Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » ma 14 nov 2022, 19:52

Snelwegfreak schreef: ma 14 nov 2022, 19:42 Door het ontbreken van popnagels en het doorlopen van de lamellen over de strook, lijkt het erop dat het een zelfklevende strook is: een sticker. Veel plezier met die na x jaar lostrekken. Dan trek je alles qua folie tot op het aluminium mee.
Op het databank-plaatje wordt gezegd “Folie Type 3”. Is dat een mooie uitdrukking voor sticker? Linksom of rechtsom: als de vervanging van Amersfoort door Hengelo elders in het Amsterdamse inderdaad van 2013 dateert, heb je nog steeds geen antwoord op de vraag waarom toen niets is gedaan met deze borden op Knooppunt Amstel. Ik denk dat die zo van 2011 of 2012 dateren. Folie lostrekken in 2013 zou nog hebben gekund wellicht. Nu negen jaar later kun je het natuurlijk vergeten. Dus vroeg of laat moet er toch een popnagel overheen? Of is de discontinuïteit eigenlijk geaccepteerd en zitten we ermee tot reguliere vervanging van deze borden?
Vinny schreef: ma 14 nov 2022, 19:08 Het is gewoon een miskleun. De 'A 1' richtingen waren Amersfoort en Almere. Niets mis mee, zo had het gelaten moeten worden. Hengelo is op de Rijnstraat zelfs uitermate verwarrend!
De 'A 2' richtingen hadden 'Utrecht' en 'Eindhoven' moeten worden. Waarom staat dat dan niet zo aangegeven... :nuts:
Het enige dat voor de A2 ‘moet’ worden aangegeven is hoofddoel Utrecht. Alles wat je eraan toevoegt, is onder de richtlijn optioneel bij een oprit als deze. De oude vermelding van einddoel Maastricht was optioneel; de manier waarop men vanaf de A10 bij Amstel nu het tweede netwerkdoel Eindhoven vermeldt is optioneel. Zodat er niets mis is met alleen Utrecht als A2-doel.

Aangeven van kruisende doelen is al even optioneel. Het is niet zo gek dat hier doelen staan die de A10-oost omschrijven. Het is consistent met wat andere verwijzingen in Zuid waar Binnenring-verkeer een andere kant wordt opgeleid dan Buitenring-verkeer. Resteert de eeuwige Amersfoort/Hengelo-discussie. Argumenten meen ik afdoende uitgewisseld - of is er een reden dat je er aan het einde van de Rijnstraat heel anders tegenaan moet kijken dan elders op de A10?

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » ma 14 nov 2022, 20:23

^^ Het zal volgens de letter der wet ongetwijfeld allemaal correct zijn, maar het trekt gewoon de aandacht dat de bewegwijzering hier bijzonder cryptisch is en lastig te begrijpen voor iedereen die geen bovengemiddelde topografische kennis heeft. Stel je voor dat je vanaf de Périphérique de A6 oprijdt en vervolgens na een paar kilometer moet kiezen tussen Versailles/Bayonne rechtsaf en Auxerre rechtdoor. Dan zit je toch ook wel even te twijfelen als je naar Clermont-Ferrand of Nantes moet wat je dient te kiezen?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 14 nov 2022, 21:13

^^ Ik snap prima wat je bedoelt, want er komt in het Amsterdamse nogal wat samen. Utrecht als grote stad / netwerkknoop van Nederland, die echter wat te dichtbij ligt om heel richtinggevend te zijn. Hengelo als wat kleine stad / matige vertegenwoordiger van Twente, die echter wat te ver weg ligt om heel richtinggevend te zijn. Zaanstad, waarmee je het dan maar moet doen om de A7 te bereiken, want die rijrichting heeft geen netwerkdoel, dus 'buutvrij, we bewegwijzeren gewoon het doel dat je binnen een minuut na het Coenplein al bereikt'. Maar goed, die discussie is gevoerd en je verandert de uitkomst toch niet meer. Als hij hier bij de Rijnstraat éxtra tegennatuurlijk aanvoelt, is dat eerder omdat je teveel topografische kennis hebt. En dus weet dat je naar het zuiden rijdt om in het oosten terecht te komen.

