Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny » vr 10 nov 2023, 19:51

Het is me zelf bij slecht zicht bijna overkomen, ik vind dat je het erg bagatalliseert. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

SAN RED
stadsweg

Bericht door SAN RED » vr 10 nov 2023, 20:28

Afstandaanduiding is overrated :?: :idea: Zeker voor de situatie zoals bij Google maps (Vinny post). Maar ik kan mij voorstellen dat het voor sommige weggebruikers wel handig is, omdat hun 'rijgedrag' daarop is 'ingesteld'. Tis maar welk systeem je gewoon bent.
Laatst gewijzigd door SAN RED op vr 10 nov 2023, 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » vr 10 nov 2023, 20:30

Vinny schreef: vr 10 nov 2023, 19:41 Kappen met die onzin. Zoiets is ontzettend onveilig. Hier staat ook zo'n faalbord:
https://maps.app.goo.gl/AZndpDsuP2dMksAv5

Gewoon a.s.a.p. afstandsaanduiding toevoegen!
Even een trage voorganger inhalen omdat je weet dat de afrit een stuk verder ligt kan je zo ook vergeten. Niet rampzalig, maar ik kan me genoeg andere redenen voorstellen waarom borden met afstandsaanduidingen op de goede plek moeten staan. Het is geleiding en bevestiging voor de ter plaatse onbekende.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 10 nov 2023, 21:11

En ook als je achter een vrachtwagen zit en het verloop van de weg niet goed kan zien.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 10 nov 2023, 21:54

Die 100 meter bij het knooppunt stelt wat mij betreft niet veel voor. Ergste dat je kan overkomen is dat je even over de vluchtstrook rijdt, dus te vroeg uitvoegt. Impact op de verkeersveiligheid miniem (op dezelfde manier lijkt het me daarom trouwens ook niet bezwaarlijk om de uitvoegstrook op enig moment wél wat langer te maken).

Bord bij Sneek doet me wel de wenkbrauwen fronsen. Zelfs al rijdt hier niet met regelmaat iemand de vangrail in, de hele suggestie dat de uitvoegstrook hier begint en niet pas voorbij de brug is wel een flinke mismatch. En hier is dan weer geen vluchtstrook. Gaat uiteindelijk net zo tegen instinct als een Italiaans rechtdoorbord zonder pijl boven de rechterstrook. Ook daar zelden ongevallen, maar nog steeds slechte bewegwijzering.

exastris
polderweggetje

Bericht door exastris » vr 10 nov 2023, 23:06

Snelwegfreak schreef: vr 10 nov 2023, 17:37 Nee, deze pijl geeft het begin van de uitvoegstrook aan.
Nu ik beter kijk, zie ik inderdaad het verschil tussen de pijl linksonder aan het begin van de uitvoegstrook, en de pijl midden onder op het bord bóven de uitvoegstrook (in de andere richting bijvoorbeeld). Eigenlijk heel logisch.

Ik vind het hier denk ik vooral apart dat er in deze richting maar één portaal staat ipv de gebruikelijke drie, en dus nergens een versie met afstand (op het vorkbord na). Waarschijnlijk ook weer verklaarbaar door die brug. Maar wijkt daardoor wel af van de (mijn) verwachting. Misschien voor de meeste weggebruikers wel voldoende.

exastris
polderweggetje

Bericht door exastris » vr 10 nov 2023, 23:07

harry schreef: vr 10 nov 2023, 17:23 Omdat het een weefvak is?
Snelwegfreak schreef: vr 10 nov 2023, 17:37 Rechtdoorborden worden bij knooppunten en weefvakken wel toegepast, zoals hier dus. Bij reguliere uitvoegstroken niet meer.
Ik rijd hier regelmatig, maar ik had me niet eens gerealiseerd dat dit een weefvak is vanuit het knooppunt, dan is het al een stuk duidelijker, dank!

RdG
woonerf

Bericht door RdG » za 11 nov 2023, 9:51

harry schreef: wo 08 nov 2023, 21:09 Vanmiddag in de regen op de A16 gereden. (En een stuk op een weggetje naast de A16.)
Bij mooier weer ga ik ooit nog eens betere foto's maken...
Afgelopen woensdag hebben ze tussen Zonzeel en Zevenbergschenhoek borden vervangen en donderdag voorbij zevenbergschenhoek richting het noorden.

