeer gewoon rechtdoor wil blijven kachelen. Want Amsterdam ín, dat blijft voor mij echt een no-go. Alleen de buitenwijken zijn nog wel te doen met de auto.

Sorry, die rant moest er even uit. Terug naar de bewegwijzering. :p

Teetje
stadsweg

Bericht door Teetje » ma 07 nov 2022, 17:15

Wesso schreef: ma 07 nov 2022, 17:04 ^^ Linksom of rechtsom vind ik de A10 de meest frustrerende snelweg van Nederland.
'Linksom of rechtsom' vind ik in deze context best wel grappig eigenlijk ;)

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 07 nov 2022, 17:31

Wesso schreef: ma 07 nov 2022, 17:04 ^^ Linksom of rechtsom vind ik de A10 de meest frustrerende snelweg van Nederland. Mensen kwakken hun autootje overal tussen, vaak op de meest lompe manier. Het gebrek aan een parallelstructuur is daar ook debet aan. Er moet te veel worden in- en uitgevoegd op de hoofdrijbaan waar ik als doorgaand verkeer gewoon rechtdoor wil blijven kachelen. Want Amsterdam ín, dat blijft voor mij echt een no-go. Alleen de buitenwijken zijn nog wel te doen met de auto.
...
De route A2-A8 via de Zeeburgertunnel heeft dat veel minder. Dat in- en uitvoegen is sterker op de A10-Zuid en ~West.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 07 nov 2022, 18:24

^^ Inderdaad. Zeker de A10-noord is eigenlijk een prima weg. Vooral de A10-west vind ik minder, maar dat komt meer door de drukte en de lage Vmax dan de weginrichting op zich.

Maar ik ga ook zonder problemen Amsterdam in met de auto. Met de S112 en S116 zijn er behoorlijke routes stad-in en -uit. Al duurt het laatste stuk altijd wat lang. Maar ik vind het te doen, ik heb in zoveel grote steden gereden en dan valt Amsterdam reuze mee.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 07 nov 2022, 18:54

Utrecht vind ik een crime. Amsterdam valt behoudens de grachten goed mee.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 09 nov 2022, 18:10

Cross-post. Deze foto staat ook in het A16/A13-topic.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door harry op wo 09 nov 2022, 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

nickdh
autoweg

Bericht door nickdh » wo 09 nov 2022, 20:21

Wat een vreselijke gedrochten. Had Breda niet in de plaats van Gouda moeten staan? Waarom Rotterdam-Oost aangeven en Zuid niet, terwijl dat wel op de A20 staat? En 4200 meter van tevoren voorsorteren?

Ik had op dit punt gewoon alles op één groot bord laten zetten met de doelen Breda, Utrecht, Europoort en Rotterdam. Dat splitsen voor :KP: Kleinpolderplein komt later wel, na :KP: Zestienhoven.

Dit alles vind ik bij elkaar werkelijk waar nergens op slaan als ik m'n ongezouten mening mag geven. :shutup:

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » wo 09 nov 2022, 20:34

Breda zal wel via de A4 geleid worden en (Rotterdam) Zuid staat hier nog afgeplakt achter "Oost."
Enne gojje mins blieft altied leave.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 09 nov 2022, 20:52

^^ Breda en Bergen op Zoom worden toch juist expliciet gescheiden bij Den Haag via de A13 en A4? Dit lijkt me gewoon fout eigenlijk.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 09 nov 2022, 20:54

^^ Absoluut. Breda verschijnt ook op alle (NBA-)borden tussen Ypenburg en Delft-Zuid. Daarna een volgbord, maar dat leek toch bedoeld om te verdwijnen zodra de verlengde A16 er ligt…

Nog erger, dat volgbord zegt “volg Rotterdam/Dordrecht”. En dat tweede doel verschijnt nu ook niet meer …
Laatst gewijzigd door Pino op wo 09 nov 2022, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 09 nov 2022, 20:56

Ik begrijp niet waarom het bord er überhaupt staat. Het lijkt me dat het pas hoeft te worden neergezet als knooppunt Zestienhoven zo'n beetje af is. De afstand 4200 meter zal wel naar Kleinpolderplein zijn, en kan dan worden aangepast naar de afstand tot het nieuwe knooppunt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » wo 09 nov 2022, 21:01

^^ Het bord staat er nu al omdat er signaalgevers aan hangen. Het oude portaal is waarschijnlijk al verdwenen en je wil niet dat het verkeer hier zonder signalering komt te zitten. Alleen had het bord, omdat de situatie zo anders wordt, voorlopig even afgeplakt moeten worden.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 09 nov 2022, 21:04

nickdh schreef: wo 09 nov 2022, 20:21 Had Breda niet in de plaats van Gouda moeten staan?
Ds79m schreef: wo 09 nov 2022, 20:52 ^^ Breda en Bergen op Zoom worden toch juist expliciet gescheiden bij Den Haag via de A13 en A4? Dit lijkt me gewoon fout eigenlijk.
Verderop (afslag 28) heeft Gouda inderdaad plaatsgemaakt voor Breda.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » wo 09 nov 2022, 21:04