Ter verdediging van het systeem: overal in het Amsterdamse (maar ook wel bij andere grote steden) is een vrij consistent systeem neergezet, waarin je eerst naar "Ring" rijdt. En wanneer er dan een splitsing moet worden aangelegd tussen de uitvalswegen, gebeurt dat overal met dezelfde doelen. Dat geeft een mate van herkenbaarheid, wat je verder ook (terecht) kunt aanmerken op de gebruikte doelen. Meer doelen, om het soort discussie "ik rijd net een paar kilometer op de A6, nu moet ik kiezen en mijn doel staat er niet tussen" te voorkomen, is ook vaak fysiek onmogelijk. De borden in het Amsterdamse staan al vol genoeg. Je zou misschien nog iets kunnen bereiken door meer met de wegnummers van uitvalwegen te werken in plaats van netwerkdoelen: eerder A1 A6 A7 A8 als doelen van de buitenring als je vanuit de stad hier de A2 op rijdt (naast uiteraard de A2 zelf als direct wegnummer). Maar of je daar dan méér mensen blij mee maakt? Dankzij navigatiesystemen is het ook allemaal niet meer superhard nodig...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 14 nov 2022, 21:32

Het bord op de Rijnstraat vervangen door:
Utrecht (A 2)
Eindhoven (A 2)
(A 10-oost)
is veel beter. Duidelijker en richtinggevender voor de weggebruiker. En je ziet dat je voor de Ring A 10 oost ook de weg kan nemen.

Ter verdediging van het systeem: overal in het Amsterdamse (maar ook wel bij andere grote steden) is een vrij consistent systeem neergezet, waarin je eerst naar "Ring" rijdt.
De uitwerking is niet consistent. Het is een puinhoop :(

Op deze kruising ontbreekt zelfs de bewegwijzering in zijn geheel...
https://goo.gl/maps/Pn9L4F4RFMTUKnBZ7
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 14 nov 2022, 21:44

Vinny schreef: ma 14 nov 2022, 21:32 Het bord op de Rijnstraat vervangen door:
Utrecht (A 2)
Eindhoven (A 2)
(A 10-oost)
is veel beter. Duidelijker en richtinggevender voor de weggebruiker. En je ziet dat je voor de Ring A 10 oost ook de weg kan nemen.
Nee, vind ik niet. Als je eenmaal begint met het bewegwijzeren van de doelen van uitvalswegen, wat je hier doet met A2-doelen, moet je daar niet A10 oost en A10 zuid tegenover zetten. En daarmee de weggebruiker maar laten uitzoeken welke hoofdrichtingen bij welke van die twee horen. Óf je bewegwijzert Ring, wat symbool staat voor alle uitvalswegen, óf je bewegwijzert doelen/nummers van uitvalswegen. Aan A10 oost heb je alleen iets als je ter plaatse redelijk bekend bent.

Het feit dat niet bij alle kruisingen een handwegwijzer staat maakt er verder geen inconsistente janboel van. Snap je verwachtingen hier eerlijk gezegd niet zo.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 14 nov 2022, 21:51

Ik wond mij gewoon op in de auto vanmorgen :hap:

Maar los daarvan, het enige wat zinvol is aan de A 10-oost verwijzing is het feit dat knooppunt Amstel een lusje biedt in die richting. Dat kan ook wel met het vermelden van het wegnummer. Vanuit het grootste deel van Amsterdam kan beter verwezen worden naar de Gooise Weg (S 112). Dat had ik eigenlijk wel verwacht aan te treffen op de bewegwijzering. Maar nee dus. Je gaat de Utrechtse brug over.

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » ma 14 nov 2022, 22:04

^^ Even rondkijkend op Streetview is het nogal een apart systeem inderdaad, "Ring A10". Vanuit de westelijke Rivierenbuurt word je naar de aansluiting Buitenveldert gestuurd:
https://maps.app.goo.gl/KBUqGzchzjMN7rSk8
En dan hoppa! Utrecht-Hengelo-Rotterdam-Zaanstad:
https://maps.app.goo.gl/dE6YJA4Tu9umkoCW9

Vanuit de oostelijke Rivierenbuurt wordt je over de S112 (Gooiseweg) naar de Ring gestuurd:
https://maps.app.goo.gl/YeKuCrFvdL3Zq4oy8

Op zich begrijpelijk, want als je vanaf de Nieuwe Utrechtseweg de A10 nadert is :KP: Amstel niet compleet. Maar kom je vanaf station Amstel over de Berlagebrug, dan word je wel via de Amsteldijk naar de Nieuwe Utrechtseweg/A10 gestuurd.
https://maps.app.goo.gl/fZW6cm8bs4Nqyf3v8
Bij de kruising Rijnstraat moet je dan kiezen uit Utrecht/A10-oost en A10-zuid (verder over S110).