Ikzelf heb afgelopen nachten op de twee portalen voor en na de Moerdijkbrug richting België de MSI kabels verlengd als voorbereiding op nieuw te plaatsen rijbaanbrede BWW, dus die zullen binnenkort ook wel gehangen worden.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door RdG op za 11 nov 2023, 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Volg mijn werk op Twitter!

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 11 nov 2023, 10:19

Op de A10 is nu de buitenring tussen de Zeeburgertunnel en Kadoelen onder handen genomen. Staan nog twee of drie oude borden, inclusief één punt waar een nieuw vorkbord op 700 meter staat op een mast in de berm vlak voor een oud 600m-bord aan een portaal. Ook een nieuw vorkbord voor afrit Nieuwendam nog net voor de Zeeburgertunnel (in de oksel van afrit IJburg).

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » za 11 nov 2023, 20:38

Laatste 2 afritborden bij afrit 15 zijn nog oud, en verder staat er nog een oud bord bij afrit 17. Rest is nieuw. Zag ik vanavond ook.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » za 11 nov 2023, 20:57

Pino schreef: vr 10 nov 2023, 21:54 Die 100 meter bij het knooppunt stelt wat mij betreft niet veel voor. Ergste dat je kan overkomen is dat je even over de vluchtstrook rijdt, dus te vroeg uitvoegt. Impact op de verkeersveiligheid miniem (op dezelfde manier lijkt het me daarom trouwens ook niet bezwaarlijk om de uitvoegstrook op enig moment wél wat langer te maken).
Dat zou toch op zich ook niet uit moeten maken? Bij het begin van een uitvoegstrook is toch altijd een dubbele markering bij de kantmarkering? Dus dat dat bord vóór het viaduct staat is geen ramp zou ik zeggen.
Svenlo

SAN RED
stadsweg

Bericht door SAN RED » zo 12 nov 2023, 0:24

^^ Zo'n dubbele markering bestaat zelfs in vele landen niet eens. Op dat vlak is NL toch echt wel verwend, misschien zelfs 'te'.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 12 nov 2023, 16:17

^^ Ik kom ook plekken tegen waar geen dubbele lijn is.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 12 nov 2023, 21:45

Vandaag viel mij op de de vorkborden op de Ring-Oost van Groningen (N46) zijn aangepast.
Het wegnummer staat nu niet meer bovenaan.

Oud (foto 2019):
Afbeelding
Nieuw:
Afbeelding

Ook op andere vorkborden zag ik deze wijziging.
--Harry.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 12 nov 2023, 21:50

Nog even over Hengelo op de A28 vanaf Groningen.
Op de N48 blijkt het nu ook op de wegwijzers te staan. Maar op :KP: Hoogeveen nog niet...
SPOILER: TOON

Afbeelding
Direct na :KP: Hoogeveen. Die 66 is een beetje GROOT...

Afbeelding
Afrit Zuidwolde, kilometers verder. Hengelo is nog steeds 66...

Afbeelding
Afrit Balkbrug.

Afbeelding
Bij de rotonde Ommen-Noord.
--Harry.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 13 nov 2023, 6:19

harry schreef: zo 12 nov 2023, 21:45 Vandaag viel mij op de de vorkborden op de Ring-Oost van Groningen (N46) zijn aangepast.
Waarom wordt er geld uitgegeven aan iets ‘belangrijks’ als het veranderen van de positie van het wegnummer? Moet daar nou echt een nieuw bord voor komen?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 13 nov 2023, 9:47

^^ En ondertussen worden de borden op de A27 bij Utrecht slechter en slechter leesbaar. Maar ja, andere regio :facepalm:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 13 nov 2023, 10:30

^^ Ik weet niet op welke borden je precies doelt (kom daar eigenlijk nooit), maar kan het te maken hebben met de bredere stilstand in de plannen om de A27 te verbreden - onder andere bij Amelisweerd? Dan hoopt men nog even uit te zitten, want als je over drie jaar portaalborden van een rijstrook breder nodig hebt is het ook maar weggegooid geld (én dit soort kosten in een project kunnen verschmerzen ipv op je algemene budget is voor een regio natuurlijk altijd fijn). Maar naarmate het project waarvoor nieuwe borden nodig zullen zijn langer op zich laten wachten gaan de bestaande borden natuurlijk alleen maar verder achteruit. En op een gegeven moment zal men echt wel moeten.

