En wellicht Badhoevedorp en Zwanenburg, maar dat telt niet aan.
Discussie bewegwijzering in NL (NBA)
Moderator: Moderatoren
-
- Wegnummerfotograaf
Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- 2x5 autosnelweg
-
- Moderator
De term wordt ook wel breder gebruikt, verweven met begrippen als stadsgewest of metropool. In de ruimere zin praat je vooral over een functionele arbeidsmarkt, gebaseerd op forenzenstromen die een bepaalde drempelwaarde overschrijden. In veel landen is dat vrij duidelijk omlijnd, maar in Nederland zijn verkeersstromen zo diffuus dat je dan meteen half Nederland erbij trekt.
In Nederland zijn volgens mij geen formele definities van agglomeraties of metropolen vastgelegd door bijvoorbeeld het CBS. Je hebt wel samenwerkingsverbanden van gemeenten of stadsregio's.
Het COROP concept is volgens mij aardig verouderd en in de praktijk grotendeels in onbruik geraakt. Bovendien omvat dit al het land in Nederland en niet alleen verstedelijkte gebieden.
-
- expressweg
Zaanstad is een twijfelgeval vind ik, het stedelijk gebied gaat niet bepaald naadloos over in dat van Amsterdam, het havengebied is toch weer een wereld apart.
Badhoevedorp hoort er inderdaad wel bij.
Maar goed, met Zaanstad erbij zit je ruim genomen op ongeveer 1,2 miljoen.
Laatst gewijzigd door paolie op do 28 sep 2023, 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- expressweg
Het CBS heeft wel een aardige indeling:Chris schreef: ↑do 28 sep 2023, 17:38De term wordt ook wel breder gebruikt, verweven met begrippen als stadsgewest of metropool. In de ruimere zin praat je vooral over een functionele arbeidsmarkt, gebaseerd op forenzenstromen die een bepaalde drempelwaarde overschrijden. In veel landen is dat vrij duidelijk omlijnd, maar in Nederland zijn verkeersstromen zo diffuus dat je dan meteen half Nederland erbij trekt.
In Nederland zijn volgens mij geen formele definities van agglomeraties of metropolen vastgelegd door bijvoorbeeld het CBS. Je hebt wel samenwerkingsverbanden van gemeenten of stadsregio's.
Het COROP concept is volgens mij aardig verouderd en in de praktijk grotendeels in onbruik geraakt. Bovendien omvat dit al het land in Nederland en niet alleen verstedelijkte gebieden.
Indeling van Nederland in 22 grootstedelijke agglomeraties en ... - CBS https://www.cbs.nl/-/media/imported/doc ... f?la=nl-nl
-
- 2x3 autosnelweg
Tja zo kan je wel aan de gang blijven. Feitelijk ligt Schiphol er ook tegenaan en tegen Schiphol aan liggen dan weer Hoofddorp en Aalsmeer. En Nieuw Vennep was allang tegen Hoofddorp aangegroeid wanneer daar geen bouwverbod was vanwege een uitvliegroute van Schiphol. Zo, weer 150.000 inwoners erbij geteld.....paolie schreef: ↑do 28 sep 2023, 17:39Zaanstad is een twijfelgeval vind ik, het stedelijk gebied gast niet bepaald naadloos over in dat van Amsterdam, het havengebied is toch weer een wereld apart.
Badhoevedorp hoort er inderdaad wel bij.
Maar goed, met Zaanstad erbij zit je ruim genomen op ongeveer 1,2 miljoen.

-
- autoweg
Mooi, kunnen we gelijk het hele stuk Azelo - grens vervangen en Hannover erbij plaatsen.