Conclusie: leuk bedacht achter de tekentafel, maar helemaal sluitend is het niet. Vanaf de Vrijheidslaan (oost) naar de Ring/A2 (Utrecht) ligt het niet voor de hand om over de Gooiseweg te gaan...

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 14 nov 2022, 22:19

^^ Ik snap heel goed dat men verkeer uit de omgeving Rijnstraat niet de kant uit wil hebben van het Bernhardplein. Het kost meer tijd, en het is een route met ruim lagere capaciteit. Dat die analyse dichterbij de Berlagebrug alweer een beetje is omgeklapt is een ander verhaal.

Sowieso lijkt op de Berlagebrug de bewegwijzering een beetje meer gemaakt voor verkeer afkomstig uit de binnenstad / van de s100. Vanaf de Vrijheidslaan staat er sowieso nul bewegwijzering. Dat daar, komend uit het zuiden, geen bord staat dat je voor Rotterdam/Utrecht moet omdraaien verbaast me niet, evenmin als dat vanaf het Bernhardplein niet staat dat je voor Hengelo beter om kunt draaien. Dus dan draait het vooral om de splitsing vanuit de binnenstad “Hengelo naar s112; rechtdoor richting A2 en A4.” En die is wat mij betreft logisch zo. Wat niet klopt, is dat op dit kruispunt nog het doel Den Haag staat. Had vervangen moeten zijn door Rotterdam, wat je ook zult tegenkomen op de borden stroomafwaarts tussen dit punt en het oprijden van de A10 bij de RAI.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 15 nov 2022, 20:35

Pino schreef:Wat niet klopt, is dat op dit kruispunt nog het doel Den Haag staat. Had vervangen moeten zijn door Rotterdam,
Het is nog een oud bord. Je ziet de 'dunne' redesignpijl, dus de wegwijzer is nog niet vervangen.

Opnieuw: Hengelo is een miskleun. Daar had moeten staan: Diemen en/of Almere en/of Amersfoort. Verder verschil in rechtdoor (Centrum) en rechtsaf in Ddesign iets minder vervelend dan in redesign, maar nog steeds totaal inferieur aan Old School. Ik wordt hier niet blij en gelukkig van in ieder geval.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 15 nov 2022, 22:24

Vinny schreef: di 15 nov 2022, 20:35
Pino schreef:Wat niet klopt, is dat op dit kruispunt nog het doel Den Haag staat. Had vervangen moeten zijn door Rotterdam,
Het is nog een oud bord. Je ziet de 'dunne' redesignpijl, dus de wegwijzer is nog niet vervangen.
Mag zijn. Maar Amsterdam heeft bij de doelenwissel op de A10 in zeer korte tijd op stedelijk wegennet dezelfde wijziging gemaakt. Dat is geen oefening lange adem geweest, zoals NBA, maar snel schakelen. Dat maakt iedere overgebleven Den Haag of Amersfoort opvallend.

Ik word van Hengelo even verdrietig als van de alternatieven die je noemt. Het voelt als een enorm gepasseerd station.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 16 nov 2022, 19:30

Pino schreef: Maar Amsterdam heeft bij de doelenwissel op de A10 in zeer korte tijd op stedelijk wegennet dezelfde wijziging gemaakt.
De gemeente heeft opdracht gegeven om alle bewegwijzering te vervangen. Deze is blijkbaar vergeten, en niet opgemerkt door de wegbeheerder.