Die borden langs de A27 zijn misschien 15 jaar oud? Het voelt ergens vreemd dat, terwijl er op veel plaatsen gewoon nog oldschool-borden staan, deze NBA-borden aan vervanging toe zouden zijn anders dan door schade of een groter project dat vervanging noodzakelijk maakt. Toeval, plaatselijke omstandigheden of zijn die lamellen gewoon niet fantastisch? Ik noem dat laatste omdat ik ook in Frankrijk altijd het idee krijg dat borden met lamellen niet goed oud worden.

Het maakt deze totale vervanging bij Groningen niet minder apart trouwens. Voor wat het waard is, ik vind Ring N46 onderaan de rechtdoordoelen wel logischer en prettiger dan hoe het er stond.

2x2
polderweggetje

Bericht door 2x2 » ma 13 nov 2023, 10:44

^^ Volgens mij gaat dit o.a. om de bebording bij afrit Veemarkt richting het zuiden. Die bebording is ruim 20 jaar oud en slecht leesbaar. Ook op de A12 van de ring Utrecht is bebording eerder in slechte conditie geweest, en is later - toen de bebording al zeer slecht leesbaar was - e.e.a. overplakt.

Dat bovengenoemde borden nog niet zijn vervangen zal inderdaad te maken hebben met de beoogde aanpassingen aan de 27, maar in de tussentijd moet bebording gewoon leesbaar zijn.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 13 nov 2023, 10:57

^^ Zeker eens. Maar de realiteit is dat men zeker bij komende projecten een beetje tot aan het randje gaat. Bij Rotterdam zag je vergelijkbare afbladderende borden, wat naar mijn gevoel ook sterk samenhing met een wens alles in één keer op te lossen bij verlenging van de A16 (als het niet ging om de borden zelf, dan ook wel met nieuwe wijzen om verkeer langs en uit de stad te geleiden). Uiteindelijk is men echter toch aan het vervangen geslagen. Geloof dat er nu in het Rotterdamse geen afbladderende borden meer staan, of anders nauwelijks nog?

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » ma 13 nov 2023, 11:25

Palance schreef: ma 13 nov 2023, 6:19
harry schreef: zo 12 nov 2023, 21:45 Vandaag viel mij op de de vorkborden op de Ring-Oost van Groningen (N46) zijn aangepast.
Waarom wordt er geld uitgegeven aan iets ‘belangrijks’ als het veranderen van de positie van het wegnummer? Moet daar nou echt een nieuw bord voor komen?
Misschien omdat de lamel in het midden van het oude bord problematisch was? Ik roep maar wat, maar een nieuw bord alleen voor de verplaatsing van een wegnummer lijkt me ook nogal overdreven.
Afbeelding

2x2
polderweggetje

Bericht door 2x2 » ma 13 nov 2023, 11:36

Pino schreef: ma 13 nov 2023, 10:57 ^^ Zeker eens. Maar de realiteit is dat men zeker bij komende projecten een beetje tot aan het randje gaat. Bij Rotterdam zag je vergelijkbare afbladderende borden, wat naar mijn gevoel ook sterk samenhing met een wens alles in één keer op te lossen bij verlenging van de A16 (als het niet ging om de borden zelf, dan ook wel met nieuwe wijzen om verkeer langs en uit de stad te geleiden). Uiteindelijk is men echter toch aan het vervangen geslagen. Geloof dat er nu in het Rotterdamse geen afbladderende borden meer staan, of anders nauwelijks nog?
Rond Rotterdam ken ik nu geen voorbeelden meer van afbladderende borden op Rijkswegen. Misschien nog een enkeling op de A29 rond Numansdorp. De portaalbebording op de A16 voor het Terbregseplein betreft nog wel de originele ANWB-exemplaren. Waarschijnlijk zullen die inderdaad dienst moeten doen tot de verlenging wordt opengesteld en rijbaanconfiguratie ter plaatse wordt aangepast. De folie begint hier wel sporen te vertonen, dus die zullen ook wel geen lang leven meer beschoren zijn. De uitsmijter van afrit Prins Alexander is al in een eerder stadium vervangen voor NBA, daar dat bord sterk begon af te bladderen.