Ds79m schreef: wo 09 nov 2022, 20:52 ^^ Breda en Bergen op Zoom worden toch juist expliciet gescheiden bij Den Haag via de A13 en A4? Dit lijkt me gewoon fout eigenlijk.
Verrek, je hebt gelijk. Ik kom daar niet vaak, maar Breda gaat inderdaad via de A13. Dat maakt de afwezigheid op deze nieuwe borden inderdaad vreemd en vermoedelijk een fout. Of zit er een andere gedachte achter..? :dontknow:

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 09 nov 2022, 21:09

Snelwegfreak schreef: wo 09 nov 2022, 21:04 Verrek, je hebt gelijk. Ik kom daar niet vaak, maar Breda gaat inderdaad via de A13. Dat maakt de afwezigheid op deze nieuwe borden inderdaad vreemd en vermoedelijk een fout. Of zit er een andere gedachte achter..? :dontknow:
Er is op dit bord waarschijnlijk heel veel overgeplakt:
- de afstand 4200 meter zal nog worden aangepast
- wegnummerschildje A13 op het linkerbord wordt A16
- Rotterdam-Zuid is overgeplakt
- en waarschijnlijk is Breda overgeplakt met Gouda

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 09 nov 2022, 21:15

boe! schreef: wo 09 nov 2022, 21:09 Er is op dit bord waarschijnlijk heel veel overgeplakt:
Daar is (ook op de originele foto) niks van te zien.
Heb je een link naar een Nba-ontwerp van deze borden?
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 09 nov 2022, 21:17

Van dit bord kan ik geen ontwerp vinden.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 09 nov 2022, 21:21

Het lijkt er op dat dit bord een heel vroege voorsortering is voor het Kleinpolderplein. Misschien omdat er dagelijks files staan?
Ik zou zeggen dat deze borden dan tijdelijk zijn en worden vervangen zodra de A16-A13 af is.
--Harry.

Teetje
stadsweg

Bericht door Teetje » wo 09 nov 2022, 21:26

boe! schreef: wo 09 nov 2022, 21:09
Snelwegfreak schreef: wo 09 nov 2022, 21:04 Verrek, je hebt gelijk. Ik kom daar niet vaak, maar Breda gaat inderdaad via de A13. Dat maakt de afwezigheid op deze nieuwe borden inderdaad vreemd en vermoedelijk een fout. Of zit er een andere gedachte achter..? :dontknow:
Er is op dit bord waarschijnlijk heel veel overgeplakt:
- de afstand 4200 meter zal nog worden aangepast
- wegnummerschildje A13 op het linkerbord wordt A16
- Rotterdam-Zuid is overgeplakt
- en waarschijnlijk is Breda overgeplakt met Gouda
Dat moet haast wel zo zijn: een kruisend doel als Gouda wordt anders zo ten onrechte wel héél belangrijk gemaakt.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 09 nov 2022, 21:35

De gedachte dat dit bord is dat uiteindelijk naar het Kleinpolderplein gaat, waar de linker twee rijstroken voorsorteren naar de A20-oost, is zo gek nog niet. En op de A20 staan straks alleen nog maar doelen in lijn aangegeven naast lokaal spul. Het enige wat daartegen pleit is dat er dan ook RING-vermeldingen hadden moeten staan.

Het rechter bord lijkt me wel bedoeld voor de splitsing A13-A16; daar zal alleen de afstandsaanduiding nog anders moeten.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 09 nov 2022, 21:54

Dit zijn de borden op de A13 vlak voor Kleinpolderplein: https://www.google.nl/maps/@51.9390002, ... 8192?hl=nl

Mijn indruk is dat de bestemmingen op het bord bij knooppunt Zestienhoven zijn aangepast aan de bestemmingen op de borden bij Kleinpolderplein.

Edit: typo
Laatst gewijzigd door boe! op wo 09 nov 2022, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 09 nov 2022, 22:00

^^ Is natuurlijk best iets voor te zeggen. Maar dat is dan wel gedaan op de basis dat er volledig over-gepopnageld moet worden wanneer de A16 opent. En dat is dan toch wel weer opvallend, wanneer je vergelijkt met borden even noordelijker aan de A4.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 09 nov 2022, 23:28

Pino schreef: wo 09 nov 2022, 22:00 dat er volledig over-gepopnageld moet worden wanneer de A16 opent.
Of wat ik zei: volledig vervangen.
--Harry.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 10 nov 2022, 8:46

Het bord is nu verwarrend, dus als het bedoeld is om het compleet te vervangen, had dan iets ontworpen dat wel duidelijk is. Verder wil ik mijn ongenoegen laten blijken over het verdwijnen van de bestemming 'Dordrecht' bij Kleinpolderplein. Dat is al enkele jaren geleden gebeurd, maar had naar mijn mening pas gekund na opening van de nieuwe A 16- A 13 verbinding.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 10 nov 2022, 9:38

^^ Een bord op deze plaats heeft nu verrek weinig waarde. Ik had het bord voor de eindsituatie opgehangen en dat volledig blanco gemaakt met popnagels. Hoogstens van het linker paneel een tijdelijk afstandenbord maken of van het rechter een tijdelijk aankondigingsbord voor het Kleinpolderplein.