NB073
zandpaadje

Bericht door NB073 » vr 18 nov 2022, 20:23

harry schreef: do 03 nov 2022, 13:08 En ook deze is nieuw. Ik ga er ooit nog eens langs als de zon niet schijnt...
Afbeelding
Ik vermoed dat het daarop volgende 900m bord wordt vervangen door deze:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Link naar 900m bord: https://www.google.nl/maps/@51.7974274, ... 384!8i8192

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » vr 18 nov 2022, 21:43

^^
Een echt oudje. Het lijkt er op dat het wegnummer ooit is aangepast; zou mij niks verbazen als er nog “N265” onder het huidige nummer verstopt zit.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 18 nov 2022, 22:03

^^ Voor wie geen streetview-pagina wil of kan openen:
Afbeelding
(foto april 2021)
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 19 nov 2022, 13:28

Steyn_E schreef: vr 18 nov 2022, 21:43 ^^
Een echt oudje. Het lijkt er op dat het wegnummer ooit is aangepast; zou mij niks verbazen als er nog “N265” onder het huidige nummer verstopt zit.
Dat 100% zeker, maar alle bestemmingen daarboven zijn ook gepopnageld. Tot dik twintig jaar geleden stond daar in ieder geval ook nog Eindhoven bij, en nog een doel (Ravenstein/Uden/Eindhoven, zou dat kunnen?). Dat zal nu onder die gepopnagelde plaat verstopt zijn.

Ik kwam er eind jaren '90 en begin jaren '00 zo nu en dan langs met mijn ouders, maar zelfs op weg naar Eindhoven gaf mijn vader de voorkeur over de route via 's-Hertogenbosch, ondanks dat daar tussen Geffen en Rosmalen ook nog meerdere verkeerslichten waren op de N50.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 19 nov 2022, 13:52

^^ Het was een behoorlijk belangrijke afrit. Behalve naar Eindhoven is dit ook de afrit naar de Middenpeelweg, die de verbinding gaf naar Roermond maar ook naar de A2 op weg naar Maastricht. Toen er nog geen A73 lag, was dit dé route vanuit Nijmegen, Arnhem en de noordelijke provincies op weg naar Maastricht en vakanties verder zuidelijk. Naar Eindhoven zal de route aan populariteit hebben verloren toen midden jaren ‘90 de N2 Vught-Eindhoven tot snelweg was omgebouwd. Ondanks paar stoplichten op de N50 zal dat wel beter hebben doorgereden, want het was wel 2x2.

Helaas is de RWS-beeldbank tijdelijk onbereikbaar; er zal zeker een foto te vinden zijn met de oude doelen erop. Ikzelf gok Ravenstein/Zeeland/Eindhoven - waarbij Zeeland de aansluiting op de route naar Roermond symboliseert (vanaf Zeeland overigens toen bewegwijzerd met het doel Kessel). Hoe dan ook waren het doelen zonder staarten in de letters. Het feit dat huidig doel Schaijk die wel heeft resulteert in de rare spatiëring hoger op het bord.

evos
verkeersader

Bericht door evos » zo 20 nov 2022, 12:32

Inderdaad Ravenstein/Uden/Eindhoven (rechtdoor Oss/'s-Hertogenbosch). Dat was toen de A50 nog doorliep naar 's-H. Dat zal met de opening van de A50-zuid veranderd zijn naar de huidige situatie, volgens mijn aantekeningen aanvankelijk nog met N265.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Teetje
stadsweg

Bericht door Teetje » zo 20 nov 2022, 13:57

Pino schreef: za 19 nov 2022, 13:52 ^^ Het was een behoorlijk belangrijke afrit. Behalve naar Eindhoven is dit ook de afrit naar de Middenpeelweg, die de verbinding gaf naar Roermond maar ook naar de A2 op weg naar Maastricht. Toen er nog geen A73 lag, was dit dé route vanuit Nijmegen, Arnhem en de noordelijke provincies op weg naar Maastricht en vakanties verder zuidelijk.
Ik heb die Middenpeelweg (N277) altijd een beetje een apart geval gevonden.

Ik weet niet beter dan dat de N271 (pré-1975 N95) dé oorspronkelijke route van Arnhem via Nijmegen, Venlo naar Roermond en verder was, de belangrijkste route tussen Noordoost en Zuid-Nederland. Rijksweg 75 was werd in de tweede helft van de jaren '60 aangelegd tussen Weert en Maastricht, de doortrekking vanuit Weert naar Arnhem deed zijn entree in het RW-plan 1968. Het stuk tussen Arnhem en Oss is van 1975. De A73 is nog weer later bedacht.