2x2
polderweggetje

Bericht door 2x2 » ma 13 nov 2023, 11:42

RdG schreef: za 11 nov 2023, 9:51 Ikzelf heb afgelopen nachten op de twee portalen voor en na de Moerdijkbrug richting België de MSI kabels verlengd als voorbereiding op nieuw te plaatsen rijbaanbrede BWW, dus die zullen binnenkort ook wel gehangen worden.
Super! Ontwerpen van de borden zien er ook prima uit.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 13 nov 2023, 12:18

Wesso schreef: ma 13 nov 2023, 11:25 Misschien omdat de lamel in het midden van het oude bord problematisch was? Ik roep maar wat, maar een nieuw bord
Het gaat om minimaal 3 vorkborden op de N46, bij verschillende afritten.
--Harry.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 13 nov 2023, 12:20

Wouter N14 schreef: ma 13 nov 2023, 9:47 ^^ En ondertussen worden de borden op de A27 bij Utrecht slechter en slechter leesbaar. Maar ja, andere regio :facepalm:
Andere wegbeheerder ook. De N46 is daar van de provincie Groningen.
--Harry.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 13 nov 2023, 12:57

Ja, en waar stond de N in Nbd ook alweer voor? Wat mij betreft moet die oog hebben voor meer landelijke prioritering. Als een bord onleesbaar wordt, moet het simpelweg vervangen worden, aanstaande reconstructie of niet.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 13 nov 2023, 13:44

Als ik het goed gezien heb (in de regen en in de duisternis) is dit bord verwijderd. Of althans het linkerbord. Misschien staat het rechterbord nu in de berm.
Kan iemand dat bevestigen?
Afbeelding

EDIT: ik geloof dat dit bericht mijn vraag met "ja" beantwoordt:
mavas schreef: ma 13 nov 2023, 7:54 Afgelopen weekend is er een tijdelijke Schipholbrug aangelegd naast de huidige, om daar enkele jaren het verkeer overheen te laten rijden, zodat de huidige Schipholbrug helemaal vervangen kan worden.
--Harry.

2x2
polderweggetje

Bericht door 2x2 » ma 13 nov 2023, 14:57

harry schreef: zo 12 nov 2023, 21:45 Afbeelding

Ook op andere vorkborden zag ik deze wijziging.
Vervanging voor de verplaatsing van een wegnummer gaat wel erg ver inderdaad. Ook lijken de wegnummers RING N46 en N360 niet in dezelfde lettergrootte te staan. Is RING N46 in Ee, en N360 in Dd?

Layka
polderweggetje

Bericht door Layka » ma 13 nov 2023, 15:05

Pino schreef: za 11 nov 2023, 10:19 Op de A10 is nu de buitenring tussen de Zeeburgertunnel en Kadoelen onder handen genomen. Staan nog twee of drie oude borden, inclusief één punt waar een nieuw vorkbord op 700 meter staat op een mast in de berm vlak voor een oud 600m-bord aan een portaal. Ook een nieuw vorkbord voor afrit Nieuwendam nog net voor de Zeeburgertunnel (in de oksel van afrit IJburg).
Ik ben hier net langsgereden. Wat opviel:
- Buiksloot heet nu Banne Buiksloot. Ik heb deze naam op het onderliggend wegennet van Amsterdam nooit zien staan.
- Het vorkbord voor afrit 15, staat nog vóór het convergentiepunt van afrit 14. Dat is niks te laat. Dat heeft uiteraard te maken met de aanwezigheid van de Zeeburgertunnel. In de oude situatie was het eerste bord pas na de tunnel te vinden. De afstandsaanduiding vermeldt 2300 m. Is dat een record voor een vorkbord bij een afrit?
- Nu Nieuwendam volledig via afrit 15 geleid wordt, is het dan niet logisch de bijbehorende nummers van industriegebied Noord eindelijk ook eens via deze afrit te verwijzen? Ik heb namelijk geen servicebord kunnen ontdekken.

nvanleijden
woonerf

Bericht door nvanleijden » ma 13 nov 2023, 15:55

harry schreef: ma 13 nov 2023, 13:44 Als ik het goed gezien heb (in de regen en in de duisternis) is dit bord verwijderd. Of althans het linkerbord. Misschien staat het rechterbord nu in de berm.
Kan iemand dat bevestigen?
Het rechterbord stond de laatste keer dat ik hier langsreed inderdaad op een staalstelling in de berm. Het 500m-bord is ook verplaatst naar de berm.