-
- 2x2 autosnelweg

Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
- polderweggetje
Leuk voor de kenner, maar voor de onwetende en ter plaatse onbekende automobilist lijkt mij dit slecht zicht- en herkenbaar. Het EV-charging icoontje is wel iets beter te herkennen, maar separate icoontjes voor tanken, EV-charging en waterstof zijn toch duidelijker te onderscheiden. Het zal vast gecombineerd zijn vanuit ruimteoverwegingen...
-
- Hoofdmoderator
Valt wel mee toch? Als je weet dat het groene vakje waterstof is, dan herken je het heel snel.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- polderweggetje
Ik zou hier kaderstellend in zijn. Lees: de specifieke in te zetten methoden wel duidelijk voorschrijven. Als in; de magneetstrip dient gebruikt te worden bij metalen bebording, en specifiek tape dat niet leidt tot beschadigingen bij aluminium bebording. De status quo wijst uit dat het te vaak misgaat als aannemers het zelf (mogen) invullen. Door de methode voor te schrijven, mitigeer je een risico op schade waarvan de kosten vele malen hoger zijn. Bebording ver voor het verstrijken van de levensduur moeten afschrijven lijkt mij bepaald onwenselijk.Rene schreef: ↑za 23 sep 2023, 21:40 De Duitse methode is best wel kostbaar. Adhesieve tape blijkt vaak té adhesief en leidt tot schade. Er is tape verkrijgbaar dat geen schade veroorzaakt, maar dat wordt lang niet altijd door de aannemer gebruikt.
Naar mijn mening moet niet de methode worden voorgeschreven, maar wat er functioneel moet gebeuren. Namelijk dat het wordt afgedekt, en dat er na afloop geen schade mag zijn anders wordt de schade verhaald. En dan is het aan de aannemer of deze de duurdere Duitse methode gebruikt, of dat deze een magneetstrip gebruikt als het een stalen bord betreft, of dat adhesieve tape wordt gebruikt met risico van beschadiging en een claim als het fout gaat...
-
- polderweggetje
Het valt mij wel op, maar ik ben een wegenfanaat. Mijn opa en vriendin die ik hier vorige week op wees, gaven aan het amper te herkennen c.q. te kunnen lezen.Snelwegfreak schreef: ↑vr 29 sep 2023, 12:02 Valt wel mee toch? Als je weet dat het groene vakje waterstof is, dan herken je het heel snel.
-
- Hoofdmoderator
Maar is het voor hun ook relevant? Het is in de media geweest: uitleg over de pictogrammen.
-
- Moderator
Of het relevant is weet je pas als je snapt wat er gecommuniceerd wordt.
Nu nog niet zo'n ding, maar je ziet wel een toename van tankstation-achtige symbolen wat in werkelijkheid parkeerplaatsen zonder tankstation, maar met laadpaal zijn.
Nu nog niet zo'n ding, maar je ziet wel een toename van tankstation-achtige symbolen wat in werkelijkheid parkeerplaatsen zonder tankstation, maar met laadpaal zijn.
-
- polderweggetje
Nog niet, maar de essentie van bewegwijzering lijkt mij dat je ter plaatse onbekenden voorziet in een voor hen relevante informatiebehoefte. Dan is het fijn als iets goed herkenbaar is. Gezien de komende decennia de transitie naar alternatieven voor fossiele brandstoffen zal versnellen, lijken duidelijke symbolen mij handig. Net zo duidelijk als het ouderwetse tanksymbool. Of iets wel of niet in de media is geweest, zal daar niet aan bijdragen. Dit bulletin heb ik in elk geval gemist, en een pictogram moet m.i. ook zonder uitleg duidelijk zijn.Snelwegfreak schreef: ↑vr 29 sep 2023, 12:18 Maar is het voor hun ook relevant? Het is in de media geweest: uitleg over de pictogrammen.
-
- Voorzitter
Ik kwam in Duitsland laatst deze tegen: https://www.google.nl/maps/@50.9271158, ... ?entry=ttu
Ik dacht: is hier nu een tankstation bijgekomen? Nee dus. Ik vond het best verwarrend, want ik herkende het met 130 km/u niet als een symbool voor een laadpaal, en dan ben ik nog iemand die in bewegwijzering en bebording meer interesse heeft dan de gemiddelde automobilist.
-
- Wegnummerfotograaf
Wij hebben toch ook jarenlang zulke dubbele pompjes gehad, sinds de invoering van loodvrije benzine?
--Harry.
--Harry.
-
- 4x5 autosnelweg
Het is nu specifiek voorgeschreven een bepaald type 3M tape te gebruiken. Maar aannemers gebruiken liever ducttape. Wat jij zegt lost dus niks op. Alleen hun eigen portemonnee kan hen een zetje geven om eens zelf na te gaan denken. Kortom: functioneel kaderstellend. Precies wat ik beschreef dus.2x2 schreef: ↑vr 29 sep 2023, 12:09 Ik zou hier kaderstellend in zijn. Lees: de specifieke in te zetten methoden wel duidelijk voorschrijven. Als in; de magneetstrip dient gebruikt te worden bij metalen bebording, en specifiek tape dat niet leidt tot beschadigingen bij aluminium bebording. De status quo wijst uit dat het te vaak misgaat als aannemers het zelf (mogen) invullen. Door de methode voor te schrijven, mitigeer je een risico op schade waarvan de kosten vele malen hoger zijn. Bebording ver voor het verstrijken van de levensduur moeten afschrijven lijkt mij bepaald onwenselijk.
-
- 4x5 autosnelweg
Voor elektrische en waterstof rijders is die info helemaal niet zo belangrijk, want op-de-bonnefooi energie tanken kan hen zeer veel extra geld kosten. Als ze bij hun eigen provider blijven, kan het veel goedkoper. Dus goed plannen is de norm. De aanduidingen langs de weg komen er vooral door lobbyorganisaties. En daarbij is het van belang dat de pictogrammen niet kleiner worden, zoals bv in Duitsland. De Nederlandse uitwerking past altijd op één pictogram, en is voor mensen die weten waar ze naar op zoek zijn heel goed herkenbaar, daar is wetenschappelijk onderzoek naar gedaan vóór het werd ingevoerd.2x2 schreef: ↑vr 29 sep 2023, 12:47 Nog niet, maar de essentie van bewegwijzering lijkt mij dat je ter plaatse onbekenden voorziet in een voor hen relevante informatiebehoefte. Dan is het fijn als iets goed herkenbaar is. Gezien de komende decennia de transitie naar alternatieven voor fossiele brandstoffen zal versnellen, lijken duidelijke symbolen mij handig. Net zo duidelijk als het ouderwetse tanksymbool. Of iets wel of niet in de media is geweest, zal daar niet aan bijdragen. Dit bulletin heb ik in elk geval gemist, en een pictogram moet m.i. ook zonder uitleg duidelijk zijn.
-
- Voorzitter
Het gaat me niet om de dubbele pompjes. Dit is een Raststätte zonder tankstation. Dat heeft er ook nooit gezeten. Maar dit symbool voor laadpalen lijkt wel enorm veel op het symbool voor een tankstation, waardoor ik dacht dat deze Raststätte eindelijk een tankstation had gekregen. Niet dus.
-
- Hoofdmoderator