De Middenpeelweg bestond eind jaren '60 tussen Zeeland en Helenaveen, In 1975 was de weg klaar tot bij Kessel. Echter maakte deze weg nooit deel uit van enig rijkswegenplan. Ik begrijp dan ook niet zo goed waarom deze weg ooit zo is aangelegd. Is dat dan als provinciaal alternatief geweest voor de oude route? Maar hoe verhield zich dat dan tot de RW75 plannen? Men kon immers toen nog niet voorzien dat een deel van de geplande RW75 nooit gerealiseerd zou worden? Of name de provincie dit initiatief omdat er destijds nog helemaal geen RW75-plan wás en men vond dat er een alternatief voor de oude RW (N95) moest worden gerealiseerd aan de westkant van de Maas?

Steptimer
verkeersader

Bericht door Steptimer » zo 20 nov 2022, 18:36

Twee nieuwe vorkborden knooppunt de Poel geplaatst!
^A58
Bergen op Zoom
Goes Zuid
>A58
Vlissingen
Middelburg
Terneuzen tol

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 20 nov 2022, 19:00

Enne gojje mins blieft altied leave.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 20 nov 2022, 21:39

Teetje schreef: zo 20 nov 2022, 13:57 De Middenpeelweg bestond eind jaren '60 tussen Zeeland en Helenaveen, In 1975 was de weg klaar tot bij Kessel. Echter maakte deze weg nooit deel uit van enig rijkswegenplan. Ik begrijp dan ook niet zo goed waarom deze weg ooit zo is aangelegd. Is dat dan als provinciaal alternatief geweest voor de oude route? Maar hoe verhield zich dat dan tot de RW75 plannen? Men kon immers toen nog niet voorzien dat een deel van de geplande RW75 nooit gerealiseerd zou worden? Of name de provincie dit initiatief omdat er destijds nog helemaal geen RW75-plan wás en men vond dat er een alternatief voor de oude RW (N95) moest worden gerealiseerd aan de westkant van de Maas?
Op de Wegenwiki staat wel wat over de geschiedenis van de N277. In de regio bestond kennelijk wel wat wens om er een Rijksweg van te maken -ja, er zelfs in het verlengde van de Duitse A61 een route richting Randstad van te maken-, maar uiteindelijk is de weg er vooral gekomen om een lege regio te helpen ontsluiten. De weg had ook een militair belang; loopt vlak langs luchtmachtbasis Volkel (nog altijd een van de belangrijkste die we hebben) en verbond die ook met de basis De Peel. De weg loopt zo’n beetje midden tussen de schaarse bevolkingscentra van de regio in, ontsloot daarmee eigenlijk zo’n beetje alles wel redelijk op niet al te grote afstand. In zekere zin een grid-route met inprikkers.

Uitbouw-geld ging uiteindelijk naar RW75/A50 en de A73, die wat meer bewoonde gebieden bedienden en waarvan de laatste ook de plek in het verlengde van de Linksrheinische Autobahn kreeg. Maar goed, in tijden dat die er nog niet lagen, maar de A50 tot Ravenstein al wel, zorgden de leegte en het kaarsrechte tracé van de Middenpeelweg voor een bruikbare doorrijd-route, waar de N271 trager was door vele dorpen. Ik denk wel dat dat begon om te slaan tot de A73 er tot aan Rijkevoort lag, al zal veel wel hebben afgehangen van je precieze vertrekpunt en bestemming. Ikzelf heb de route vooral als kind achterin meegemaakt, in de jaren ‘80 en ‘90, waarbij de route dan meestal ging van mijn oma in Nijmegen naar de een of andere plek in Oost-Brabant of Limburg.

evos
verkeersader

Bericht door evos » ma 21 nov 2022, 0:08

Ooit, ik denk in de jaren '60 of '70, ging het verhaal dat in de jaren '50 de Middenpeelweg allang bestond, maar vanwege het militaire belang ervan niet op de kaarten mocht staan.

Nu beweert Wikipedia, dat de weg is aangelegd tussen 1928 en 1940, maar volgens de Wegenwiki betreft dat alleen het kleine stukje tussen Elsendorp en De Rips. Dat is ook het enige stukje dat op mijn Niveakaart uit 1957 staat, al bewijst dat laatste natuurlijk niets.