Overigens eens over Dordrecht op het Kleinpolderplein. Dat is niet heel chique wanneer je kijkt naar het volgbord voor Breda even stroomopwaarts. Maar ik geloof ook dat de borden op de A20 en op het Kleinpolderplein echt wel vervangen moesten worden; dat kon niet wachten tot afronding van dit project. Ik geloof niet dat het gebrek aan continuïteit echt problemen oplevert. Ik blijf het overigens onhandig vinden hoe op de A20 alle verwijzingen op netwerkniveau (kruisende doelen van de ring) zijn verdwenen. Al is het niet meer de primaire route naar plaatsen als Breda vanuit het Westland of het noorden, het hoort in mijn optiek gewoon bij het ring-concept dat daar uitvalswegen benoemd staan.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 10 nov 2022, 10:29

Vinny schreef: do 10 nov 2022, 8:46 Het bord is nu verwarrend, dus als het bedoeld is om het compleet te vervangen, had dan iets ontworpen dat wel duidelijk is. Verder wil ik mijn ongenoegen laten blijken over het verdwijnen van de bestemming 'Dordrecht' bij Kleinpolderplein. Dat is al enkele jaren geleden gebeurd, maar had naar mijn mening pas gekund na opening van de nieuwe A 16- A 13 verbinding.
Ook daarna zou je het gewoon moeten laten staan. In de nieuwe A16 komt een tunnel, en tegenwoordig geldt bij nieuwe tunnels dat ze zo ongeveer afgesloten worden zodra er een kolonie rode mieren wil oversteken. Dus het zal nog vaak genoeg bruikbaar zijn. Daarnaast is de A20 richting noordoosten een vrij irrelevante richting als je op de A13 naar het zuiden gaat, dus Gouda én Utrecht is sowieso nogal overdreven.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 10 nov 2022, 11:03

^^ Een kolonie rode mieren, mooi ... ;)

Nu zie je dat de omleidingen bij dit soort afsluitingen tegenwoordig heel goed kunnen worden geregeld met DRIPs. Vind het ergens tekenend dat de bewegwijzering rond Frankfurt, die altijd vol stond met dit soort 'robuuste opties' (Hannover dat, komend vanaf de Frankfurter Kreuz, ook via de A3-A66 kon worden verwezen), is uitgekleed. Op de blauwe borden staat nu de kern-boodschap en voor eventuele omleidingen zetten ze waar nodig de DRIPs aan.

Dat zal hier ook wel mogelijk worden en dat juich ik op zich wel toe. Maar om de A20 langs Rotterdam nou alleen maar te presenteren als een weg die naar Gouda/Utrecht gaat, dat doet de realiteit wel wat geweld aan. Wat je doet als je vanaf de A13 komt is één ding, maar ook vanaf Schiedam of uit Rotterdam-Noord zelf vind ik het gewoon geen goede keuze. Zou dan wel verwachten dat de oorspronkelijke verwijzingen Dordrecht worden vervangen door netwerkbenadering Breda. Ik zag trouwens dat er bij de opritten vanaf OWN naar de A20-oost op het Kleinpolderplein en Schieplein ook nog vrolijk Dordrecht staat aangegeven. Die verwijzing loopt dus net zo vast als die vanaf de A13.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 10 nov 2022, 12:55

Nog een paar foto's van de A13.

Afbeelding

Afbeelding
Hier is het rechtdoorportaalbord weggehaald. Het rechtsafbord wacht nog op vervanging.
Op de A20 bij Vlaardingen-West staan/hangen ook weer wat nieuwe borden.

Helaas niet overal een foto van.

Afbeelding
Afbeelding
En deze is ook nieuw voor mij. Een bijzondere "vork":
Afbeelding
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 10 nov 2022, 13:08

^^ Niet eerder gezien inderdaad, die vork, maar voelt als het logische vervolg van de lange schuine pijlen bij Muiderberg. Heeft mijn voorkeur boven zo’n Zwitserse lange pijl met schacht (die dan ook gekoppeld zou moeten zijn aan kromme pijlen voor strook 1 en 3).

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 10 nov 2022, 13:23

Gevoelsmatig geeft deze combipijl niet de juiste rijstrookinformatie (hetgeen de pijlen omhoog juist voor bedoeld zijn).