-
- Moderator
Dit symbool gaat het om. Hier is dus geen tankstation aanwezig.

A30 Rasthof de Poppe by European Roads, on Flickr

-
- 2x2 autosnelweg

Heel slecht gekozen symbool m.i. terwijl het makkelijk anders had gekund: in plaats van twee pompen slechts één pomp weergeven en een grotere stekker zou het al duidelijker maken, maar misschien nog beter zou zijn om alleen een stekker weer te geven.
-
- Moderator
Het Franse symbool vond ik ook een stuk duidelijker.
De vraag is wellicht of je allerlei niche brandstoffen wel moet willen aangeven, zoals waterstof, CNG, HVO, LNG, etc.

De vraag is wellicht of je allerlei niche brandstoffen wel moet willen aangeven, zoals waterstof, CNG, HVO, LNG, etc.

-
- 4x5 autosnelweg
Ik zag vanmorgen dat die paal (+windzak) er niet meer staat.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- stadsweg
(beetje off topic) Vlaanderen heeft hetzelfde laad symbool overgenomen van de Duitsers.Chris schreef: ↑za 30 sep 2023, 10:51 Dit symbool gaat het om. Hier is dus geen tankstation aanwezig.
-
- Wegnummerfotograaf
Leuk voorbeeld, omdat het hier om een verzorgingsplaats in Nederland gaat.
(En omdat ik vorige week van deze borden ook nieuwe foto's heb gemaakt.)
--Harry.
--Harry.
-
- Wegnummerfotograaf
OK, dan kan het bord weer op mijn todo-lijst voor een nieuwe foto.
--Harry.
--Harry.
-
- Wegnummerfotograaf
De vzp. Poort van Groningen, A7 op de grens met Duitsland, heeft nieuwe borden. Zowel Duitse als Nederlandse. Het ene Nederlandse bord is NBA.
- SPOILER: TOON
--Harry.
--Harry.
-
- Wegnummerfotograaf
Inmiddels een paar nieuwe borden gespot op de A28 van Assen richting Hoogeveen.
Onder andere afrit Ruinen is compleet nieuw (NBA).
Bij afrit Eelde (37) staat nu dit bord. Dit is op de grens van Groningen en Drenthe.
Op dit moment staat Hengelo in Groningen nog nergens op de borden (alleen afgedekt).
Kennelijk wil men in Drenthe onafhankelijk zijn van het moment waarop Groningen Hengelo gaat vermelden...

Hengelo stond al op een nieuw bord na afrit Beilen. Nu wordt het verderop ook vermeld:

Afrit 29, Dwingeloo. Hier staat Hengelo (geruiterd), Hoogeveen (origineel), Zwolle (overgeplakt over Utrecht).
Kennelijk worden de borden van deze afrit niet op korte termijn vervangen.
Deze foto zou wel eens de slechtste foto kunnen zijn die ik ooit op een website heb gezet. Ik ga proberen volgende week een betere foto te maken.

Na afrit Ruinen (28). 2x2 wordt hier op zijn wenken bediend.

Hierna is er trouwend nog niks veranderd sinds twee weken geleden. Dus ook geen spoor van Hengelo bij knooppunt Hoogeveen.
Daar zal men binnenkort toch wel iets aan gaan doen, neem ik aan.
Over slechte foto's gesproken (

Laatst gewijzigd door harry op zo 08 okt 2023, 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.
--Harry.
--Harry.