Maar ook verder leverde Google mij geen enkele bevestiging van dat verhaal, dus ik vrees dat het naar het rijk der fabelen moet worden verwezen.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Thom
stadsweg

Bericht door Thom » ma 21 nov 2022, 0:58

Steptimer schreef: zo 20 nov 2022, 18:36 Twee nieuwe vorkborden knooppunt de Poel geplaatst!
Staat dit volg-bord er nog? https://maps.app.goo.gl/gXqPpfmytGCFZ4AE6?g_st=ic
Deze had namelijk dezelfde bordcode en plaats als dit nieuwe bord https://downloads.rijkswaterstaatdata.n ... 80021S.png

Steptimer
verkeersader

Bericht door Steptimer » ma 21 nov 2022, 1:50

^
Niet opgelet. Zal het van de week bekijken.
Het andere volgbord langs de N256 afrit Goes is wel al een tijdje verdwenen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 21 nov 2022, 8:40

evos schreef: ma 21 nov 2022, 0:08 Ooit, ik denk in de jaren '60 of '70, ging het verhaal dat in de jaren '50 de Middenpeelweg allang bestond, maar vanwege het militaire belang ervan niet op de kaarten mocht staan.

Nu beweert Wikipedia, dat de weg is aangelegd tussen 1928 en 1940, maar volgens de Wegenwiki betreft dat alleen het kleine stukje tussen Elsendorp en De Rips. Dat is ook het enige stukje dat op mijn Niveakaart uit 1957 staat, al bewijst dat laatste natuurlijk niets.

Maar ook verder leverde Google mij geen enkele bevestiging van dat verhaal, dus ik vrees dat het naar het rijk der fabelen moet worden verwezen.
Zoals je het zegt klinkt het meer alsof de weg als aarden baan is aangelegd, maar door het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog niet is verhard, waarna het in de volksmond een eigen leven is gaan leiden...

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 21 nov 2022, 8:54

evos schreef: ma 21 nov 2022, 0:08 Ooit, ik denk in de jaren '60 of '70, ging het verhaal dat in de jaren '50 de Middenpeelweg allang bestond, maar vanwege het militaire belang ervan niet op de kaarten mocht staan.

In verschillende bronnen wordt onderscheid gemaakt tussen de oude onverharde route en de betonbaan. Die laatste lag er midden jaren ‘50 tussen Odiliapeel (=basis Volkel) en De Rips (=basis Peel). Volgens de officiële bronnen althans. Als er geheim al eerder iets zou hebben gelegen, loop je aan tegen het feit dat basis De Peel pas midden jaren ‘50 ontstond. Lijkt me niet het meest plausibele verhaal natuurlijk.

Steptimer
verkeersader

Bericht door Steptimer » ma 21 nov 2022, 20:52

Thom schreef: ma 21 nov 2022, 0:58
Steptimer schreef: zo 20 nov 2022, 18:36 Twee nieuwe vorkborden knooppunt de Poel geplaatst!
Staat dit volg-bord er nog? https://maps.app.goo.gl/gXqPpfmytGCFZ4AE6?g_st=ic
Deze had namelijk dezelfde bordcode en plaats als dit nieuwe bord https://downloads.rijkswaterstaatdata.n ... 80021S.png
Je hebt gelijk.
Ook dit volgbord is verwijderd! In de omgeving van Goes zijn
beide volgborden naar Hulst, Oostburg en Gent verwijderd.
Ik ben benieuwd of de volgborden langs de A58 blijven staan?

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » ma 21 nov 2022, 20:57

Die volgborden zijn geplaatst toen de Westerscheldetunnel opende en de veerboten stopten. Dat is in maart 20 jaar geleden. Ik denk dat er nog weinig mensen naar die veerboten op zoek zijn.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 25 nov 2022, 22:34

Tevens een knooppuntbord, terwijl 1 afrit eerder het knooppunt ook al aangekondigd was.
Afbeelding
...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Thom
stadsweg

Bericht door Thom » za 26 nov 2022, 0:54

Ik blijf het 400m-bord toch twijfelachtig vinden. Het lijkt nu net of de uitvoegstrook pas over 400m begint terwijl het bord al naast de uitvoegstrook staat.

Zo’n zelfde situatie heb je ook op de A58 tussen VZP Het Rak en KP Markizaat. https://maps.app.goo.gl/pHSm3urfELZaCg999?g_st=ic
Portaalborden zou m.i. toch duidelijker zijn.